Vše dobré i zlé se nám vrátí, který připravil Jan Herget (Český rozhlas 3 – Vltava premiérově 30. října).">
Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Fragmenty rozhlasu: Pozoruhodná to žena

    V přehlídce rozhlasových dokumentů Přemýšlení mikrofonem zazněl i portrét Soni Červené Vše dobré i zlé se nám vrátí, který připravil Jan Herget (Český rozhlas 3 – Vltava premiérově 30. října).

    Soňa Červená, osobnost, kterou můžeme považovat za jeden z pilířů české kultury, za ztělesnění její kontinuity a odkazu prvorepublikového niveau FOTO ARCHIV

    Herget ve svém portrétu nepostupuje životem Červené nějak chronologicky, ale člení jej do tří dějství (pojmenovaných po inscenacích, ve kterých Červená v posledních letech v Čechách vystupovala: Návštěva staré dámy, Zítra se bude…, Věc Makropulos) a v nich se věnuje určitým tematickým okruhům (návrat do vlasti, Milada Horáková a komunistický režim obecně, stárnutí), nikoli však striktně, a tak jeho dokument nakonec tvoří spíš nesystematickou než systematickou skládanku. Autor také různě střídá způsoby dotazování: od nezávazného rozmlouvání nad všedními věcmi k až „klinicky“ soustředěnému kladení otázek. Někdy sklouzává do téměř trapné figury nepoučeného zvídavého školáčka, ale popravdě: je to možná lepší a prospěšnější, než kdyby vystupoval jako (pře)kultivovaný tazatel, vedoucí rozhovor „na úrovni“. Dokument sice v úvodu trpí zbytečnou artistností (různé experimentující zvukové efekty) a rychlým, až překotným střihem, ale záhy se tato vymyšlenost srovná a Herget upře pozornost na to podstatné: na samotnou Červenou, její slova. A ta, neředěna zbytečně dlouhými ukázkami z tvorby umělkyně či jakýmikoliv jinými „oddychovými“ vsuvkami, umožnila vznik neobyčejně soustředěného a intenzivního tvaru. Portétu osobnosti, jíž dominuje operou zušlechtěný hlas, člověku s vysoce kultivovanou češtinou, vzdělanému, sebevědomému, vitálnímu, s nezdolným životním optimismem. V úhrnu: osobnosti, kterou můžeme považovat za jeden (chceme-li být vznosní) z pilířů české kultury, za ztělesnění její kontinuity a odkazu prvorepublikového niveau. Červená v Hergetově dokumentu nemluví o vlastní rodině, o stávajících společenských a politických poměrech – zajisté by měla co říct; (jinak) ale mluví ochotně a rovně, neuhýbavě, bez sentimentu… Pozoruhodná to žena.


    Komentáře k článku: Fragmenty rozhlasu: Pozoruhodná to žena

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,