16. června — 20. srpna
16. června
Brněnské Divadlo Husa na provázku hostovalo v ruském Petrohradě s inscenací Balada pro banditu. Příběh Nikoly Šuhaje loupežníka doplnila následná ochutnávka moravských vín pro delegaci politiků a nadšené obecenstvo.
Před zapomněním V pražské Galerii Divadla Minor byla vernisáž výstavy obřích hub, pohádkové chaloupky, spícího obra a dalších objektů z dílny multiumělce Františka Skály. Jde o dekorace z úspěšné divadelní inscenace Divadla Minor Velké putování Vlase a Brady, která vznikla v dubnu 2007 na motivy stejnojmenného Skálova komiksu a měla v tomto roce derniéru. Většina představení má dekorace, které sice vypadají dobře na dálku, ale zblízka moc zajímavé nejsou. Výtvarníci v čele s Františkem Skálou ale stvořili kulisy, které jsou propracovány do posledního detailu, řekl spoluscénograf divadelní hry Robert Smolík. Vystaveny jsou i objekty, které se v představení jen mihly na několik vteřin nebo které diváci ani neměli možnost zahlédnout. Často jsou ale na nich hodiny práce, takže by bylo škoda je alespoň teď neukázat, doplnil Smolík. Loutky, kulisy a další rekvizity jsou vyrobeny například z PET lahví, izolační pěny, papíru nebo dřeva. Na jejich výrobu dohlížel sám autor a rozhodoval také o tom, který materiál výtvarníci použijí. Hul
17. června
Nenormalizovaná sranda
Firma Supraphon vydala na DVD historické videoklipy a televizní záznamy z archivu ČT Jožin z bažin a další největší hity Ivana Mládka a jeho Banjo Bandu. Obsahuje záznamy z let 1984 (nejstarší – Rožnovské hodiny) – 2000 (Psohlavci), většina jich je ale z let 1976–78 (Jožin z bažin, Medvědi nevědí, Linda…), kdy byl Banjo Band asi v nejlepší formě. Humor nezatížený, hravý, patafyzický, bláznivě crazy. Každá písnička je vlastně malá divadelní komedie. Je až s podivem, že vznikly (mohly vzniknout) právě v těchto letech. Čistá sranda v době normalizace… Nebo právě proto? Hul
19. června
Sloni nad Libercem V Liberci skončil 21. festival profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku Mateřinka. Poslední den festivalu, který si už před lety vybral za svůj symbol slona, se rozdávaly ceny: notebook, grafické listy Jana Měřičky (jeden s názvem Národní, který zaznamenal pohyb holubů na pražské Národní třídě) a samozřejmě sloni – krásné dřevěné loutky. Porota, v níž spolu s výtvarnicí Irenou Marečkovou usedli divadelní kritik, dramaturg a režisér, šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král a hudebník, loutkoherec a režisér, dlouholetý člen hradeckého Divadla Drak Jiří Vyšohlíd, rozhodla následovně: První cenu festivalu získala herečka a hudebnice Erzsi Kiss za hudbu k inscenaci HA DEDE, společného projektu souborů Kabóca Bábszínház Pécz a Theater de Spiegel Antverpy –
za originální hudební plán a jeho živé
provedení. Zuzana Vojtíšková
Denní pravodajství z festivalu
najdete na i-DN.
23. června
V Moskvě byl zahájen desetidenní mezinárodní filmový festival, v jehož soutěžním programu byl promítnut také český film Václava Havla Odcházení.
27. června
V reakci na chování herců Divadla na Tagance během jejich hostování v České republice, kdy si na něm vynutili zaplacení svých honorářů přímo před zraky diváků, se rozhodl režisér Jurij Ljubimov rezignovat na funkci ředitele divadla. Spolu s ním odchází i jeho manželka, kterou mnozí herci označovali za hlavního viníka sporů mezi režisérem a souborem.
29. června
Krásné ženy v Moravském muzeu Moravské zemské muzeum (MZM) otevřelo v Mramorových sálech Biskupského dvora v Brně výstavu nazvanou Subrety a heroiny. Je zaměřena na prezentaci významných i dávno zapomenutých žen-umělkyň, které ve své době (konec devatenáctého a první polovina dvacátého století) neudávaly jen společenský a mravní kodex, ale zároveň významně ovlivňovaly také módní trendy. Těžištěm jsou především reprodukce fotografií ze sbírky oddělení dějin divadla MZM, jež jsou doplněné o divadelní kostýmy, kostýmní návrhy, rekvizity, dobové módní doplňky a další exponáty dokládající rozsah umělecké tvorby vytčených dam, a to v interiéru stylizovaném v salónním duchu. Cílem projektu je přiblížit estetiku uměleckého projevu daného období, připomenout půvab a šarm divadelní fotografie a rozšířit povědomí o mnohdy zapomenutých českých divadelních umělkyních. Výstava potrvá do konce roku. hul
Více na i-DN
30. června
Česká školní inspekce za začala zabývat situací na Pražské konzervatoři, kde na protest proti postupu ředitele Pavla Trojana, který odvolal z pozice vedoucí oddělení Evu Voskovou Vaňkovou a na její místo jmenoval bez výběrového řízení herečku Divadla na Vinohradech Evu Režnarovou, podalo výpověď většina pedagogů (David Novotný, Jamíra Mílová, Jana Janěková ml., David Czesany, Milan Kačmačík) a v petici vyjádřili nesouhlas studenti i jejich rodiče. Je hloupé, když uprostřed studia dojde k tak zásadní obměně pedagogického sboru. Herectví je intimní předmět. Nemůžeme pracovat s někým, kdo nám říká polopravdy, pokud nepoužijeme dokonce slovo lži, uvedli na adresu Evy Režnarové studenti.
13. července
Herečka Tatiana Vilhelmová obdržela na scéně Letních shakespearovských slavností překlad knihy V. Havla Prosím, stručně do gruzínštiny. Předání zprostředkoval Filip Smoljak, zakladatel projektu Danajský dar, v jehož rámci se obdarovávají známí lidé. Projekt má upozornit na důležitost dárcovství. Prvním účastníkem projektu byl právě Havel.
15. července
Odrazy světa mezi snem a skutečností V Brně začal 8. ročník multižánrového Festivalu ProART. V rámci letošního ročníku s ústředním tématem Kontakt – Komunikace – Dotek proběhly v Brně (15.–22. července) a v Praze (24.–31. července) umělecké ateliéry pro laickou i odbornou veřejnost. Festival letos přivítal 22 pedagogů z 11 zemí světa a v rámci doprovodného programu bylo uvedeno 18 večerních představení. Večerní program byl letos obohacen o novinku – Mezinárodní choreografickou platformu, která umožnila mladým choreografům do 35 let prezentovat své práce v komponovaných večerech a festivalovému publiku zprostředkovala možnost širšího pohledu na vývoj a osobité uchopení tance a jeho choreografických stylů. V rámci platformy se představili mladí tvůrci z Rakouska, Finska či Spojených států amerických. Jako každým rokem byla na festivalu uvedena premiéra nové choreografie „sesterské“ Company ProART, tentokrát ji připravil její a festivalový umělecký šéf Martin Dvořák. Inscenace Brotherhood volně navazuje na sociálně-taneční reflexi české a slovenské společnosti z roku 2007 – Reality Boulevard. Inspirací byla jedna z „nadčasových“ básní S. K. Neumanna v přednesu národní umělkyně Jiřiny Švorcové. Diváci se jejím prostřednictvím přenesli zpět do normalizačních let, která se naší společnosti stále – ať chceme, nebo ne – dotýkají.
Jana Stanulová
Celý text najdete na i-DN
17. července
V Praze začal 9. světový shakespearovský kongres, jehož spolupořadatelem bylo i Národní divadlo, které ke kongresu připravilo na piazzettě i doprovodný program. Jeho součástí bylo promítání zfilmovaných Shakespearových her jak zahraničního produkce, tak např. Trnkův Sen noci svatojánské nebo Krejčova inscenace Romea a Julie. Výstava velkoformátových fotografií Play Shakespeare mapuje shakespearovskou dramaturgii v Národním divadle a konečně večery na piazzettě oživila spontánní klauniáda inspirovaná humorem Shakespearových šašků a bláznů, ve kterém účinkovali třeba Zuzana Kronerová, Martin Zbrožek nebo Števo Capko.
18. července
V Brně padla první klapka filmu Polski film – režijního debutu herce Jana Budaře. Děj filmu přenese diváky do doby, kdy se v HaDivadle rodilo proslulé představení Komediograf. Snažili jsme se co nejvíce držet toho, co si pamatujeme a co jsme s Komediografem prožili. A protože nám už není dvaadvacet, je ve filmu určitý nadhled. Chtěli jsme na tuto dobu zavzpomínat a naše vzpomínky zachytit na film, řekl Tomáš Matonoha.
27. července
Cirkusově, vulgárně
i s překvapením Vystoupením italského divadelníka žijícího v Dánsku Paola Naniho v pražském Divadle v Celetné skončil týdenní festival pouličního divadla Za dveřmi je Nultý bod. Nani svým závěrečným představením celého festivalu dokázal něco neuvěřitelného – donutil diváky smát se bez přestávek více než hodinu. Festival, který svou tradici a tvář teprve hledá, se letos vydařil. Přes drobné nedostatky šlo o cennou alternativu k letním produkcím, jež jsou v hlavním městě divadla chtivým Pražanům i turistům nabízeny. Diváků bylo na všech představeních hojně. Podle pořadatelů vidělo více než pětadvacet představení dvanáct tisíc diváků.
Lenka Dombrovská
Více na i-DN
2. srpna
Spolehlivá Agatha Do redakce DN dorazilo další „detektivní“ cédéčko, jimiž Radioservis znovuoživuje bohatý archiv rozhlasových krátkých, ani ne půlhodinových klenotů klasiky žánru. Agatha Christie už na nich byla jako autorka zastoupena několikrát. V roce 1994 natočil režisér Petr Adler Krev na chodníku a Znamení a v obou případech se partu slečny Marplové zhostila Viola Zinková, která postavě amatérské „kriminalistky“ nadělila břitkou inteligenci s jistou tolerancí k lidským pokleskům. CD má dobrou gradaci, první povídku (s opakovaným vražděním „pojištěných“ dam při koupání) totiž vypráví účastnice společenského posezení (Hana Kofránková) a slečna Marplová překvapí až řešením, přihrávají ještě dva naslouchající pánové (Josef Červinka a Michal Pavlata). Ve druhé už je celý (travičský) příběh interpretován pouze moudrou Marplovou a doplňován obdivem jejího příbuzného (Michal Pavlata) k myšlenkové pružnosti okouzlující dámy. br
10. srpna
Dramatik a exministr kultury Milan Uhde byl zvolen předsedou Rady České televize většinou 12 z 15 možných hlasů. Z pozice své funkce může výrazně ovlivnit volbu generálního ředitele ČT po odstoupivším Jiřím Janečkovi. Chci zkušeného manažera, žádného nováčka. Měl by osvědčit smysl pro kulturní výchovné vzdělávací úkony České televize, nastínil své představy M. Uhde.
13. srpna
Hronovské poznámky
81. ročník Jiráskova Hronova zakončil tradiční velkolepý ohňostroj – a malá holčička, která nic takového nikdy neviděla, se hystericky rozplakala. To, co letošnímu Hronovu výrazně chybělo, bylo právě něco takového. Něco, co jsme ještě nikdy neviděli, co by nás překvapilo, zaskočilo, rozzuřilo, způsobilo skandál. Byla tu řada velice dobrých inscenací a projektů – ale přesto se zdálo, jako by festival poklidně plynul v mezích opatrné kvality. Obecná shoda panovala v tom, že se objevilo nadprůměrné množství inscenací, které vyloženě nadchly (nejčastěji Jelínkův Hospodin, geisslerovská Ambrosie, studentská Maryša, loutkářská Vlna či autorská Fe-érie o Kladně) – ale také že byl program přesycen různými drobničkami, že nepřišlo nic přehnaně provokativního a zároveň že klasická činohra paradoxně takřka nebyla k vidění. Michal Zahálka
Denní zpravodajství z letošního
Jiráskova Hronova najdete na i-DN
18. srpna
O lidech žijících ve větvích stromů Jihočeské Divadlo Continuo poprvé uvedlo svůj letošní letní exteriérový projekt. Po předloňské Krajině na znamení, která se zčásti odehrávala ve vlaku z Netolic do Malovic a zpět, a loňských Jizvách v kameni, inscenovaných v prostorách nedaleké zemědělské usedlosti Rábín, se akce vrátila k rybníku Otrhanec poblíž Malovic, kde má soubor sídlo. Od začátku srpna tam téměř třicet performerů připravovalo site-specific projekt Jezero Grus grus. Jde o pravou site-specific akci, jež je inspirována prostředím a rozvíjí impulsy, které dává zdejší krajinný prostor. Rybník Otrhanec, lávka, která ho protíná, hráz s mohutnými stromy, pařezy, vykotlanými kmeny a stromy utopenými ve vodě, louka s mokrou trávou. Hrálo se až po setmění, a tak se na hladině odrážely odlesky světel z jednotlivých zastavení. Cesta byla lemovaná svíčkami ve sklenicích… Lenka Dombrovská
Celý text najdete na i-DN
20. srpna
Dvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov vyvrcholil koncertem světoznámého tenoristy Plácida Dominga. Sedm tisíc posluchačů zhlédlo program sestavený z operních, operetních a muzikálových melodií a doprovázený rozhlasovými symfoniky s Eugenem Kohnem. Velký prostor dostala vedle Dominga sopranistka Ana María Martínezová, která zařadila i známou árii Rusalky.
Komentáře k článku: 16. června — 20. srpna
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)