24. MF DIVADLO: Up & Down Radmily Hrdinové
Z letošního ročníku festivalu Divadlo v Plzni si odnáším dojem spíše rozpačitý. Výjimečné zážitky podle mého tentokrát scházely, a to co domácích i zahraničních inscenací, s výjimkou loutkového divadla – vyšohlídovská „opera“ O bílé lani v podání hradeckého Draku i liberecké Naivní divadlo (Čechy leží u moře) nezklamaly. Stejně jako solidně udělaný Moliére (Lékařem proti své vůli) domácího souboru Alfa. A půvabným zpestřením byl i μSputnik v Muzeu loutek.
///
Za nejzajímavější setkání s divadlem
pokládám vstupní Lupovo Mýcení vratislavského Teatru Polského, které nabídlo téma pro (nejen) divadelníky velmi palčivé, a to ve formálně i herecky vytříbeném tvaru. Vzdor téměř pětihodinovému rozměru to byl zážitek.
///
Příjemným zážitkem,
byť z jiného soudku, byly pro mě i tradičně, režijně (Martin Glaser) i herecky poctivě udělané Petrolejové lampy činohry brněnského Národního divadla. Pro někoho možná nuda z divadla, které „už nemusí vidět“, abych parafrázovala jednu z ostřílených divadelních kolegyní, která představení předem vypustila, pro mě ale útěcha, že se takovéto divadlo sloužící textu, hercům i divákům ještě vyskytuje. Bohužel jsem neviděla ostravské Slyšení (stejně jako krakovského Hamleta), protože jsem musela z festivalu odjet předčasně. Předpokládám, že by triádu pozitivních zážitků završilo.
///
Na opačném spektru, jež lze nazvat zklamáním,
se pro mě ocitla inscenace Hanebnost budapešťského Divadla Proton, která zřejmě měla způsobit otřes z (ne)lidského jednání, ale daleko více byla výprodejí výrazových prostředků v Plzni i jinde dávno viděných. A podobně „výprodejově“ na mě zapůsobil i Klimáčkův Mojmír II. aneb Soumrak říše, ukřičený a ulítaný k naprosté nesrozumitelnosti. Možná rezonuje u domácího slovenského publika, ale z plzeňského pohledu se spíš zdálo, že na Slovensko šplíchla pozdní odražená vlna německého divadla.
///
Třetím zklamáním
pro mě byla adorovaná inscenace Dvojí domov / Z Čepa, která mě od intimních, duši i srdce oslovujících textů Jana Čepa na hony vzdálila, nikoli přiblížila. Cítím v ní velkou sebezahleděnost do zvolených prostředků, po výtce vnějších, i do herectví protagonistů (s výjimkou prostého a účinného projevu Aloise Švehlíka). Jak pravil vedle mě sedící a divadlem protřelý Milan Uhde, oni nehráli, oni „celebrovali“. Omlouvám se mu za adresnou citaci, ale neumím to lépe vyjádřit.
///
A ještě jeden dodatek
– dost mě zaujal moskevský (M)učedník. I když možná nebyl – po herecké i režijní stránce – až tak výjimečný. Ale to, o čem vypovídá, se v kontextu moskevské – a obecně ruské – současné reality jeví jako příklad nanejvýš aktuálního a publikum oslovujícího divadla.
Tolik jen velmi stručné ohlédnutí za letošním plzeňským divadelním maratonem.
Radmila Hrdinová, divadelní kritička a publicistka deníku Právo
Komentáře k článku: 24. MF DIVADLO: Up & Down Radmily Hrdinové
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)