Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Upiš se $LASTI, zbaví tě strasti

    Jeden svoji uměleckou identitu obhajuje, druhý ji hledá. Oba chtějí dosáhnout úspěchu, protože co jiného potřebuje herec ke štěstí než slávu a obdiv. Sejdou se v čekárně firmy $LAST, aby se podrobili procesu, který je v duchu epikurejské filosofie zbaví frustrace z neúspěchů tím, že v prostoročasu oddělí jejich skutečné potřeby od domnělých.

    Mezi herci Ondřeje Pavelky a Jakuba Prachaře je rozdíl jako mezi škodovkou a ferrari  FOTO ZUZANA BÖNISCH

    Mezi herci Ondřeje Pavelky a Jakuba Prachaře je rozdíl jako mezi škodovkou a ferrari FOTO ZUZANA BÖNISCH

    Komedie Kryštofa Pavelky $LAST, vytvořená na míru dramaturgii A studia Rubín, se formátem blíží televizní talk-show s tanečními a pěveckými čísly. Staví na dialogu a slovních paradoxech a bulvárně odlehčeným stylem ironizuje konzumní kulturu, kult štěstí, úspěchu a mládí, mezigenerační rozdíly a víru v zázračné technologie. Uše­tře­na nezůstane ani herecká ješitnost.

    Mezi postarším seriózním hercem Smutným a mladým ambiciózním adeptem šoubyznyysu Pokorným je rozdíl jako mezi škodovkou a ferrari. Dokud jeden ve druhém nenajdou publikum, shodnou se jen na fandění Slavii a na tom, že ve světě, kde technika a internet umožňují amatérům stát se celebritami, už nikdo nerozpozná skutečnou kvalitu.

    Ondřej Pavelka (Smutný) a Jakub Prachař (Pokorný) karikují mainstream i Stanislavského, devalvaci své profese, zaprodávání soukromí, těla a duše i mefistofelské odkazy. Herecká komunita přece inklinuje k dosažení sukcesu všemi prostředky a za jakoukoli cenu – jak naznačuje tradiční přání a následné poděkování: Zlom vaz!Čert tě vem! S komediální nadsázkou ale dvojice rozkrývá i názorovou diferenciaci mezi internetovou generací a pamětníky staré školy, která má – stejně jako třeba obavy z konkurence na trhu práce – širší platnost. Občasná identifikace protagonistů s postavami dává některým narážkám osobní rozměr. Například, když se Prachař rozhořčí nad protekčními vazbami mezi gayi a postěžuje si, že o jeho vztahu s přítelkyní nepíše nikdo. A když popisuje erotické sbližování homosexuálů a zvažuje takový vztah jako klíč ke kariéře, vzpomenete si na hit kapely Nightwork. Hranice mezi postavou a hercem je relativizována ve stylu bulvárních šprochů. Takže ať už se střídavě žoviální a nejistý matador Smutný ohání rolí v protirežimním filmu, který však měl premiéru den před sametovou revolucí, nebo mopem, přemýšlíte, o jaký film šlo a zda seriálové role školníků, jež Smutnému vynesly netradiční roli v avantgardní inscenaci Hamleta (pobíhá po Elsinoru s hadrem a utírá krev), patří v reálu i k Pavelkovi.

    Bílé scéně s dvěma křesílky, evokující high-tech laboratoř, dominuje prohnuté plátno na pozadí, které zastupuje obří interaktivní obrazovku. Kromě projekce loga $LASTI a dotváření atmosféry výstupů, při nichž klienti procházejí testováním, sledujeme počítačovou simulaci sběru dat i závěrečné přenastavení mozkového harddisku. Procesem provází dvojici asistentka s profesionálně neosobním vystupováním. Roboticky odtažitá Kristýna Fuitová-Nováková posouvá scénosled a stále uvolněnější pány nepustí z otěží ani při valčíku či tangu. Bez hnutí brvou vyslechne i Smutného výmluvu na Oidipovu šlachu, následek fyzického herectví, která mu brání ve sportu. Fanatické vzrušení u ní vyvolá až finální korekce myšlení klientů.

    Show o představách a dnešní realitě se opírá o komediální výkony a perfektní timing, má vtip i ostré hroty – asi jako úvaha, zda Krysaře napsal Viktor, nebo Vojta Dyk. Ne, nelamte si hlavu. Byl to Landa.

    A studio Rubín – Kryštof Pavelka: $LAST. Hudební spolupráce Miki Jelínek, Daniel Čámský, Kristýna Fuitová­-Nováková, pohybová spolupráce Adéla Stodolová, vizualizace František Pěcháček, scéna OK, režie PRASTOPA (kol.). Premiéra 16. března 2016.


    Komentáře k článku: Upiš se $LASTI, zbaví tě strasti

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,