Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    16.—27. května

    16. května

    Nezavřená okna Firma Supraphon vydala na dvou CD remasterované nahrávky jazzového klavíristy a skladatele Emila Viklického z let 1977–1985 V Holomóci městě / Okno / Dveře z let 1977–1985. V Holomóci městě vychází na CD vůbec poprvé. Desku jsme nahrávali v hvězdné sestavě – s Lubošem Andrštem, Františkem Uhlířem a Milanem Vitochem. S Milanem a Františkem jsme hráli dlouhá léta u Karla Velebného, s Lubošem Andrštem jsem hrál od roku 1974 v Energitu a později také v duetu, řekl o svém prvním LP Viklický. hul

    Mezzosopranistka Magdalena Kožená vystoupila na festivalu Pražské jaro za doprovodu slavné japonské pianistky Micuko Učidaové. Světově uznávané interpretky se poprvé společně představily před českým publikem v oblíbeném repertoáru Gustava Mahlera, Claudea Debussyho a Oliviera Messiaena.

    Kostele Povýšení sv. Kříže v Jihlavě zahájil 11. ročník mezinárodního hudebního festivalu Hudba tisíců věnovaný osobnosti a tvorbě Gustava Mahlera. Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín s dirigentem Markem Štilcem přednesla Symfonii č. 5 Gustava Mahlera a Předehru 1812 Petra Ijiče Čajkovského. Spoluúčinkoval Dechový orchestr Základní umělecké školy Jihlava, v závěru koncertu vystřelila skladatelem předepsané salvy Společnost přátel dělostřelby Jihlava. her

    17. května

    Česká Händelova společnost uspořádala v Praze Holešovicích XI. seminářČeské Händelovy společnosti na téma Jich oheň nouze udusila svatý. Jan Ladislav Dusík (1760–1812) ve své vlasti. Přednášela přední česká hudební badatelka a publicistka Michaela Freemanová. her

    18. května

    Ahoj, sídliště Je sídliště domov, nebo noclehárna? Ahoj, sídliště! DOX ve veřejném prostoru! Otevřenými diskusemi o tom, jak se měnila kulturní politika Prahy po revoluci v r. 1989 a co znamená žít na sídlišti, byl zahájen devítidenní festival Street for Art odehrávající se v – pro tyto účely připraveném – Divadle Šnek postaveném v areálu stanice pražského metra Opatov. Divadlo vytvořené z překližek a stojící pod betonovým balkonem vedle „šnečího“ schodiště hostilo nejen řadu diskusí, ale i dílny, vernisáže výstav, filmové projekce a koncerty. A také se v něm konala premiéra dokumentárně laděné divadelně-filmové sondy teenagerů z Jižního Města do jejich současných i budoucích životů Jižák, město snů, již připravila režisérka Petra Tejnorová. Recenzi přineseme v některém z příštích čísel a na i-DN. Hul

    Spojené opery Národního divadla a Státní opery Praha hostily pravidelný Mezinárodní kongres Richarda Wagnera, který zorganizovala Společnost Richarda Wagnera Praha. Při této příležitosti byla instalována bronzová busta Richarda Wagnera, která nahradila provizorní sádrovou. Hosté z celého světa kromě kongresového jednání absolvovali představení Wagnerova Parsifala v Národním divadle a Slavnostní koncert k poctě Richarda Wagnera, na němž zazpívali pěvci zdejšího souboru Anda-Loise Bogza, Dana Burešová, Jitka Svobodová, Oleg Korotkov a Richard Haan a hostoval významný tenorista Eduardo Villa. Orchestr řídil britský dirigent Jan Latham-Koenig. her

    Nvotovci v Praze
    V pražském Divadle Bez zábradlí byl zahájen 7. ročník festivalu Slovenské divadlo v Praze. Patrony letošního ročníku byli slovenští herci Kamila Magálová a Ladislav Chudik. Na čtyřech večerech se v průběhu května a června představily Slovenské národní divadlo s inscenací hry Petera Quiltera Je úžasná v režii Jakuba Nvoty, Astorka Korzo ’90 s komedií Na koho to slovo padne Gábora Györgeyho v režii Petera Mankoveckého, Radošinské naivné divadlo s českou premiérou Šťastných konců Stanislava Štepky a na závěr Štúdio L+S s Prachem György Spiróa, obě v režii Juraje Nvoty (otce Juraje, režiséra úvodního titulu festivalu).

    19. května

    Do Ostravské muzejní noci se opět zapojilo i NDM Ostrava. Návštěvníci mohli absolvovat půlhodinovou procházku celou divadelní sezonou 3D site specific tunelem za železnými vraty provozního zázemí Divadla Antonína Dvořáka, který vytvořil šéf výpravy David Bazika. Pro děti byly připraveny hry a animační programy na téma divadlo, například možnost po svém ztvárnit omalovánky, vytvořené z originálních návrhů scén a kostýmů ke konkrétním inscenacím. O děti se postarali členové činoherního souboru Veronika Lazorčáková, Dalibor Dufek a Jana Tabrea v rámci projektu MONTY scéna, jenž od dubna zajišťuje pro návštěvníky divadla hlídání dětí během představení. her

    20. května

    Postup na přehlídku amatérského divadla Jiráskův Hronov získala na přehlídce v jihočeské Volyni hra Jáchyma Topola Uvařeno v podání divadla Naboso z Boskovic. Lektorský sbor ji vybral z šestnácti nejlepších inscenací letošní sezony, které se představily na regionálních přehlídkách. Postupových přehlídek se zúčastnilo přes sto amatérských divadelních souborů.

    Ve jménu divadla V den založení Mezinárodní organizace loutkářů UNIMA se v místě jejího založení – v Říši loutek v Praze 1 – konala Slavnost UNIMA, 7. ročník setkání českých loutkářů. Nabídla projekce filmů o loutkovém divadle, loutkářské „rakvičkárny“ pro dnešní dobu (mj. 3x o podpisu Lisabonské smlouvy – František Fáňa Váša, sólista loutkohry Divadla Sklep) a slavnostní uvítání bilanční knihy Centrum českých loutkářů / Národní divadlo marionet, rekapitulující dvacetiletí činnosti tohoto tělesa. hul

    21. května

    Mezi hvězdami Agilní nakladatelství Galén vydalo sbírku textů Zběsilé balady s vloženým CD Dva tucty písní méně známé, ale přesto zásadní osobnosti folkového hnutí Šafrán Jiřímu Zychovi. Jeho písně zpíval v sedmdesátých letech Petr Lutka, díky němu se staly slavnými, někdy až zlidověly (Budka, Dešťovka, Drak Železňák, Blues o žravý slepici, Líza, Máňa, Vlasy, Sport…). Jiří Zych vystupoval sólově jen zřídka jako host známějších kolegů nebo na poslechových pořadech Jiřího Černého. Odhalené autorství i autor sám jsou pro mnohé přiznivce českého folku překvapivé či – přinejmenším – objevné. V knize je více než 100 Zychových textů s předmluvou Jiřího Černého, CD obsahuje dvanáct Zychových písní v typickém pitoreskním podání Petra Lutky a druhý tucet v autorsky ledabylém pojetí samotného autora. hul

    Naposledy v roli šéfdirigenta Symfonického orchestru BBC se před českým publikem představil světově uznávaný Jiří Bělohlávek, a to na koncertě ve Smetanově síni Obecního domu v rámci festivalu Pražské jaro. Jiří Bělohlávek se do Prahy vrátí letos v září již jako šéfdirigent České filharmonie.

    22. května

    Radioservis vydal ve formátu MP3 Grotesku Kurta Vonneguta. Boris Rösner čte fiktivní autobiografickou výpověď posledního amerického prezidenta Wilbura Narcise-11 Swaina, který v Americe zpustošené narušením gravitace, rozdrobené na malé znepřátelené říše a vylidněné po strašlivých chorobách sedí v troskách Empire State Building a vzpomíná. Nahrávka v režii Pavla Linharta podle překladu Jaroslava Kořána byla pořízena v roce 1968.

    23. května

    Umakartoví lidé Po zběsilém balení odjíždí rodina na dovolenou a nevědomky za sebou zanechává v domě celou řadu malérů. Váš čas je ale omezen – než dohraje CD Umakartové freak folkového dua Biorchestr! Tak začíná hra, která má celkově dvanáct částí podle počtu písní na albu. Deska vychází ve dvou verzích. První, limitovaná edice ve speciálním digipackovém obalu, je spojením dvanácti autorských písní s právě popsanou deskovou hrou, jejíž hraní je spojeno s poslechem alba. Druhá, levnější plastová verze, neobsahuje uvnitř hru, jde tedy o „klasické“ CD. Jak písně z alba, tak i hra jsou dílem dua Aleše (Květy atd.) a Jany Pilgrových ve spoluráci s Tomášem Háčkem, který jejich novou desku produkoval. Žánrově se písně pohybují na pomezí folku a elektronické hudby. Tradiční písničkářství je ústrojně protkáváno s elektronickými zvuky, samply a plochami. Jedna z nejzajímavějších skupin na současné české folkové scéně. hul

    24. května

    Smíšený pěvecký sbor Ars Brunensis Chorus spolu s Da Capo Ensemble (vedoucí Martin Kotulan) uspořádal v brněnském Červeném kostele na Komenského náměstí koncert Sweet Old England. Duchovní i světské skladby anglických mistrů renesance a baroka Henryho Purcella, Williama Byrda a dalších řídil Dan Kalousek, sólisté Lenka Čermáková a Jiří Miroslav Procházka, varhany Marek Čermák.

    Teatrologická společnost Praha uspořádala přednášku Jitky Pavlišové Rakouská dramatika po roce 2000. Analýza dramatické tvorby nové generace rakouských autorů (Klause, Röggla, Palmetshofera a Steinbuch) měla dokázat, jakým způsobem navazují na rakouskou tradici kritiky jazyka a na dekonstruktivní přístupy k dramatické formě, jimiž se vyznačovali autoři předchozí generace (Bernhard, Handke, Schwab, Jelinek, Streeruwitz).

    U příležitosti nedožitých 88. narozenin Milady Šubrtové byla na jejím rodném domku čp. 24 ve Lhotě u Chříče odhalena pamětní deska, kterou vytvořili Bořivoj Raka a Jindřich Kovařík. Sešli se tu místní občané, zástupci plzeňského kraje, divadelníci i divadelní kritici. Na dodnes nepřekonanou Rusalku, která patřila ke generaci pěvců schopných zpívat na světových scénách, a zároveň rádi zajížděli i do malých městeček a vísek, zavzpomínali ředitelka Nadace Život Umělce Dagmar Hrnčířová, předseda Jednoty hudebního divadla Josef Herman a dramaturg Národního divadla Beno Blachut. Za klavírního doprovodu Jaroslava Šarouna zazpívala Christina Kluge, která spolu s Jaroslavem Mrázkem osazení pamětní desky spoluiniciovala. Jim i lhotským v čele se starostou Vladimírem Petrlíkem, který slavnost na předzahrádce domku moderoval, patří dík za to, že na slavnou rodačku nezapomínají. Lenka Šaldová

    25. května

    Supraphon vydal DVD záznam výjimečné podoby zahajovacího koncertu Pražského jara 2011, kdy cyklu symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast zahrál školní Symfonický orchestr Pražské konzervatoře v nastudování dirigenta Jiřího Bělohlávka. Ambiciózní projekt byl jedním z vrcholů oslav 200. výročí Pražské konzervatoře, provedení se setkalo s triumfálním přijetím. K záznamu koncertu je připojen dokument o přípravě projektu. her

    TV Česká televize uvedla záznam rockové opery Milana Steigerwalda na libreto Pavla Foresta Oidipus Tyranus z Metropolitního divadla v Praze v provedení souboru RockOpera. Variace na starořecké mýty v režii Romana Štolpy měla světovou premiéru v Divadle Milénium v prosinci 2009, od té doby se hrála jen sporadicky v různých prostorách a nepatřila k běžně známým titulům stejně jako předchozí opus tohoto sdružení Antigona. Televizní záznam J. Brichcína dílo citlivě dotvořil ryze televizními možnostmi a právem vzbudil neobyčejně pochvalný ohlas v internetové diskusi. Tentokrát je třeba dramaturga divadelních záznamů Ondřeje Šrámka za výběr pochválit. Jakkoli lze polemizovat se způsobem zpracování starořecké látky, jakkoli lze polemizovat s kvalitami díla, inscenace na pomezí divadla a koncertu je ukázkovou proklamací jednoho proudu rockové hudby, jakou je vidět a slyšet v České televizi opravdu jen výjimečně. her

    27. května

    TV Osudová jízda
    Psychologickým soft-thrillerem Aplaus si ČT 1 v pravidelném nedělním večeru, kdy představuje původní tvorbu, ostudu neudělala. Scénář zkušených manželů Věry a Václava Šaškových obsadil režisér Jaroskav Brabec důvěryhodnými, ne příliš okoukanými protagonisty. Pár mladých manželů (koncertní pěvkyně a klavírista, vystupující v interpretačním tandemu) se vrací z úspěšného vystoupení a narazí autem na potácejícího se opilce. Nabízejí mu odvoz do nemocnice, on odmítá. Po návratu domů nepřímo vyprovokuje přecitlivělá umělkyně partnera, aby se jel na místo znovu podívat. Ten nalezne muže kousek od silnice mrtvého. Story má ještě další uvěřitelné zvraty. Celek vybízí k reflexi nad křehkostí partnerských vztahů, v nichž zdánlivá maličkost může způsobit nenapravitelné trhliny. Citlivými kreacemi vyznění televizního filmu podpořili Máša Málková a David Švehlík, také Jitka Smutná v roli zpěvaččiny matky. Atmosféru snímku dokresluje citlivá kamera Petra Koblovského. br

    Blouznivci z Písku Vyhlášením výsledků – 1 nominace a 3 doporučení na Jiráskův Hronov – v kavárně nedávno opraveného Divadla Fráni Šrámka skončil 51. ročník celostátní přehlídky amatérského experimentujícího divadla Šrámkův Písek. Účastnilo se ho třináct soutěžících souborů, z nichž některé své performance v netradičních prostorech uvedly víckrát. Souběžně byly pozvány i inspirativní představení (Lamento z NoD), projekty (Depresivní děti touží po pěnezích), konaly se koncerty (Čankišou a Ty syčáci Petra Váši) a popůlnoční promítání (Harila Nejhodnějších medvídků a Nic proti ničemu Petra Marka a Láhor Soundsystemu) s tímto směrem divadla spjatých souborů a osobností. Festival se tak razantněji než minulá léta pokusil vstoupit do kulturního dění města. Porota ve složení prof. Jan Císař, Alena Zemančíková, Ján Šimko a Vladimír Hulec nominovala na JH inscenaci pražského Divadla Kámen Ras al Chajma a doporučila performance O zlaté rybce Hany Voříškové a Matěje Pospíšila, idolls Divadel Dno a Na cucky a Don Juan aneb Strašlivé hodování kukských Geisslers Hofcomoedianten. hul

    • Autor:
    • Publikováno: 12. června 2012

    Komentáře k článku: 16.—27. května

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,