Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    26. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

    Který z titulů 26. ročníku Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň pro mě byl UP a který DOWN, to nechť posoudí sám čtenář denního zpravodajství, které lze dohledat zde na webu i-DN. V rámci této ankety bych se chtěla zamyslet nad festivalem jako dramaturgickým celkem.

    Up

    Na letošním ročníku plzeňského festivalu si cením hlavně toho, že nabídl široké spektrum divadelních forem a žánrů. Tradičnější činohru doplňovala loutková představení, v nabídce se objevila také dvě monodramata a významný prostor byl věnován projektům na pomezí divadla a výtvarné instalace. Takto různorodá skladba programu, navíc koncentrovaná do pěti nabitých dnů, mi přijde nadmíru podnětná. A to především proto, že dokázala velice nenuceným způsobem přitáhnout pozornost k některým obecnějším otázkám týkajícím se současné divadelní tvorby, ať už byla kvalita jednotlivých inscenací jakákoliv. Projekty Nachlass od Rimini Protokoll a Zdání života v režii Kornéla Mundruczóa podněcovaly úvahy o hranicích divadla, Tajný život Friedmanových režiséra Marcina Wierzchowského vyvolal nejedno zamyšlení nad etickou stránkou dokumentárního divadla, Čechovův Racek, kterého zinscenoval mladý Lotyš Elmars Senkovs, zase poukázal na problematiku uvádění klasiky v závislosti na určité národní inscenační tradici. A co víc, když má divák možnost zhlédnout v jediný den tolik formálně i obsahově odlišných představení, musí je chtě nechtě srovnávat. A hodnocení jednotlivých děl nabírá zcela jiné obrátky, než kdyby je viděl v běžném diváckém režimu.

    Down

    S výše popsaným souvisí také jedna výtka, kterou bych k festivalovému programu měla. Přestože si dramaturgie festivalu dala velkou práci, aby přivezla velice podnětné projekty, prostorem pro jejich reflexi povýtce šetřila. V některých případech šlo přitom o dosti inovativní díla s velkým přesahem do jiných druhů umění a jejich forma samozřejmě rozvířila mezi festivalovými hosty zapálené polemiky. Problém je, že diskuse o proměnlivých podobách současného divadla se měla šanci rozvinout jen jaksi nenápadně, během neformálního povídání nad sklenkou vína. Několik debat s tvůrci se sice konalo, ale tady by se, myslím, nabízela diskuse odbornějšího rázu, která by jistě dokázala festivalu dodat další významný přesah směrem k erudované reflexi divadla. Odborníků se ostatně v Plzni ukázalo tolik, že by z takovéto veřejné debaty mohlo dokonce leccos vyplynout.

    ///

    Více na i-DN:

    Plzeňská mozaika 2018 (No.1)

    Plzeňská mozaika 2018 (No.2)

    Plzeňská mozaika 2018 (No.3)

    Plzeňská mozaika 2018 (No.4)

    Plzeňská mozaika 2018 (No. 5)

    26. MF DIVADLO: Up & Down (No. 1)

    26. MF DIVADLO: Up & Down (No. 2)

    26. MF DIVADLO: Up & Down (No. 3)


    Komentáře k článku: 26. MF DIVADLO: Up & Down (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,