Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    4 + 4 = 8 1/2 (No. 4)

    V potemnělém průjezdu poblíž pražského Jungmannova náměstí se nachází bývalé Ústředí lidové umělecké výroby (ÚLUV). Několikapatrový syrový prostor, který byl vybrán, aby po 8 a 1/2 dne ožil festivalem 4 + 4 dny v pohybu. V průběhu středečního odpoledne byl dům svědkem diskuse Tanec v roce 11 a po setmění, když za okny zahořely pouliční lampy, přivítal inscenaci Požár. Premiéru čerstvého soustíčka z kuchyně sdružení Boca Boca Lab.

    Perla české funcionalistické architektury postavená v roce 1936 podle návrhů architekta Oldřicha Starého… Snímek 4+4 dny v pohybu

    Buch buch

    Funkcionalistický palác,  určený původně jako výstavní výloha mladého československého průmyslu, svoji slavnou minulost a především neslavnou současnost nijak nezakrývá a neuhlazuje. Každý počin, který se tu odehraje, nechává vrůst do své, dnes rozpadající se fasády, stěn a schodů, vyhřezlých kabelů, zprohýbané podlahy a špinavých oken, a dodává mu tak výraznou site specific atmosféru. Představení se odehrálo v divadelním sále (vymlácené hale) s prosklenou stěnou za otevřenou scénou (kusem volné podlahy), skrze níž bylo možné pozorovat večerní shon lidí a automobilů i klid zažloutlé záře pouličního osvětlení.

    Před sto lety, těsně před začátkem první světové války, nebylo klidu v ulicích mnoho. Jen co vzlétli bratři Wrightové v roce 1903 poprvé motorovým letadlem, uzavřela Velká Británie s Francií a Ruskem Dohodu. Po neúspěšné revoluci v Rusku bylo v Rakousku roku 1907 zavedeno všeobecné hlasovací právo, načež pět let poté vyplul a ztroskotal Titanic…

    Boca Loca Lab byli vždy výrazně stylizovaní, ať už šlo jejich Evropany (z nichž je tento snímek), anebo současný Požár. Snímek JEDEFRAU.ORG

    Boca Boca Lab se pod vedením Jiřího Adámka (mj. laureáta Pocty festivalu …příští vlna/next wave… v kategorii Osobnost roku 2007) chopilo dějinného materiálu a zcela ho přetransformovalo ke svým voicebandově-výtvarným účelům – inscenaci Požár aneb Příběh Evropy před vypuknutím první světové války. Na motivy zkázy Titanicu vzniká něžný pětihlas. Ryk a vřava 1. světové války je rozložena do harmonických tónů, neboť velká vleklá válka vlaky vlajky vlající se zdají být k tomu přímo vybízející. Stejně tak brm brmmmmm jízda moderním automobilem či přelet stroje bratří Wrightůůůůůůůůůů. Nacházíme se ve věku objevení pásové výroby, kde každá součástka má své místo – kaž-dá sou-část ko-ná svo-ji prá-ci přes-ně pod-le pokynů, podle pokynů, podle pokynů, lidé se stávají stroji, stroje lidmi.

    Když Titanic v roce 1912 vyplul z loděnic v Belfastu, vypadalo vše jako krásné dobrodružství moderní doby. Snímek archiv

    Opojena skvělou technikou a překotným pokrokem doby, zapojena vášnivě do současných politických otázek, propojena harmonií svých hlasů – vede pětice mladých lidí nekonečně učené debaty o světě, aniž by kdo z nich kdy viděl dělníka při práci či skutečný život na venkovském statku. Pánové v kloboucích a fracích, dámy v krinolinách a rukavičkách. Teoretizují, dobře vzděláni, dobře zajištěni a dobře vychováni, aniž by se jich události bouřlivé doby doby buch buch doby buch výbuch vybuch vý bůch, Bůh ví ví více týkaly. Pozorují, hodnotí, filosofují. Vedou řeči, jež pěkně znějí. Zatímco měšťanská omladina odpočívá u čajového dýchánku v přírodě, jejich herečtí představitelé obstarávají škálou svých hlasů zvučící veškerenstvo kolem nich – automobily, letadla, vlaky… Historický námět, historické kostýmy, historická témata – moderní scéna, originální pohybové ztvárnění, vokální interpretace vybraných motivů – přes zdánlivou nesourodost zapojených prvků funguje celá inscenace jako celek výtečně, stylově, čistě. Zdánlivá nenucenost slov a pohybů jsouc pozorována pečlivě ukázala se být propracovanou kulisou a pečlivě připravenou rozjezdovou plochou k rozebíraným tématům. Scéna v plavkách, ve kterou hra překotně vyústila po vypuknutí velké „revoluce sentimentu v Rusku“ (vyzdvihuji skvělou a efektní ruštinu protagonistů v této části performance), jen podtrhla stylovou spojitost s filmovým Rozmarným létem. Mistrovství řeči a hlasu ve spojení s běžnou denní činností, ovšem herecky propracovanou do nejmenšího detailu.

    Každý počin, který se tu odehraje, nechává vrůst do své rozpadající se fasády, stěn a špinavých oken. Snímek 4+4 dny v pohybu

    Kdo z čtenářů si pamatuje inscenaci Poslední oheň, již před několika lety na Nové scéně představilo Studio Továrna, tomu bude premiérový site specific prostor ÚLUV naléhavě povědomý. Poslední oheň se totiž odehrával zcela netradičně v kavárně v nejvyšším patře Nové scény. Židličky pro diváky, za „jevištěm“ skleněná stěna s průhledem na protější dům a zažloutlé světlo lamp probleskující dovnitř…

    Nuže, máte-li kdo z milých našich čtenářů zmrzlé prsty či ledové srdce, zajděte 15., 21. nebo 22. listopadu do Divadla Kampa. Některá z repríz Požáru vás jistě nenechá chladnými.


    Komentáře k článku: 4 + 4 = 8 1/2 (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,