1.—14. května 2013
1. května
Britská herečka Helen Mirrenová získala ocenění za nejlepší herecký divadelní výkon roku 2012 za své ztvárnění královny Alžběty II. ve hře Audience. Celkovým vítězem letošního udílení britských cen Laurence Oliviera se stala inscenace podle bestselleru spisovatele Marka Haddona Podivný případ se psem.
2. května
Pochybnosti V roce 1982 spoluzakládal v Hradci Králové jako hráč na baskytaru legendární undergroundovou kapelu Čertovi soustružníci. Skupina se rozešla v roce 1983 po zvýšeném zájmu policie o její koncerty. V roce 1988 spoluzakládá rapovou skupinu HIP-HOP Satelit, která se o šest měsíců později, po odchodu jednoho z členů do zahraničí, přejmenovala na Piráti. Kapela vydala během následujících dvou let na MC vlastním nákladem dva demosnímky, které v roce 1990 vyšly na již oficiálním CD u Indies Records. Řeč je o Slávku Hamaďákovi. Po rozpadu skupiny pokračoval s novými muzikanty pod obměněným názvem Piráti 44. S touto skupinou vydal tři alba: Strženi proudem 1992 (Indies Records), Boty 1994 (Triton) a Střemhlav do vesmíru 1996 (Sony Music). V roce 1998 kapelu rozpustil, ukončil aktivní hraní a věnoval se autorské a producentské činnosti (Satelit Kanibal, The Coolers, Enter aj.). V roce 2007 vydává básnickou sbírku Živý nedopalky. Nyní se Slávek Hamaďák pod pseudonymem Eskamotër vrací po 15 letech nejen k aktivnímu hraní, ale i nahrávání. Album s názvem Pohled do ulice vydalo nakladatelství Indies MG.
hul
3. května
Brněnská filharmonie se představila na třech koncertech ve dvou největších sálech Mnichova. Při příležitosti oslav dvou set let od narození a sto třiceti let od úmrtí Richarda Wagnera se ve spolupráci s německou agenturou Münchner Opern- und Sängerfreunde zaměřili na méně známé Wagnerovy skladby. V pátek, v sobotu a v neděli si tak mohli diváci v Mnichově poslechnout např. koncertní provedení jeho rané opery Rienzi, poslední tribun, symfonické skladby jako třeba Wesendonck-Lieder či Brucknerovu Symfonii č. 7, kterou skladatel, jemuž byl Wagner celoživotním vzorem, napsal těsně po jeho smrti.
V brněnském Divadle Bolka Polívky se konala netradiční talkshow nazvaná Nad zlomenou nohou. Hostitel Bolek Polívka si v programu popovídal s herci Zdeňkem Junákem a Jiřím Pechou a hudebníkem Davidem Rotterem.
5. května
Ensemble Opera Diversa uspořádal ve foyer Domu umění města Brna koncert nazvaný Z okolí. Dirigent Vít Spilka se sólisty Monikou Šujanovou (cembalo) a Lukášem Svobodou (violoncello) propojili baroko s polovinou XX. století a současností, když provedli Koncert a moll pro violoncello a smyčce Antonia Vivaldiho, Ritorni pro smyčce a cembalo Víta Zouhara, Smyčcové trio (upraveno V. Saudkem pro smyčcový orchestr jako Partita) Gideona Kleina, Melodii pro smyčce Ondřeje Kyase a Studii pro smyčce Pavla Haase.HER
6. května
Hledám tě… v městě rozpáleném za poledne / v městě stočeném do klubíčka noci / Hledám tě v tomto městě / rozkopaných ulic, pivních lásek krásných / podzimů a dlouhých / kostelních věží / které se podobají tvým prstům / Hledám tě a je to asi legrační naivní / a beznadějné… proslulá báseň Václava Hraběte Reduta blues se stala ústředním motivem stejnojmenného, nakladatelstvím Galén právě vydaného 2CD, jež zachycuje záznam ze dvou společných koncertů Vladimíra Mišíka a jeho příležitostného uskupení ČDG s propagátorem beatnické poezie, recitátorem Mirkem Kováříkem. Konaly se 8. a 23. října 1996 v pražském jazz klubu Reduta a najdete na nich snad všechny Kováříkovy oblíbené básníky a jejich básně, od Blatného a Škvoreckého přes Kainara a Diviše po Hraběte. Střídané jsou s Mišíkem zhudebněnou a léty obdobně interpretačně prověřenou poezií (Láska je jako peníze, Stříhali do hola malého chlapečka, Variace na renesanční téma… Jako bychom se ocitli na legendárních koncertech Mišíka a ČDG v 80. letech.hul
Magdalena Kožená vystoupila ve Španělském sále Pražského hradu s recitálem písní, který druhý den zopakovala v londýnském Barbican Centre. Většinu písní zpívala poprvé nebo je dříve jen jednotlivě uvedla na různých koncertech. Největšího ohlasu dosáhla písněmi Maurice Ravela. Doprovodil ji na klavír Malcolm Martineau, vystoupili též Kaspar Zehnder (tentokrát na flétnu) a violoncellista Tomáš Jamník. Do závěrečného aplausu vstoupil na podium ředitel České filharmonie David Mareček a na klavír doprovodil posluchače, kteří překvapené Kožené zazpívali Happy Birthday to You k jejím květnovým kulatinám. HER
8. května
Jubilejní, dvacátý ročník divadelního festivalu vysokých uměleckých škol z České republiky, Slovenska a Polska – Zlomvaz 2013 umožnil ve dnech 8.–11. května nahlédnout do procesu divadelní tvorby. Cílem studentů DAMU bylo nejen prezentovat tvorbu jednotlivých škol, ale především se vzájemně inspirovat, sdílet zkušenosti a odlišné metody práce. In Progress – příznačný podtitul letošního ročníku festivalu předjímal jeho zaměření – se orientoval na tvůrčí proces studentů uměleckých škol, a ne na konečný výsledek. V divadle DISK a dalších prostorách DAMU se odehrála nesoutěžní přehlídka studentského divadla. Diváci měli ovšem možnost poznat i ateliéry, sály a zákoutí školy. Účastníci workshopů jednotlivých kateder si mohli vyzkoušet roli studentů DAMU. Zaměření na progres však předznamenává i zajímavou nabídku dílen pro posluchače uměleckých oborů.
Píše se květen 1942… V roce 2008 vysílal ČRo České Budějovice na pokračování úryvky z četby vzpomínek generála Františka Fajtla, nositele čtyř československých válečných křížů a ocenění britského, francouzského a sovětského řádu. 5. května 1942 byl sestřelen nad okupovanou Francií, a přestože byl po nouzovém přistání v poli obklíčen Němci, podařilo se mu uniknout. S pomocí francouzských venkovanů dokázal projít Francií až k Pyrenejím, překonat je a skončit svou jednoměsíční pouť ve Španělsku. K překvapení kamarádů, kteří už se s ním v duchu rozloučili a rozebrali si jeho věci, se vrátil do Anglie a znovu usedl do kokpitu letadla RAF. Jeho literární svědectví pro ČRo upravil režisér Lubomír Koníř a s přesnými dávkami „vojenské“ racionality a lidských emocí načetl herec Jiří Ornest. Na CD nahrávka nyní vyšla u nakladatelství Radioservis.hul
9. května
Sedmnáctý ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora se letos konal rekordních dvanáct dní (od 9. do 20. května) a na desíti olomouckých scénách přinesl více než sedm desítek produkcí. V rámci žánrově pestré nabídky činoherních titulů se představili např. brněnské Divadlo Husa na provázku, uherskohradišťské Slovácké divadlo, pražské Divadlo v Dlouhé, ostravské Divadlo Petra Bezruče, soubor Vosto5, Divadlo Dno a především nejprogresivnější česká scéna – Divadlo Reduta. Ta na festivalu představila hned tři novinky svého současného repertoáru – Nenápadný půvab buržoazie, Kabaret Kafka a Zlatá šedesátá. Součástí nabitého programu byla i minipřehlídka tří projektů divadelního seskupení Geisslers Hofcomoedianten. Příznivci tanečního divadla byli potěšeni především dvěma premiérami – švédská choreografka Charlotta Öfverholm představila publiku svůj nejnovější počin Youwilldieandyou2, nizozemská formace United-C uvedla ve spolupráci s olomouckým Divadlem na cucky site-specific projekt Seasoning v barokním domě ve Wurmově ulici. (Festivalové reflexe čtěte na i-DN.)
Sbormistr Jiří Chvála, vedoucí Kühnova dětského sboru, který vede více než 46 let, převzal v den svých 80. narozenin z rukou ministryně kultury Aleny Hanákové medaili Artis Bohemiae Amicis (Přátelé českého umění) za výjimečný přínos k šíření českého hudebního umění v zahraničí.
Dosavadní šéfdirigent Pražských symfoniků FOK Jiří Kout rezignoval a od konce dubna letošního roku se stal čestným šéfdirigentem orchestru. Novým ředitelem byl jmenován Daniel Sobotka. Kout žijící v St. Gallen byl dlouhodobě nemocen a nemohl pracovat s orchestrem.
10. května
Mezinárodní výstavu divadelní literatury BOOK ME uspořádalo Nakladatelství AMU v rámci 20. ročníku divadelního festivalu Zlomvaz 10. a 11. května 2013 v prostorách Divadelní fakulty AMU v Praze. Renomovaná světová vydavatelství prezentovala svou produkci za posledních zhruba pět let v širokém spektru divadelní historie, teorie, praktické příručky pro jednotlivé profese, eseje, interdisciplinární studie či profilové monografie. Mezi 14 tuzemskými a 15 zahraničními vystavovateli nechyběly velké nakladatelské domy Routledge, Pearson či McGraw Hill nebo prestižní univerzitní nakladatelství Cambridge či Oxford University Press. Druhý výstavní den bylo možné vystavované publikace zakoupit za zvýhodněné ceny. HER
Evropské operní dny (11.–13. 5.) v Národním divadle moravskoslezském oslavili reprízou nastudování opery Richarda Wagnera Lohengrin, do něhož u nás vůbec poprvé vstoupili Aleš Briscein v titulní roli a Eva Urbanová v roli Ortrudy (vystoupila s ní v minulosti i v MET). Novinkou byl happening Opera ve výtahu, kdy úředníkům a návštěvníkům ostravského magistrátu vždy v celou hodinu v páternosteru zazpívali ostravští operní pěvci známé operní árie. V civilních šatech učinili z výtahu zpívající orloj a někteří z návštěvníků se s nimi v kabince i svezli. K happeningu pořadatele volně inspiroval John Cage, akci si pochvalovali jak členové ostravské opery, tak magistrátní veřejnost.HER
12. května
Divadlo Letí ve spolupráci s Katedrou produkce DAMU uspořádalo v Divadle DISK pracovní setkání s názvem Večírek nezávislého divadla. Ambicí besedy se zástupci pražské nezávislé divadelní scény bylo zmapování a definování jejích potřeb a návrhů případných řešení. Diskuse se zúčastnili například Martina Schlegelová, Jakub Vedral, Jiří Havelka, Jiří Sulženko a moderoval ji Mario Kubaš z České televize.
13. května
Studio DVA otevře 18. září v prostorách bývalého kina Blaník novou metropolitní scénu. Měla by uvádět divadelní a hudební projekty ve spolupráci s výraznými inscenátory a českými a slovenskými herci. Věřím, že díky mnoha sezonami osvědčené dramaturgii a kvalitě se tak divadlo Studia DVA v paláci Fénix stane významnou multikulturní scénou v centru Prahy, řekl producent Michal Hrubý. Provoz bude zahájen premiérou hry Hlava v písku napsané pro Ivanu Chýlkovou a Jana Potměšila v režii Patrika Hartla.
Nadační fond Společnosti F. X. Šaldy zveřejnil nominace na své ceny, které budou uděleny 25. června v Sovových mlýnech. Porota ve složení Jindřich Vybíral (výtvarná kritika a kunsthistorie), Michal Dočekal (divadelní kritika), Ivan Klimeš (filmová kritika a historie), Aleš Březina (hudební historie a kritika), Tomáš Glanc (kulturní historie a kritika), Marie Langerová (literární historie a kritika) a Kateřina Svatoňová (filmová a literární teorie) vybrala k ocenění mj. knihu Jitky Ludvové Až k hořkému konci: Pražské německé divadlo 1845–1945.
14. května
Pocítit svobodu Na jaře chceme s Justinem Lavash, anglickým kytaristou žijícím v Praze, vydat nové CD Milostný slabiky. Našla jsem opět silné básně, tentokrát básnířky a spisovatelky Sylvy Fischerové. Bude to mé sedmé album. Protože se nechci více dohadovat s vydavateli muziky o tom, jestli hudba, co dělám, není moc komplikovaná, pro koho ji vlastně zamýšlím, jestli bych nemohla být přístupnější atd., dohodli jsme se s Justinem, že si vydáme CD sami s pomocí našich příznivců. Myslím, že správné umění dokáže překlenout spoustu vnějších i vnitřních neshod a každý citlivý člověk ho potřebuje. Proto bychom si měli uvědomit, že by měla být stále možnost pro umělce tvořit. Chtěli bychom, aby každý posluchač mohl i ve svém intimním prostředí pocítit svobodu hudby, napsala o svém novém CD zpěvačka Monika Načeva. Křest se konal v klubu NoD v Praze.hul
Pozitivní diskriminace činohry?! Odborná pracovnice NIPOS-ARTAMA a od roku 2011 též programová ředitelka Jiráskova Hronova Mgr. Simona Bezoušková v rozhovoru pro festivalový Zpravodaj Divadelního Pikniku ve Volyni oznámila razantní změny ve výběru festivalových inscenací letošního Jiráskova Hronova: Na 24 hracích míst, které v Hronově jsou, připadá 24 nominací, které se rozdělí mezi jednotlivé celostátní přehlídky. Festivalový výbor nadto odsouhlasil tzv. pozitivní diskriminaci činohry, to znamená, že polovina nominací připadne činoherním inscenacím. (více na i-DN)hul
Komentáře k článku: 1.—14. května 2013
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)