Na ose Ostrava–Budějovice
Budějovický operní šéf Tomáš Studený s dirigentem Jakubem Kleckerem pořídili v Ostravě novou inscenaci opery Bedřicha Smetany Tajemství. Režisér Dominik Beneš mezitím v Budějovicích uvedl s dirigentem Martinem Peschíkem Sullivanovu a Gilbertovu operetu Mikádo. První je dalším přírůstkem do kompletního provedení Smetanových oper, druhý pokračuje v budějovických estetických inovacích a v „náboru“ nových mladých diváků. Vůbec po nástupu do čela budějovického souboru Studený připomíná už dlouholetou ostravskou strategii, a zatím „bezprizorný“ Dominik Beneš je obdobného uměleckého smýšlení. Zdá se, že poznenáhlu vzniká další personální těžiště spřízněných mladých operních tvůrců, myslím, že se k nim ještě nějací přidají.
V Ostravě ovšem Studený nijak nenarušil inscenační smetanovskou tradici. V reáliích i ve výtvarném řešení se jí dokonce možná drží až moc, natož aby usiloval o třeskutě aktuální výklad opery. Také si neumím představit nějaké významové posuny v úzkém koridoru příběhu a událostí Tajemství, vymezeném hudbou a libretem. Studený však nepřeháněl ani humor, i když Smetana některé situace koncipoval až groteskně komicky. Nejznatelněji Studený zasáhl do jednání postav, herecké prostředky trochu formalizovat a zbavil je operního „takyrealismu“. Na můj vkus až příliš dopodrobna vykreslil žánrové obrázky, nicméně logicky, a uvolnil tím prostor ryze hudební a pěvecké kreativitě. Vedle humoru mi však ve výsledku chybělo i víc jímavosti, třeba ve vroucném zpěvu poutníků k „matičce boží“. Jako by jevištní obraz zněl převážně mezzoforte, bez krajních poloh ve fortissimu či pianissimu.
Příměr není náhodný, přesně to jsem postrádal i v hudebním nastudování, příliš mechanickém, bez propracovaných detailů, moc pěkně mi to neznělo. Zaznamenal jsem i ryze technické chyby v orchestru, tempový nesoulad orchestru se sborem. Hudba byla příliš hřmotná, bez něhy a spočinutí.
Martin Gurbaľ nechává svého Malinu shlížet hezky svrchu a trochu pobaveně na nervního Semova Kalinu – zvláště Sema, myslím, ten převažující hlomoz zbavil možnosti lépe se položit do smetanovské kantilény. Anna Nitrová předvedla Rózu v nezvykle věcné, ale logické podobě jako suchou zahořklou uštěpačnou starou pannu, zpěváka Skřivánka analogicky jako poštívače všech proti všem pojal Václav Morys, Jevhen Šokalo pak zobrazil vysloužilce Bonifáce jako bodrého, i když egoistického pragmatika. Nejméně čitelná mi přišla milenecká dvojice Blaženky (příliš extrovertní Jana Sibera) a Víta (možná nejromantičtější ze všech Ondřej Koplík). O pěveckých kreacích vůbec nepochybuji.
Samozřejmě je třeba uvedené charakteristiky připsat nejprve Tomáši Studenému – jakkoli to není na první pohled úplně zřejmé, opět nemilosrdně projektoval komplikované a rozhodně ne jen příjemné charaktery postav. To kvituji jako vůbec nejcennější v novém ostravském Tajemství.
Dominik Beneš nakonec formuje inscenaci také výraznými hereckými postavami, ale na rozdíl od Studeného jde do podstatně výraznější jevištní nadsázky a výtvarné atraktivity. Jestliže za Studeného postavami jsou rozporné situace, Beneš si libuje v efektních výstupech odpovídajících současné vizualitě. Škoda, že se netočí operní reklamy, zbohatl by na nich – to není výtka, ale pochvala! Až na to, že v honbě za přímočarou komikou nechá pěvce přehrávat. Hranice mezi nadsázkou a, s odpuštěním, mrckováním je samozřejmě křehká a myslím, že by si ji Beneš měl hlídat důsledněji.
Mikádo je v jeho provedení barevná, v plném světle se blyštící féerie. Tomáš Šimerda v Karlíně touto u nás zřídka uváděnou ostrovní operetou krátce před listopadem zesměšňoval komunistické potentáty, Beneše baví třeskutě veselé jednání. Maně jsem si nad množstvím nápadů vzpomněl na zdejší Kritickou noc, jenže v té hrál Josef Průdek v nejlepších letech komický charakter, kdežto nyní titulní postavu do publika jen promrkal – tak se smějte! Je velmi dobře, že se tu objevili mladí zpívající „komedianti“ – Zuzana Benešová (Ňam-Ňam), Lukáš Sládek (Blem-Blem), Aleš Voráček (Nanki-Pů).
Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava – Bedřich Smetana: Tajemství. Hudební nastudování Jakub Klecker, režie Tomáš Studený, scéna David Janošek, kostýmy Eva Jiřikovská, sbormistr Jurij Galatenko. Premiéra 27. dubna 2017 v Divadle A. Dvořáka.
Jihočeské divadlo, České Budějovice – Arthur Seymour Sullivan, William S. Gilbert: Mikádo. Překlad Michael Žantovský, dirigent Martin Peschík, režie Dominik Beneš, scéna Petr Vítek, kostýmy Lenka Polášková. Premiéra 4. května 2017 v DK Metropol.
Komentáře k článku: Na ose Ostrava–Budějovice
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)