Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    Národ sobě!

    Ministerstvo kultury dnes vyhlásilo výběrové řízení na nového ředitele Národního divadla. Zájemci musí své přihlášky doručit již do 12. dubna roku 2012, mají tedy čas necelé dva měsíce. Současnému řediteli ND Ondřeji Černému vyprší jeho šestiletý mandát v dubnu 2013.

    Současný ředitel Národního divadla Ondřej Černý. Foto archiv ND

    Kandidáti na ředitele mají předložit koncepci řízení a rozvoje Národního divadla včetně záměru financování. Musí samozřejmě dodržet podmínky transformace Národního divadla a Státní opery Praha. Transformace se má uskutečnit v letech 2012 až 2015. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů ND a SOP. Součástí přihlášky je také návrh na obsazení pozic šéfů uměleckých souborů, se kterými se kandidát předběžně dohodne.

    • Autor:
    • Publikováno: 15. února 2012

    Komentáře k článku: Národ sobě!

    1. Marie Reslová

      Marie Reslová

      To je vtipné!
      MK hledá ředitele ND v rubrice „volná místa“ jako nějakou sekretářku. Hezké by bylo, kdyby taky zveřejnili ta pravidla, podle kterých bude výběrové řízení probíhat a která má schválit paní ministryně. Zajímavé by bylo určitě i složení výběrové komise.
      Tak na tohle se dost těším! Jestlipak budou koncepce uchazečů zveřejněny ještě před rozhodnutím?

      15.02.2012 (14.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Kateřina Jírová

      Avatar

      Jestli bude podobný zájem jako minule,
      tak netřeba pravidla a komise prožívat.

      15.02.2012 (16.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Kateřino,
      o sud s medem zájem bude. Obávám se, že jej budou někteří chtít jíst i s tlačenkou. Mě by zajímalo, proč právě dnes a co na to Ondřej Černý.

      15.02.2012 (17.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Jakub Škorpil

      Avatar

      Vladimíre,
      jak to myslíš?
      Takhle vznikají nebezpečné fámy.
      Jaký je rozdíl mezi dneškem, zítřkem a včerejškem?
      Co je tak lákavého na sudu s medem ze kterého chtějí pít přinejmenším tři strávníci a ze kterého vám každoročně mocipán ulije?
      Co s tím má společného tlačenka?
      A co na to Jan Tleskač?

      15.02.2012 (18.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Ve velkých německých městech
      je standardní, že městský symfonický orchestr slouží zároveň v městské opeře. Praha je přepychář: Symfonický orchestr má – FOK – a na operu kašle. Tu jí, podle shora uvedeného záměru, bude hradit i se dvěma orchestry stát, tedy daňoví poplatníci celé republiky. Jsem Pražák rozený, ale začínám se za vyžírkovské „chování“ Prahy dost stydět.

      15.02.2012 (19.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Nemohla by se paní ministryně
      domluvit se svým superkoaličním kolegou primátorem v tom smyslu, že MK bude sanovat ND s pouze jedním orchestrem, budovu dosavadní SOP věnuje městu Praze a město v ní na „zelené louce“ zřídí městskou operu hl. m. Prahy?

      15.02.2012 (19.10), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jakube,
      teď Ti – obávám se – vůbec nerozumím. Mezi dneškem, zítřkem a včerejškem je ten rozdíl, že dnešek je dnes, zítřek bude zítra a včerejšek byl včera.
      O třech strávnících chtějících pít ze sudu s medem (zřejmě jde tedy o med tekutý – já si jej například spíš mažu na chleba) nic nevím, ani o mocipánovi, který nám (komu je ono „nám“ myšleno?) z něj každoročně ulije. Cituješ zřejmě pohádku, kterou neznám.
      Tlačenka byl vtip, který měl asociovat onen chléb s máslem a současně tlačenku coby protekci či snahu někoho někam protlačit. S jistým laskavě škádlivým humorem jsem se snažil nadhodit otázku, zde v případě takto „inzertně“ vypisovaného řízení v tom není nějakej háček (háček myslím špek neboli záludnost).
      Jan Tleskač je dávno mrtvý a ježek v kleci je v držení Velkého Vonta. Mažňák však stále číhá. Proto by i Rychlé šípy měly být na pozoru.

      S pozdravem

      Štětináč

      15.02.2012 (19.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Jasné je jediné,
      že MK nestojí o to, aby se vypsané výběrové řízení příliš „zviditelňovalo“. Jinak by uspořádalo tiskovku a vyhlásilo by ho se vší parádou i s těmi pravidly a výběrovou komisí. Nechci být notorickým pochybovačem, ale tu Vladimírovu tlačenku cítím ve vzduchu.
      :-)))))

      15.02.2012 (23.31), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Jakub Škorpil

      Avatar

      vy tlačenkáři
      jste už zase tajemní jak hrad v karpatech.
      🙂
      i když ta tlačenka byla, Vladimíre, to jediné, co jsem pochopil.
      z narážky o sudu s medem jsem vytušil, že považuješ ředitelování ND za výnosné místo. no já nevím. (ministerský) mocipán se přilévat nechystá a tři soubory samořejmě chtějí medu co nejvíce. V zákulisí si s oblibou čtu zápisy z jednání odborů ND, které si pravidelně předvolávají ředitele, aby jim vysvětloval, co dělá. nejpamátnější je v tomhle ohledu dotaz na „předražené hostování Roberta Wislona z Dublinu“. že by o tohle někdo rozumný dobrovolně stál?
      a to „proč právě dnes“ mi vrtá hlavou pořád.
      jinak souhlasím s požadavkem na co nejotevřenější jednání. fakt bych si naiva myslel že něco takového bude samozřejmost.

      16.02.2012 (0.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Ono to místo
      „není jen o penězích“, abych použil oblíbené vazby současné anglické češtiny. Myslím, že dřív, než se vyhlásí výběrové řízení na tak vysoký post, má mu předejít nějaká veřejně prezentovaná úvaha či analýza, co taková funkce obnáší, co od ní chtít a PŘEDEVŠÍM, jaký je současný ředitel ND a zda existují důvody jej měnit. Já mám pocit, že ty důvody neexistují. Pokud ano, jsou buď politické (nevyhovuje svou snahou o spojení ND a SOP), možná osobní, anebo o to místo má zkrátka kdosi zájem. I ty peníze totiž dokáže někdo – třeba Dan Dvořák svými uměleckými aktivitami v obou ND – poměrně slušně v této funkci pro sebe hromadit. Proto to „právě dnes a co na to Ondřej Černý“.
      Ale možná opravdu slyším jen posty růst a vše je, jak má být. Nedůvěra však patří k novinařině. A taky k životu v Česku.

      16.02.2012 (1.55), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    11. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Předesílám,
      že do dalších úvah se pouštím čistě ze cviku a jistého potěšení. Absurdní divadlo „výběrová řízení“ mě svým způsobem (jistěže perverzním) začíná skoro bavit.
      Proč dnes. MK zároveň s oznámením spojení se Státní operou řeklo, že „na jaře, nejspíš někdy v březnu“ vypíše konkurs na nového ředitele ND s ročním předstihem, protože Černému končí 2013 funkční období. Proti tomu nic, to je standardní úvaha, dokonce s chvályhodným předstihem.
      Udělalo to trochu dřív a velmi nenápadně, bez oné diskuse, která by logicky měla předcházet a bez zveřejnění procesu, kterým se bude vybírat. Vypadá to, jakoby na MK trochu spěchali a nestáli o to, aby na to bylo moc vidět. To může mít řadu důvodů. Je fakt, že v tuto chvíli se nejspíš začínají nastavovat pravidla soužití SOP a ND a že by bylo užitečné, kdyby člověk, který bude ten kolos poté řídit, na nich už mohl s odcházejícím ředitelem spolupracovat. Možná se slabé ministryni ten slučovací proces vymyká z ruky a je rychle třeba nějaký šíbr, který by to ustál a těm ekonomicko-právním procesům opravdu rozumí. Ale taky to může být proto, že pozice ministryně či vlády je nejistá a je tu obava, aby se stihnul vybrat ten „správný“.
      Ondřej Černý v létě prohlásil, že on se o ten post znovu ucházet nebude. Buď měl toho šéfování plné zuby – tlaky kolem SOP musí být nepředstavitelné – nebo mu bylo jasně řečeno, že existuje vhodnější kandidát. Myslím, že Ondřej by na zde položené otázky odpovědět uměl, ale neptala bych se ho, protože z logických důvodů odpovědět nemůže. Jistě už přemýšlí, co bude dělat dál. Třeba se vrátí do DÚ (žert!) nebo pojede někam jako kulturní atašé (žert!). V každém případě se musí ke svým nadřízeným chovat loajálně.
      A co se týče „možností“ pro ředitele ND. Nezapomínejme, že ke slučování, což je velký oříšek, nejspíš přibudou prodeje starých dílen a skladů a výstavba nového komplexu. To je úkol, kterého se jistě někdo rád ujme.
      🙂

      16.02.2012 (8.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    12. Jakub Škorpil

      Avatar

      Díky oběma.
      Asi mám štěstí, nebo životní smůlu, že takhle – neberte to prosim jako uražku – paranoidně mi to primárně nenaskakuje.
      Nicméně:
      – ředitele ND je potřeba vyměnit, resp. vypsat nové řízení prostě proto, že Ondřejovi Černému končí funkční období.
      – Ondřej Černý se podle zprávy na aktuálně.cz bude hlásit znovu.

      16.02.2012 (9.18), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    13. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Jakube,
      já jsem předeslala, že se podobnými „paranoidními“ úvahami už do jisté míry bavím. Myslela jsem, že určitá míra nadsázky byla z příspěvku zřejmá.
      :-)))
      Určitě vím ze zákulisí o něco víc než vy, ale okolnosti se mění často velmi rychle (viz původně veřejně ohlášená neúčast Ondřeje Č. ve výběrovém řízení) a já nemám detektivní kancelář. Předpokládám, že k tomu, že názor změnil a bude kandidovat společně s uměleckými šéfy, ho mohl vést pocit odpovědnosti za ND, pro jehož soubory by kompletní a současná výměna na postu ředitele i uměleckých šéfů mohla znamenat skutečné zemětřesení.
      Ne, že by ND nějakou zásadnější změnu nepotřebovalo, ale tady nejspíš není vůbec jisté, co bude obnášet, buď nikdo netuší, kdo se vlastně přihlásí, anebo to už všichni vědí až příliš dobře.
      :-)))

      16.02.2012 (9.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    14. Jakub Škorpil

      Avatar

      jasně,
      že svorně konáme „domácí úkoly z pilnosti“. jako na těchto stránkách vždy.
      je to samozřejmě zajímavá a bedlivého sledování vhodná událost.

      16.02.2012 (10.28), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    15. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      A já si myslím,
      že ND zásadní změnu řízení ani kurzu směrování nepotřebuje. Potřebuje dokončit rozjeté projekty, především ono spojení SOP a ND, a k tomu je nejvhodnější ten, kdo je už v nich dlouhodobě zapojený. Ani po umělecké stránce si nemyslím, že by ND nějak zásadně kulhalo. Naopak, pod vedením Černého si vede vysoce „vyváženě“ – zaměřuje se jak na širší diváckou obec tak se snaží i o ambiciózní projekty, a to ve všech třech druzích divadla, o které pečuje – činohře, opeře a baletu (tam bych já rád viděl odvážnější pokusy, ale to je na jinou debatu).

      16.02.2012 (11.26), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    16. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Jo,
      a tady je ještě ta zpráva na Aktuálně.cz, o které píše Jakub: http://aktualne.centrum.cz/kultura/umeni/clanek.phtml?id=733290, kdyby měl někdo zájem.

      16.02.2012 (11.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    17. Jiří Šesták

      Avatar

      Dobrý den,
      letmo sleduji hledání ředitelů pro přední české divadelní domy a bohužel je to „třetí cesta“ s veškerými nevýhodami. Zásadním problémem je, že chybí zadání. V případě ND zdůrazňující především jeho umělecké i společenské postavení v kontextu kulturní Evropy. Zda má být regionálním evropským divadlem, významný divadlem středoevropského regionu, či divadlem s ambicí se zapojit mezi dominantní, nejen, operní domy Evropy? Toto zadání je výrazem i vědomí kulturněhistorického kontextu postavení Prahy, je i jakýmsi uměleckým zadáním a co více, dá se spočítat. Dále je nutné definovat vůli k provozním a personálním změnám a vůli adekvátně zaplatit odborný management. Budeme-li v případě ND váhat s šestimístním honorářem pro ředitele, je to důležitá zpráva o strategii. Už to je součást zadání, ambicí a definování poslání ND a co více, předjímá to výsledek hledání nového ředitele.
      Dále chybí poskytnutí opory řediteli ND v nejvyšším orgánu. Ministr jao cappo da tutti cappi je nesmysl, protože při fluktuaci na tomto postu a proměnách odborných kompetencí není možné, aby se naplňovala dlouhodobá manažerská vize řízení divadla bez zásadních vlivů a ovlivňování. Forma správní rady, nebo podobného orgánu jako nejvyššího orgánu, který po akceptování manažerského projektu bude zásadním partnerem a oporou vrcholného managementu ND je podmínkou, aby se tato instituce pohnula zásadně z místa. A další důležitou podmínou pro úspěch hledání nového ředitele je oslovení špičkových manažerů podle specifikace zadání. Napříč Evropou. Český prostor má problém s generováním kvalitních ředitelů jednosouborových divadel, neřku-li vícesouborových. Má-li být Národní divadlo výlohou české kultury a umění, nelze hledat vedení této firmy jako pro správu plaveckého stadiónu. I když jde o uměleckou instituci, chovejme se v určitých věcech jako u mezinárodně významných firem nejrůznějšího charakteru. Pokud ovšem máme k divadlům jako je Národní divadlo, či DvN vysoké ambice umělecké, společenské a provozní. tolik mých pár poznámek z Jižních Čech

      16.02.2012 (12.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    18. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Díky za ně!
      A díky za ochotu do této pokleslé diskuse vstoupit a otevřít ji racionálním směrem. Byl byste ochoten se na téma výběrových řízení vyjádřit v rozhovoru pro HN?

      16.02.2012 (12.59), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    19. Jiří Šesták

      Avatar

      Dorý den, paní Reslová,
      můžeme to zkusit
      🙂

      16.02.2012 (13.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    20. Josef Herman

      Josef Herman

      Pana ředitele Šestáka zdravím,
      konstatuje správné věci, které tu ovšem už dlouho omíláme, problém vidím spíš v tom, že podobné úvahy politikové a často i divadelníci ignorují. Jak tyto zásady prosadit do praxe??

      16.02.2012 (20.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    21. Josef Herman

      Josef Herman

      Když jsem předložil
      koncepční model pražského operního divadla, navrhl jsem řešit věc analogicky Vídni nebo v Berlínu: tedy samostatné soubory s vlastními rozpočty a řediteli, zastřešené jakýmsi holdingem (podrobnosti zatím stranou). Navrhoval jsem, aby MKČR zvážilo upřesnění onoho modelu a pak vypsalo výběrové řízení na ředitele ND, který by změnu v součinnosti s MK ČR, ale i parlamentem a vládou (neboť si takovou změnu neumím představit bez širokého politického a společenského konsensu a bez legislativních úprav – v Berlíně i ve Vídni tomu nebylo jinak), provedl – tedy konkurs by se vypsal na koncepci, jak transformaci v požadovaných parametrech prakticky realizovat. Místo toho se MKČR zatím věnuje detailům spojení dvou oper (nepodceňuji to, ale ani nepřeceňuji, to není to hlavní) a vypisuje konkurs na obsazení postu ředitele ND ve stávající podobě příspěvkové organizace – a tomu vůbec nerozumím!! Jestli MK ČR započaté změny myslí opravdu vážně, je třeba nikoli vymýšlet ministerské návody na realizaci, ale připravit podklady a zadání a konkursem hledat jejich realizátora – a pan ředitel Šesták zmínil pár praktických věcí, které to podmiňují, přidal bych ještě jako základní podmínku uzavření manažerské smlouvy s budoucím ředitelem tak, jak je ve světě zvykem, neboť jmenování do oné pozice je zcela mimo mísu (ředitel Šesták správně připomněl fluktuaci ministrů kultury).
      Jinak řečeno, buď se hledá ředitel ND coby příspěvkové organizace na nějakou přechodnou dobu, což nepovažuji za rozumné, nebo se nepočítá se skutečnou transformací Národního divadla a Státní opery. Třetí možnost se skoro bojím vyslovit: že by si tyto základní věci na MK ČR neuvědomili?

      16.02.2012 (21.18), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    22. Jiří Šesták

      Avatar

      Dobrý den, pane doktore,
      žijeme v době nekompetentnosti řešení. Je-li to důsledek propadu vzdělanosti, morálky, či nadvlády „hochů, co spolu mluví“ je případ od případu. Mé poznámky byli kusé, spíše glosy. Vypsané řízení je nesmyslné již termínem jeho ukončení. Copak je možné během měsíce a půl se sznámit s provozem ND, vývojem jeho financování, vnitřní strukturou, možnými úsporami, předisponováním financí v rámci jednotlivých kapitol, trendy prodeje, návštěvností, marketingem atd. Na to už musíte mít tým lidí. A pak udělat na základě analýzy faktického stavu smysluplnou provozní a obchodní koncepci? A je možné v této době závazně získat potencionální šéfy a s nimi vytvořit uměleckou koncepci? Jaký je prostor pro vyjednávání o obecných podmínkách změn provozních a personálních se zřizovatelem? A navíc v situaci, kdy se nám přihodil ten nesmysl s dvěma orchestry, balety a já nevím s čím dalším. Rádi bychom Achilla a rodí se nám Kentaur. Proč by do této situace šli schopní manažeři, kteří chtějí být úspěšní. To je totiž velmi provázané…proč hrát hokejový mač na sotva zamrzlém rybníku?
      Tak vám v Praze přeji pěknou neděli a málo podobných výběrových řízení s velmi obecnými vizemi přihlášených…

      17.02.2012 (11.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    23. Jiří Šesták

      Avatar

      omlouvám se za hrubku spáchanou v chřipkovém opojení…
      🙂

      17.02.2012 (11.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    24. Josef Herman

      Josef Herman

      Čert vem hrubku:
      napsal jste to přesně!! Zdravím, abyste se brzy uzdravil.

      17.02.2012 (11.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    25. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Též doufám,
      že se pan Šesták uzdraví a v pondělí spolu v Praze ten rozhovor uděláme.
      Nicméně je to už čtvrté zpackané výběrové řízení na ředitele divadla, navíc ne ledajakého. Jde také v případě ND a SOP o hodně peněz, skoro miliardový rozpočet, pokud umím dobře počítat. Nebylo by tedy na místě vyjádřit oficiálně nějakou nelibost? A přidat pozitivní návod „kudy na to“ z dílny vás obou? Přece jen je to Národní divadlo a i veřejnost by snad mohla být v tomto směru citlivější… Obávám se totiž, že Pepovo „za třetí“ je správně.
      Už mě ty protesty trochu unavují, ale představa, že by i to málo racionálního, co se v kauze ND + SOP stalo, mohlo přijít vniveč až zase nějaký amatér bude experimentovat s takovou spoustou peněz „na kulturu“, kterých se jinde zoufale nedostává, mi není úplně jedno. Vždyť víme, jak správně pan Šesták poznamenal, že se ani nikdo normální nemůže do toho kocourkovského výběru a podmínek přihlásit.

      17.02.2012 (12.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    26. Josef Herman

      Josef Herman

      No jo, Marie,
      asi bychom měli. Zkusíme se zamyslet, co s tím. Píšeš „čtvrté zpackané řízení“ – mohla bys za posledních dvacet let uvést alespoň jedno nezpackané? Jinak řečeno, někdo něco jen spletl, nebo se prostě jedná tak, jak si tu většina politiků i divadelníků zvykla a považuje to za normální? Ještě jinak řečeno, chce to vůbec ještě někdo poslouchat?

      17.02.2012 (12.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    27. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Tedy čtvrté za posledních šest měsíců,
      předtím v Praze dlouho nic nebylo. Samozřejmě je to kombinace neznalosti, nekompetentnosti, lenosti, politikaření a postranních úmyslů. Včera odpoledne a večer jsem si doplnila informace a zas jsem dostala takový vztek!
      „Chce to vůbec ještě někdo poslouchat?“ – nevím, sama jsem už otupěla a připadám si směšná. Ale říkám si, že za pokus to ještě stojí 🙂
      Snažím se to brát s nadhledem. Nakonec je to docela i zábavné pozorovat ty tahy vypisovatelů a zájemců o posty.
      Nějaký krátký, srozumitelný a přesně zformulovaný otevřený dopis…?

      17.02.2012 (14.28), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    28. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Od toho tu jsme,
      myslím novináře, myslím DN, myslím umělce. Být nepříjemní a klást otázky. Až je (myslím DN, myslím novináře, myslím umělce) od toho odstřihnou, což se může snadno stát, bude teprv na pletichaření prostor a klid.

      17.02.2012 (18.09), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    29. Marie Reslová

      Marie Reslová

      Otevřený dopis beru zpět.
      Po klidné úvaze – není to téma pro veřejnost, ale pro odbornou diskusi.

      18.02.2012 (1.13), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    30. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Italština pro školu a dům do jižních Čech:
      má být „capo di tutti i capi“. Jinak si myslím, že ausgerechnet ND by mělo mít v čele osobu s češtinou jako „obcovacím jazykem“, tedy Čecha alespoň naturalizovaného, jakým byl kupř. i Karel IV., jakkoli etnicky třeba Vietnamce. Člověka, který má zažité české barokní a klasicistické mistry až po J. J. Rybu či bratry Škroupy a samozřejmě i Smetanu, Dvořáka, Suka, Janáčka a Martinů; stejně i Komenského, A. Michnu z Otradovic (tedy i jako textaře), Erbena, Němcovou, Nerudu, Karly Čapka a Poláčka, Švejka, V. Neffa, Kunderu, Škvoreckého, Vaculíka, Havla atp. Bez tohoto paradigmatu může cizinec řídit třeba i tu pražskou městskou operu, za kterou stále marně lámu kopí, ale ne NÁRODNÍ, které prostě MUSÍ BÝT NÁRODNÍ!

      19.02.2012 (9.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    31. P.S.

      Avatar

      Obávám, se že jak „capo da tutti capi“ pana Šestáka, ani „capo di tutti i capi“ pana Pavlovského neexistuje. Co existuje, je „capo di tutti capi,“ nebo „capo dei capi.“

      20.02.2012 (21.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,