Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    3LO3

    Jak naštvat režiséra či jiného šéfa (návod)

    Martin Falář, Petr Váša, Hubert Krejčí

    Martin Falář

    Režiséra, a to mluvím ze své vlastní zkušenosti, naštvat nelze. Ten se totiž dřív naštve sám. Většinou proto, že mu nikdo nerozumí, svět je nespravedlivý a jeho talent nedoceněný. Rychlost, s jakou se sám naštve, záleží přímo úměrně na míře, s jakou není schopen žít svůj vlastní život. A tak většinu své energie vsadí do nekonečných handrků s herci, kostymérkami, jevištními techniky, dramaturgy a produkčními.

    Po pravdě, divadlem se zabývá podivná banda lidí, kteří potřebují projevit svou osobnost a svoje názory, zatímco naprostá většina lidí se spokojí s tím, že prostě a klidně anonymně pracuje a vydělává peníze – peče chleba, vyrábí lokomotivy, prodává jablka nebo sklízí brambory.

    Znám režiséry, kteří nejsou schopni vést svůj osobní život a umění je pro ně doslova vším. Znám i takové, kteří mají pocit, že svým uměním zlepší svět, ale nebyli jen schopni nalézt svoje místo mezi lidmi. A pak jsou tu ti, kteří bojují za nový umělecký výraz. Ti už vůbec nikomu nerozumějí. Ale pro nezadané intelektuály, kteří nemají s kým trávit večer a televize je pro ně póvl, jsou jejich představení ideální. A někteří režiséři se zabývají divadlem prostě proto, že ta profese má šmrnc a oni mají být čím zajímaví. Dost z nich má různé mindráky nebo frustrace, a proto rádi poroučejí jiným. Dotkněte se nějakým způsobem jejich nevyrovnaných životů a urazili jste jejich tvorbu. Dotkněte se nějakým způsobem jejich tvorby a urazili jste je. Do morku kostí naštvali.

    A teď trochu modernisticky fragmentární závěr: Vyrovnané lidi v podstatě nelze naštvat. Je krásné, když z něčího zkaženého života vznikne cosi, co se člověka citově dotkne. Podivíni jsou všude. Divadlo je prapodivná banda. Největší umění je pečení.

    Petr Váša

    První krok: Rozhodněte se, který ze tří typů organizace tvůrčí činnosti je vám nejbližší:

    a) mocenská pyramida

    b) distribuovaná zodpovědnost

    c) anarchie

    Druhý krok: Z následujících sedmi možností vyberte tu, která nejlépe vyhovuje vašemu založení, a nepřímo, polopřímo nebo přímo seznamte šéfa se svým názorem:

    1) Máte špatné výsledky.

    2) Máte špatné metody.

    3) Máte špatné cíle.

    4) Nejste dobrý šéf.

    5) Nejste šéf.

    6) Šéf je zbytečný.

    7) Šéf? Co to je?

    Další možnosti: Kombinujte.

    Hubert Krejčí

    Řekněte režisérovi (= ratlík odněkud z Prahy), že jeho talent má světovou úroveň! Že jeho režijní výtvory minulé i příští byly a budou plny dokonalosti, svěžesti a hluboké sdělnosti. (Plky nacvičte z českých recenzí.) Omluvte se pak za svou žvanivost: vynikající výkony režisérovy nelze pouhými slovy postihnout. Ach, maestro, smekáme klobouk. (Pod kloboukem se objeví čepice s hlavou šaška.) Škubne-li sebou režisér a napřáhne pěst, hoďte mu hrst mletého pepře do tvůrčího obličeje; prvotřídní umělec promění se v lající a soptící monstrum. Urazili jste českého divadelního režiséra.

    • Autor:
    • Publikováno: 1. dubna 2015

    Komentáře k článku: 3LO3

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,