Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    19. února—4. března 2014

    19. února

    Od kocoura Holky z ČKD, ó učnice…, Zabili trafikantku pro jednu stuyvesantku… a další veleznámé i méně známé či nové písně o Praze či se v Praze odehrávající přináší album Kočky z Letný písničkáře Jiřího Dědečka, který 13. 2. oslavil 61. narozeniny. Hraje na něm jen s kytarou (a ve dvou případech s ukulele). Záměr byl shromáždit všechno, co mám o Praze, říká o něm autor. Nejdřív jsme desce dali název Staropražské protestsongy. Ale Miloš Gruber z Indies MG, které album vydává, říkal, že by ji nikdo nekupoval. Tak jsem vymyslel tržní název Kočky z Letný, vysvětluje vznik názvu, se kterým měl ovšem problém, neb vydání sponzoruje magistrát Prahy 1 a Letná spadá pod Prahu 7. Proto je na obalu CD, jež je stylizován do podoby poštovní obálky s adresou, škrtnuté směrovací číslo 110 00 a dopsané 170 00. Pro ty, kteří mají rádi „klasické“ kytarové songy a jízlivé písně Jiřího Dědečka, je album doslova posluchačskou lahůdkou a do budoucna se stane písničkářskou „klasikou“ srovnatelnou s nejlepšími alby Kryla, Hutky nebo Nohavici. Kočky z Letný / vy jste pěkný / baštíte jak / nepříčetný U Už v tom děsným / shonu nespím / ale šáhnout / na vás nesmím…hul

    dedecek_portret_02_fmt

    Goethe Institut v Praze představil hudební experimentátorku, skladatelku a mistryni v jódlování Doreen Kutzke. Přednesla přednášku Jódlovaní – Renesance a dekonstrukce, uspořádala koncert a workshop pro děti od pěti do devíti let: ty pod jejím vedením zazpívaly coby „Sbor stěžovatelů“, co jim vadí na rodičích, na jejich okolí, na městě, v němž žijí. Pražský pobyt Doreen Kutzke završila v pátek 21. února společným vystoupením s Myriam van Imschoot v rámci komponovaného večera pod názvem Behind the Voice v Komunikačním prostoru Školská 28.HER

    kronika_doreen kutzke_fmt

    20. února

    Vyhlášením cen Česká divadelní DNA zahájil v pražské La Fabrice mezinárodní festival nového divadla Malá inventura. Mezi hosty byly například česká herečka, tanečnice a režisérka Miřenka Čechová, maďarská tanečnice Marta Ladjanszki nebo izraelská rap opera The City. Vrcholem programu byla česká premiéra geniálního mima, beatboxera a performera Juliena Cottereau, kterého Sunday Times označil za nového Charlie Chaplina. Jeho představení nazvané Imagine Toi uvedl žižkovský Ponec.

    21. února

    Firma Supraphon představila CD Jarmila Novotná – operní recitál, které vyšlo k 20. výročí úmrtí legendární sopranistky, dlouholeté sólistky Metropolitní opery v New Yorku a hollywoodské herečky. Kompakt obsahuje i dosud na CD nevydané nahrávky z let 1930 až 1956 a připomíná závratnou kariéru pěvkyně počínaje Gildou ve veronské aréně v roce 1928, přes angažmá ve Státní opeře ve Vídni (1933–1939) až po působení v USA. Po válce se vrátila i do Evropy, v roce 1991 převzala na Pražském hradě Řád T. G. Masaryka a stala se čestnou občankou Prahy. HER

    24. února

    Co má budoucnost? Co má větší budoucnost – řiditelné vzducholodě členů leteckého klubu ve Filadelfii, nebo vznášedla těžší než vzduch, jako je Albatros inženýra Robura? Nakladatelství Radioservis vydalo další výraznou nahrávku české rozhlasové tvorby, tentokrát z doby nedávné – roku 2005: rozhlasovou dramatizaci románu Julese Verna Robur Dobyvatel (česky kniha vyšla pod názvem Vzducholodí kolem světa). Dramatizaci Michala Lázňovského režijně zpracoval Dimitrij Dudík a scénickou hudbou doprovodil skladatel elektroakustické hudby Michal Rataj. Hlavní roli inženýra Robura ztvárnil Jan Hartl, strýce Prudenta Alois Švehlík, Toma Turnera Ivan Řezáč. Vypravěčem příběhu je Aleš Procházka. Album je dokladem, že ČRo navazuje na tradici „klasické“ rozhlasové dramatické tvorby pro mládež a soudobými technickými prostředky ji dále rozvíjí.hul

    25. února

    V pražském divadle Minor uspořádal Lukáš Hejlík Listování Pražskou svatbou, knihou erotických povídek skladatele a spisovatele Zdenka Merty, který večer doprovodil u klavíru. Šlo o první z podobných prezentací knihy. HER

    V Diecézním muzeu v Brně a Centru pro studium demokracie a kultury v sále konzistoře na Petrově 2 představili sborník Sensorium Dei, Člověk – prostor – transcendence. Marek Orko Vácha, Martin Vácha, Pavel Ambros, Tim Noble, Kateřina Bauerová, Ivana Noble, Jan Paul, Pavel Hošek, Jaromír Blažejovský, Jiří Hanuš, Walter Zahner a Karel Rechlík nabízejí zamyšlení nad vztahem mezi člověkem, prostorem a transcendencí z různých úhlů pohledu a z perspektivy různých oborů – přírodovědy, teologie, religionistiky, historie, teorie umění, filmu a architektury. Čtenáře doprovázejí na cestě po mnoha podivuhodných prostorech, od syrově krásné polární krajiny přes imaginativní svět pravoslavných ikon až třeba po moderní sakrální architekturu. V každém z těchto navštívených prostorů pak má příležitost uvažovat nad tím, jakým způsobem u člověka funguje ono sensorium, které mu umožňuje setkávat se s tím, co je zcela jiné, co jej přesahuje, co je pro něj to „poslední nepodmíněné“.HER

    kronika_sensorium dei_fmt

    Odejít včas Stávající ředitel Slováckého divadla v Uherském Hradišti Igor Stránský oznámil, že ze své funkce po 25 letech k 31. srpnu 2015 odejde. Radní na jeho místo vypsali výběrové řízení. Nového ředitele vybere osmnáctičlenná komise. Výsledek by měl být znám nejpozději v září, řekl místostarosta města Evžen Uher (TOP 09 + KRUH). Igor Stránský do Slováckého divadla nastoupil 1. srpna 1969. Byl v něm hercem, je režisérem a od roku 1990 také ředitelem a uměleckým šéfem. V Česku není momentálně žádný déle sloužící ředitel profesionálního divadla. Rozhodl jsem se, že v nejlepším je třeba přestat,“ řekl Stránský. V létě měl zdravotní problémy, po kterých si uvědomil, že náročná kombinace režírování a administrativy začíná být nad jeho síly. Je důležité odejít včas, dodal. (Více na i-DN)hul

    26. února

    Z černého bezu Vycházíme z kořenů moravské a slovenské lidové hudby, ale snažíme se k její interpretaci přistupovat otevřeně a nestrojeně. Nevyhýbáme se ani vlastní tvorbě, byť je lidovostí stále výrazně inspirovaná. Postupně hledáme cesty, jak si zachovat k tradiční muzice pokoru a jak s ní zároveň pracovat pro nás přirozeným a opravdovým způsobem, charakterizuje hudbu a přístup k ní brněnská folková skupina Bezobratři, jež v roce 2010 získala za své album Bezobav žánrovou cenu Anděl v oboru world music a jež nyní vydala vynikající CD Desátý den trní. Skupina vznikla v roce 2004 a původně ji tvořili tři nadšenci do dechových lidových nástrojů Pavel Císarík, Marek Gonda a Jan Glembek. V tomto složení vznikl také název Bezobratři – píšťalky, koncovky a fujary byly totiž vyrobeny z černého bezu. V kapele došlo k mnoha změnám, odešli dva zakládající členové, violoncello bylo nahrazeno kontrabasem a dnes patří k našim nejosobitějším interpretům akustické hudby čerpající z tradic lidového folklóru. Její aktuální album obsahuje téměř výhradně původní hudbu a tematicky i textově čerpá z výboru lidové poezie sestaveného kdysi Františkem Halasem a Vladimírem Holanem do sbírky Láska a smrt.hul

    V Divadelním klubu NDM v Ostravě (u Jaši) besedoval klavírní virtuos, absolutní vítěz Pražského jara a dalších soutěží Ivo Kahánek. Od listopadové premiéry doprovází baletní představení Návraty domů v Divadle Jiřího Myrona, složené z prací tří renomovaných choreografů Pavla Šmoka, Nataši Novotné a Jiřího Kyliána na hudbu Bedřicha Smetany, Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka. HER

    Ze správní rady Klicperova divadla Hradec Králové odstoupil Petr Stejskal, který v radě zastupoval Královéhradecký kraj. Po Lence Jaklové, která na začátku února vystoupila s otevřenou kritikou poměrů v divadle, jde o druhého člena rady, který rezignoval. Jaklová v šestičlenné radě divadla zastupovala město Hradec Králové. Stejskal důvody rezignace na dotaz ČTK nekomentoval.

    27. února

    Ve výběrovém řízení na pronájem Werichovy vily doporučila komise za vítěze Muzeum Kampa, tedy nabídku Nadace Jana a Medy Mládkových. Podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého (TOP 09) o tom musí ještě rozhodnout zastupitelé.

    28. února

    Kašpar a Čechov si nerozumí Divadelní spolek Kašpar se po dosti úspěšných, méně úspěšných, poslední dobou spíš značně problematických uvedeních klasika alžbětinského věku vydal vstříc ruské klasice. V Divadle v Celetné se konala premiéra jeho nastudování Višňového sadu v režii kmenového režiséra Filipa Nuckollse. S titulem, kterým většinou vrcholí střetnutí uměleckého souboru s dramatikou A. P. Čechova a který vybízí k novým interpretacím nebo minimálně zásadní bilanci, si poradili tuctově. Prosklená ušmudlaná besídka, dlouhé sukně, špatně padnoucí pánské obleky evokují konec 19. století, množství situací obtěžkaných textem, jehož smysl se vytrácí, ukázala scénografickou, dramaturgickou a režijní bezradnost. Kašpar a Čechov si v Celetné neporozuměli. (Recenzi čtěte na i-DN.)Marcela Magdová

    1. března

    V břevnovském klášteře v Praze odsloužil převor Prokop Siostrzonek zádušní mši za legendárního písničkáře Karla Kryla a vyzdvihl přitom mimo jiné i nadčasovost Krylových textů. Letos je to již dvacet let, co známý autor protestsongů zemřel.

    2. března

    TV Romantický konfident Koprodukční film Konfident trochu klame tělem. Rád věřím tomu, že jeho příběh je v zásadě autentický, převzatý z archivu slovenského Ústavu paměti národa (scénář L. Slivko), jenomže režisér Juraj Nvota přesto natočil realistickou pohádku. Nvota umí pracovat s herci jak na divadle, tak před kamerou. Pro Jiřího Mádla je titulní Konfident životní rolí – psychologicky věrohodný pěšák studené války, který se zapletl, ale našel v sobě sílu se vzepřít. Stejně věrohodná je stísňující atmosféra snímku vyvažovaná řadou absurdně vtipných dialogů, kupříkladu ve zpovědnici: Počúvam; ja počúvam; ja viac. Konfident jako specialista na odposlouchávání slyší i to, co nechce – a jako v Coppolově snímku Rozhovor je taky odposloucháván. Romanticky koncipovaný hrdina se nakonec odhodlá k nebezpečnému útěku malým letadlem do Vídně, který se mu hollywoodsky podaří. Happy end ironizuje poslední scénka, kdy je slušný estébák oprávněně vyslýchán rakouskými orgány. Mádl se holt dostal z louže do bláta a Juraj Nvota natočil dobrý film, který není ani ryba ani rak. Není Uchem, ani pitomým dílem seriálu Vyprávěj. der

    3. března

    Činoherní studio v Ústí nad Labem v současné podobě končí. Zastupitelé schválili vznik nové příspěvkové organizace Činoherní studio města Ústí nad Labem. Stávající divadlo míří k likvidaci. Nemá z čeho zaplatit únorové výplaty, město mu navíc vypoví kvůli závažným chybám nájemní smlouvu. Nemám k tomu co říct, je to velké zklamání, řekl po rozhodnutí zastupitelů ředitel divadla Vladimír Čepek.

    4. března

    Francouzské soubory Cirque Trottola a Cirque Inextremiste budou hvězdami letošního ročníku festivalu nového cirkusu Letní Letná, který proběhne od 17. srpna do 2. září v pražských Letenských sadech. Mezi hosty je také kanadský soubor herců a akrobatů La Compagnie du Poivre Rose, kteří budou ve společném představení se zpěvačkou Ivou Bittovou zkoumat role žen a mužů v současném světě.

    Městská divadla pražská zahájila prodej předplatného na novou sezonu a představila dramaturgický plán, který přinese pět nových inscenací, z toho tři v české premiéře. Divadlo ABC chystá na listopad hudební V + W Revue, která připomene slavnou éru Osvobozeného divadla. Ondřej Zajíc uvede v květnu 2015 komedii antických rozměrů Romulus Veliký od Fridricha Dürrenmatta. V Divadle Rokoko bude v listopadu česká premiéra hry Marka Epsteina Veterán v režii Pavla Kheka.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. března 2014

    Komentáře k článku: 19. února—4. března 2014

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,