Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 9)

    Nejvíce mě oslovila koprodukce divadel Łaźnia Nowa (Kraków) a Teatr im. Stefana Żeromskiego (Kielce), která na festivalu uvedla autorskou inscenaci Mateusze Pakuły Jak jsem nezabil svého otce a jak moc toho lituji.

    Do značné míry statická podívaná založená především na textu ovšem měla strhující tempo. Zabývala se navíc důležitými tématy, s nimiž se během života potká většina lidí. Také je nutné podotknout, že na mnohé otázky, jež inscenace pokládá, by bylo už konečně dobré nalézt i v naší republice odpověď…

    Up

     

    Za vrchol festivalu ovšem považuji Pařízkovo nastudování Vilikovského společenskokritického textu Pes na cestě ze Slovenského národního divadla. Režisér Dušan D. Pařízek vytvořil dynamickou, apelativní, ale zároveň i velmi humornou (hlavně v odkazech na T. Bernharda) inscenaci, která poukazuje na fakt, že specifika slovenské společnosti nejsou (nejen) té naší vůbec vzdálená… Výsostně aktuální text i inscenace.

    Pro úplnost zmíním i inscenaci Jakuba Vašíčka  Čáslavská – Tokio – 1964 z plzeňského Divadla Alfa. Půvabná, a především chytrá podívaná.

    Down

    Letošní ročník festivalu Divadlo – aspoň podle mého názoru – neměl vyložený propadák. Je ovšem také pravdou, že jsem si během sledování více než pětihodinové inscenace Extinction, jež byla koprodukcí Si vous pouviez lécher mon cœur a Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, několikrát položil otázku, jestli bylo zapotřebí věnovat tolik času a energie organizátorů na zprostředkování zážitku, který mi z divadelního hlediska nepřinesl nic podnětného. Sledovat technoparty, posléze dvouapůlhodinové live cimena a nakonec hodinový monolog v takto protahovaném balení mi přišlo zbytečné.

    Jist si nejsem ani pozváním inscenace Sága rodu MarxůDivadla Husa na provázku. Jde sice o solidní produkci, nicméně nepřekračující průměr. Více než vřelý vztah festivalové dramaturgie k režiím Jana Mikuláška je už dlouhá léta více než zřetelný. Ne vždy se však jedná o skvosty.

    ///

    Více o letošním festivalu Divadlo na iDN zde:

    Comédie-Française v Plzni

    DIVADLO, ne DIVADLO (No. 1)

    DIVADLO, ne DIVADLO (No. 2)

    DIVADLO, ne DIVADLO (No. 3)

    DIVADLO, ne DIVADLO (No. 4)

    DIVADLO, ne DIVADLO (No. 5)

    Prohlášení SND po představení Pes na cestě

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 1)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 2)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 3)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 4)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 5)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 6)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 7)

    32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 8)


    Komentáře k článku: 32. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 9)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,