DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 2)
Druhý den Mezinárodního festivalu DIVADLO nabídl mimo jiné Mrtvé duše v režii Hany Burešové a čtyřhodinovou (A)pollonii v režii Krzystofa Warlikowského.
///
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Mrtvé duše (r. Hana Burešová, Městské divadlo Brno)
Výtečně obsazený Michal Isteník je největší devizou dramatizace Gogolových Mrtvých duší, jež pochází z dílny dvojice Hana Burešová a Štěpán Otčenášek. Městské divadlo Brno a jeho estetika je z inscenace samozřejmě poznat, ale převážně v dobrém smyslu. Pitvorně groteskní drastično ke Gogolovi organicky patří. Střet systematicky pilného podvodníka Čičikova a všech těch směšných postaviček ruské vesnice vychází velmi dobře. Je zřejmé, že režisérka Hana Burešová se tu cití ve svém živlu, navíc v Michalu Isteníkovi objevila velmi tvárného herce, pro tento úkol jako stvořeného.
///
Krzysztof Warlikowski, Jacek Poniedziałek, Piotr Gruszczyński: (A)pollonia (r. Krzysztof Warlikowski, Nowy teatr, Varšava, Polsko)
(A)pollonia Krzysztofa Warlikowského je obří fragmentární freskou, která si bere opravdu velké sousto. Přes občasné obavy, zejména v první polovině, aby se jím nezadávila, se však inscenaci Noweho teatru z Varšavy obdivuhodně daří své poselství zřetelně a nezaměnitelně artikulovat. Jistě, ne všechno vyjde, některé plochy by slušelo silně krátit, ale celkově, i přes extrémní délku na hranici únosnosti, tato koláž z antických textů, fragmentů z Laskavých bohyní Jonathana Littella, pamětí Marka Edelmanna Láska v ghettu a dalších zdrojů nakonec dosahuje velkého efektu. Palčivou vyprázdněnost dnešního světa, pramenící ze ztráty a opuštění morálních imperativů, zachycuje v měřítku bezmála jedna ku jedné. A jako kontaktní otisk. Zatímco prvá půle trochu trpí nadměrnou těkavostí, druhá polovina působí přesvědčivěji důslednějším fokusem na svůj rozklenutý tematický oblouk: zločiny holocaustu – vědomí viny – vůle k oběti. Otřesný doklad toho, jak je v polském národě 2. světová válka stále nestráveným zážitkem.
///
Předchozí díl denního zpravodajství z festivalu DIVADLO:
Komentáře k článku: DIVADLO 23/Plzeň 2015 (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)