2.—14. května
2. května
Pražákům je hej Firma Supraphon vydala remasterovanou reedici legendárního alba skupiny Pražský výběr Straka v hrsti. Původní vinylové LP vyšlo v roce 1988 – šest let po nahrání.Současně vyšlo i trojCD remasterovaných nahrávek Michala Pavlíčka a jeho skupiny Stromboli z let 1985–87 s dobovým sleevnote Josefa Chuchmy. Členové Pražského výběru se u příležitosti vydání Straky sešli v původní sestavě a oznámili, že na podzim vyrazí na turné, které zahájí 11. listopadu v pražské Tipsport Aréně na Výstavišti. Skončily tak neshody mezi dvěma hlavními postavami souboru Michaelem Kocábem a Michalem Pavlíčkem, kvůli kterým se Pražský výběr v roce 2006 rozpadl. Kapela – nazvaná podle značky levného vína rozšířeného v 80. letech – se v pražském klubu La Fabrika představila v sestavě, ve které vedle Kocába s Pavlíčkem hráli baskytarista Vilém Čok a bubeníci Klaudius Kryšpín a Jiří Hrubeš. hul
Součástí benefičního koncertu Párty na kolečkách, který v pražském Divadle Archa uspořádala skupina The Tap Tap, byl i křest jejich nové písničky Konec světa – zrušeno. Text písničky pro skupinu hudebníků se zdravotním postižením napsal herec Tomáš Hanák, hudbu složil Michal Nejtek.
3. května
Slyšte všichni Zpěvačka Ida Kelarová uvedla v pražském Lucerna Music Baru své nové CD Šunen Savore (Slyšte všichni) na koncertu, kterým vyvrcholil třetí ročník festivalu Mladí Ladí Jazz. Na albu hostuje jeden z nejlepších světových akordeonistů Lelo Nika, hudebník srbského původu žijící ve Švédsku. Kmotrem alba byl Michal Mižigory, student na Universitě Karlově a účastník letního tábora na hradě Svojanov. Hudba alba propojuje tradičně vnímanou živelnost romské hudby s moderním jazzem. Zpěvačka je natočila se svým partnerem Desideriem Duždou a jeho skupinou Jazz Famelija, jež složením hudebníků navazuje na album Aven Bachtale! (Buďte šťastni!) z roku 2009. Večer závěrečného dne festivalu Mladí Ladí Jazz zahájila vítězná kapela soutěže Jazzfruit Kikina B.hul
Herečce pod kůži Pražské Divadlo U Valšů otevřelo výstavu hereckých i civilních fotografií herečky, spisovatelky a milovnice přírody Luby Skořepové. V prostorách divadelního sálu jsou k vidění především velkoformátové snímky fotografky Aleny Hrbkové, které se snaží postihnout proces přípravy herce na představení, chvíle těsně před ním, děkovačku a poté postupné „vystřízlivění“ a návrat domů. Jsou to snímky, které jdou herečce pod kůži a svědčí o autorčině citu pro divadlo. Výstavu doplňují archivní snímky z dětství, mládí i počátků herecké kariéry na prknech Národního divadla.
Na besedě spojené s vernisáží Skořepová zavzpomínala na dlouhou řadu postav, které ztvárnila za více než šedesát let na jevišti. A i když příští rok oslaví devadesátiny, stále ještě hraje velké role v úžasné fyzické i psychické kondici hned na několika pražských scénách. rh
4. května
Česká televize pořídila záznam představení Městského divadla v Brně Ptákoviny podle Aristofana. Před představením pokřtili za účasti autorů Zdenka Merty a Jiřího Žáčka a režiséra Stanislava Moši kompaktní disk s písněmi z tohoto muzikálu v interpretaci Martina Havelky, Rastislava Gajdoše, Ladislava Koláře, Dušana Vitázka, Petra Gazdíka, Aleše Slaniny a dalších. Úspěšná inscenace se drží na repertoáru druhým rokem. her
6. května
Velkou stepařskou show v Divadle Bolka Polívky, na níž mj. vystoupili i tanečníci flamenca, street dance a jazzu, vyvrcholil Mezinárodní stepařský festival Brno 2012 pod patronací nestora českého moderního stepu Radka Balaše st. Festival na Moravském náměstí v Brně zahájilo 27. dubna padesát stepařů, kteří usilovali o nový český rekord v počtu stepujících lidí na jednom místě. Přidávat se k nim mohli kolemjdoucí, kteří mohli zdarma absolvovat základní stepařský kurs. Na festivalu vystoupili mj. několikanásobní mistři světa ve stepu bratři Costela a Dorela Surbeck ze Švýcarska, britská stepařka Carli Jefferon a Španěl Ruben Sanchez a také stepaři z pořádajícího brněnského studia NO FEET. her
7. května
Česká divadla v jarním SADu V letošním druhém čísle revue Svět a divadlo je věnována zvýšená pozornost domácím scénám, Milan Uhde i Blanka Křivánková analyzují originální inscenace proslulých titulů v provedení Pražského komorního divadla (on Poslední chvíle lidstva Karla Krause, ona Legendu o svatém pijanovi Josepha Rotha). Vladimír Mikulka věnuje obšírnou studii Divadlu Na zábradlí pod uměleckým vedením Davida Czesanyho, Martin J. Švejda se zabývá dramatickou tvorbou Petra Kolečka. S Karlem Králemse vypravíme do Ivanovičova a Formanova Čarokraje v Národním divadle, s dalšími autory se zastavíme na brněnském Provázku, u hradeckých Klicperů i ostravských Bezručů. Revue otiskuje hru Jeleny Greminy Dva v tvém domě, kterou autorka napsala pro moskevský soubor Teatr.doc. Jde o text autenticky inspirovaný drastickou politickou šikanou Lukašenkova konkurenta v běloruských prezidentských volbách. br
8. května
Začal pětidenní festival vysokých uměleckých škol ZLOMVAZ. Ten se v letošním roce stal nesoutěžní přehlídkou toho nejlepšího z tvorby Divadelní fakulty akademie múzických umění v Praze, Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, Vysoké školy múzických umení v Bratislavě, Akadémie umení v Banské Bystrici a Państwowe Wyższe Szkoły Teatralne im. L. Solskiego ve Wrocłavi. Festival se pyšnil také bohatým off-programem, např. ukázkovými hodinami DAMU, které vedli pedagogové i studenti. Ve spolupráci s Pražským Quadriennale pořadatelé uspořádali workshopy s lektory ze zahraničí.
(více na i-DN) lds
Jaromír Nohavica koncertem s Janáčkovou filhamornií Ostrava otevřel novou koncertní síň s kapacitou 1500 míst, která v Dolní oblasti Vítkovic vznikla přestavbou objektu Plynojemu. Rekonstrukci navrhl architekt Josef Pleskot, který v závěru koncertu sám zahrál na trubku a spolu s Nohavicou pokřtili novou budovu názvem Gong – vyšel prý z internetového hlasování občanů. Dirigent Marko Ivanović zinstrumentoval filharmonický doprovod řady známých i nových písní Jarka Nohavici, některé písničkář zahrál sám jen s kytarou nebo heligonkou, případně s polským harmonikářem Robertem Kuśmierskim. her
9. května
Stanislav Moša režíroval uvedení muzikálu Čarodějky z Eastwicku v Městském divadle v Lublani. Jde už o čtvrtou spolupráci, předchozí inscenace Sugar už má na kontě přes sto repríz. Na premiéře se podílely též choreografka Aneta Majerová a kostýmní výtvarnice Andrea Kučerová. her
Orchestr Berg ve spolupráci s Akademickou farností uspořádal koncert spojující moderní duchovní hudbu Arvo Pärta (Stabat Mater) a Slavomíra Hořínky (Litaniae Lauretanae & Magnificat, světová premiéra), liturgický prostor pražského kostela Nejsvětějšího Salvátora a jemnou stínohru v kopuli zavěšeného obřího papírového objektu (6 krát 11 metrů) výtvarnice Magdaleny Bartákové. Dirigoval Peter Vrábel, spoluúčinkoval Tiburtina Ensemble a sopranistka Barbora Sojková. her
10. května
Divadlo Husa na provázku pojede do Francie s Cirkusem Havel na festival ve Villeneuve en Scene. Plánuje se jeho jednovečerní propojení s avignonským festivalem spojené se vzpomínkou na Václava Havla – divadelníka. Přijet by měly některé světové osobnosti (Tom Stoppard, Bono Vox, Lou Reed, Edward Albee), z Čech pak manželka Dagmar Havlová, bratr Ivan a delegace filmu Odcházení v čele s Josefem Abrhámem. Hodláme během večera, na který by se jen tak nedalo zapomenout, sehrát Cirkus Havel za nejslavnostnějších okolností. Pozvat klauny a akrobaty z řady evropských divadel, hlavní trojroli svěřit herci českému, francouzskému a anglickému. Po skončení cirkusové podívané pak přivést do manéže osobnosti, které miloval – a které milovaly jeho – aby něco řekly, něco zazpívaly nebo jen mlčely do ticha, objasnil svůj záměr Vladimír Morávek.
Deset let Baletu Národního divadla pod vedením Petra Zusky zrekapituluje festival, který začal v pražském Stavovském divadle. Přehlídka nazvaná Petr Zuska Gala X bude příležitostí vidět jeho umělecký vývoj, zhlédnout díla starší s mladšími, tituly, které již nejsou na repertoáru ND nebo které vznikly pro zahraniční scény. Přehlídka uvede 18 Zuskových choreografií, festival zakončí 30. června představení Doteky folklóru.
11. května
V Brně začal v Bezbariérovém divadle Barka čtvrtý ročník třídenního festivalu pohybového divadla Tancesse. Program zahájila výstava tanečních fotografií Jiřího Tashi Vondráčka a Aude Martinové. Fotografie umístíme na živé stojany, kterými se stanou černě odění mimové v podání bývalých členů Cyranových bot a dalších dobrovolníků. Fotografie budou udržovat pomocí rukou, nohou nebo na hlavě. Poté se přesunou do parku, kde utvoří různé živé obrazce, upřesnila ředitelka festivalu Věra Bělehrádková.
V brněnském HaDivadle se konal vzpomínkový večer na belgického dramatika Michela de Ghelderode připravený u příležitosti padesáti let od jeho smrti. Úvodní přednášku o autorovi a jeho překladateli Jiřím Konůpkovi připravil teatrolog Pavel Drábek. Následovalo představení hry Slepci v provedení Malého divadla kjógenu a scénická čtení z Ghelderodových textů Škleb, Slečna Jairová a O ďáblovi, který sliboval hory doly.
13. května
TV Maloměstská romance
Příběhy Pavla Kohouta nelze měřit metrem věrohodnosti. Byť vycházejí z problémů současné reality, striktně se řídí dramatickými pravidly „světa podle Kohouta“. Dramatikův dvorní televizní režisér Viktor Polesný tato pravidla respektuje a s neokázalou suverenitou naplňuje autorův neomylný cit pro zvolený žánr. Televizní film Cizinec a krásná paní (spoluscenáristka Jelena Mašínová) není tragikomedie, jak anoncuje program, ale romantický melodram jako z partesu. Vztah počeštěného „Cizince“ kurdské národnosti a stárnoucí „krásné“ vdovy Čechové je neuvěřitelný sám o sobě, symbolicky jej podtrhuje „soužití“ jejich domácích miláčků – mluvícího papouška a kocoura. Jakkoli bych měl výhrady k „obsazení“ i výkonům zvířat (tak mrňavý kocourek by měl z hlučného papoucha děs), nad skutečnými výkony Marie Drahokoupilové a Juraje Kukury musím smeknout. Méně výrazné herecké osobnosti by se mohly ostýchavě zdráhat hyperbolizovaných situací (manželské znásilnění či srážka jižanského temperamentu a masarykovské důstojnosti, respektive smyslu pro čest versus síla pokání). Drahokoupilová a Kukura se jich zmocnili s šestým hereckým smyslem pro vybalancování jímavého patosu a hořké komiky, o citu pro autorův aforistický jazyk a slovní hříčky nemluvě. Že jejich duetu energicky přizvukují herci Jan Kačer a Jan Vlasák způsobem, jakým jsem je na obrazovce už dlouho hrát nezažil, patří do řádu věci. Tradiční televizní žánr bakalářského civilismu tak dostal Polesného filmem velmi užitečnou výzvu. der
Skončily Evropské operní dny (od pátku do neděle), které každoročně vyhlašuje pro více než osmdesát operních domů z třiadvaceti zemí mezinárodní organizace Opera Europa s cílem oslovit zejména mladší potenciální diváky. Letošním tématem byla „vášeň“. Opery pražského Národního divadla uspořádaly krojovaný průvod členů Dětské opery Praha mezi budovami Národního divadla, Státní opery a Stavovského divadla a také tematické prohlídky všech tří budov a divadelních ateliérů Flora. Národní divadlo moravskoslezské Ostrava uspořádalo tematické prohlídky zákulisí Divadla Antonína Dvořáka během příprav večerního představení opery Armida, návštěvníky provedl sbor křižáků z této opery. V Multižánrovém centru Cooltour ostravští operní umělci uspořádali módní přehlídku jarní kolekce operních kostýmů Ňů Fešn Šopy, na níž se diváci mohli pobavit též operními předsudky a klišé. Opera Národního divadla v Brně na 12. května načasovala finále soutěže amatérských adeptů operního zpěvu Opera Star. her
14. května
Ředitel festivalu Pražské jaro Roman Bělor kritizoval ministerstvo kultury, které letos dalo festivalu o tři miliony korun menší finanční příspěvek. Systém rozdělování státních peněz není správný a je hodně subjektivní, řekl. Podle Bělora by festival měl mít o čtvrtinu větší rozpočet, aby celkově disponoval částkou 100 milionů korun. Dříve festival dostával od ministerstva kultury 15 milionů.
Agon není v agónii V rámci Pražského jara vystoupil Agon orchestra se svým uměleckým šéfem, dirigentem Petrem Kofroněm. Prezentoval se Poctou Johnu Cageovi (sté výročí narození). Za dějiště pro hudbu bylo velmi vhodně vybráno Národní technické muzeum. Orchestr seděl mezi dvěma lokomotivami a hojné, esteticky spřízněné publikum bylo rafinovaně rozmístěno v blízkosti exponátů, evokujících zrod moderní techniky. Diváci srdečně aplaudovali kompozicím oslavovaného mistra, také však vydařeným kouskům Briana Ena, Franka Zappy, Davida Langa, z domácích autorů pak směle prezentovaným světovým premiérám skladeb jak Petra Kofroně samotného, tak Ivana Achera i Michala Nejtka. Cageova skladba Water Walk z roku 1959 (jediným zvukovým zdrojem je voda, která je rozezvučována s pomocí bohaté škály obskurních předmětů) byla suverénně provedena hercem Pražského komorního divadla Stanislavem Majerem. br
České centrum v Paříži uspořádalo Poctu Josefu Škvoreckému. V Janáčkově sále se prezentovaly jeho knihy a konala projekce filmu Rytmus v patách z roku 2009 v původním znění s francouzskými titulky a za přítomnosti režisérky Andrey Sedláčkové.
Komentáře k článku: 2.—14. května
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)