Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Kritické teze Josefa Hermana (No. 5/2018): Teror v Ostravě

    V činohře NDM Ostrava pochopili, že ve hře Ferdinanda von Schiracha Teror nejde až tak o soudní přelíčení, i když je v tom tvaru hra napsaná, ale o disputaci o velmi podstatných problémech současné Evropy. Přesně v duchu podtitulu inscenace: Morální dilema na miskách vah. Dokazuje se vina nebo nevina pilota, který proti rozkazu sestřelil dopravní letadlo s teroristy na palubě a zachránil tím desítky tisíc lidí v cíli útoku. O vině rozhodují nakonec hlasováním diváci.

    Tomáš Jirman (Předseda) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Bylo správné inscenaci umístit do alternativní scény Divadla loutek, v komorním prostoru se debatovalo tváří v tvář a to je vždycky naléhavější. Režisérka Tereza Říhová s dramaturgyní Sylvií Rubenovou z textu vyškrtaly popisné a zbytečné podrobnosti a soustředily ho k faktům a argumentům. Obžaloba ty své důležité sepisuje na levý pás papíru, obžaloba na pravý, na prostřední napíše výsledek hlasování diváků, kteří rozhodují o vině pilota, soudce, který sedí uprostřed první řady. Napsané údaje mají diváci stále před očima, v textu hry se některé postupně trochu ztrácejí.

    Renáta Klemensová (Státní zástupkyně), Vít Roleček (Obhájce) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Ze hry na soud, podle mého trochu infantilní, v Ostravě udělali vážnou disputaci silných argumentů. Divadlo trochu brechtovské, trochu dürrenmattovské. Herci také nijak neprožívali určené role, ale hodně osobně tlumočili fakta a názory, jaksi civilně občansky: Tomáš Jirman jako Předseda soudu, Renáta Klemensová jako Státní zástupkyně a Vít Roleček jako Obhájce. Obžalovaný (Ivan Dejmal) i svědkové (Petr Houska, Lucie Končoková) své postavy také jen zhruba načrtli a přispívali do debaty svými argumenty.

    Petr Houska (Lauterbach), Renáta Klemensová (Státní zástupkyně) FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Ostravské uvedení (po Brnu a Praze, následně se hrála v Mladé Boleslavi) považuji rozhodně za nejpřípadnější způsob, jak hru inscenovat, protože se tu nevyhrával text, ale hledala a nalezla se jeho aktuální témata. Silná témata dneška! I přesahová: hlasující diváci si jistě moc dobře uvědomí, jak komplikované je najít pravdu, vynést své poučené a ne jen emocemi motivované rozhodnutí. Dobrý příspěvek k debatám o volbách a voličích. Takovou interpretaci hry jsem v ostravské činohře hodně dlouho postrádal.

    Renáta Klemensová (Státní zástupkyně), Lucie Končoková (Meiserová), Vít Roleček (Obhájce)
    FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Národní divadlo moravskoslezské OstravaFerdinand von Schirach: Teror. Morální dilema na miskách vah. Překlad Ondřej Šebesta, režie Tereza Říhová, dramaturgie Sylvie Rubenová, scéna Hynek Petrželka, kostýmy David Janošek, hudba Robin Schenk. Premiéra 5. dubna 2018 na alternativní scéně Divadla loutek Ostrava.


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (No. 5/2018): Teror v Ostravě

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,