Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    1. – 13. prosince

    1. prosince

    Herečka Jitka Frantová převzala na velvyslanectví ČR v Římě stříbrnou medaili Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, která jí byla udělena za reprezentaci české kultury i politiky. Toto ocenění je poděkováním za autorské představení Moje pražské jaro, které bylo uvedeno s velkým úspěchem jak v Teatro di Roma a Piccolo Teatro v Miláně, tak i v Národním divadle v Praze a Brně.

    Ukážu ti cestu rájem
    Za účasti autora Jiřího Kříženeckého a kmotrů Karla Gotta, Jitky Zelenkové, Pavla Kopty, Miloše Skalky a Ladislava Štaidla byla v Black Angel’s baru v hospodě U Prince na Staroměstském náměstí v Praze pokřtěna monografie Jiřího Štaidla (1943–1973), kterou vydalo nakladatelství XYZ. Kniha je nejen průvodcem životem a autorskou tvorbou textaře mnoha hitů Karla Gotta (mj. Ptačí nářečí, Korunou si hodím, Mistral…) a dalších českých hvězd popu 60. a začátku 70. let (Roň slzy, Hvězda na vrbě, Pomalu a líně, Lásko má, já stůňu, Do věží…) či muzikálu Noc na Karlštejně, ale i českou pop music té doby včetně Divadla Apollo.
    hul

    2. prosince

    www.manzelstvi.cz
    Divadlo LETÍ oslavilo pět let. Narozeninový dárek nadělilo jak sobě, tak svým příznivcům: ve studiu Švandova divadla představilo scénickou skicu Cyberlove podle hry studentky pražské DAMU Heleny Eliášové. Uzavřela se tak letošní část projektu 8@8, který dlouhodobě představuje novinky českého i zahraničního divadla.

    Z počátečních ryze kuchyňských rozepří asociálního „cyberneta“ IT Honzy a jeho ženy Aleny se záhy vyvine komický, lehce absurdní, v jádru ale děsivý pohled na budoucí možnou lidskou existenci. Neschopnost opustit místo před obrazovkou, manželství s počítačem, paralelní život se zhmotnělou hrdinkou pornofilmů Dravou Blážou, taková je realita Honzova života. Nová cyberláska stále více narušuje zajeté koleje manželského soužití. Divadelně zůstala Cyberlove na pomezí scénického čtení a pevného jevištního tvaru s poněkud nesjednoceným hereckým projevem i režií; rozpačitě vyzněl také závěr s nepříliš srozumitelným bezeslovným přídavkem. Hlavním záměrem však bylo, stejně jako v celém cyklu 8@8, přivést na jeviště nový text. Divadlu Letí patří nejen opožděné přání všeho nejlepšího k narozeninám, ale i dík za odvahu a chuť hledat nové autory. Recenzi čtěte na webových stránkách DN v oddíle iDN.
    Marcela Magdová

    3. prosince

    Film v divadelních kulisách
    V pražské Arše měl českou premiéru nový projekt vlámské taneční skupiny Ultima Vez Monkey Sandwich. Umělecký šéf Ultimy Vez Wim Vandekeybus je výjimečný choreograf. Kombinuje divoký fyzický tanec s divadelními prvky, ale jeho pohled je i pohledem filmového režiséra. Jako by pohyb tanečníků v jeho dílech určovala filmová kamera. Umí zrychlit, nasadit tempo, rozptýlit čas a prostor či zhustit atmosféru. Vandekeybus je ale i výjimečným filmovým režisérem: to, co v Monkey Sandwich přináší na divadelní jeviště, je v prvé řadě právě film. Scénu tvoří filmové plátno. Doplňují ho divadelní kulisy – velké větráky rozmístěné na jevišti, akvárium s vodou, prapodivní tvorové vytvoření z hnědé lepenky válící se na hromadě; jako bychom se ocitli na jakémsi tmavém skladišti. Scénu ale brzy přestaneme vnímat. V první vteřině nás totiž vtáhne film. Je tak autentický, že filmové herce začneme sledovat stejně, jako vnímáme herce divadelní. Ačkoliv se k filmu brzy přidá i fyzická akce na scéně, pozornost je stále nasměrována na plátno. Monkey Sandwich otevírá novou formu – film v divadelních kulisách. Recenzi čtěte na webových stránkách DN v oddíle iDN.
    Markéta Faustová

    V nově otevřeném Divadle Kampa na břehu Vltavy se v Praze už počtvrté uskutečnil benefiční večer spojený s prodejem obrazů, jejichž autory jsou děti a dospělí s mentálním a kombinovaným postižením. Akci, již pořádalo středisko Rolnička z jihočeské Diakonie ČCE, moderoval Jaroslav Dušek. Herec stojí při Rolničce řadu let a pravidelně moderuje její akce v Praze i v Soběslavi.

    Katedra divadelních, filmových a mediálních studií Filozofické fakulty UP v Olomouci uspořádala mezinárodní teatrologickou konferenci O divadle na Moravě a ve Slezsku IV. Věnovala se především středoevropskému kontextu moravského divadelního dění v posledních třech stoletích, vedle činoherního přišlo na pořad i divadlo operní a loutkové. her

    4. prosince

    TV Ostravský Bertík
    Česká televize se předhání ve vymýšlení nových žánrů. Ten, který uvedla v sobotním čase po nehynoucím magazínu Divadlo žije!, pod názvem Velký Bertík, by se dal charakterizovat jako medvědí služba. Oslavný portrét výrazného herce střední generace Norberta Lichého mohli pozitivně vnímat snad jen jeho kolegové z Divadla Petra Bezruče a ještě pár nekritických Ostraváků. Nabídnout jako napínavou linku čekání nominovaného Lichého na Cenu Thálie, prokládanou jeho životním mudrováním, by mohlo vystačit na slabou dvacetiminutovku, v hodinové stopáži jenom vynikla režijní bezradnost, která se ani nepokusila odhrnout dým sebestylizace, do kterého se herec zahaluje. S dokumentem nemá tento žánr nic společného, jenom nadbíhá pokleslému vkusu divadelníků, kteří jsou toho mínění, že právě takovéto uctivé portréty si zaslouží.
    der

    6. prosince

    Herečka Květa Fialová slavnostně pokřtila kalendář aktů svých kolegyň, které budou účinkovat v březnové premiéře inscenace Holky z kalendáře: Dany Batulkové, Radky Fiedlerové, Jitky Smutné, Veroniky Gajerové, Lenky Termerové a Kateřiny Macháčkové. V této hře se šest starších dam z anglického venkova rozhodlo nafotit kalendář aktů pro charitativní účely. Jejich čin vzbudil mediální pozornost po celém světě a vlastně odstartoval celou mánii okolo focení kalendářů aktů k té či oné příležitosti, řekl režisér Ondřej Zajíc.

    Ve Španělské synagoze uvedl Orchestr Berg ve spolupráci s Vladimírem Javorským, sborem Martinů Voices a režisérským duem SKUTR scénické oratorium Arthura Honeggera Král David. Zazněla také novinka Víta Zouhara Pinnas columbae, napsaná pro Jana Mikuška, vynikajícího kontratenoristu a hráče na cimbál. Před koncertem proběhlo setkání s pražským a vrchním zemským rabínem Karolem Sidonem.
    Her

    Zázrak španělsky
    V rámci projektu dramaturgické výměny mezi Prahou a Barcelonou, v produkci divadelní společnosti Quatre per Quatre a za podpory Institutu umění – Divadelního ústavu se v Teatre de Ponent za účasti autora konala španělská premiéra hry Milana Uhdeho Zázrak v černém domě v režii Dušana Tomice.
    čcm

    7. prosince

    V knihkupectví Ostrov v Praze v Ostrovní ulici uvedl hudebník a literát Vratislav Brabenec, od roku 1972 saxofonista skupiny The Plastic People of the Universe, knižní rozhovor Evangelium podle Brabence, který s ním od června 2009 do srpna letošního roku vedla bývala redaktorka Lidových novin, dnes časopisu Týden Renata Kalenská. Syrově, drsně a především otevřeně v něm mluví o svém dětství, studiích Střední zemědělské školy v Mělníku (1957–61) a teologie na Komenského teologické bohoslovecké fakultě (1964–69), o divokých letech s PPU i zatčení v roce 1976 a osmiměsíčním věznění, které vyústilo ve vznik Charty 77, jíž byl jedním z prvních signatářů. V roce 1982 byl donucen k emigraci, v letech 1983–1997 žil v Kanadě (jistý čas s divadelníkem Janem Komárkem), kde se živil jako zahradník. Do Česka se vrátil v roce 1997 a od té doby žije v Praze a je opět členem PPU. Pro divadelníky je jistě pozoruhodná informace, že v roce 1960, kdy mu bylo sedmnáct let, založil se Svatoplukem Karáskem v Mělníku divadlo malých forem, pro které psali texty. Knihu doprovází řada dokumentárních fotografií a několik Brabencových textů. Končí je básní Náměstí míru: …sem padlej patník / ve Vršovicích v ulici / U starý sokolovny / ze který se nedá vejít do žádnejch dveří / nejsou dveře / není vchod ani východ…/…/ čas letí, šíří se, bolí i láska nás / všemi směry.
    hul

    8. prosince

    Romeo představuje Šajloka
    V Shakespearově hořké komedii Benátský kupec není lichvář Šajlok sice postavou titulní, jeho postava však poutá už půl tisíciletí zvýšenou pozornost a je kvůli antisemitským konotacím také interpretačním oříškem při inscenacích hry. Nový překlad ve vlastním nakladatelství Romeo prezentuje Jiří Josek a svoje utkávání s alžbětinským geniem završuje prozatím na 21 (včetně Sonetů). Pověstný Šajlokův monolog obsahuje v Joskově překladu také následující věty: Nemá Žid oči? Nemá Žid ruce, útroby, trup, smysly, city, vášně? Nejí jako jiní, nezraní ho stejné zbraně, netrpí stejnými nemocemi, neléčí se stejnými léky, není mu taky v létě horko a v zimě zima jako křesťanovi? Když do nás píchnete, neteče nám krev? Když nás lechtáte, nesmějeme se? Když nám podáte jed, neumřeme, a když nám ublížíte, nesmíme se pomstít?
    BR

    9. prosince

    Folkové extáze
    Find the key to the golden mine – najdi klíč ke zlatému dolu… zpívají písničkáři (a producenti) Mikoláš Růžička (Ghostmother) a Jiří Burian (člen skupin Southpaw, Ghostmother, Kapitán Demo) na svém debutovém CD. Oba, mimo jiné skladatelé a producenti posledních dvou alb Jana Buriana (Jiří je jeho syn), vytvořili hudební skupinu zaměřenou na akustickou písničkovou tvorbu. Nazvali ji Republic of Two a u firmy Indies MG vydali CD Raising the Flag. Převážně komorní skladby interpretované pouze akustickými nástroji (dvě kytary plus Štepán Růžička – basa a Terezie Kovalová – cello) a zpívané výhradně anglicky (texty jsou přiložené, ale nepřeložené). Skladby jsou plné zčásti snových, zčásti civilních nálad a pocitů, přitom jsou melodické, rytmicky střídmé a přímočaré. Spojují björkovskou experimentální avantgardnost se současným zvukem britských kytarových skupin. Jan P. Muchow si skupinu vybral jako hosta na své podzimní turné s Ecstasy of St. Theresa.
    hul

    10. prosince

    Koncertem České filharmonie ve Dvořákově síni pražského Rudolfina skončil projekt MARTINU REVISITED. V letech 2009–2010 se stal jednou z nejvýznamnějších hudebních událostí, kterou připravil ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina. Projekt přesáhl do zahraničí, především do Švýcarska, Francie, Maďarska, Anglie a USA, a zahrnul vedle desítek koncertů a operních představení i vědeckou reflexi díla Bohuslava Martinů.
    her

    11. prosince

    První CD nahrávku donedávna neznámé opery Bohuslava Martinů Den dobročinnosti, kterou pro agenturu ArcoDiva pořídil dirigent Milan Kaňák s mladými českými pěvci, vysílala jako Disc of the Week rozhlasová stanice BBC 3. Mimořádnému zařazení českého snímku do vysílání předcházela slavnostní prezentace kompaktu v londýnském Leicester Square Theater (14. 11.). Rukopis opery z let 1931 – 1933 objevil dirigent Václav Nosek, který partituru předal k revizi dirigentu Kaňákovi a ten operu ve světové premiéře uvedl v Českých Budějovicích (2003).
    her

    12. prosince

    30 let baroka
    V Pražské divadelní kavárně Viola slavili za účasti řady herců, kteří v projektu v letech 1980–2009 ve Viole, v Pardubicích, Ostravě, Hradci Králové a na Kladně účinkovali, 30. výročí inscenace Evy Kröschlové Staročeských vánočních her. I letos ji zahráli aktuální studenti DAMU, tentokrát druhého ročníku, posíleni ale některými „původními“ – Alešem Procházkou, Josefem Hervertem a dalšími.
    hul

    13. prosince

    Začátky a konce tisíce a jedné noci
    Akciová společnost Radioservis vydala na CD výběr z rozhlasového cyklu Pohádek tisíce a jedné noci, které v překladu Felixe Bauera, úpravě Vladimíra Matějčka a Marie Procházkové a režii Ivana Chrze natočil Český rozhlas v letech 1995–1998. Všechny nahrané příběhy trvají 166 hodin. Vydané CD v délce 78:45 min obsahuje Úvod a příběhy nocí 1., 2., 52., 999., 1000. a 1001. S mírným nadhledem, přitom věcně a uměřeně je interpretují herci Hana Maciuchová, jež za ně získala v 90. letech posluchačskou cenu roku, a Josef Somr.

    14. prosince

    Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Českým centrem v Bratislavě a Slovenským národním divadlem připravil v prostorách bratislavského divadla výstavu Kouzelník jevištního prostoru – Josef Svoboda (1920–2002). Kurátorka výstavy Helena Albertová zde také představila svoji knihu Josef Svoboda – Scenographer.

    V Divadle ABC pokřtili kompaktní disk s písničkami a „nezapomenutelnými hláškami“ z inscenace Ondřeje Havelky Saturnin. Spolu s ním se kmotry alba stala dcera Zdeňka Jirotky paní Sýkorová a herec Jaroslav Vlach. Křtilo se koblihami, které, kmotry lehce nadhozené, odpálkoval Vasil Fridrich ukázkovým tenisovým backhandem.
    her

    • Autor:
    • Publikováno: 25. prosince 2010

    Komentáře k článku: 1. – 13. prosince

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,