30. května – 10. června
30. května
Teď mluvte vy! Performer Petr Krušelnický aka Krusha aka Antena, jenž byl za svůj talent v roce 1998 oceněn cenou Alfréda Radoka, dokazuje i po čtrnácti letech, že vývoj jeho herecké osobnosti zdaleka není u konce. Po téměř Gesamtkunstwerku AnnA 2V2A – 50Hz, který předvedl na loňském ročníku festivalu …příští vlna / next wave… a v němž performer zharmonizoval vše, co se dalo, od děsivých zvuků a divných videoprojekcí až po pantomimu, se tentokrát spojil s inspirativní mladou režisérkou Apolenou Vanišovou, aby se dokonalé syntéze všech smyslů přiblížil zas o další kousek. Tím překvapivým prvkem je pevný text španělského dramatika a režiséra Carlose Be Čekanka v překladu Petra Gojdy. Velice sugestivní monodrama o násilí na ženách, lidské osamělosti a zvrácenosti v lidských vztazích tak dal Krušelnického fúzi pantomimy a výtvarně-audiálního performerství nový rozměr. Metoda audiovizuálního umělce, již dovedl Krusha téměř k dokonalosti, je najednou nabourána, znejistěna zcela novým pojetím: pevně daným textem. Slizkost promluv vrátného či naivních reakcí malého chlapce však Krusha stále zachycuje s důrazem na fyzické jednání, proměny kostýmů či líčení a především na světelný a zvukový prostor, ve kterém se pohybuje a který dokonce spoluvytváří. Teprve tak vnímána a chápána se divákovi vyjevuje pozoruhodnost performance Valentýn ve své celistvosti. (více na i-DN) Dominik Melichar
31. května
Firma Metrostav ukončila opravu technologických tunelů historické budovy Národního divadla v Praze. Původní tunely jsou starší než Zítkova budova a při její stavbě sloužily k dopravě materiálu na staveniště z úrovně hladiny Vltavy. Už první ředitel Národního divadla F. A. Šubrt zvažoval dopravovat jimi kulisy umístněné na lodi, neboť v samotné budově nebyly a nejsou skladovací prostory. Rekonstrukce tunelů velmi poničených tramvajovým a automobilovým provozem po Masarykově nábřeží umožňuje takový dovoz kulis zvážit i dnes. Především však byly tunely zabezpečeny proti povodni čtyřtunovými železnými vraty. Tudy se v roce 2002 dostala vzedmutá vltavská voda do sklepení budovy, přivádějí též vzduch pro vzduchotechniku a chladící vodu. Pro opravu bylo nutné použít unikátní technologické postupy. her
1. června
Snadné to nebude Herec Petr Halberstadt byl pověřen funkcí dočasného uměleckého šéfa Mahenovy činohry Národního divadla Brno. Za své priority si stanovil angažování kmenového dramaturga a návrat některých herců a hereček, kteří v posledních letech ze souboru odešli. Mým úkolem je především připravit činohru na příchod nového uměleckého šéfa, řekl po svém jmenování. (více na i-DN) hul
Když je v Praze Fringe
V centru Starého Města pražského – v Malostranské besedě – byl zahájen 11. ročník festivalu Fringe Festival Prague/Praha 2012, přehlídka netradičního – fringe/okrajového – divadla z celého světa. Specifikou festivalu je, že jednotlivá hrací místa jsou od sebe vzdálena doslova „co by kamenem dohodil“, hraje se od raného odpoledne do půlnoci a představení netrvají déle než hodinu, takže divák jich může zvládnout i několik denně. V nabídce bylo letos na 240 představení, sólová i souborová, hudba, tanec, pantomima, poezie a divadlo. Vedle Malostranské besedy je hostilo Divadlo na prádle, Divadlo Inspirace, Divadlo Kampa, Kavárna 3 + 1 a navíc Caravan umístěný na Kampě. (Denní zpravodajství najdete na i-DN.) Jana Soprová
2. června
Koncertem souboru staré hudby Ensemble Inegal začal v Boskovicích na Moravě 17. ročník hudebního festivalu 13 měst Concentus Moraviae. Až do 30. června na Jižní Moravě a Vysočině v prostředí zámků a kostelů v jednadvaceti městech zazní 33 koncertů. Letošní ročník dramaturgicky připravovala cembalistka Barbara Maria Willi.
Mexické jednohubky
V pražském klubu Druna byl zahájen 1. ročník festivalu současného mexického umění Botana Mexicana, během něhož v průběhu června nabídla na několika pražských nezávislých scénách skupina osmi mladých umělců aktuální trendy soudobého mexického divadla. Používali aktuální výrazové prostředky, které v sobě mísily performance, tanec, hudbu i práci s virtuálními médii. Umělecká ředitelka festivalu Cristina Maldonado uvádí jako hlavní kritérium pro výběr umělců přirozenost a uvěřitelnost jejich projevu bez snahy navodit falešnou iluzi dokonalosti. Přílišný důraz na estetickou stránku provedení staví podle jejích slov mezi divákem a tvůrcem komunikační bariéru. (více na i-DN) Tereza Jarčičová
3. června
Bublinky nad Všeněckem
Divadlo Letí uvedlo ve Studiu Švandova divadla inscenaci hry současné německé dramatičky Felicie Zellerové Rozhovory s astronauty. Navazuje na úspěšné scénické čtení, které režisérka Natália Deáková se čtveřicí mladých hereček představila ve stejném prostoru v únoru tohoto roku. Konverzační komedie či možná spíš dialogická groteskní fraška popisuje mikrokosmos západních domácností hostících au-pair z méně rozvinutých částí světa. Rodinný kruh zde tvoří převážně nepřítomný otec, pracující matka, jedno až dvě děti a mladá výpomoc. Z jejich výpovědí a dialogů, se zaměřením na hlasy matek a au-pair, se skládá text hry. Symbolicky jsou ony astronauty, vyslanými se zástupci vzdálených národů zkoumat malý fragment cizího světa. Situace, která z počátku slibuje oboustranně výhodné podmínky k osobnímu rozvoji, poznání a ekonomickému blahobytu, se stává pramenem konfliktů a generačních a společenských střetů. Herečky přeskakují z jedné role do druhé, vyměňují si repliky, vynalézavě mění hlasy, tóny, gesta a postoje. Vzniká tak barevná změť postav a hlasů žen, dívek a dětí, v níž však není těžké se zorientovat. (více na i-DN) Barbora Karešová
4. června
Kolik váží tanec? V Divadle Ponec byl slavnostně zahájen 24. ročník festivalu Tanec Praha. Během slavnostního večera vystoupila dvacítka domácích umělců, z nichž řada byla nominována na prestižní ceny České taneční platformy 2012. Ceny se udělovaly ve druhé části programu a získala je především skupina VerTeDance. Inscenací roku je jejich dílo Kolik váží vaše touha?, tanečnicí roku jeho spoluautorka a interpretka Lucia Kašiarová a cenu za světelný design získal Pavel Kotlík za Found & Lostrovněž z dílny VerTeDance. Cenu diváka si odnesla Monika Rebcová. (více na i-DN)
5. června
Lotos a sambar V pražském klubu K4 pokřtil básník Michal Šanda v rámci večera věnovaného novému číslu revue Psí víno svou novou sbírku Sebrané spí si. Šanda je známý především jako autor mystifikační encyklopedie Blues 1890–1940, kterou ve VČD zdramatizovali jako komorní muzikál v hudebním podání Jiřího Slupky Svěráka. Aktuální texty jsou opět založené na mystifikaci, imaginaci a hře. Svým způsobem jde o intelektuálně pábitelské „hospodské“ texty navazující na Bohumila Hrabala, Ivo Vodseďálka a další autory radikálního civilismu. hul
Magistrát letos snížil o deset procent rozpočet všem divadlům a my jsme se dostali do neřešitelné situace. Nezbylo nám než požádat město Praha o peníze v rámci partnerství. Nedostali jsme nic a ani se nikdo neobtěžoval s komentářem, kde by nám vysvětlili proč, komentoval rozhodnutí pražských radních ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab. Divadlo totiž významně uspělo v žádostech o granty Evropské komise z programu Culture 200, projekt Karaoke Evropa se dokonce umístil na šesté příčce ve všech dvouletých kulturních akcích. Další získané granty jsou pětileté: House on Fire (zabývající se dokumentárním či politickokritickým divadlem) a Theatron (zaměřený na zkoumání nového publika). Podmínkou jejich každoročního čerpání je ale předpoklad spolufinancování vyšší než padesát procent. Poslední nadějí divadla je tak finanční rezerva primátora.
6. června
Potlesk pro Pařízka a Krobota
Ceny Nadace Český literární fond za rok 2011 byly předány v Divadle Archa na slavnostním večeru, který měl ovšem přátelsky uvolněný ráz, také díky duchaplnému moderování básníka Eugena Brikciuse a chytrým autorským songům Ivana Hlase a Jiřího Šlupky-Svěráka. Cenu Za divadelní a rozhlasovou tvorbu udělila porota (ve složení K. Černá, M. Doležal, J. Kerbr, K. Král a R. Matys) Dušanu Pařízkovi za inscenaci Fassbinderovy hry Odpad, město smrt v Pražském komorním divadle. Odměněn byl i další divadelník, Miroslav Krobot, ten ovšem cenou Za filmovou a televizní tvorbu, konkrétně za herecké výkony ve filmech Dům a Alois Nebel. br
Na náměstí v centru Olomouce přišlo 2600 platících posluchačů na koncert argentinského tenoristy José Cury, mnoho lidí však poslouchalo též z oken domů okolo náměstí. Partnerkou mu byla korejská sopranistka Wonsin Lee. Ze vzdálenějších míst mohli diváci koncert sledovat na dvou obřích obrazovkách. Cura jen v košili a černých kalhotách diváky pozdravil česky a přednesl árie z Verdiho a Pucciniho oper. Doprovázela Moravská filharmonie Olomouc pod taktovkou Maria de Rose, hudebního ředitele opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. her
7. června
Radioservis vydal další ze série pěveckých recitálů velkých pěvců naší minulosti. Drahomíra Tikalová se na novém CD připomíná vyhlášenými rolemi z českého i světového repertoáru, dvakrát v duetu s Beno Blachutem. Nechybí Mařenka, Rusalka, Halka, Aida, Isolda. Jako dovětek čtyři písně Antonína Dvořáka op. 82. Také Tikalová potvrzuje tehdejší důraz na emocionální výraz, a také na dikci a smysl zpívaného textu.
her
8. června
S mečem pod lipami
Česko-japonská společnost uspořádala již posedmé na pražském Vyšehradě dvoudenní Svátek lip nazvaný Bodaidžu macuri. Diváci mohli na volném prostranství ve Starém Purkrabství navštívit představení brněnského Malého divadla kjógenu (kjógen Bošibari), buddhistické miniliturgie, samurajské souboje, hru na bubny taiko, vystoupili hráči na šamisen Sató Kenja a na šakuhači Ósako Seizan. Nejatraktivnějším hostem byl Mistr Aoki Hirojuki, který vůbec poprvé v ČR představil disciplínu Tenšin-taidó (tanec s mečem). hul
9. června
Ptaly se nebe obláčky
Nedávný absolvent režie KALD AMU Michal Hába vydal ve spolupráci s DAMU v rámci projektu Audioknihy nejen pro nevidomé autorské nahrávky pohádek a dětských básniček Ivana Magora Jirouse s názvem Magoři všem. Texty – spolu s ním – interpretují jeho spolužačky z DAMU Sofia Adamová, Markéta Dvořáková a Barbora Kubátová, na svého otce v souvislosti vzniku textů vzpomíná Jirousova dcera Františka. Zpracování je hravé, komunikativní, většinou mile dětské. V některých okamžicích má až dramatický potenciál, jinde respektuje undergoundový hudební podtext. Album je svým způsobem umělecký artefakt. Vychází v „samizdatově“ syrovém obalu vytvořeném v přeloženém, svorkami spojeném tvrdém papíru s nalepenými a rukou psanými informacemi (včetně Brailleova písma) a sprejem à la graffiti vytvořeným titulem. Vytvořil jej Jiří Dvořák s využitím grafik Marty Jirousové Veselé. hul
10. června
Naostro s maďarským
divadlem! Divadlo Na zábradlí představilo ve večeru nazvaném Naostro! formou scénických čtení výběr ze současné maďarské dramatiky. Na programu byla nejprve pohádka Kútból mentett királyság (Království s čarovnou studnou) v podání mladého alternativního maďarského souboru Lakmusz Csopor a promítání filmové verze inscenace Černá země souboru Krétakör v režii Arpáda Schillinga. Centrem večera ale byla scénická čtení pěti nových, čerstvě přeložených maďarských her v různých prostorech DNz v režiích Davida Czesaného, Lucie Ferenzové a Lucie Málkové. K tomu všemu vařil přední český dramatik Karel Steigerwald se synem Davidempravý maďarský guláš a k ochutnání byla též maďarská vína. Na konci se konala diskuse s pozvanými autory a hosty. Hry, které v průběhu večera zazněly, vybrali a přeložili G. Korpič, J. Čumlivski, A. Vaculíková a K. A. Šrubařová. (více na i-DN) hul
Muzikál Once o vztahu irského muzikanta a české imigrantky, na němž se výrazně podílela česká zpěvačka a autorka Markéta Irglová, opanoval letošní udílení prestižních cen Toni: cenu za libreto obdržel Ende Walsh, za režii John Tiffany, další ceny přišly za scénu, ozvučení, light design a orchestraci. Hansard s Irglovou však cenu získat nemohli, neboť většina jejich hudby již zazněla ve filmu a byla oceněna Oscarem, tudíž nesplnila nominační kritéria. her
Komentáře k článku: 30. května – 10. června
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)