Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    18. října—1. listopadu

    18. října

    Divadelník a překladatel Karel Kraus, spojený především s legendárním Divadlem za branou, obdržel v Buquoyském paláci v Praze francouzské státní vyznamenání Řád za zásluhy. Jde o hodnost vysokého důstojníka, což je čtvrtý stupeň z pěti možných hodností tohoto řádu. Takové poctě se v České republice dostalo pouze dalším dvěma osobnostem. Řád předal Karlu Krausovi osobně francouzský velvyslanec v České republice, pan Pierre Lévy. Tímto aktem Francie oceňuje Krausovo celoživotní úsilí o rozvoj vědění a prohlubování vazeb mezi francouzskou a českou kulturou.

    19. října

    Hlavní cenu televizního festivalu Zlatá Praha získal francouzský film Karneval zvířat, který hravou formou přibližuje klasickou skladbu. Český křišťál v kategorii Dokumenty o hudbě a tanci a Cenu České televize si odnesl francouzský snímek Jiří Kylián: Zapomenuté vzpomínky. Záznam Rigoletta v Mantově byl oceněn v kategorii Záznamy oper, operet a muzikálů. Zvláštní uznání za mimořádný umělecký počin obdržel německý film režiséra Michaela Wenda Taktovka. Jedná se o reportáž z dirigentské soutěže Gustava Mahlera.

    Herec, režisér, zpěvák a textař Jiří Suchý obdržel při příležitosti svých osmdesátých narozenin čestný doktorát z olomoucké univerzity. Univerzita Palackého mu titul udělila při slavnostním ceremoniálu v Arcibiskupském paláci.

    Ve Valticích má vzniknout Národní centrum divadla a tance, které díky dotacím z Evropské unie a státního rozpočtu má obnovit za přibližně čtvrt miliardy korun bývalé zámecké divadlo, zimní jízdárnu a přiléhající zahradní domek. Vzniknout by měly dva špičkové jevištní prostory pro dvě stě a šest set padesát diváků. Garantem projektu má být mimo jiné i Národní divadlo. Mimo divadelní a taneční produkce počítá projekt s pořádáním tematických výstav a vznikem elektronické badatelny. V ní bude uložen veškerý dostupný fond materiálů vztahujících se k soudobému divadlu a tanci, stejně jako k jejich historickému vývoji.

    20. října

    Pražská sekce Teatrologické společnosti uspořádala v Malém sále Divadelního ústavu prezentaci knihy Magdaleny Jackové Divadlo jako škola ctnosti a zbožnosti (Jezuitské školské drama v Praze v první polovině 18. století). Publikace je knižní podobou disertační práce obhájené na Katedře divadelní vědy FF UK.

    21. října

    Co nového v SADu Mezi mnoha příspěvky, tvořícími obsah nejnovějšího čísla revue Svět a divadlo (2011/05), zaujmou zvláště některé týkající se ohledávání inscenačních i dramaturgických trendů světového divadla v širokém slova smyslu. Letošní Pražské Quadriennale hostilo několik významných nekonformních umělců a SAD při této příležitosti připravil rozhovory s Heinerem Goebbelsem, Josefem Nadjem, Romeem Castelluccim i teoretikem Arnoldem Aronsonem. O trendech v německém divadelnictví informují Barbora Schnelle a Pavel Trenský, britskou dramatiku přibližují v Praze pronesená přednáška Alekse Sierze i články Jakuba Škorpila a Diany Damian. Situaci v činohře Slovenského národního divadla analyzuje Martina Ullmanová. br

    22. října

    Viditelná Koule a dva Neviditelní herci Lucie Vondráčková a Luděk Munzar zvítězili v 15. ročníku ankety Neviditelný herec o nejpopulárnější herecký výkon na vlnách Českého rozhlasu v sezoně 2010/2011. Cenu dostala i hra Davida Drábka Koule. Výsledky vyhlásil moderátor Aleš Cibulka v pražském Divadle U hasičů v přímém přenosu pořadu Tobogan. Nominováno bylo 31 herců a hereček za role v rozhlasových hrách či četbách na pokračování, jejichž premiéry proběhly v sezoně 2010/2011. V anketě hlasovalo 5465 čtenářů Týdeníku Rozhlas. Jsem rád, jak to nakonec dopadlo a že se hře, již chystám 28. dubna příštího roku uvést na studiové scéně Klicperova divadla Beseda v Hradci Králové, dostalo náležité pozornosti. I když si myslím, že svou hvězdnou hodinu jsme si odbyli tím, jak jsme vůbec bojovali o to, aby Koule zůstala v éteru a nebyla soudně zakázána, což by skutečně byla velká bizarnost, okomentoval historii rozhlasové inscenace své hry její autor Drábek. hul

    (více na i-DN)

    25. října

    Chtěla být baletkou…
    Šansoniérka Hana Hegerová, která 20. října oslavila osmdesátiny, převzala v Praze od zástupců vydavatelství Supraphon diamantovou desku za 1 580 000 prodaných nosičů. Stejné ocenění za podobně úspěšný prodej získali Karel Gott, Jiří Suchý, Jiří Schelinger, Karel Svoboda, skupina Olympic a zástupci Divadla S+H. Supraphon současně Hegerové vydal DVD Pasiáns / Písně a dokumenty 1962 – 1994 s dobovými filmovými (televizními) klipy jejích slavných songů (Milord, Zlá neděle, Láska prokletá…) a dokumenty. Současně Hegerová oznámila, že s Tomášem Padevětem chystá absolutně první autorizovanou knihu o sobě. Autobiografie bude obsahovat unikátní informace z jejího života, které ještě nebyly nikdy uveřejněny, doplněné o rozhovory s nejbližšími spolupracovníky, přáteli a rodinou. Autor také pečlivě vybírá z archivních dokumentů a fotografií. hul

    Různé břehy Jiřího Kyliána
    V Praze byly oficiálně zahájeny více než měsíční oslavy 20. výročí vzniku Kyliánovy videotéky IDU, jež vyvrcholí 30. listopadu 2011 na Nové scéně ND slavnostním večerem Různé břehy. hul

    (více na i-DN)

    27. října

    Státní cenu za překladatelské dílo obdržel shakespearolog Martin Hilský, za literaturu spisovatelka Daniela Hodrová. Ceny ministerstva kultury za přínos v jednotlivých uměleckých odvětvích dále získali Jiří Kylián (divadlo), Lubomír Dorůžka (hudba), Leoš Válka (výtvarné umění), Miroslav Masák (architektura), Jan Němec a in memoriam Zdeněk Liška (kinematografie a audiovize).

    28. října

    V Českém centru Praha byla zahájena pestrá přehlídka současného českého komiksu. Součástí výstavy, kde nechybí ani Alois Nebel či Voleman, je i interaktivní instalace – pro prostory galerie v Rytířské ulici ji připravil kreslíř Karel Jerie. KomiksFEST! trvala do 5. listopadu.

    Nezávislé brněnské Divadlo Líšeň si z Mezinárodního festivalu loutkových divadel Spotkania v polské Toruni dovezlo čtyři ocenění. Stínohra Sávitrí získala první cenu festivalu za nejlepší představení pro děti a Cenu primátora města Toruně za hudbu Luďka Vémoly k inscenaci Sávitrí. Pavla Dombrovská získala cenu za režii inscenací Sávitrí a Putin lyžuje a Svaz polských divadelních umělců udělil divadlu za obě inscenace Cenu Jana Wilkowskiego v oboru loutkového divadla. Přehlídky třinácti soutěžních inscenací se zúčastnily soubory ze čtyř evropských zemí a Kanady. ksb

    Státní ceny 2011 V Národním divadle v Praze byly slavnostně předány Státní ceny za literaturu a překladatelské dílo a Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla, hudby, výtvarného umění, architektury a kinematografie a audiovize. Za překladatelské dílo ocenila porota Martina Hilského, který letos vydal v nakladatelství Academia kompletní překlad díla Williama Shakespeara. Máte-li překládat 400 let staré hry, máte jen dvě možnosti. Buď budete text překládat věrně, doslova, nebo jej přeložíte tak, aby se daly hrát na divadle. Hilskému se podařilo, že ty hry jsou neobyčejně působivé na divadle a zároveň věrné, co se týče podoby s originálem, uvedl předseda poroty Jiří Hanuš. Cena Ministerstva kultury za přínos divadlu náleží vůbec poprvé tanečníkovi. Choreograf Jiří Kylián ji získal za dlouhodobé zásluhy v rozvoji tanečního umění v celosvětovém měřítku a za soustavnou podporu českého tance. Hudební publicista a popularizátor jazzové hudby v Česku, současný spolupracovník Divadelních novin Lubomír Dorůžka získal ocenění za přínos české hudební scéně. hul

    (více na i-DN)

    29. října

    Šestimilionová dotace opavskému fotbalu rozpoutala v městě diskusi, koho má radnice více dotovat: kulturu, nebo sport? Radní za ODS a bývalý basketbalový reprezentant Petr Czudek na posledním jednání zastupitelstva konstatoval, že šedesátitisícové město nemůže finančně utáhnout větší množství velkých organizací a jako příklad zvolil Slezské divadlo. Divadlo dostává od města jako zřizovatele ročně 69 milionů, má 200 zaměstnanců, z toho 137 uměleckých. Snažíme se hospodařit vyrovnaně a zatím se nám to daří. Uzavřeli jsme nové, pro nás zajímavější smlouvy s některými dodavateli a snižovat musíme náklady na každou inscenaci, řekl ředitel divadla Jindřich Pasker.

    30. října

    Skupina fyzického divadla Derevo po roce a půl hostovala v Praze, v Paláci Akropolis uvedla své nejnovější představení Mephisto Waltz. Taneční gospel o lásce charakterizoval autor a guru souboru Anton Adasinsky slovy a zapomínáš, že jediné, co potřebuješ, je jednoduše mít ve svém srdci duhu.

    Takže eintopf! Pražské Divadlo Na zábradlí již popáté hostilo celodenní přehlídku divadelních miniatur Ohromné maličkosti, tedy inscenací, ve kterých čas představení nepřesáhne dvacet minut.

    (původní zpravodajství Dominika
    Melichara naleznete na i-DN
    )

    31. října

    Vzpomínání v Kolowratu
    Na komorní scéně Kolowrat Národního divadla se z iniciativy Sdružení českých divadelních kritiků, Knihovny Václava Havla a IDU uskutečnila beseda o důležitém samizdatovém teatrologickém časopisu O divadle z druhé poloviny osmdesátých let. Moderovaly Kamila Černá a Barbora Topolová; o tom, jak periodikum vzniklo a fungovalo, vyprávěli jeho redaktoři a spolupracovníci Anna Freimanová, Karel Kraus, Přemysl RutMilan Uhde. Jednou z iniciátorek tehdejšího projektu byla první manželka Václava Havla Olga, také první český prezident se večera v Kolowratu zúčastnil. Příspěvky o redakční práci, redakčních schůzkách, rozmnožování i distribuci doplnilo vystoupení Jindřicha Pokorného, který poodhalil některé momenty z konspirační spolupráce s francouzskými intelektuály, kteří periodikum materiálně podporovali. br

    Představení TGM aneb Masaryk mezi minulostí a dneškem odehrálo v tento den Studio Ypsilon na počest nejvýznamnějšího státního svátku, kterým si Česká republika připomíná 28. říjen 1918. Dlouhý, „nekonečný“ potlesk publika, v němž byli např. i kníže Karel Schwarzenberg a filmová dokumentaristka Olga Sommerová (na snímku s Janem Schmidem v zákulisí divadla), tak patřil – věříme – nejen samotné inscenaci, ale i nejvýraznějšímu dějinnému výkonu Čechů a Slováků, jímž zrod samostatné Československé republiky bezpochyby byl.

    Motomorfózy Václava Havla
    U příležitosti nedávných 75. narozenin Václava Havla vydalo nakladatelství Galén soubor prvních profesionálních dramatických Havlových textů Motomorfóza. Obsahuje dva satirické skeče, které autor napsal v sezoně 1960/61 pro revue Ivana Vyskočila Autostop: Motomorfóza a Ela, Hela a stop, které však nakonec inscenovány nebyly. Zatímco Motomorfóza byla k textu revue zpětně připojena v dnes již zapomenutém sborníku z roku 1963, text Ela, Hela a stop se podařilo nalézt až v roce 2009, kdy jej – jako příležitostné scénické čtení – nastudovalo pražské Divadlo v Dlouhé. Texty ke knižnímu vydání připravila Lenka Jungmannová, která titul doplnila o rozsáhlý doslov, ve kterém Havlovy první dramatické texty uvádí do dobových souvislostí. hul

    1. listopadu

    Důvod? Tisková zpráva Městského divadla Zlín: Ředitel MD Zlín Petr Michálek a umělecký šéf Petr Veselý se dohodli na ukončení vzájemné spolupráce. Stávající umělecký šéf tak ve své funkci skončí ke konci tohoto kalendářního školu. Důvod? Postupem času jsme zjistili, že máme na další směřování divadla rozdílný pohled, komentuje dohodu ředitel divadla Petr Michálek a dodává: Petrovi děkuji za vše dobré, co pro divadlo udělal. A v další práci mu přeji mnoho štěstí. mdz

    Generační ikony Divadlo Letí oficiálně „odstartovalo“ v pražské literární kavárně Café v lese mezinárodní projekt Generační ikony, jehož je Letí hlavním organizátorem. Projekt získal dvouletý grant z programu Evropské komise Culture 2007–2013. V jeho rámci se uskuteční rezidence na téma generační ikony pro tři evropské dramatiky: Petr Kolečko napíše hru pro slovenské divadlo GUnaGU, Viliam Klimáček bude psát pro vídeňské divadlo Wiener Wortstätten a rakouský dramatik Bernhard Studlar vytvoří text pro Divadlo Letí. Do projektu se zapojí také partneři z Londýna a Barcelony, takže výsledkem bude vznik pěti původních divadelních textů na téma generační ikony a jejich překladů do pěti jazyků, tři nové inscenace ve Vídni, Bratislavě a Praze a scénická čtení všech her v Praze, Vídni, Bratislavě, Barceloně a Londýně. V rámci projektu iniciují Divadlo Letí i zahraniční partneři také dialog s veřejností na dané téma. Pro tyto účely spustilo Divadlo Letí nový blog (www.divadlo-leti.cz/blog) s cílem rozpoutat internetovou diskusi. hul

    • Autor:
    • Publikováno: 14. listopadu 2011

    Komentáře k článku: 18. října—1. listopadu

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,