Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    23. MF DIVADLO: Up & Down Jana Dvořáka

    Za vrchol plzeňského festivalu Divadlo 2015,

    z toho, co jsem viděl nebo znal, považuji projekt Majster a Margaréta slovenského souboru Teatro Tatro. Je to divadelně opulentní přepis magického díla M. Bulgakova, tíha noci i temnot stalinismu prostupuje šapitó a tiskne diváky ještě více k sobě, aniž vytržení vnímají jako čtyřhodinové.

    Teatro Tatro - Majster a Margaréta. FOTO archiv souboru

    Majster a Margaréta – divadelně opulentní přepis magického díla M. Bulgakova. FOTO archiv souboru

    U dramatizátora a režiséra Ondreje Spišáka je ještě více než obdiv k nekončícím gejzírům inscenační invence, pod jejímž náporem celta doslova praská ve švech, nutno zdůraznit jeho schopnost vybudovat a vyhecovat tak neskutečně silný herecký tým, s několika výkony, které se jako fantomy zjevují před očima ještě dlouho po opuštění cirkusového stanu. Je tu opět divadlo! A naše víra v něj.

    (A ještě si dovolím připomenout též skvělý individuální výkon jinde: Jakuba Žáčka v Požitkářích Divadla Na zábradlí – konečně jedinečný talent českého divadla dostává adekvátní příležitosti!)

    (A)pollonia. FOTO archiv

    (A)pollonia – chudičký bazar rádoby módního tovaru. FOTO archiv

    Pádem v plzeňském maratónu se pak pro mne stala jiná čtyřhodinovka: utrpení jménem (A)pollonia, pád z mediálně vybičovaného piedestalu, prázdnota megalomanského prostoru a chudičký bazar rádoby módního tovaru, který známe odjinud. Pro mne jen vnějškovostmi zduřené režisérské ego s chladným a tematicky vyčpělým výsledkem. Téma je jen animováno (mnohem působivěji a bytostněji už bylo traktováno před desítkami let Kantorem nebo Szajnou), navíc iritovalo „aktualizující“ relativizací o vině všech. U Warlikowského mi znamenitých herců bylo líto (třeba v tom nekončícím „kafkologickém“ monologu)…

    Jan Dvořák. FOTO archiv ČT

    Jan Dvořák. FOTO archiv ČT


    Komentáře k článku: 23. MF DIVADLO: Up & Down Jana Dvořáka

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,