Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Uvnitř jeho hlavy

    Zatím poslední česká inscenace Smrti obchodního cestujícího skrývá podivuhodný rozpor. Je patrné, že si režisér Pavel Khek Millerovu hru z roku 1949, oceněnou Pulitzerovou cenou, zvolil pro její možná až nečekanou aktuálnost – touha po úspěchu i spokojeném rodinném životě je téma „nadčasové“ nebo alespoň „dlouhotrvající“. Ve vizuální rovině se však inscenace vrací (téměř) do padesátých let minulého století a závěrečný (bezesporu efektní) nápad – vytvořit pomocí části scény a světel obrovskou americkou vlajku v pozadí – už zcela jasně naznačuje, že právě naše životy v „kapitalistickém ohrožení“ nejsou.

    Smrt obchodního cestujícího

    Aleš Petráš (Biff), Petr Bucháček (Willy Loman) a Václav Šanda (Happy) FOTO ARCHIV DIVADLA

    I přes tento paradox je inscenace dalším poctivým kusem na repertoáru mladoboleslavského divadla. Nemalou zásluhu lze připisovat Petru Bucháčkovi v titulní roli Willyho Lomana. Především na jeho bedrech spočívá odstiňování dvou linií příběhu – vzpomínkovou (Miller původně zamýšlel hru nazvat Uvnitř jeho hlavy, neznamená to však, že by byly tyto pasáže monologicky vyprávěny) a současnou, končící jeho pohřbem. Herec perfektně odlišuje scény, ve kterých má být (a je) vitálním, produktivním obchodníkem, manželem i otcem, a pozdější fyzické i psychické vyčerpání, rozčarování ze svého „amerického snu“. Zdatně mu sekundují Aleš Petráš a Václav Šanda v rolích jeho synů Biffa a Happyho – pokračovatelů v marnosti.

    Škoda však zbytečně popisného nápadu, synové jsou pro evokování doby minulé – teenagerského věku – označkováni kšiltovkami. Stejně tak by se jistě dalo vymyslet kreativnější a metaforičtější řešení pro předepsaný záhon, než je nevzhledný truhlík na forbíně. Ale to se opět dostáváme k nepříliš vydařené scénografii. Největší předností inscenace ovšem je režisérova schopnost (kterou již nejednou prokázal) udržet napětí po celou dobu několikahodinového představení, přestože neblahý konec je divákům zjevný již od přečtení titulu.

    Městské divadlo Mladá Boleslav – Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího. Překlad Ljuba a Rudolf Pellarovi. Režie Pavel Khek, dramaturgie Lenka Smrčková, scéna Michal Syrový, kostýmy Agnieszka Pátá-Oldaková, hudba Vladimír Nejedlý. Premiéra 11. dubna 2014.


    Komentáře k článku: Uvnitř jeho hlavy

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,