Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    29. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 4)

    Chtěl bych zdůraznit, že 23. září ukončenou oficiální část devětadvacátého Divadla Plzeň považuji za dramaturgicky nejvydařenější ročník minimálně posledního desetiletí. Anebo jsem byl jat nekritickým obdivem, neboť hned pěti inscenacím jsem v Kritickém žebříčku nadělil pět hvězdiček.

    Up:

    Oněch zmíněných pět hvězdiček dávám Lupově Austerlitzovi, Nebeského Manželské historii, Mikuláškovým Ztraceným iluzím a Trojanově Vině?

    A také dvěma miniaturám loutkářů plzeňské Alfy Jenovefa, Don Šajn. Té si velké umění hledající kolegové a kolegyně moc nevšimnou. Pimprlata bývají mimo zorná pole jejich rozlišovacích schopnosti. Tomáš Dvořák, režisér a výtvarník, klasik několika loutkářských generací a kolektivů, nalezl inspiraci v možných i nemožných předmětech domácí kuchyně a dílny (cedníky, pokličky, šroubováky, háky), ale i ve vysloužilých „artefaktech“ třeba železničních vagónů osobní dopravy (vyklápěcí popelníky), a stvořil marionety eroticky vyzývavé, hrdinsky rytířské, pekelnické i duši ztrácející. A sklenul oběma na dřeň obnaženými příběhy českého lidového baroka kumštýřský oblouk od roku 2001 až po první koronavirové léto 2020. Bravo!

    Down:

    Hned se dvěma divadly – TR Varšava a Starým divadlem Krakov – spojil síly Luk Perceval, aby se pokusil zničit Čechova vývarem nazvaným 3sestry. Zajisté už dneska nikdo nečeká, že se hry světového dramatika budou inscenovat podle uzancí Stanislavského, ostatně máme s borcením takových zastydlých mýtů dost zkušeností díky Léblovi, Morávkovi, Meleškinové, Goldflamovi nebo Špinarovi. Také dopovídání osudů sester i dalších filozofujících hrdinů Antona Pavloviče za těch jejich „dvě stě, tři sta let“ už jsme na jevišti viděli. Nedomysleli jsme však inovaci s pomícháním charakteristik, vykolejením syžetu, rozbitím smyslu dramatikovy výpovědi, a to vše s přihlédnutím k estetice stařeckého gruppensexu, jímž má být vrcholná scéna Percevalovy inscenace.

    Každá divadelní přehlídka má mít svůj úlet. Jen opravdu nesnáším narcistní transformace, ve kterých mi autor naznačuje, že úchylným přemýšlením o umění jsem postižený i já jako divák, ve skutečnosti však jen ukrývá vlastní sklony ke xenofobní perverzi. Ano, na jevišti to není tak neobvyklé, už jsem to zažil v některých kouscích třeba Balleka v Brně nebo zmíněného Špinara v Praze, otázkou ale zůstává, co měly v Plzni reprezentovat zrovna Percevalovy 3sestry.


    Komentáře k článku: 29. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 4)

    1. Jiří P. Kříž

      Avatar

      Malá oprava:
      Dokonce šesti inscenacím jsem v Kritickém žebříčku nadělil pět hvězdiček. Jak jsem mohl zapomenout na Dianiškových 294 statečných?! Těším se, že popáté je uvidím na pražském říjnovém Palm Off Fest. A chválím, že je v roce 2021 uvedly takřka všechny přehlídky, kterým o něco jde… Asi se proto na tu dokonale zcizenou, poučnou, nudě vzdálenou, sršatou performanci na jinak ztěžkle okupační téma atentátu na Heydricha popáté vydám jako na Křížovou výpravu. Je to jedna z mých „Inscenací desetiletí“.

      26.09.2021 (11.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,