Trapnost – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Festivaly Kritika

Trapnost

V rámci off-programu byl uveden Projektil Divadla S.T.O.K.A. Což znamená, že jste ho v oficiálních programových brožurkách nenašli. A diváků do Studia HaDivadla dorazilo jen několik.

Je to škoda, protože vidět v jednom dni inscenace dvou legend – Eugenia Barby a Blaha Uhlára – bylo poučné. Barbův Věčný život považuji za anachronismus, i když pozoruhodný (ano, vidíte zde alespoň poetiku, kterou u nás dlouhodobě rozvíjí například Divadlo Continuo). Uhlárův Projektil je naopak frustrující podívaná o nás.

Možná ta aktuálnost a nevyčpělost jsou dány i tím, že slovenský režisér spolupracoval s mladými herci, na rozdíl od Barby a jeho věrných. Jedna herečka a čtyři herci (Lenka Libjaková, Martin Kollár, Braňo Mosný, Tomáš Pokorný a Peter Tilajčík) v bílých řízách (nebo také elastických prostěradlech, záleží na úhlu pohledu) vedou trapné řeči (především o lásce). Naivně, absurdně, rádoby diletantsky. V televizi nad nimi běží slovenské zprávy a nějaký zábavný pořad. A brněnští diváci se smějí největším ubohostem. Když sedíte v poslední řadě, vidíte neoddělitelný celek, příšerné divadlo světa. Proto herci nakonec pijí whisky a snímají Krista z kříže. Co jiného taky o světě říct.

Je to frustrující, několikrát máte chuť odejít a na konci se rovnou oběsit, protože rozumný dialog není možný.

Divadlo S.T.O.K.A.: Projektil. Režie Blaho Uhlár, audiovizuální řešení Martin Burlas, výtvarné řešení Markéta Plachá. Premiéra 28. října 2016. HaDivadlo 12. května 2017.


Komentáře k článku: Trapnost

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,