Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Divadlo v pohybu X: Smějící se bestie

    Divadlo Husa na provázku v Divadle Archa, 13.–18. dubna 2016

    Velkolepá šestidenní akce brněnského Divadla Husa na provázku připomínala dávné spanilé jízdy Provázku do Prahy, ať už do hotelu Tichý počátkem osmdesátých let, či později do klubu na Chmelnici s vrcholem – v létě 1989 – v mezinárodním projektu Karavan Mir na dnešním Výstavišti (tehdy Park kultury a oddechu Julia Fučíka). Samozřejmě nelze opominout ani nedávné projekty Sto roků kobry či Perverze v Čechách. Akce Divadlo v pohybu X: Smějící se bestie byla vlastně jejich volným pokračováním. Oproti nim se však nezaměřovala na jednoho dramatika či konkrétní dobu, ale mapovala český humor jako takový – od laskavějších tónů po ty nejtemnější, vždy se silnou příměsí politických souvislostí.

    Každý den v komorním sále v 1. patře Archy probíhaly setkání a diskuse s rozličnými představiteli a interprety českého (a slovenského) humoru, od švejkologa Radko Pytlíka, přes zakladatele Semaforu, Ypsilonky a GUnaGU po tvůrce komiksu Zelený Raoul a výtvarné aktivisty skupiny Ztohoven. Na závěr večera se až do půlnoci konaly stylové tancovačky či komorní kabarety hostů DHnP (Vosto5, Jiří Maryška, Jakub Kohák…). Centrem každého festivalového dne však vždy byla inscenace DHnP připravená v rámci několikaletého projektu Smějící se bestie, jež – ve výsledku plasticky – zachycovala a odrážela jízlivě groteskní stránky českého (a moravského) humoru.

    Divadlo nabídlo soudobé adaptace Haškova Švejka a Fuksova románu Myši Natálie Mooshabrové v razantních interpretacích režiséra J. A. Pitínského, patafyzické variace vzniku a symbolu české hymny v inscenaci Anny Petrželkové Fidlowačka aneb Kde domov můj nebo jízlivý politický kabaret Bubiland. Vrcholem byla dvě závěrečná divadelní „panoramata“ režiséra Vladimíra Morávka Směšná interpretace (Nesnesitelné foyer) a Dvojí proměna aneb Kuřátko a obilí. Morávek v nich – skrze texty Ondřeje Novotného a Huberta Krejčího a jejich autorské úpravy – diváky vpouští do svého vnitřního světa, do chaosu své hlavy a duše. Ukazuje emotivní intenzitu a intelektuální chaos, s jakými vnímá (a spolu s ním i soubor DHnP) současný svět kolem sebe – nejen divadlo a politiku, ale i literaturu, mediální prostředí, lidské vztahy, Brno, Česko a tak dále a tak podobně. Závěrečný pochod herců a diváků z Archy přes náměstí Republiky ke Stavovskému divadlu, kde na Ovocném trhu odehráli herci DHnP formou komedie dell’arte frašku Huberta Krejčího Dvojí proměna aneb Kozel Pantalonem, byl oslavou angažovaného divadla a ryzí divadelnosti, ojedinělou chvílí, jež bezpochyby vstoupí do legend českého divadla a jeho historie. Divadlo Husa na provázku ukázalo, že je opět ve velké formě. Je společensky angažovaným souborem, který má názor a duši. DN

    (O festivalu jsme na i-DN přinášeli denní zpravodajství.)

    • Autor:
    • Publikováno: 25. dubna 2016

    Komentáře k článku: Divadlo v pohybu X: Smějící se bestie

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,