Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 291)

    Mozartův sál brněnské Reduty sice není akusticky „nej“, ale je jako pohledně se rozvíjející se poupátko vlčího máku. Pěkný a reprezentativní sál, ve kterém se daří těm, co mají nadání k experimentu…

    Ambiciózní umělecké seskupení Ensemble Opera Diversa zde uvedlo premiéru komorní opery o životě Boženy Němcové Jsem kněžna bláznů, kterou zkomponovala Lenka Nota na libreto Olgy Sommerové.

    V červenosti sálu stála obyčejná, sektorová, bíle kachličkovaná kuchyňská linka, kuchyňský stůl a dvě moderní barová sedátka… Na židličky sestavené do půdorysu malajského šípu usedali hudebníci… V průrvě mezi nimi a kuchyňskou linkou, dva kroky přede mnou, byl na parketách přikurtován mikrofon. Kolem prošla věhlasná režisérka dokumentárních filmů, paní Olga Sommerová. Smála se mému udivení… Po pravici se za stojanem s kamerou smál pan kameraman.

    V červenosti sálu stála obyčejná, sektorová, bíle kachličkovaná kuchyňská linka, kuchyňský stůl a dvě moderní barová sedátka… FOTO VÍT KOBZA

    Zkoumal jsem nástrojové obsazení. Flétna, hoboj, klarinet, fagot, klavír, housle, viola, violoncello… Na vyvýšený stupínek vstoupila dirigentka Gabriela Tardonová a vláčnými gesty rozproudila milostnost tónů přilétnuvších snad až z dob národního obrození… Byla to hudba něžná…

    Kuchyňská linka ožila. Z přihrádek vyrůstaly ruce, z dřezu a sporákových ploten lidské hlavy. Dvířka se otvírala a na hrací plochu vylézaly postavy děje. Linka vydávala a vstřebávala veškeré potřebné rekvizity, ale i urostlé milence a dokonce i „tajné“ slídily. Komisař finanční stráže Josef Němec (Lukáš Rieger) přinesl svou nevěstu Barboru (Jarmila Balážová) zabalenou v prostěradlo a položil na kuchyňský stůl…

    Z přihrádek vyrůstaly ruce, z dřezu a sporákových ploten lidské hlavy. FOTO archiv EOD

    A Barunka rodila děti tak, jak se patřilo… Hynek, Karel, Teodora, Jaroslav se sypali z linky a po odzpívání svých partů v ní mizeli… Božena Němcová, oděna do šatů z mušelínu, zpívala o strastech svého života. Bolestnost a dramatičnost se zrcadlila v hudebním zpracování. Krásný hlas Jarmily Balážové rozechvíval srdce diváků.

    Listy pisatelky létaly kuchyní, válely se po parketách, aby byly následně sesbírány. V polkových rytmech střídala paní Božena milence. Svlékala je z triček. Pánové na nich nesli svá jména: Nebeský, Helcelet, Lambl, Jurenka…

    Žárlivost manžela Josefa se odrážela v jeho jednání… FOTO VÍT KOBZA

    Žárlivost manžela Josefa se odrážela v jeho jednání… Vztekal se, tloukl svou paní, dokonce ji kopal a žádal úřady o rozvod…

    Skloubení mluveného partu s hudbou a s Riegrovým hereckým projevem, považuji za zdařilé.

    V epilogu byl zdůrazněn historický fakt. Jménem české spisovatelky byla pojmenována jedna z hvězd vesmíru…

    Žárlivost manžela Josefa se odrážela v jeho jednání… FOTO EOD

    Dílo skladatelky Lenky Nota Foltýnové a libretistky Olgy Sommerové je mimořádnou uměleckou událostí. Nápaditá, vtipná režie Kristiany Belcredi, spolu s hudebním nastudováním dirigentky Gabriely Tardonové a pěvecko-hereckými výkony Jarmily Balážové, Lukáše Riegra, Terezy Maličkayové, Pavly Radostové, Martina Javorského a Aleše Janigy mě nadchly. Pozornost si zaslouží i zdařilé scénické řešení a kostýmy Sylvy Markové. Za nastudování opery Jsem kněžna bláznů si Ensemble Opera Diversa zaslouží velké uznání.

    Jako doušku uvádím slova skladatelky opery Lenky Noty: Přála bych si, aby opera byla inspirací pro pravdivý, svobodný a poctivý život nás všech.

    Brno – Komín, 23. 11. 2017

    Ensemble Opera Diversa, Brno – Olga Sommerová, Lenka Nota Foltýnová: Jsem kněžna bláznů. Komorní opera o Boženě Němcové. Hudba: Lenka Nota Foltýnová, libreto: Olga Sommerová. Dirigentka: Gabriela Tardonová, režie: Kristiana Belcredi, výprava: Sylva Marková, produkce: Magdalena Dostálová. Obsazení: Božena Němcová: Jarmila Balážová. Josef Němec: Lukáš Rieger. Kvartet: Tereza Maličkayová, Pavla Radostová, Martin Javorský, Aleš Janiga. Premiéra 17. 11. 2017 v Divadle Reduta, Brno (psáno z první reprízy 18. 11. 2017).


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 291)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,