14.—27. listopadu 2012
14. listopadu
Zaostřeno na osvícenství
Druhé číslo letošní Divadelní revue je zaměřeno na evropské osvícenství a tato podstatná část svazku vznikla ve spolupráci s vedoucí Kabinetu pro studium českého divadla Alenou Jakubcovou. Ta se zabývá aktivitami divadelního ředitele Václava Mihuleho na počátku 19. století. Alice Stašková na základě rešerší z dobových dokumentů klade v titulu svého příspěvku zásadní otázku: K čemu divadlo?(týká se diskusí v Německu 18. století). Číslo přináší též obsáhlý rozhovor Věry Velemanové se znalkyní scénografie Věrou Ptáčkovou. V recenzním oddílu publikují Vladimír Just, Zdeněk Hořínek a další teatrologové.br
Činohra Národního divadla v Praze ruší kvůli rozpočtovým škrtům plánované projekty. Nemá peníze na to, aby s režisérem Robertem Wilsonem zrealizovala představení 1914, ani na spolupráci s maďarským filmařem Kornélem Mundruczóem na Kafkově Americe. Zrušena byla také inscenace Rukopisů v podání J. A. Pitínského či chystaná spolupráce s Národním divadlem v Izraeli.
Úšklebky, masky, slova…
V hospodě Žižkovský suterén v Praze, podniku s volnou návazností na proslulý Souterrain v Bělehradské ulici, se konal křest nejnovější básnické sbírky básníka Pavla Zajíčka Chvění, již vydalo nakladatelství Maťa. Úvodní slovo přednesli Martin Machovec a nakladatel Petr Maťa, z knihy četl Pavel Zajíček za doprovodu violoncellisty Tomáše Schilly, který byl oficiálním kmotrem sbírky, a celý večer rámovala recitace a koncert sboru Břežanských kastrátů. Chvění navazuje na předchozí Zajíčkovy básnické celky. Je introvertním monologem „chvění“ vlastní duše v toku roku – sbírka je členěna podle ročních období – a v konfrontaci s mytickým chladným, těžce prostupným světem kolem. Zajíček se vrací až k létům emigrace, centrem jeho textů jsou ale především civilní, jako by potrhané obrazy světa kolem něj. Naše hovory jsou jenom úšklebky, masky, prázdná slova… Umělecky silná sbírka člověka, který je smířen se stavem světa, přesto si uchovává svobodný vnitřní svět, duchovní integritu a autonomii, umožňující mu (pře)žít.hul
15. listopadu
Štefan Margita sklidil ovace v Nizozemské národní opeře v Amsterodmu za provedení postavy Logeho ve Zlatu Rýna, první části tetralogie Richarda Wagnera Prsten Niebelungův. Netherlands Philharmonic Orchestra řídil Hartmut Haenchen. Margita se zařadil mezi vyhledávané interprety této obtížné role, naposledy ji nastudoval před několika měsíci ve velmi prestižním provedení „Ringu“ v Mnichově.HER
Sparta uhrála v Arše remízu
V Divadle Archa začal 3. ročník mezinárodního festivalu „divadla s přesahem“ Akcent 2012. Jeho letošní podtitul zněl Nebuďte zatáhlí. Symbolem bylo sousloví Osobní opona, což ředitelka festivalu Jana Svobodová vysvětluje jako varování před „zatahováním se“ před problémy světa. Festivalem chce naopak ukazovat různé pohledy na svět, burcovat diváckou aktivitu, být pro ty, co nejsou „zatáhlí“. První produkcí festivalu (a současně premiérou) bylo představení Dáme, dáme, dáme gól, fotbalová opera připravená skupinou z belgického Gentu Het Kip, jež je součástí tamního divadla Campo. Projekt – přesněji jeho půdorys – již inscenovali doma v Belgii a ve Finsku. Pracují vždy s místními fotbalovými fanoušky a formou muzikálových show či spíš komediálního pohybového divadla s – na místě – dodanými (para)dokumentárními prvky připraví představení, jež je lehce jízlivým a ironickým, ale především laskavým vhledem do fotbalového fanouškovského chování toho kterého města či komunity. Jeho hodnota tkví v uvolněnosti, nadhledu a svěžesti. (Více na i-DN)hul
16. listopadu
Primátorka Pardubic Štěpánka Franková a ředitel Východočeského divadla Petr Dohnal vyhlásili stotisícího diváka, kterému věnovali dárkový balíček s knihami, CD a DVD o divadle, náramkové hodinky a roční předplatné. To obdrží také vítěz soutěže, v níž na webu divadla diváci tipovali, kdy stotisící divák přijde a na kterém sedadle bude sedět.HER
17. listopadu
Řvala bych, ale nemůžu
Pražské kino Aero hostilo již pětatřicátý díl kultovní události pro všechny příznivce pantomimy, stand-up comedy a improvizace – Festiválek Jsem spokojenej. Jeho hlavním organizátorem je umělecký šéf prostoru NoD a vedoucí Katedry pantomimy HAMU Adam Halaš. Pokaždé proměnlivým tématem bylo tentokrát motto Všechno je naruby. Hlavní program zahájila dvojice Jindřiška Křivánková / Markéta Vacková. Předvedly pohybově zdařilé reminiscence filmových bojových scén, např. slavnou scénu z Kill Bill, souboj mezi Nevěstou a Elle Driver. A na závěr se také objevil Terminátor. Jako druhý „soutěžící“ vystoupila legenda české pantomimy Antonín Novotný s další svou minimalistickou etudou, tentokrát za hudebního doprovodu písně DG307… (více na i-DN)kjč
19. listopadu
Městská knihovna v Praze uspořádala k 70. výročí vzniku divadelního a filmového úseku seminář O slávě herecké. Ve spolupráci s Ústavem dramatické a scénické tvorby DAMU přednášeli Helena Pinkerová, Jan Císař, Zuzana Sílová, Marie Waltrová, Pavel Bár, Petra Honsová a Jaroslav Vostrý o hereckých osobnostech meziválečné a poválečné doby Nataše Gollové, Anně Letenské, Svatopluku Benešovi, Rudolfovi Hrušínském, Oldřichu Novém a Miloši Nedbalovi.HER
Zrcadlo smíření V pražském klubu Roxy křtil herec Jan Budař multimediálně pojatým koncertem své nové CD nazvané Lehce probuzený. Kmotry byli tanečník a choreograf Yemi a herečka Eva Holubová, kteří mu na jevišti zatančili. Spolu s Budařovou skupinou Eliščin band (Roman Jedlička – kytary, Adam Koller – bicí a Daniel Šváb – basa, plus řada různých hostů, např. jazzová zpěvačka Elena Sonenshein či sbor krásných dívek z Kladna a Prahy 1, 3 a 5 – Miss Vesmír) a současně se na zadní plátno promítaly Budařovy filmové dokumenty či videoklipy. Celému večeru vévodil jeho inteligentní, lehce ironický, jízlivý humor podpořený schopností živé komunikace a skvělými sólovými tanečními kreacemi, jež má k jednotlivým písním připravené. Na konci vylezla řada Budařových fanynek na jeviště, tančilo celé Roxy.hul
20. listopadu
V rámci výstavy ke 150. výročí otevření Prozatímního divadla se do foyeru historické budovy Národního divadla v Praze vrátila busta baronky Eleonory z Ehrenbergu, někdejší pěvkyně Prozatímního divadla v Praze, která je známá především jako první Mařenka ze Smetanovy Prodané nevěsty. Shodou okolností je to právě letos 180 let od narození a 100 let od úmrtí této velké operní hvězdy Prozatímního divadla, připomněli na vernisáži dramaturgové opery Ondřej Hučín a Beno Blachut, kteří výstavu připravili s Divadelním oddělením Národního muzea a Muzeem Bedřicha Smetany. V rámci oslav byla uvedena i repríza inscenace Prodané nevěsty.
Na jevišti se štrykovalo
Faustovská směs pochodů, psychedelických jamů, zvukových koláží, bigbítu, voicebandu a dalších ingrediencí měla jednu důležitou vlastnost: zcela ignorovala dramaturgii rockové písničky, tak charakterizoval hudební publicista Petr Ferenc tvorbu legendární německé avantgardní rockové skupiny Faust, jež vůbec poprvé u nás vystoupila v rámci festivalu Alternativa ve Studiu Hrdinů ve Veletržním paláci v Praze. Její tvorba, využívající hlukové stěny a industriální zvukové prvky, patří především do přelomu 60. a 70. let XX. století. Ovlivnila řadu interpretů včetně např. skupiny Einstürzende Neubauten či Nicka Cavea. V rámci koncertu, na kterém nechyběla ani slavná stavební míchačka a kde na jevišti seděly dvě skupinou předem pozvané české dívky a neúčastně po větší část koncertu štrykovaly, proběhl křest – rozřezáním motorovou pilou – knihy Petra Ference Hudba, která si neříká krautrock, věnované právě fenoménu německé avantgardní rockové hudby té doby.hul
21. listopadu
Ředitel symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK Ilja Šmíd se ke konci letošního roku vzdá funkce. Chce členům orchestru a pražskému magistrátu umožnit, aby uskutečnili své představy o dalším chodu instituce, s nimiž se neztotožňuje. Už na jaře ředitele vyzval k rezignaci šéfdirigent Jiří Kout, což podpořila i umělecká rada. Ilja Šmíd nově od ledna 2013 nastupuje jako šéf opery Divadla J. K. Tyla v Plzni. Zároveň bude působit jako dramaturg Centra uměleckých těles, soutěží a přehlídek při Českém rozhlase.
Pražská La Fabrika dnes otevřela nový sál s názvem Slévárna. Uvede v něm představení Pěna dní podle díla Borise Viana a projekt souboru Cirk La Putyka nazvaný Risk. Slévárna byla otevřena k pátému výročí existence La Fabriky. Jde o unikátní multifunkční sál vhodný i pro prostorově náročné inscenace, řekl na tiskové konferenci ředitel La Fabriky a producent Richard Balous.
22. listopadu
Ministerstvo kultury by mělo podle návrhu státního rozpočtu, který schválila vláda, příští rok hospodařit s téměř devíti miliardami korun. Přestože by výdaje resortu měly být o více než pět procent vyšší proti letošnímu rozpočtu, na živé umění chce MK věnovat opět méně než letos. Největší sumu, téměř dvě třetiny rozpočtu, dostanou příspěvkové organizace.
23. listopadu
Supraphon Records vydal CD s remasterovanými nahrávkami klavírních skladeb C. Debussyho a M. Ravela v dnes už legendárním podání Ilji Hurníka. Kompakt byl jedním z dárků klavíristovi, skladateli a literátovi k jeho 90. narozeninám (25. 11.). Radioservis vydal snímek jeho nejznámější opery Dáma a lupiči, jako literárního autora ho připomněla audiokniha Duhový notýsek vydavatelství Akropolis, výběr z tzv. spisovatelských notýsků, literárních miniatur, skečů, apokryfů, bajek a povídek. Výjimečnou osobnost uctil též koncert z jeho sborových skladeb ve vyprodaném Rudolfinu (17. 11.) a koncert uspořádaný Svazem skladatelů v Sále B. Martinů na HAMU nazvaný Ilja Hurník dětem (30. 11.). Přes vysoký věk zůstává oslavenec aktivní, v září v Hradci Králové premiéroval svou nejnovější varhanní skladbu Severská ukolébavka.HER
České ženy Strindbergovi rozumějí V rámci Strindbergova roku byly v Praze uvedeny dvě scénické skici věnované Augustu Strindbergovi a jeho vztahu k ženám. Drama Holanďan mělo českou premiéru. Holanďanův povzdech Tak odcházejí všechny si režisér Divadla NaHraně Šimon Dominik zvolil za název představení na Nové scéně Národního divadla, v němž se scénické čtení hry Holanďan (v české premiéře) prolínalo s citáty ze Strindbergových dopisů adresovaných Harriet Bosse a úryvky z jeho Okultního deníku. Tři dny předtím zazněly v Divadle Kampa Strindbergovy milostné dopisy. Severská společnost zorganizovala představení Tvůj Gusten (píše milostné dopisy) v podání studentů posledního ročníku katedry herectví brněnské JAMU v režii Barbary Herz. Zdá se, že Strindbergovi u nás „ženy rozumějí“… (více na i-DN) Jana Holá
Ve Smetanově síni pražského Obecního domu hostovala slavná sopranistka ruského původu Anna Netrebko. Operní hvězda excelovala v roli slepé princezny Jolanty při koncertním provedení poslední Čajkovského opery po boku mladého ruského tenoristy Sergeje Skorochodova.
24. listopadu
Český rozhlas v rámci pravidelných sobotních operních večerů odvysílal záznam provedení opery A. Dvořáka Armida v NDM Ostrava. Operu nastudoval dirigent Robert Jindra, hlavní postavy zazpívali Dana Burešová a Tomáš Černý. O zařazení do vysílání se zajímá 15 evropských stanic v rámci Evropské vysílací unie a také veřejnoprávní stanice v Japonsku a Severní Americe. Záznam představení Český rozhlas zpřístupnil na svém webu Klasika.HER
26. listopadu
Suprahon vydal audioknihu Darda – závěrečnou část trilogie o Helence Součkové. Nyní je už však hrdinka románů Ireny Douskové Hrdý Budžes a Oněgin byl Rusák dospělá. V režii Nadi Dvorské Heleniny životní osudy, které mají biografické rysy, vypráví Barbora Hrzánová. Také divadelní podoba prvních dvou dílů byla velmi úspěšná, za hlavní roli v Hrdém Budžesovi obdržela Hrzánová v roce 2006 Thálii, Oněgin byl Rusák uvádí Divadlo v Dlouhé již čtvrtou sezonu. Od prosince letošního roku bude Divadlo Na Jezerce uvádět Dardu a opět se v hlavní roli objeví Barbora Hrzánová.
Divadlo Kalich připomnělo koncertním provedením úspěšný muzikál Vašo Patejdla Jack Rozparovač. Ke svým rolím se vrátili Hana Zagorová, Vašo Patejdl, Sabina Laurinová, Leona Machálková a Roman Vojtko, videoukázky také přiblížily asijskou verzi muzikálu, který pronikl do Tokia a momentálně se hraje v Soulu.HER
27. listopadu
Mezinárodní festival současného tance KoresponDance zahájil v pražském divadle Archa konferencí na téma Kultura a společenská odpovědnost, společnost a odpovědnost kultury. Jedním z cílů dalšího z podobných setkání je podnítit dialog mezi privátní, veřejnou a kulturní sférou. Vstupní příspěvky přednesli Laurent Van Kote, zmocněnec pro tanec francouzského ministerstva kultury, Stanislav Růžička a Ondřej Hrab.
Komentáře k článku: 14.—27. listopadu 2012
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)