Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 8)

    Up

    Nejlepší inscenací letošního festivalu pro mě bylo Vykouření (naší kauzy, vaší kauzy) brněnského Divadla Husa na provázku.

    První část vesele vysvětluje, jak se v divadle pracuje s fantazií a divadelním znakem. Ve druhé přicházejí neveselé citace ze soudních spisů kauzy spojené s uvedením inscenace režiséra Olivera Frljiće v Brně v roce 2018. Režisér Jiří Havelka připravil pulsující mozaiku, která nemá hluchých míst.

    Jako odlehčení dobře zafungovala inscenace Jídelní vůz Činoherního studia z Ústí nad Labem. Cestu mezinárodním rychlíkem z Prahy do Ústí nad Labem jsme strávili v jídelním voze, kde se v krátkých minipříbězích vystřídala spousta různých cestujících. Průvodcem v tomto panoptiku nám byl Vrchní ve skvělém podání Jana Plouhara. Jízda to byla divadelně vtipná a lidsky poučná. Mám takové „oddechovky“ ráda.

    Jinou inscenací, která mne potěšila, byl černobílý Proces ostravského Divadla Petra Bezruče. Emočně vypjaté provedení bezvýchodného, nadčasového Kafkova díla se skvěle vypointovaným, takřka filmovým závěrem.

    Ze zahraniční účasti byla z mého pohledu nejlepší závěrečné představení hlavní části programu, inscenace Fragment litevského Klaipėdos Dramos Teatras. Fascinovala mě hlavně propracovaná velkolepá výprava, která doslova „hraje“, a to díky velmi složitým scénickým efektům včetně několika přestaveb a náročné práci se světly. Ocenila jsem, že všichni technici jsou v programu vyjmenováni. Režisér se údajně inspiroval požárem svého bytu a také Čechovovými Třemi sestrami. Čechova jsem sice nerozpoznala, ale – kromě přestaveb – mě svými pohybovými kreacemi strhla Samanta Pinaitytė, představitelka majitelky vyhořelého bytu.

    Down

    Propadem pro mě byla edukativní inscenace Jsme krajina – Příběh lidí, přehrady a času Petry Tejnorové a Marty Ljubkové ve zvolenském Divadle Jozefa Gregora Tajovského. Herci statečně odříkávali text nudné schůze a pak bylo promítání a záznamy zpěvu ptáčků. Jako projekt „Divadlo ve výchově“ to může být využitelné pro přírodopis a dějepis.

    Každoročně se festivalu účastní i hostitelské Divadlo J. K. Tyla a každoročně jsou jeho výkony přijímány více než rozpačitě. Letos tomu nebylo jinak. Inscenace Příliš drahý jed nabídla nosné téma divadelní rekonstrukce vraždy ruského agenta Alexandra Litviněnka, ale provedení tak závažnému tématu divadelně nedostálo. Jako bychom sledovali telenovelu z nemocničního prostředí.

    ///

    Více o letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO v Plzni na iDN:

    Proklatá Plzeň (No. 1)

    Proklatá Plzeň (No. 2)

    Proklatá Plzeň (No. 3)

    Proklatá Plzeň (No. 4)

    Proklatá Plzeň (No. 5)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 1)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 2)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 3)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 4)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 5)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 6)

    31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 7)


    Komentáře k článku: 31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 8)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,