Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    11.—23. ledna

    11. ledna

    Ředitel Společnosti Plzeň 2015 Tomáš Froyda neprodloužil smlouvu Yvoně Kreuzmannové, která byla garantem uměleckého programu Plzně – Evropského města kultury 2015. Ve funkci ji vystřídá Petr Forman. Měli jsme rozdílné názory na přípravu i realizaci projektu, ale samozřejmě že si vážíme toho, co paní Kreuzmannová pro nás vykonala, a rádi bychom pokračovali v další práci, uvedl T. Froyda. Některými z důvodů pro odvolání Y. Kreuzmannové prý byla nekomunikace s plzeňskými strukturami a chyby v monitorovací zprávě do Bruselu, kde byly chybné finanční údaje a obsahovala i řadu stížností na přístup města. Obávám se však, že základní smysl projektu, který reprezentuje v roce 2015 celé Česko, zatím není dostatečně pochopen. Za uplynulý rok jsem se význam projektu pro ČR opakovaně snažila vysvětlovat. Bohužel v Plzni tento rozměr rezonoval čím dál méně. Soustředila jsem se proto hlavně na mezinárodní prezentaci města a jeho projekt, dotvářela nový vizuální styl a podobně. Situace vyvrcholila na podzim rezignací ředitele Svobody a jmenováním Tomáše Froydy bez výběrového řízení, uvedla Y. Kreuzmannová.

    Výstava s názvem Václav Havel – občan a dramatik, kterou připravil Institut umění – Divadelní ústav, byla otevřena ve výstavních prostorách pražského Musea Kampa.

    Londýnská divadla evidují minimální předprodej divadelních lístků na léto, kdy se v Londýně bude konat olympiáda. Známý hudební skladatel a divadelní impresário Andrew Lloyd Webber už proto ohlásil zrušení tří titulů. Bude to krvavé léto, nikdo nebude chodit do divadla, prohlásil.

    12. ledna

    Dagmar Havlová se poprvé od smrti svého manžela vrátila na jeviště Divadla na Vinohradech. Vystoupila v roli Roxany v inscenaci Cyrano!! Cyrano!! Cyrano!!.

    Nové hry z Lotyšska
    Již 46. svazek edice Současná hra, vydávané Institutem umění – Divadelním ústavem v redakci Kamily Černé, přináší dva texty, Ostřice a Jasmín, jejichž autorkou je Lotyška Inga Abele (ročník 1972). Její tvorba už byla přeložena do mnoha jazyků. Kromě mnoha jiných problémů současné civilizace si autorka všímá i odpovědnosti novináře při zveřejňování citlivých dat. Záslužná edice již obohatila českou divadelní kulturu mnoha opusy, které se s úspěchem prezentují na domácích jevištích, kupříkladu Top Dogs Urse Widmera, Arkádie Toma Stopparda, Obraz Yasminy Rezy či Terasa Jeana-Clauda Carriera. br

    Brněnští radní zadali studii na vylepšení akustiky Janáčkova divadla. Chceme, aby tam nebyl zkreslený zvuk, když vystoupí třeba filharmonie, uvedl náměstek primátora Oliver Pospíšil. Studie bude stát 650 tisíc korun a opatření, která studie navrhne, zapracujeme do projektu přestavby Janáčkova divadla. Podle ředitele Filharmonie Brno Zbyňka Matějů: Zatím je to prostor pro divadlo, ne pro operu. Abychom byli slyšet, musíme hrát s akustickou clonou. Ta je ale stará a špatně funguje.

    Herec, scenárista a spisovatel Zdeněk Svěrák v Knihcentru v modřické Olympii představil svoji novou knihu povídek. Publikaci nazval jednoduše: Nové povídky. Jádro každého příběhu jsem našel na cestě. Byl to třeba zážitek, s nímž se mi někdo svěřil, nebo jen věta zaslechnutá od vedlejšího stolu v restauraci. Moje práce spočívá v tom, že si představuju, co bylo předtím a co potom, a hledám v mateřštině slova, která dovedou vrátit dávno snědenému ovoci dužinu a šťávu. Kéž by to čtenářům chutnalo, řekl Svěrák.

    13. ledna

    Městečko Bongo
    Vydavatelství Indies
    Scope vydalo CD
    Bongo BomBarďák.
    Nové album, za
    kterým stojí animované trio 3B, navazuje na úspěšnou „jedničku“ Bongo BomBoniéra. Na albu jsou dětské písničky od kapel Bran, Jablkoň, Obří broskev, Poletíme?, Yellow Sisters, Žamboši, Květy… Celkem jich je na albu osmnáct. Kapela 3B vznikla u příležitosti vydání alba Bongo BomBoniéra. Smyslem celého projektu je podpořit zájem školních dětí o kvalitní, chytrou hudbu. Animované trio 3B (Best Boy – kytara, zpěv / Bibi – basa / Bongo – bicí) dostalo svoji „tvář“ díky výtvarníkovi Rudovi Brančovskému, který je autorem vizuální stránky haly Bongo v Brně, kde se konal první „nultý ročník“ Bongo festivalu v červnu 2011. V případě druhého alba Bongo BomBarďák se trio rozšířilo na kvartet přibráním beatboxera BomBarďáka, který se stal glosátorem celého alba. 3B spolu s ním chystají na tento rok divadelně koncertní projekt. CD (opět) obsahuje volnou vstupenku do zábavního parku Bongo… Hul

    14. ledna

    Martin Stránský exceluje v audio-verzi románu Stiega Larsona Muži, kteří nenávidí ženy, první části trilogie Milénium. Románový cyklus hvězdy švédské kriminální literatury Stiega Larssona sklidil ihned po svém vydání obrovský úspěch u čtenářů i kritiky. Hlavní postava – novinář Mikael Blomkvist společně s hackerkou Lisbeth Salanderovou vyšetřují starý kriminální případ a postupně rozkrývají temnou a krvavou historii rodiny Langerů… Patnáct hodin dlouhou nahrávku v režii Jitky Škápíkové vydal Radioservis. lds

    15. ledna

    Vnímal jsem Prahu…
    …jako něco samozřejmého, ale ona taková vůbec není, řekl na své přednášce uskutečněné v rámci besedního cyklu v Divadle Na zábradlí Čí je to město? tajemník Klubu Za starou Prahu, historik umění Richard Biegel. Oproti očekávání, že gró jeho výkladu bude směřovat ke dvěma tiskem i veřejností propraným kauzám, tedy k demolici neobarokního Špačkova domu v Klimentské ulici v roce 1993 a k nedávné ničivé transformaci původních Josefských kasáren v obchodní mašinérii Palladia, to vzal Richard Biegel „od Adama“: od prvních úvah o ochraně památek v naší metropoli, tedy od asanace koncem 19. století. mm

    (více na i-DN)

    16. ledna

    V pražském Obecním domě hostovala operní pěvkyně Dagmar Pecková. Zazněla 3. symfonie Gustava Mahlera v provedení Českého národního symfonického orchestru, který řídil Libor Pešek, dále účinkoval Český filharmonický sbor Brno a Kühnův dětský sbor.

    Knihovna Václava Havla chystá souborné vydání Havlových teoretických textů o divadle. Kniha vznikala ještě za Havlova života, nemusí tedy čekat na vyřízení autorských práv. Autorská práva na Havlovo dílo přecházejí na dědice, dědické řízení se však ještě neuskutečnilo, teprve po něm budou moci vycházet další knihy zesnulého dramatika.

    17. ledna

    Brněnské Divadlo Bolka Polívky zahájilo výstavu velkoformátových fotografií Kalendář Proměny 2012. Autoři Petr Kurečka a Marek Škarpa v něm už potřetí zvěčnili neuvěřitelné proměny slavných osobností.

    Ředitel Slezského divadla v Opavě Jindřich Pasker oznámil propuštění sedmnácti pracovníků v důsledku krácení městského příspěvku – divadlu podle ředitele chybí dva a půl až tři miliony korun. Propouštění postihlo především operní soubor, v němž ze třinácti zůstalo sedm sólistů, výpověď dostal i dirigent Jan Snítil. Ředitel také odvolal z funkce šéfa opery Damiana Binettiho, který zůstává v pozici dirigenta, vedením operního souboru pověřil režisérku Janu Andělovou-Pletichovou. V Opavě sílí obavy z postupné likvidace operního souboru, který byl, spolu s Opavskou univerzitou, která má také finanční problémy, hlavním kulturním reprezentantem města. Divadelním novinám ředitel sdělil, že na místo šéfa opery vypíše výběrové řízení. her

    18. ledna

    V DnV nově, ve Švandově postaru Novým ředitelem pražského Divadla na Vinohradech zřejmě bude dosavadní šéf Divadla Na Fidlovačce Tomáš Töpfer. Na místo ho doporučila komise hlavního města, řekl pražský radní pro kulturu Václav Novotný (TOP 09). Podle něj se komise na Töpferově jméně jednoznačně shodla. Töpfer prohlásil, že pokud se ředitelem vinohradské scény stane, tak odejde z Fidlovačky, řekl ještě Novotný. Nové vedení by se podle záměru magistrátu mělo ujmout funkce od počátku nové divadelní sezony, tedy od září 2012. Důvěra komise mě velmi potěšila, ale nerad bych předbíhal postup, řekl Töpfer novinářům s tím, že počká až na konečné schválení. Rád bych ale vrátil divadlo vinohradským divákům, dodal k nominaci. Magistrátní komise složená ze zástupců města a divadelních odborníků rozhodovala i o případném novém řediteli Švandova divadla. Na tomto místě nakonec potvrdila dosavadního ředitele Daniela Hrbka. Podle dřívějších informací se o místo ředitele Divadla na Vinohradech ucházelo sedm zájemců, o šéfa Švandova divadla dva. Výběr musí ještě potvrdit rada hlavního města. hul

    (více na i-DN)

    Pražská Chodovská tvrz uvádí nový cyklus vážné hudby Zpěváci na tvrzi, který postupně představí tři velké osobnosti českého operního zpěvu. První díl zahájil koncert sopranistky Kateřiny Kněžíkové.

    19. ledna

    Odhalování barokních těl
    Pražské Divadlo Ponec uspořádalo v rámci cyklu výuky různých tanců ve svých prostorách Barokní večer, jehož součástí bylo taneční představení Andrey Miltnerové Barokní tělo odhaleno. Spolu s Andreou Miltnerovou tančila a tance vyučovala Romana Konrádová. Choreografie jednotlivých částí inscenace je postavena na zdůrazňování určitého pohybového prvku a na odhalování postupu, jakým byl prvek vytvořen. V tom můžeme spatřovat vnitřní význam názvu Barokní tělo odhaleno. Předěl pak tvoří moment, kdy obě tanečnice prolomí cudné konvence barokního tance a svalí se na záda s nohama nahoru. Odhalenýma nohama v bílých punčochách pokračují v pohybu, jako by se vysmívaly barokní vznešenosti předchozích pasáží. Vtom z reproduktoru zazní hlasitý dusot koňských kopyt. Tanečnice vyskočí a šokovaně hledí do prázdna. Pak začnou odkládat svůj kostým, až zůstanou na scéně v bílém prádle a ve spodničce – barokní tělo je odhaleno doslova… štíp

    (více na i-DN)

    Praha letos rozdělí na jednoletých kulturních grantech téměř 63,6 milionu korun, na víceletých 148,3 milionu korun. Dotace se kvůli rozsáhlým škrtům v rozpočtu sníží. Rozhodl o tom výbor pro kulturu zastupitelstva hlavního města.

    Při příležitosti doprovodného programu výstavy Praha a její dcery, pořádané Muzeem hlavního města Prahy, byly v prostorách divadel ABC a Rokoko slavnostní vernisáží otevřeny dvě navazující expozice. Chtějí divákům představit portréty jedinečných hereček někdejších i dnešních Městských divadel pražských.

    20. ledna

    TV Závrať z velikánů
    V programové nabídce ČT se začalo blýskat na lepší časy. Na „dvojce“ můžeme teď dvakrát týdne v přijatelném čase (od 21 hodin) sledovat volný a prý dlouhodobý seriál Velikáni filmu. Jeden z mistrů je představen vždy dvěma díly, už došlo na Felliniho, Vláčila, čerstvě na Hitchocka, následovaného Godardem. Zopakovat si slavný snímek mistra hororu Vertigo z roku 1958 bylo víc než poučné. Mistrovské budování atmosféry, magicky, nekýčovitě snímané scenerie přírodní i městské (San Francisco), herecké výkony Kim Nowakové a Jamese Stewarta, na nichž čas, pravda, zapracoval nejvíce. Bylo velmi povznášející v této těkavé, agresivními klipy vizualizované době vplouvat pomalu do temného příběhu a mít dokonce možnost a čas zamýšlet se nad vlastními závratěmi. br

    V bukurešťském Divadle ArCuB měla rumunskou premiéru komedie Arnošta Goldflama Dámská šatna v režii Alexandra Mâzgăreanuva v nastudovaní bukurešťského Národního divadla. Hostem premiéry byl – zásluhou Českého centra – i dramatik Arnošt Goldflam.

    Památku zesnulého českého exprezidenta Václava Havla uctili ve Vatikánu zádušní mší ve slavném Svatopetrském chrámu. Poctu Havlovi vzdá i Evropská unie. Jeho jméno ponese jedna z nových staveb Evropského parlamentu, známá doposud pouze jako „budova B“.

    21. ledna

    Sály českých kin opět zaplnil přímý přenos z newyorské Metropolitní opery. Tentokrát nebyl na programu známý titul, nýbrž novinka – barokní pasticcio Kouzelný ostrov v režii britského režiséra Phelima McDermotta. Kromě neznámého útvaru (pasticcio je nově vytvořená směs z jiných děl spojená velice vratkým dějem) byla lákadlem především jména interpretů, mezi nimiž nechyběl ani Plácido Domingo.

    23. ledna

    Ve Francouzském institutu se uskutečnilo scénické čtení k poctě Václava Havla. Herci Divadla na Vinohradech – Ivan Řezáč, Daniel Bambas, Lucie Juřičková, Lucie Polišenská, Pavel Rímský a Jan Šťastný představili divákům první dramatikovu celovečerní hru Zahradní slavnost. Čtení režíroval Ivan Řezáč a dramaturgie se ujala Lucie Němečková. Toto vzpomínkové setkání proběhlo v českém jazyce s francouzskými titulky. lds

    • Autor:
    • Publikováno: 6. února 2012

    Komentáře k článku: 11.—23. ledna

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,