Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    23. ledna—5. února

    23. ledna

    Kde je ta svoboda? Pátý svazek (z připravovaných osmi) Spisů Jaroslava Hutky, jež vydává nakladatelství Galén, přináší českým čtenářům dosud největší novinky: shrnuje všechny prózy, které Hutka napsal v holandském exilu v letech 1978–1989 a které jsou – s výjimkou novely Noční vlak – u nás vydané poprvé. V úvodní Cestě do království zaznamenává Hutka poslední týdny svého života v Praze v roce 1978 a podává tak jedinečné svědectví o tehdejší době. Ve čtyřech povídkách z roku 1984 se vrací do svého mládí v 60. letech a reflektuje i neutěšenou přítomnost života v exilu. Vrcholem svazku jsou rozsáhlé Dopisy Ivanovi z roku 1985, listy fiktivně zasílané Hutkovu příteli, spisovateli Ivanu Klímovi do Prahy. Hutka v nich s hořkostí, bolestí a smutkem líčí svůj život v exilu. Svazek uzavírají tři pohádky, které Hutka napsal pro své dcery po návratu do vlasti na počátku 90. let.HUL

    Reprízu Wagnerovy opery Zlato Rýna v Bavorské státní opeře v Mnichově znevážila příliš nakloněná plošina pódia, po níž několik aktérů sklouzlo až na forbínu nad otevřeným orchestřištěm. Přihodilo se to i Štefanu Margitovi v roli Logeho. Co se na jevišti děje, pochopil dirigent Kent Nagano až při děkovačce, při níž upadl také. Pěvci však nepřestali zpívat a představení se nepřerušilo.HER

    24. ledna

    S velkým ohlasem se setkala česká účast na nejvýznamnějším veletrhu scénického umění APAP/NYC v New Yorku. Akci koordinovala Česká centra a připravil ji Institut umění – Divadelní ústav. Z České republiky vystoupili 420people, Tantehorse, Lenka Vágnerová, Divadlo Drak, Divadlo Archa a Opera Moderne. Showcase byla velice záslužná. Ty čtyři hodiny možná znamenaly pro mezinárodní prezentaci českého divadla a tance více než dvě sezony odehrané v Praze, řekl ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab.

    V brněnském Bobycentru se konal koncert uspořádaný k 70. narozeninám Marty Kubišové, nabídl průřez jejím repertoárem od šedesátých let do současnosti. Ve druhé části koncertu přivítala Kubišová svého hosta – uměleckého ředitele pražského Divadla Ungelt Milana Heina.

    Teatrologická společnost připravila v Malém sále Institutu umění – Divadelním ústavu přednášku Miroslavy Kučerové a Petra Sychry Historie a specifika fondu B 14, Moravské místodržitelství. Cílem přednášky bylo představení jednoho z páteřních fondů Moravského zemského archivu se zvláštním zřetelem k jeho využití pro bádání o dějinách divadelnictví na Moravě v 18.–19. století.

    25. ledna

    S Archou v Hellerau …někdy musí Mohamed k hoře – víme už z cest za divadlem uplynulých ročníků PDFNJ. Nyní se pro náročnost transferu inscenace Oidipus/Bêt Noir belgického tanečního souboru Ultima Vez a choreografa Wima Vandekeybuse vydalo publikum divadla Archa obdobně autobusem na drážďanské předměstí Hellerau, do zrekonstruovaného proslulého tanečního centra a laboratoře modernismu z r. 1912, kde experimentoval i Adolphe Appia, svou metodu na základě rytmu rozvíjel vizionář Emile Jaques-Dalcroze a inspiraci nasávali mj. Ďagilev, Stanislavskij, Reinhardt, G. B. Shaw, Claudel, Laban, Pitoëff a dokonce i Franz Kafka. Unikátní na divadelním zájezdu do tohoto nového Evropského centra umění, kde mělo rezidenci ruské Děrevo a nyní baletní soubor Williama Forsytha, byla účast doyenky českého tanečního divadla Evy Kröschlové (nar. 1926), jejíž matka Jarmila, čelná persona české meziválečné divadelní a taneční avantgardy, zde v Hellerau na přelomu desátých a dvacátých let XX. století aktivně působila. Její přítomností získala nová inscenace Ultimy Vez, hraná v monumentálním sále legendárního evropského avantgardního ohniska, unikátní nadhodnotu.Jan Dvořák

    Kriminalistům se podařilo dopadnout dvaačtyřicetiletého muže, který má na svědomí dva výhrůžné telefonáty o uložení nástražného výbušného systému v Janáčkově divadle v Brně. Podle policistů jde o jednoho ze zpěváků, který musel soubor opustit po častých absencích loni v prosinci.

    26. ledna

    Bludné kruhy V pražském Hodoo Music Clubu pokřtila své první CD Kosa na duši jedna z nejvýznamnějších současných českých undergroundových skupin Slum. Vznikla v roce 2002 v restauraci U Zpěváčků a jejími zakladateli byli básník a ne-zpěvák Milan Erben a kytarista (zakladatel Orchestru Bissext) Zelí. CD obsahuje 14 jejich slavných „fláků“ včetně Wilzoňáku, Hladomoru, Písničky skřetů či Písničky pro děti. Sedmičlenný rockový šraml (vedle klasických rockových nástrojů používá i „domácí“ klávesy, housle či akustickou kytaru) si své renomé vydobyl intenzivním hraním na mnoha obskurních místech a festivalech ČR. Jako hosté vystoupili na koncertu brněnští Děti kapitána Morgana a třebíčské Špinavý nádobí. Šéf Guerilla Records, kteří CD vydali, Vladimír Lábus současně oznámil své plány na letošní rok, z nichž na prvním místě je třeba zmínit únorové výročí 40 let od založení skupiny Umělá hmota a chystaná CD zpěvačky Dáši Vokaté s kapelou a Pavla Zajíčka s DG 307.HUL

    27. ledna

    Letos opera Národního divadla oslavila narozeniny W. A. Mozarta ve Stavovském divadle předehrami a ukázkami z oper Figarova svatba, Kouzelná flétna a Così fan tutte, koncertní árií Bella mia fiamma, addio! a Korunovační mší C dur. Pod taktovkou šéfdirigenta Jaroslava Kyzlinka vystoupil sbor a orchestr Národního divadla a sólisté Marie Fajtová, Michaela Kapustová, Jaroslav Březina a Miloš Horák.HER

    Národní divadlo v Praze se zahalilo do červenobílých barev. Zlatá kaplička se totiž stala místem, kde fotbalová Slavia uspořádala galavečer věnovaný 120. výročí založení klubu. Do lóží usedly legendy slávistické historie, současní hráči, ale i osobnosti veřejného života, které mají k „sešívaným“ blízko. Slavnostním večerem provázel moderátor Leoš Mareš, zazněly i komentáře Jana Kačera a Vladimíra Čecha.

    28. ledna

    Šéfredaktoři českých kulturních časopisů napsali otevřený dopis ministryni kultury Aleně Hanákové. Upozorňují v něm, že byť se ministerstvu oproti loňsku nesnížil celkový rozpočet, Hanáková letos na podporu živého umění pošle o téměř sto milionů méně. Na rok 2012 vyčlenilo MK na Kulturní služby a podporu živého umění celkem 372 248 000 Kč. V rozpočtu pro letošní rok je to 280 410 000 Kč, píše se v dopisu, podle nějž je taková výše likvidační pro většinu kulturních aktivit v České republice. Časopisy se již druhý rok za sebou musí vyrovnat i s navýšením dolní sazby DPH. Na členy grantových komisí ministerstva kultury se obrátila také iniciativa Za Česko kulturní. Podle ní může být rozsah letošních škrtů posledním krokem k likvidaci živého umění.

    Inscenace Pan Kaplan má třídu rád Divadla ABC oslavila 150. reprízu. V polovině dubna se uskuteční tři benefiční představení k oslavě 90. narozenin Lubomíra Lipského, jednoho z protagonistů inscenace.

    29. ledna

    Skladatelka Sylvie Bodorová oznámila, že upravila pro Thomase Hampsona a sólisty Vídeňské filharmonie Cigánské melodie, op. 55 Antonína Dvořáka. Úprava vokálního cyklu původně napsaného pro tenor a klavír je určena pro koncertní turné, které zahájí 11. února v Meranu a po koncertech v Bernu, Zurichu a Innsbrucku vyvrcholí 17. února v sále Musikvereinu ve Vídni. Pěvec si objednal také dva speciální přídavky – cikánské písně z pera Sylvie Bodorové. Vedle Dvořáka na koncertech zazní také Písně o mrtvých dětech Gustava Mahlera.HER

    30. ledna

    Moderátor, publicista a překladatel Ivo Šmoldas představil v Brně druhý díl svojí knihy Co vy na to, pane Šmoldasi?. Na besedě spojené s autogramiádou v knihkupectví Barvič a Novotný přečetl zájemcům ukázky z knihy s podtitulem Bezvýznamné poznámky o věcech zhusta známých. Jde o písemné záznamy aktuálních každodenních postřehů a glos, které se sedmapadesátiletým moderátorem uplynulé čtyři roky připravovala redakce pražského Rádia Impuls pro svůj stejnojmenný pořad.

    Institut umění – Divadelní ústav se podílí na projektu Cesta evropskými historickými divadly (European Route of Historic Theatres, ERHT), jehož cílem je formou internetové databáze, výstav, konferencí a informačních kampaní zmapovat, popsat a propagovat historická divadla v Evropě a podporovat zájem turistů o tyto objekty.

    31. ledna

    Ministryně kultury Alena Hanáková jmenovala ředitelem Národního divadla v Praze Jana Buriana. Stalo se tak na doporučení expertní komise, která navrhla Buriana jako jediného kandidáta. Dosavadní šéf Divadla J. K. Tyla v Plzni se ujme své nové funkce 1. srpna.

    V Malém sále Institutu umění – Divadelního ústavu prezentovala Helena Albertová svou novou publikaci Josef Svoboda scénograf. Autorka sama informovala četné účastníky akce převážně z teatrologických kruhů o hlavních aspektech svého celoživotního zkoumání a promýšlení Svobodova díla a jeho významu pro tuzemské i evropské divadlo. Čtyřsetstránkovou publikaci doprovází množství dokumentačního obrazového materiálu, rejstříky, soupisy, a DVD s dokumentárním filmem Jakuba Hejny Divadlo Svoboda.HER

    Raději Divadlo Alfa Projekt Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 od 1. února dočasně povede Erich Beneš, ředitel Útvaru koordinace evropských projektů města Plzně. Nastoupil na místo po řediteli Divadla Alfa Tomáši Froydovi, jemuž skončila smlouva. Nový ředitel by měl vzejít z výběrového řízení. Původně mělo být vypsáno již během prosince, poté se termín odsunul na začátek letošního roku. Čekáme na výsledek nezávislého posouzení stavu projektu, které si město nechalo vypracovat, sdělila náměstkyně primátora pro kulturu Eva Herinková s tím, že materiál by měl mimo jiné definovat i podmínky pro výběr nového ředitele. (více na i-DN)HUL

    Škrty v kultuře zasáhly i Nizozemsko. Kvůli nedostatku financí bylo uzavřeno tamní Národní divadelní muzeum. Muzeum Theater Instituut Nederland dostávalo každoročně příspěvek mezi 4 až 5 miliony eur, pro letošní rok na jeho podporu nezbylo jediné euro. Muzeum proto propustilo všech sedmdesát zaměstnanců.

    1. února

    Více než vyčerpání Studio ALTA v pražských Holešovicích objevuje stále nové výjimečné umělce. Stále noví zvědaví diváci vzápětí objevují Studio ALTA. Po první čtyři únorové večery měli tito zvědaví diváci možnost vidět tanečníky, kteří se narodili v Československu, rozprchli se po Evropě a vrátili se s projektem Much More Than Nothing. Koncept má na svědomí autorská dvojice Petr Šavel a Stanislav Dobák – dva Slováci, kteří se potkali na Bruselské taneční škole P.A.R.T.S. a společně vytvořili už čtvrtou inscenaci. Doteď šlo spíše o autorské duety, nyní si ale přizvali pět špičkových českých a slovenských tanečnic, především ze skupiny ME-SA.Klára Zindulková

    (Recenzi čtěte na i-DN)

    2. února

    Režisér Miloš Forman obdržel v Los Angeles cenu za celoživotní dílo od Sdružení amerických režisérů. Jedenaosmdesátiletý rodák z Čáslavi, který po obsazení republiky sovětskými tanky v roce 1968 emigroval do Spojených států, se v následujících letech celosvětově proslavil příběhy o outsiderech, kteří zápasí se společností a nade vše si cení svobody. Předloni o tom Forman řekl deníku Právo: Konflikt mezi jedincem a institucí je prostě nejpodstatnějším konfliktem lidstva. Jako jedinci instituce potřebujeme, aby nám pomáhaly žít a sloužily nám, ale nakonec skončíme tak, že si připadáme, že my sloužíme jim. Instituce nás začnou ovládat a diktovat nám, a to platí v jakémkoli režimu od nepaměti.

    3. února

    TV Jiří Langmajer a Martin Stránský v hlavních rolích kriminalistů. Režisér Robert Sedláček a zkušený autor Zdeněk Zapletal, scenárista televizního filmu Ženy, které nenávidí muže. Až na příliš návodný a povědomý název slibovala jména napínavou pozdní krimipodívanou. Podívaná to sice byla, ale asi jako na dětskou pyramidu z kostek, než se zhroutí. Takové množství banalit a žánrových klišé, které diletující Zapletal navršil, aby divák pohledal. Nejvíce mě v nechtěné parodii na krimi pobavila zápletka, kdy Langmajerův hrdina čelí doma rozvodu, jelikož je nucen brát na vyšetřování vražd svou dcerku, kterou nemá kdo hlídat.DER

    Známou a mnoha cenami ověnčenou dětskou knihu Lichožrouti od Pavla Šruta a Galiny Miklínové představil v netradičním scénickém pojetí další díl cyklu LiStOVáNí v brněnském Divadle Reduta.

    5. února

    V kavárně Trojka v Domě pánů z Kunštátu v Brně pokřtili Věra Mikulášková, Danuše Špirková a Zbyněk Srba publikaci Marka Hlavici Dramatická tvorba brněnského studia Československé televize (1961–1991). Autor zachytil přes 500 dramatických pořadů, od televizních inscenací přes vícedílné filmy, seriály, hrané i animované pohádky, až po záznamy divadelních inscenací. Podílely se na nich desítky herců, scenáristu a režisérů. Publikace zachycuje také dobové souvislosti televizní tvorby a mapuje významnou a dosud opomíjenou oblast kultury.HER

    Alfred a hvězda na vrbě Předsedkyně Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka PhDr. Ingeborg Radok Žádná a člen jeho správní rady a šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král zveřejnili v komorním sále Divadelního ústavu v Praze nominace na Ceny Alfréda Radoka za rok 2012. Letošní zajímavostí je předem ohlášené udělení Ceny Hvězd na vrbě, jež připadne projektu či tvůrcům, kteří nemohli být z důvodů pravidel soutěže do výsledků zahrnuti. Je velmi pravděpodobné, že půjde o inscenaci (či tvůrce z ní) Odpad, město, smrt, jež měla premiéru 15. 12. 2011. Slavnostní vyhlášení vítězů a předání Cen se bude konat 3. března v Divadle v Dlouhé. Přehled nominovaných najdete na i-DN.HUL

    • Autor:
    • Publikováno: 18. února 2013

    Komentáře k článku: 23. ledna—5. února

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,