18.—29. května
18. května
Hořké písně Za účasti mnoha svých přátel a spolupracovníků – Jiřího Stivína, Vladimíra Mišíka, Vlasty Třešňáka, Jany Lewitové ad. – oslavil písničkář Vladimír Merta v Paláci Akropolis v Praze své 65. narozeniny. Současně pokřtil své nové – po mnoha letech opět „písničkářské“ – CD Ponorná řeka, jež mu vydalo agilní nakladatelství Galén. Nahrál je s rockovou skupinou Vladimíra Mišíka Etc., čímž volně navázali na skupinu Dobrá úroda, již se snažili koncem 80. let společně založit. Právě písně z té doby jsou páteří CD. Současně jsou na něm i pozdější písně začátku tohoto tisíciletí. Výsledkem je tak nepřehlédnutelný fundament folkrockové tvorby Vladimíra Merty. Deset písní, každá ponorným kamenem touhy, víry, hořkosti a snu. hul
19. května
Na Letní scéně Vyšehrad zahájila hostování mezinárodní divadelní skupina Classical Theatre Company z Houstonu s inscenacemi Král Lear a Jak se vám líbí. Obě hry byly nastudovány v angličtině v režii Guye Robertse a v obou účinkoval herec Pavel Kříž: v Králi Learovi v roli Jaquese, v Jak se vám líbí v roli králova šaška. Hostování se uskutečnilo v rámci Prague Shakespeare Festival.
Divadlo Komedie dostane z městského rozpočtu 1,2 milionu korun, o které bude navýšen divadelní grant. Jsem rád, že se alespoň částečně daří vyřešit složitou situaci, do které se Divadlo Komedie dostalo. Jedná se sice o nesystémové řešení, ale v dané situaci města je jediné možné, uvedl radní pro kulturu Lukáš Kaucký. Návrh ještě musí schválit pražští zastupitelé.
Hudební ředitel Janáčkovy opery Caspar Richter pozval partnery Národního divadla v Brně, také kritiky, na orchestrální zkoušku. Posadil je přímo do orchestru, aby jim umožnil stát se jeho součástí, slyšet hudbu tak, jak ji mohou slyšet právě jen sami hráči. Nabídl skladby W. A. Mozarta, B. Smetany a L. Bernsteina. her
20. května
V Mikulově na Břeclavsku byl zahájen první ročník festivalu Mikulovské kejklířské klání. Třídenní přehlídka lákala diváky na ukázky kejklířů a žonglérů, šermířské souboje, brazilský tanec, koncerty i divadelní představení. První den festivalu vyvrcholil vystoupením skupiny Pa-li-Tchi, tito „tanečníci s ohněm“ využívají ve svých představeních akrobacii, severoindické umění ohně i kontrasty světel a tmy. Pa-li-Tchi patří k nejprofesionálnějším uskupením u nás, tanci s ohněm se věnují více než deset let. Diváci se mohou těšit na moderní choreografie se silou a dynamikou tradičních umění, jako je banethi, maori poi a kung fu, uvedl spoluorganizátor festivalu Petr Kalaš.
Jako Grossmann si příst Vše, co chcete slyšet od Jiřího Grossmanna, ale dosud jste to nikde nenašli pohromadě, tak by se dalo charakterizovat album 3CD Až tě náhodou potkám, vydané ve Zlaté edici Supraphonu. Připomíná nedožitých sedmdesát let od narození a smutných čtyřicet let od Grossmannovy smrti (20. červenec 1941 – 5. prosinec 1971). Obsahuje 67 dobových nahrávek – vesměs převzatých písní s jeho překladovými texty – nejen v jeho autorském podání a duetech (mj. s Jiřím Suchým či Evou Olmerovou), ale – celé třetí CD – v interpretacích Pavla Bobka, Nadi Urbánkové, Miluše Voborníkové, Zuzany Burianové a dalších. Album obsahuje i řadu hudebních dokumentů jeho spolupráce s Miloslavem Šimkem (Baronet Ambrož, Slečna z New Orleans, Ukolébavka…). hul
21. května
Velké putování Františka Skály V pražském Divadle Minor byla zahájena výstava loutek a dekorací z inscenace Velké putování Vlase a Brady, vzniklé podle stejnojmenného komiksu Františka Skály. Ten vyšel poprvé v roce 1989. V letech 1995 – 1997 připravoval František Skála spolu s Martinem Otevřelem stejnojmenný celovečerní animovaný film, jehož natočení se však nikdy nerealizovalo. V rámci příprav vznikl filmový scénář, který se stal podkladem divadelní dramatizace. Inscenace, která měla v režii Apoleny Novotné premiéru 15. dubna 2007, vznikala v úzké spolupráci s autorem, díky kterému jsou na výstavě i dosud nezveřejněné výtvarné artefakty, dokumenty a nákresy. hul
TV Zemřít až po půlnoci
Česká televize občas udělá dobrý skutek. Například nabídne cyklus rumunské nové vlny. Viděl jsem v kině snímek 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny, kterým cyklus končí, a proto mě „nová vlna“ silně zaujala. Rumunští filmaři sice znovu objevili „Ameriku“, čili kvazidokumentaristický záznam reality, ale po svém. Úvodní film Smrt pana Lazaresca je fascinující. Máte intenzivní pocit – tak jako v divadle – že se v přímém přenosu díváte na cosi nebezpečně pravdivého. Umírající člověk a kolem dokola lhostejný svět, co má ještě času dost. Jinak řečeno, jedna empatická zdravotní sestra se pokouší celou noc „udat“ po několika špitálech pana Lazaresca. Kde a jak tento pán nakonec umřel, jsem už neviděl. Film začínal v půl dvanácté a já jsem šel spát o půl druhé. Ještě jednou děkuji České televizi za popůlnoční dobré skutky. der
23. května
Pražský Institut umění – Divadelní ústav vstoupil do mezinárodního projektu Evropské unie Linked Heritage. Ten se zaměřuje na kulturní dědictví a jeho posláním je obohatit stávající digitální projekt Europeana, portál, který zpřístupňuje digitální zdroje evropských muzeí, knihoven, archivů a audiovizuálních sbírek.
Úderem desáté hodiny ranní odstartoval 14. ročník Nonstop čtení. Letošním tématem byla díla českých a slovenských autorů první poloviny 20. století, literárního maratonu se zúčastnily stovky předčítajících, mj. vnuk Jaroslava Haška Richard Hašek, ředitelka pražské Galerie kritiků Vlasta Čiháková Noshiro či šestaosmdesátiletá herečka Olga Schmidtová. Čtyřiadvacet hodin čtení skončilo druhý den v 10 hodin ráno.
24. května
Novotný podruhé letcem RAF
Herec Dejvického divadla David Novotný si po roli letce RAF ve filmu Jana Svěráka Tmavomodrý svět z roku 2001 „vyzkoušel“ téma podruhé. Čtyři roky po realizaci snímku, věnovaného českým letcům v Anglii, natočil v českobudějovickém rozhlasovém studiu jako četbu na pokračování román Filipa Jánského Nebeští jezdci (1964), zpopularizovaný také filmovou verzí Jindřicha Poláka (1968) s Jiřím Hrzánem v jedné z hlavních rolí. Na formátu mp3 vydává nyní tento desetidílný rozhlasový opus (celkový čas 4 hodiny 13 minut) Radioservis. Novotný ostatně v rozhlasových studiích natáčí poměrně často, je považován za jednoho z nejspolehlivějších a v projevu nejautentičtějších „sprecherů“. Nebeští jezdci o tom podávají prokazatelné svědectví. br
26. května
Křížovou cestu, pašijovou hru (oratorium) pro sólo, recitátory, sbor, varhany a orchestr skladatele Lukáše Hurníka, poprvé uvedla Filharmonie Hradec Králové. Zhruba hodinovou skladbu nastudoval maďarský dirigent István Dénes se sólisty Lívií Obručník-Vénosovou a Romanem Janálem, recitátory Josefem Somrem, Janem Hartlem, Českým chlapeckým sborem Hradec Králové a Pražským filharmonickým sborem. Text oratoria je koláží citátů evangelia, lidových pašijových her a duchovní poezie. Oratorium Křížová cesta je hudební meditací nad otázkou, jestli tento svět opravdu prožívá „krizi hodnot“, nebo jen na skutečné hodnoty „nemá čas“. her
Dlouholetou ředitelku MeetFactory Jindru Zemanovou vystřídá od 1. června ve funkci Pavlína Bartoňová, absolventka Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Je mi 62 let, a protože v MeetFactory myslíme vždycky dopředu, bylo mi už nějaký čas jasné, že projekt, který je tady hlavně pro mladé umělce, by měl vést někdo mladší, uvedla odstupující ředitelka. Nová ředitelka své cíle nastínila takto: V krátké době chceme navštívit vybrané umělecky založené instituce v okruhu tisíce kilometrů a navázat s nimi užší spolupráci. A protože v současných prostorách sídlíme už tři roky a stali jsme se zavedenou značkou, chceme se pokusit zajistit financování i z prostředků Evropské unie.
V Brně se již po osmnácté setkala dětská divadla na přehlídce Brnkání. Na nesoutěžním festivalu předvedlo své umění téměř dvacet dětských divadel.
27. května
Nové tváře V Kodani skončil 17. Světový kongres ASSITEJ International, světové organizace profesionálních divadel pro děti a mládež. Během čtyř jednacích dnů (střídavě v Malmö a Kodani) pozměnil svou základní konstituční listinu, změnil název na ASSITEJ (bez přívlastku Mezinárodní) a zvolil nové vedení. Novou presidentkou (poprvé ženou) se po Němci Wolfgangu Schneiderovi stala Jihoameričanka Yvette Hardie. Příští kongres za tři roky bude hostit Varšava. hul
28. května
Výpravy bratří Formanů
České centrum Paříž připravilo výstavu loutek, scénografických prvků a divadelních příšerek Divadla bratří Formanů nazvanou Výpravy. Obrázky, skici, fotografie či kusy dekorací, v nichž ožívá duch tohoto společenství těchto divadelních nomádů, umožňuje návštěvníkům poznat kouzlo jejich putování a ocitnout se na kočovných cestách Divadla bratří Formanů po celé Evropě. Výstava, která potrvá do 23. června, se koná souběžně s uvedením představení Obludárium v pařížském divadle Théâtre du Rond-Point (denně do 2. července). čcp
Bez otce… V Teatro Roxy/NoD začala pětidenní pražská přehlídka na politické a společenské problémy zaměřeného brněnského nezávislého Divadla Feste – Festival Feste. Nabídla čtyři jeho inscenační projekty Havel píše Husákovi, Haz.Art, Dr. Emil Hácha a Pásla koně na balkóně. Bohužel aktuálně připravovaná premiéra Ote@, inspirovaná autobiografickými texty Elfriede Jelinek, Franze Kafky a Jiřího Ortena, nemohla být z důvodů autorských práv závěrečný den oficiálně uvedena. hul
Návštěvou Kališť u Humpolce, rodiště Gustava Mahlera, skončila mezinárodní konference After Mahler’s Death, která začala jednáním ve Vídni 24. – 26. května. Mezi její partnery patřila i Společnost Gustava Mahlera a festival Hudba tisíců, nad konferencí převzal záštitu místopředseda vlády a ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg. her
29. května
Loutkohra Jihočeského divadla se v průběhu května zúčastnila dvou významných mezinárodních akcí a z obou se vrátila ověnčena vavříny. S inscenací Jidáš Iškariotský vzbudila velký ohlas v ruském Omsku, kde jí porota festivalu Visiting Arlekin přiřkla jednu ze tří hlavních cen (za týmovou práci s loutkou). Další poctou pak bylo pozvání na festival, který v Omsku vítězné Šanghajské loutkové divadlo pořádá začátkem listopadu 2011 na své domácí scéně.
Na Mezinárodním festivalu pro děti v srbské Subotici se situace do značné míry opakovala. Přestože se tam soubor představil s jiným projektem, i inscenace No comment! si vysloužila Cenu za týmovou práci s loutkou, a navíc ještě Cenu za nejlepší výtvarné řešení loutek pro autorku výpravy Kateřinu Štolcpartovou. Spolupráce loutkohry s novým kmenovým režisérem Jevgenijem Ibragimovem, jehož dílem obě úspěšné inscenace jsou, tak začíná nést první ovoce. jec
Když svatí pochodují Festival amatérských experimentujících divadel Šrámkův Písek oslavil 50. ročník. Během tří dnů se v Divadle Fráni Šrámka, Kulturním domě, Divadle pod čarou a v několika netradičních prostorech (mj. i v kostele Povýšení sv. Kříže na Velkém náměstí) představilo patnáct soutěžících a dva hostující soubory z celé republiky. Porota do Jiráskova Hronova nominovala projekt Ambrosia pražsko-kukského souboru Geisslers Hofcomoedianten věnovaný životu sv. Ambrože a inscenovanému jako volnou diváckou pouť živými výjevy právě v kostele sv. Kříže. Dramaturgické radě JH navíc doporučila inscenace Asi ani zahrada pražského Divadla Kámen a Hospodin aneb Kdopak by se Boha bar brněnsko-hradeckého seskupení tří performerů ze souborů DNO a Šavgoč. K padesátému výročí vydal NIPOS/ARTAMA pod redakčním vedením Lenky Novotné brožuru věnovanou uplynulým deseti letům Šrámkova Písku, tedy rokům 2001–2010. Její označení 5 slibuje, že v dalších letech chystá obdobně zmapovat i starší dekády. hul
Komentáře k článku: 18.—29. května
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)