15.—27. května 2014
15. května
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájil předehrou k Prodané nevěstě Bedřicha Smetany a Symfonií č. 4 Gustava Mahlera třináctý ročník festivalu Hudba tisíců – Mahler Jihlava 2014, který v rámci Roku české hudby dramaturgicky poukazuje na Mahlerovy vazby k české hudbě a na jeho kontakty s českými hudebníky. V jihlavském kostele Povýšení svatého Kříže přednesla sólový part symfonie Gabriela Beňačková pod taktovkou izraelského dirigenta Israela Yinona. V rodném domě skladatele v Kalištích vystoupil 19. května ceněný komorní orchestr Wiener Concert-Verein pod vedením Jurka Dybala, který do mahlerovského rozária dovezl a zasadil růži. Festival končí 6. července.HER
S českým publikem se v pražské Státní opeře po takřka čtvrtstoleté kariéře rozloučila primabalerína Daria Klimentová představením Děkuji…, na němž vystoupil i její bývalý taneční partner Vadim Muntagirov a členové baletního souboru Národního divadla. Poslední představení s Anglickým národním baletem, kde působila 18 let, Klimentová odtančí 22. června. Plánuje pokračovat v pražských letních dílnách pro tanečníky z celého světa.
Ve vídeňském Ehrbar Saal provedl Künstler Orchester Wien pod taktovkou dirigenta Alexandera Blechingera premiéru skladby Prosby a odpuštění brněnského skladatele a klavíristy Pavla Blatného. Dvaaosmdesátiletý autor, bratranec básníka Ivana Blatného, se koncertu i zkoušek účastnil na dálku prostřednictvím takzvaného telemostu.
V Divadle Na zábradlí pokřtil svou novou knihu básník, prozaik a nakladatel Martin Reiner. Objemné biografické dílo se jmenuje Básník / román o Ivanu Blatném a vydalo je nakladatelství Torst. Tolik suché informace, které oživí jedině vlastní četba. Ke křtu malá historka: ukázky měl přijít předčítat jistý renomovaný herec, jemuž však onemocněl pes, a tak se omluvil. Autoru Reinerovi nezbývalo než improvizovat a ve foyer našel několik náhradních tváří, od moderátorů, přes kritika až po literáta. Předčítat literaturu však není snadná disciplína, uvědomil jsem si záhy, a tak jediný, kdo trochu uspěl, byl Václav Kahuda a pak samotný Martin Reiner, který se na jevišti pohybuje jako pstruh v potoce.der
Na Staroměstské radnici v Praze byla do 6. června otevřena souhrnná výstava fotografa Jiřího Jírů. Ukazuje snímky, které prostřednictvím časopisů Time, New York Times, Life, People nebo Newsweek oběhly svět – výběr z divácky přitažlivé série Havel, jež uzavřela působení Jiřího Jírů ve funkci osobního fotografa Václava Havla, překvapivá obrazová setkání s řadou osobností od dalajlamy přes Bohumila Hrabala po Rolling Stones, nebo také žurnalistickou vzpomínku na perestrojkové Rusko a éru reálného socialismu. Návštěvníci zde najdou i intimní ukázky Jírovy méně známé volné tvorby.
16. května
It Happens V pražském klubu Roxy/NoD se konal křest CD písničkáře a filmového dokumentaristy Jana Foukala a jeho projektu country-rockové skupiny Johannes Benz. Autor dokumentů Poslední přednáška Egona Bondyho, Wabi a Ďáblovo stádo i loňské znělky Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů – Jihlava, se během přípravy celovečerního filmu vypravil mezi truckery brázdící hranici Kanady a USA. Zde se inspiroval k písním, jež vydal na aktuálním albu One Way Road, které s ním nahrály výrazné osobnosti české hudební scény David Landštof (ds), Josef Štěpánek (g), Jan Lstibůrek (bass) či na jedné skladbě Erno Šedivý (ds). Dvanáct na CD obsažených skladeb se pohybuje mezi typicky severoamerickým melodickým rockem, folkem a country. Příjemně plynoucí hudba je založena na melancholické lyričnosti písní určených řidičům kamionů po amerických dálnicích. Původně jednorázový projekt Johannes Benz se v této sezoně proměnil v regulérně koncertující skupinu.hul
Nahá jsem Vráni a havrani, dejte mi křídla, když ruce zebou… V Malostranské besedě v Praze pokřtila skupina hudebníka a textaře Martina Němce, již v roce 2002 založil jako svůj „vedlejší“ hudební projekt a nazval Lili Marlene, své druhé album pojmenované Vrány a havrani. Zvukově i hudebně tak trochu evokuje hudební počátky Martina Němce v avantgardně poprockových dobách 80. let minulého století. Oproti tehdejší Báře Basikové, s níž založil stále existující (a s Lili Marlen občas vystupující) skupinu Precedens, je současnou „femme fatale“ charismatická zpěvačka a občasná herečka Dáša Součková, nynější barmanka Divadla Na zábradlí. Její „temný“, dramatický alt se střídá s vypravěčsky civilním projevem Martina Němce. Ve spojení s výrazným zvukem „klasické“ poprockové kapely s důrazem na klávesách s dostatečným prostorem pro další nástroje včetně trubky a harmoniky vzniká napětí, jež je pro koncerty i hudbu skupiny charakteristické. Důraz je kladen na písňovou strukturu a texty, jež řadí tento projekt do žánru moderního šansonu.hul
19. května
Pozlacenou bustu Václava Havla, zhotovenou ve slévárně v Horní Kalné na Trutnovsku, letecky přepravili do USA. V listopadu bude slavnostně odhalena v americkém Kongresu. Zlatem na bustě jsem chtěl vyjádřit jeho dobré srdce, vysvětlil sochař Lubomír Janeček. Václav Havel bude vedle Winstona Churchilla a Raoula Wallenberga teprve třetím evropským státníkem, který zde má svou sochu.
V komorním kině Evald představila firma BVA International, s. r. o., filmové zpracování opery Christopha Willibalda Glucka Orfeo ed Euridice, které vychází na DVD. V prostoru zámeckého barokního divadla v Českém Krumlově operu natočil režisér Ondřej Havelka, doprovázel orchestr Collegium 1704 za řízení Václava Lukse, hlavní role nazpívali kontratenorista Bejun Mehta, Eva Liebauová a Regula Mühlemannová. Kamera Jana Malíře vystihuje autenticitu prostoru a dává snímku snovou vizuální podobu.HER
Pětačtyřicet let od premiéry svérázné kabaretní revue S úsměvem Idiota v Činoherním klubu si tamtéž připomněli Vodňanský se Skoumalem a jejich věrné publikum. Původní verze, která odstartovala profesionální působení populární písničkářské dvojice, se představení drželo jen z části, byl to spíš průřez celou tvorbou V+S, jejž Vodňanský doplnil dvěma novými „instruktážemi“ u tabule. Píseň, jež dala pořadu název, ovšem nechyběla, a jak se mi zdálo z příšeří sálu, vehnala slzy do očí nejen obecenstvu, ale i oběma interpretům, Janu Vodňanskému a Táně Fišerové. Vodňanský a Skoumal už dlouhá léta pracují sólo a vzácně je vídáme spolu na jevišti jenom při nějakém jubileu. Milý, uvolněný večer, který znovu ukázal nedostižnou, nestárnoucí kvalitu písniček V+S, by si určitě zasloužil opakování. Dočkáme se ho alespoň za rok? Šestačtyřicítka je přece také pěkné číslo.Jan Kolář
Ptačí lidé Na koncertu své skupiny Ty Syčáci ve Staré pekárně v Brně představil brněnský básník, textař, hudebník a výtvarník Petr Váša svou novou knihu Tomatom, kterou vydalo Centrum pro studium demokracie a kultury. Jedná se o esejisticky laděný „povídkový románek“ úvah, situací, monologů a dialogů čtyř členů fiktivní brněnské skupiny Tomatom, která se věnuje fyzickému básnictví – Pavla Slavíka, Jindřišky Svobodové, Fabiána Dlouhého-Lišáka a Evy Zahradníkové. Pořádají básnická představení a kurzy pro studenty, potkávají se se svými přáteli a diskutují i sami navzájem. V podstatě se jedná o literárně pojaté ohlédnutí a komentáře autora k jeho tvorbě a pedagogické činnosti. Kniha je rozdělena do dvou dílů a devíti kapitol a doprovázejí ji Vášovy kaligrafické kresby.hul
20. května
Svět je jen hra V rámci slavnostního večera v pražském Divadle Na zábradlí nazvaného Den D – Dilia byla předána letošní Cena Evalda Schorma. Cena, kterou uděluje agentura Dilia od roku 2001, je určena studentům divadelních škol za původní divadelní či rozhlasovou hru, dramatizaci nebo překlad. Letošním laureátem se stal Martin Sládeček za dramatizaci románu Thomase Manna Zpověď hochštaplera Felixe Krulla a její překlad z němčiny. Převzal ji z rukou Oswalda Schorma a Jiřího Menzela. (Více na i-DN)hul
Slova slova slova Nakladatelství AMU vydalo ve své nové ediční řadě Black—Box, připravované na katedře teorie a kritiky DAMU, monografii V hlavní roli text aneb Podoby a proměny scénického čtení. Publikace, již edičně připravila Daniela Jobertová, se věnuje fenoménu scénického čtení posledního čtvrtstoletí u nás, jejž zařazuje do kontextu evropského dění této specifické disciplíny.
21. května
Rockové dialogy s divadlem Na koncertu v rockovém klubu na Musilce v Brně-Husovicích pokřtila legendární skupina Progres, jež patřila k průkopníkům melodického art rocku u nás, autobiografickou knihu V erbu Progres. Napsali ji kytarista Pavel Váně společně s hudebním publicistou Petrem Gratiasem. Skupinu založil Váně v roce 1968 spolu s perkusionistou Zdeňkem Klukou, zprvu pod názvem Progress Organization. Oba spolupracovali a spolupracují na řadě projektů Divadla Husa na provázku. Jejich první deska se stala dle kritiků časopisu Melodie deskou roku 1972. Druhou desku Mauglí vydali pod názvem Barnodaj. Potom na několik let přerušili činnost a obnovili ji pod názvem Progres 2 v roce 1978, kdy představili experimentální audiovizuální projekt Dialog s vesmírem. V těchto pompézních hudebnědivadelních projektech pak pokračovali i dále – Třetí kniha džunglí, Mozek, Změna. V současné době skupina vystupuje ve složení Pavel Váně, Zdeněk Kluka, Roman Dragoun, Pavel Pelc a Miloš Morávek.hul
23. května
V Brně skončil Divadlem Feste pořádaný festival Specific 2014, jehož cílem bylo formou scénických čtení posluchače seznámit s dosud nepřeloženými ukrajinskými texty. Naším záměrem je současně poukázat na problematické dění na tamní politické scéně a nahlédnout na ně co nejobjektivněji, uvedla produkční festivalu Štěpánka Sychrová.
V pražských divadlech na Malé Straně (například Na Prádle či v A Studiu Rubín) byl zahájen divadelní festival Fringe. Na přehlídku, která se před více než deseti lety inspirovala na slavném divadelním festivalu ve skotském Edinburghu, se každoročně sjíždějí převážně anglicky mluvící divadelníci nejrůznějších žánrů, diváci se mohou těšit na tanec, klauniádu, stand-up komedie nebo kabarety.
(Zpravodajství čtěte na i-DN.)
24. května
K nedožitým devadesátinám sopranistky Milady Šubrtové otevřeli v její rodné obci Lhota-Chříč pamětní síň. Vystaveny jsou osobní předměty pěvkyně, recenze, diplomy, pochvalné listy, fotografie, stuhy z květinových darů, kostým Emilie Marty z Janáčkovy opery Věc Makropulos, koncertní šaty a pohár Ceny Thálie za celoživotní mistrovství. Exponáty darovali z pozůstalosti Milady Šubrtové manželé Mrázkovi, spoluorganizátoři zřízení pamětní síně, kterou zajistila a financovala obec Chříč vedená starostou Vladimírem Petrlíkem za významné podpory sponzorů a Okresního muzea v Mariánském Týnci.HER
25. května
V kostele sv. Alžběty v Praze-Kbelích vyslechlo téměř dvě stě návštěvníků reprízu koncertního provedení scén z opery Giuseppe Verdiho Jana z Arku v úpravě a dramaturgii Roberta Rytiny. V hlavních rolích vystoupili manželé Jana a Václav Siberovi, Michal Křístek, spoluúčinkoval sbor Camerata Praha (pořadatel Čakovického festivalu sborového zpěvu, jehož součástí koncert byl), klavírista Pavel Voráček a vypravěčka Barbora Marysková. Stejně jako loni ve Vinoři se končilo přídavkem, tanečně laděným sborem z prologu opery Tu sei bella.
26. května
V Divadle Bez zábradlí začal již 19. ročník festivalu Slovenské divadlo v Praze, který potrvá až do 17. června, kdy bude uvedena Doskami ověnčená inscenace Untitled. Patronkou letošního ročníku festivalu je slovenská herečka Zdena Studénková.
Itálie 1963 Český rozhlas ve spolupráci s vydavatelstvím Radioservis vydal další „poklad“ ze svých archivů – autorskou nahrávku ve formě audioknihy literárního cestopisu Jana Wericha Italské prázdniny. Zatímco pro předchozí vydání v nahrávce na LP nebo CD připravil Jan Werich jen malou část ze svých letních italských vzpomínek, rozhlasový záznam zahrnuje téměř dvojnásobně delší vyprávění, které je volnou improvizací mezi řádky původního textu. Italské prázdniny tak vycházejí poprvé v nezkrácené podobě, jak byly nahrány v roce 1963.hul
27. května
Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF odstartoval světovou premiérou projektu Dolls Cirku La Putyka. Během šesti dní festival nabídl to nejzajímavější z české i mezinárodní novocirkusové produkce.
Komentáře k článku: 15.—27. května 2014
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)