Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    24. srpna—6. září

    24. srpna

    Smrtonosné zbraně
    V roce 1983 dostal výtvarník Bartoň Lidice Beneš grant ve výši 6 milionů dolarů, což byl nejvyšší grant z federálního fondu USA, jaký kdy byl do té doby udělen. Lidice Beneš všechny dolary postupně rozstříhal a polepil jimi štětce, palety a další malířské náčiní… a vystavil je. Beneš je velmi kontroverzní, provokativní umělec, který překračuje mnohá tabu. Vystavuje popel svých mrtvých kamarádů, pracuje s jehlami naplněnými vlastní krví a dalšími realistickými (naturalistickými) materiály, které s dokumentární pečlivostí sbírá. Najdeme mezi nimi i vlasy Václava Havla… Lidice Beneš je HIV pozitivní a vyrovnává se tak se svým údělem, s neustále přítomnou smrtí v sobě i kolem sebe. Jeho prarodiče pocházejí z Čech, on však neumí ani slovo česky. Jméno Lidice mu dal otec, neb se narodil několik měsíců po vypálení této vesnice fašisty, což tehdy otřáslo celým světem, a navíc – prý – byl otec, když mu jméno dával, opilý. Český herec a dokumentarista Jiří Datel Novotný nyní vydal ve vlastním nákladu o tomto umělci monografii. Ze smrti strach nemám. Nelituju ničeho, ani všech svých špatností (a že jich bylo). Měl jsem skvělý život, píše Bartoň Lidice Beneš. hul

    25. srpna

    Svobodo! Svoboděnko!
    Zpěvák, kytarista a skladatel Vladimír Veit natočil v květnu a červnu své třinácté studiové album, které nazval Písničkář. Kolekce patnácti písní vznikla v domácím studiu Vladimíra Merty, jenž album aranžoval a přidal se k nahrávání i jako instrumentalista. V několika skladbách přijali účast i dva další hosté – Mertova dcera Sára (zpěv) a Jaroslav Olin Nejezchleba (violoncello). Veitovo nové album přináší jeho typicky křehké, melodicky nápadité, mírně romantické, přičemž s jistou hořkostí či životní skepsí nahlížené intimní písně o sobě, ženách, lidských vztazích a kočkách. Pokračuje tak v proudu písničkářů 60. a 70. let, jak se u nás profilovali především ve sdružení Šafrán. Výtvarného řešení obalu s řadou fotografií a průvodním slovem autora se ujal o generaci či dvě mladší Ondřej Pfeiffer, mimo jiné autor grafické podoby veškeré produkce písničkáře Xindla X. hul

    26. srpna

    Na cestě za barokem Ve východočeském Hospitalu Kuks začal 10. ročník festivalu barokního divadla, opery a hudby Theatrum Kuks 2011. Během víkendu se odehrála řada divadelních, hudebních a tanečních akcí. Místní rezidentní soubor Geisslers Hofcomoedianten představil přehlídku své tvorby a poprvé v plenéru uvedl – jinak pro kostely určený – performanční projekt Ambrosia inspirovaný životem a dílem sv. Ambrože. zah

    Více na i-DN.

    Zaostřeno na kritiku
    České centrum pro nový cirkus Cirqueon uspořádalo v rámci festivalu Letní Letná mezinárodní setkání „novocirkusových“ profesionálů z celé Evropy Circostrada Network meeting. Mezinárodní cirkusová síť Circostrada Network pořádá setkání svých členů každých šest měsíců, v ČR proběhlo poprvé. V rámci meetingu se konala i mezinárodní konference Cirkforum 2011, na které České centrum pro nový cirkus představilo zahraničním hostům aktuální novocirkusové dění v Česku a české profesionály seznámilo s děním v okolních zemích. Na závěr se konala diskuse na téma Mezinárodní spolupráce, Vzdělávání v novém cirkuse (pod vedením Španělky Anne Morin) a přednáška Jak psát o novém cirkuse Francouze Yohanna Flocha. hul

    28. srpna

    Zač je v Olomouci divadlo?!
    V Olomouci skončil 2. ročník festivalu Olomoucké divadelní prázdniny. Jeho organizátoři – Moravské divadlo Olomouc pod záštitou olomouckého radního pro oblast kultury RNDr. Jana Holpucha – si jako cíl svého snažení vytkli oživit místní prázdninové kulturní dění a přilákat k zajímavému programu nejen zdejší diváky, ale i turisty, kteří do kraje v době dovolených zavítají. To by byl jistě bohulibý záměr, kdyby byl ovšem naplněn přitažlivým dramaturgickým činem. Zdá se však, že hlavním dramaturgickým pojítkem bylo představit výběr ze stávající činnosti olomouckých profesionálních či poloprofesionálních scén, zejména pak méně náročné komorní inscenace snadno přenositelné do jiného prostředí. Program sice „nabobtnal“ o dvě mimoolomoucké inscenace, z nichž jedna byla původně plánována pro zcela jinou akci – a to pro již několik let pořádané Olomoucké kulturní léto. Ve výsledku se tak Olomoucké divadelní prázdniny sice protáhly na sedm letních večerů, nicméně větší zájem publika přitáhly jen některé tituly. ber

    Více na i-DN.

    Jdeme za vámi! Na Masarykově náměstí v Ostravě se konal třetí ročník celodenního společného happeningu profesionálních ostravských divadel. Letos s názvem Jdeme za vámi! První část večera zahájilo Národní divadlo moravskoslezské průřezem repertoáru svého činoherního, operního a operetně/muzikálového souboru. Na improvizovaném jevišti tak mohli diváci zhlédnout ukázky z Noci na Karlštejně, z muzikálu bratří Gershwinů Pardon My English, z opéry-bouffon Jacquese Offenbacha Orfeus v podsvětí, muzikálu Donaha! v úpravě Ostravaka Ostravskeho a z připravovaného muzikálu Divotvorný hrnec, v němž se v roli vodníka Čochtana představí Jiří Sedláček v alternaci s Norbertem Lichým. Divadlo Petra Bezruče, jehož budova na ulici 28. října prochází právě rekonstrukcí, která potrvá zhruba rok, si připravilo pestré „vrstvení“ skečů a bluesových písní z nadcházející „toulavé“ Sezony na cestě. Komorní scénu Aréna na centrálním ostravském náměstí zastupovaly křehké ženy s programem Aréna Hudby aneb Ženy Komorní scény Arény zpívají. V programu vystoupila rapperka MC Zuzka a herečka Tereza Cisovská se skupinou Mamalör s písněmi vycházejícími z upraveného židovského klezmeru. Akce vyvrcholila unikátním provedením baletu Zázrak v tichu, jehož světová premiéra se konala v dubnu v Divadle Jiřího Myrona. Trojice choreografů Philippe Talard (Francie), Eric Trottier (Kanada) a Igor Vejsada (ČR) připravila mimořádnou scénickou a taneční podívanou na hudbu romantiků Franze Liszta, Gustava Mahlera a Richarda Wagnera, v níž se tanečníci pohybují na umělé trávě a ve speciálním korytě s vodou. ondr/hul

    29. srpna

    Poprázdninový SAD
    Ve čtvrtém čísle letošního Světa a divadla se můžeme mimo jiné dočíst o mladých nadějích české režie Janu Fričovi (posuzuje Kateřina Veselovská) a Petře Tejnorové (analyzuje Josef Rubeš), Marie Zdeňková píše o divadelních aktivitách výtvarníka Michala Pěchoučka. K Bambuškově a Czesaného České válce v Divadle Na zábradlí se vyslovují Vojtěch Varyš, Lenka Dombrovská a Jiří Stránský. Výraznou část tohoto vydání periodika tvoří recenze inscenací, které čeští i slovenští publicisté zhlédli ve Vídni. Ozdobou čísla je pozoruhodný dramatický text slovenské autorky Zuzy Ferenczové Problém i pravidelná rubrika Comedy mix, v níž Jakub Škorpil představuje nekonvenční americké a britské komiky. br

    30. srpna

    Národní na prahu nové
    sezony Ředitel ND Ondřej Černý i šéfové uměleckých souborů představili repertoár pro příští sezonu. Kapitán činohry Michal Dočekal nastuduje Beaumarchaisovu Figarovu svatbu, politické doku-drama Enron od Lucy Prebble i českou hru Martina Františáka Karla. Dalšími původními novinkami budou Ohrožené druhy Petra Zelenky (v autorské režii) i hra Karla Steigerwalda Má vzdálená vlast, kterou připraví Ivan Rajmont. Jan Nebeský uvede Shakespearova Krále Leara, Juraj Herz jevištní adaptaci svého filmu Deváté srdce, významný rumunský režisér Gábor Tompa oživí Ionescova Nosorožce. Z operních novinek je se zájmem očekáván Dvořákův Jakobín v jevištním ztvárnění dosavadního uměleckého šéfa operního souboru Jiřího Heřmana i Brittenova Gloriana či původní novinka Čarokraj Marka Ivanoviče. Balet, vedený Petrem Zuskou, se setká v titulu Moonshine s britským choreografem Christopherem Brucem (v produkci zazní nahrávky Waterboys, Boba Dylana a Rolling Stones). O novinkách Státní opery, která bude od 1. ledna 2012 propojena s Národním divadlem, informoval její umělecký šéf Rocc. Br

    V rámci slavnostního zahájení 147. sezony plzeňského Divadla J. K. Tyla představil a přivítal ředitel Jan Burian nové členy nastupující do angažmá v této sezoně. Zásadní změna se odehrála v uměleckém vedení činohry: dosavadní šéf souboru Pavel Pavlovský požádal o uvolnění z funkce, kterou zastával dvacet let. Novým šéfem souboru byl jmenován Juraj Deák. Jako manažer operního orchestru se po sedmi letech vrací do angažmá hudební skladatel, dirigent a teoretik Petr Kofroň. Dalšími novými členy v sezoně 2011/12 jsou Martin Hubeňák, Jozef Hruškoci, Aleš Kohout, Petra Vraspírová, Eva Marešová, Jitka Cafourková, Kristýna Peštová, Dominik Peřina, Colombe Hays a Kamila Kikinčuková.

    31. srpna

    Magistrát hl. m. Prahy vyhlásil výběrové řízení na nového provozovatele Divadla Komedie. Pražské komorní divadlo totiž chce ke konci července 2012 kvůli nedostatku peněz ukončit svoji činnost. Praha hledá nového nájemce do roku 2016.

    Londýnské divadlo Orange Tree uvedlo britskou premiéru hry Václava Havla Spiklenci. Na stejné scéně měla před třemi lety zahraniční premiéru jeho poslední hra Odcházení. Divadlo bude uvádět Spiklence až do 1. října v režii svého uměleckého šéfa Sama Walterse.

    1. září

    Balík 420People Na piazzettě Národního divadla v Praze po tři odpoledne představil taneční soubor 420People projekt Package. Dílo původně vytvořil choreograf Shusaku Takeuchi pro svou skupinu Bodytorium v Nizozemí v roce 1993. V různých verzích, vždy upravených pro konkrétní prostředí, byla tato inscenace fyzického divadla uvedena na mnoha místech po celém světě. Mimo jiné i jako první oficiální produkce ze západní Evropy na Rudém náměstí v Moskvě. Na Nové scéně se pak konala vernisáž fotografické výstavy 420People rakouského fotografa a dokumentaristy Laurenta Zieglera, jež zachycuje členy souboru během jejich pobytu v Paříži v květnu letošního roku. Výstava potrvá do konce září. hul

    Olomouc v gala Moravské divadlo Olomouc vstoupilo do nové sezony slavnostním Galavečerem. Na jevišti divadla se divákům představily soubory činohry, baletu, opery a operety a nabídly vybranou směs ze svého současného repertoáru i ochutnávku z chystaných premiér. Součástí večera bylo i předání cen za nejlepší umělecké výkony v loňské sezoně. Slavnostním programem provedli diváky členové činohry Vendula Fialová a Vojtěch Lipina. Více (včetně všech oceněných) najdete na i-DN. kre

    2. září

    Mezzosopranistka Magdalena Kožená zrušila ze zdravotních důvodů všechny zářijové koncerty. Nemoc se podle jejího manažera netýká hlasivek a není vážná, ale kvůli hospitalizaci pěvkyně byl projekt, na němž měla vystupovat se souborem Pavel Haas Quartet a dalšími sólisty, odložen. Říjnové koncerty se uskuteční podle plánu.

    Exprezident Václav Havel a herečka Iva Janžurová byli přijati mezi čestné občany Prahy 6. Občanství jim předala v Břevnovském klášteře starostka Marie Kousalíková.

    4. září

    Komedie Zkrocení zlé ženy zakončila v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu festival Letní shakespearovské slavnosti. Letošní ročník oblíbené divadelní přehlídky vidělo celkem 81 tisíc diváků.

    TV Čapkovské otazníky
    První tři z dvanácti zfilmovaných povídek Karla Čapka odvysílala ČT 1. Projekt se jmenuje Čapkovy kapsy a název dost jasně naznačuje, s jakými texty poměřili síly studenti filmové režie. Oni totiž podle scénářů zralých autorů (manželé Šaškovi, Ivan Klíma) svoje půlhodinovky natočili. Obrazovka nabídla Básníka, Zmizení herce BendyJasnovidce, realizátory jsou Jan Chramosta, Vojtěch Moravec a Jan Těšitel. Povídky jsou snímány solidní, lehce „šerosvitnou“ kamerou, tím pádem vykazují přiměřenou retro atmosféru, jako filosofické anekdoty však postrádají dramatický rozměr. Ten jim mohou ovšem dodat herci. V Básníkovi se to jinak nadějnému Ondřeji Pšeničkovi v titulní roli moc nepodařilo, lépe vyzněl „Benda“ s kvalitními kreacemi zkušených matadorů Viktora Preisse, Jiřího Štěpničky a především Tomáše Töpfera, a také Jasnovidec, v němž na malém prostoru svoje party naplnili životem hlavně Jan Hrušínský a Martin Myšička. Nejednalo se sice o večer mimořádný, ale jistá zvědavost na další „rundu“ zůstává. br

    5. září

    Čí jsou to krabičky?
    V pražském Divadle Na zábradlí se konala vernisáž výstavy fotografií herce Igora Chmely nazvaná Čí je to město? Fotím ze záliby, cestou do práce, v práci a cestou domů – víc času na to nemám. Nejvíc fotek je proto ze zákulisí Zábradlí. Bylo mi nabídnuto vystavit fotky, které se tematický vážou k Praze. Stejně by bylo těžké vyfotit něco, co nenafotil Bohdan Holomíček… Jenomže já mám zase krabičku od sirek. Jsou to možná divný fotky, ale jsou moje, uvedl jejich autor. Divadlo tak zahajuje cyklus měsíčních fotografických výstav v Café Baru divadla. Jejich společným tématem bude město Praha, její historie, současnost, architektura i život. hul

    6. září

    Supraphon vydal unikátní 2CD s dirigentem Václavem Talichem. Obsahuje záznam dvou koncertů z roku 1939 – Mé vlasti Bedřicha Smetany a Slovanských tanců Antonína Dvořáka. Nahrávka se zachovala díky přímému přenosu do několika evropských měst a pořídil ji Norský rozhlas, který v té době disponoval nejmodernější technologií záznamu zvuku té doby.

    Zpěvačka a vášnivá fotografka Eva Pilarová zahájila v Písecké bráně na Praze 6 svou již jubilejní 35. výstavu fotografií. Patrony výstavy jsou známí fotografové Jan Saudek a Josef Louda.

    • Autor:
    • Publikováno: 17. září 2011

    Komentáře k článku: 24. srpna—6. září

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,