Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    29. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 6)

    O předchozích ročnících Mezinárodního festivalu Divadlo Plzeň šly řeči, že je program zkostnatělý, konvenční a maloměšťácký. Letos festival dovezl vesměs kontroverzní inscenace, takže není na co si stěžovat.

    Up

    Stopadesát hvězdiček jednoznačně patří Jenovéfě plzeňského Divadla Alfa. Brilantní adaptace tématu, kterým kočovní loutkáři objíždějí své štace už několik staletí, a hle, líbí se to i v kamenném divadle. Vychytané řemeslné provedení a hlavně vycizelované loutky, smontované z vidliček, háčků, věšáků, pokliček… Zkrátka radost se dívat.

    V závěsu za Jenovéfou, ale už jen s pěti hvězdičkami, je další rytírna Divadla Alfa Don Šajn.

    Inscenace Vina? Dejvického divadla možná postrádá logiku v dramaturgické lince, ale o to patrně nešlo. Dokonale sehraný soubor, který skvěle předvedl jednu ze svých oblíbených persifláží. Avšak jednu výtku bych měla: bavila jsem se tak dobře, že vážný podtón jsem vnímala jen velmi okrajově. Jak kolchozník zahrádku.

    Ale potěšily mě i další inscenace, především slovenská D1 (pracovní název) a liberecká Sylva. U Sylvy se mi nelíbilo poměrně značné odklonění od ducha literární předlohy, ale to bude tím, že jsem na Vesnickém románu od svých mladých let závislá. Ale nezvratné body má inscenace u mě za to, že po Kříži u potoka (Slovácké divadlo, 2018) uvedl na české jeviště režisér a vlastně i Švandovo divadlo (v roce 2012 v režii Dodo Gombára) něco z realismu 19. století, a to v inscenačně promyšleném, herecky kvalitním provedení.

    Down

    Propadákem letošního ročníku je pro mě belgická inscenace Rodina. Nedokázala jsem z ní vyčíst víc než pečlivý popis přípravy jedné rodiny k sebevraždě. Na umělecké dílo je to, myslím, málo. Očekávala bych analýzu, komentář… Ale kontroverzní dílo to je, to ano.

    Pokud jde o délku inscenací, o které se na festivalu v rámci Lupovy inscenace Austerlitz i na těchto stránkách dost mluvilo a přelo, připomněla bych prof. Kroftu, který nám na škole vštěpoval heslo, že režisér, který se neumí vymáčknout do hodiny, nemá u divadla co dělat.


    Komentáře k článku: 29. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 6)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,