Divadelní noviny > Festivaly Názory – Glosy
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 9)
Rozhodování nebylo jednoduché, protože letos to byly dva festivaly v jednom. Na jedné straně typické festivalové produkce a na straně druhé (částečně) výborný bulvár. Těžko srovnávat!
Up
Předně moji oblíbenci: Dmitrij Krymov a Jiří Havelka.
Z dobrých důvodů se Krymovova produkce jmenovala Fragment. Je to skvělá studie zpustošení a katastrofy vzniklá na základě Čechovových Tří sester. Endgame, zcela v souladu se současnou situací v Rusku. Mimochodem: nejlepší jevištní oheň, jaký jsem kdy viděl!
Co se týká Havelky: Moc se mi líbilo vše, co jsem za poslední roky od tohoto režiséra viděl (díky festivalu!). Tato inscenace se svou přímočarou morálkou byla proto pro mne trochu zklamáním, ale pravá láska musí být trpělivá. Havelkova inscenace je svým způsobem odrazem díla Olivera Frljiće. Ne každý z publika však Frljićovy inscenace zná – šlo tedy o jednostranný dialog. Ale stejně: ode mne pět bodů!
Návrat do Remeše byl radostí díky brilantnímu výkonu Jaceka Poniedziałka jako Didiera Eribona.
A Jan Mikulášek svým klaustrofobickým nastavením vnesl nový život do literatury, která byla dlouho považována za mrtvou (Vzkříšení od Tolstého).
Sledovat Slovenské národní divadlo s jeho velmi zkušenými herci kolem Emílie Vášáryové bylo – jako vždy – radost a štěstí. Je skvělé – jak pro diváky, tak i pro odborníky – že SND má v osobě mladého herce Daniela Fischera v souboru velmi nadaného komika.
Down
Možná jsou pro to dobré důvody: Ale v posledních letech nebyla do Plzně pozvána žádná produkce z Rakouska. Není čas na malou změnu?
///
The decision wasn’t easy because this year it was two festivals in one. On the one hand typical festival productions and on the other hand (partly) excellent boulevard. Hard to compare!
Up
First of all, my favorites: Dmitry Krymov and Jiří Havelka.
It was for good reasons that Krymov’s production was called Fragment. It is a fine study of desolation and disaster on the rudimentary basis of the Three Sisters. An Endgame, completely in line with the current situation in Russia today. Incidentally: The best stage fire I have ever seen!
What concerns Havelka: I loved very much, what I have seen in the last years (thanks to the festival!). So, this production with its straightforward moral was a little disappointing, but true love has to be patient. Havelka’s current play is somehow a reflection on Oliver Frljić’s work. However, not everybody in the audience knows Frljić’s plays – so it was a one-sided dialogue. But anyway: five points!
Returning to Reims was a pleasure thanks to the brillant performance of Jacek Poniedziałek as Didier Eribon.
And Jan Mikulášek brought with his claustrophobic setting new life to a piece of literature that had long been thought dead (Resurrection by Tolstoy).
The Slovak National Theatre with his very experienced actors around Emília Vášáryová is – as always – joy and happiness. It’s perfect, it’s for the audience and for the experts, and with the young actor Daniel Fischer it has a very gifted comedian in his ensemble.
Down
Perhaps there are good reasons: But in the last years there was never a production from Austria invited to Pilsen. Probably time for a little change?
Georg Dox, free journalist, Österreich / nezávislý novinář, Rakousko
///
Více o letošním Mezinárodním festivalu DIVADLO v Plzni na iDN:
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 1)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 2)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 3)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 4)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 5)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 6)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 7)
31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 8)
…
Komentáře k článku: 31. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 9)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)