Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    6provokujicichdnu.sk (No. 3)

    Sympatický bratislavský festival Nová dráma/New Drama  se uskutečnil na několika scénách slovenské metropole ve dnech 13. až 18. května. Podmínkou účasti je nastudování textu, který není starší než deset let, přičemž nutně nemusí jít o dílo slovenských autorů. Přinášíme závěrečnou část původní reportáže.

    nova drama-logo

    Alternativní „prostor současné kultury A4“ nacházející se mimo centrum města (ale za dvacet minut lze do něho pěšky dorazit) nabídl ve svých sklepních prostorách dvě produkce.

    Zocel mé srdce

    Ján Šimko připravil projekt Touláme se nocí, přezáření ohněm (anglická varianta titulu Steel my heart  zní efektněji), který vychází z dramatické proměny východoslovenského regionu, spojeného s privatizací tamních železáren na Košicku.

    FOTO archiv festivalu

    Neumělá směs filmových dotáček a zcela amatérských (v tom špatném slova smyslu) hereckých výkonů nepřesvědčila. FOTO archiv festivalu

    Nepochybuji o bolavém potenciálu tématu, neumělá směs filmových dotáček a zcela amatérských (v tom špatném slova smyslu) hereckých a „baletních“ výkonů ovšem nepřesvědčila. Inscenace má výrazně protiamerický akcent. Politický rozměr nemohu posoudit, nic o privatizaci Východoslovenských železáren nevím. Umělecká výpověď však působí značně rozpačitě. Světlejší momenty se projevovaly pouze v komickém herectví Vlado Zboroně spjatého i v minulosti s bratislavskou divadelní avantgardou.

    Stopy Franze Kafky

    proces-letak

    Vystupoval i v přesvědčivější produkci Proces procesu procesem, kterou připravil Dušan Vicen se svou skupinou SkRAT. V inscenaci jsme mohli vidět některé protagonisty z byvší Uhlárovy Stoky, také však mnohostrannou herečku Janu Oľhovou (mimochodem též výraznou v Sedmi dnech). Ve Vicenově projektu jde o drtivou výpověď týkající se současného zbytnělého „práva“ (zdá se, že máme se slovenskými přáteli podobné zkušenosti).

    FOTO archiv

    Text zachycuje zcela cynické právníky, kteří „jen“ – zcela rigidně podle předpisů – konají svou povinnost. FOTO archiv

    Do jevištního tvaru vstupují výrazné aluze na Kafkův Proces. „Zahajuje se“ podobenstvím o dveřníkovi. Poněkud op-artově působící výtvarná složka připomíná v hravě promítaných letristických obrázcích neustále jméno Josef K. (a to v různých jazykových mutacích). Nešvary neprávně právního systému jsou dovedeny ad absurdum: tak například exekutor nezabavuje pouze střechu nad hlavou, ale i jednotlivé tělesné orgány, ačkoliv „dlužník“ ještě nezemřel. Nebo mladík je finančně ruinován proto, že mu jako šestiletému matka zapomněla koupit dětský lístek do tramvaje, orgány čekaly, až mu bude osmnáct, a penále zatím narostlo do obludných rozměrů.

    FOTO CTIBOR BACHRATÝ

    Nešvary neprávně právního systému jsou dovedeny ad absurdum. FOTO CTIBOR BACHRATÝ

    Text zachycuje zcela cynické právníky, kteří „jen“ – zcela rigidně podle předpisů – konají svou povinnost. Škoda, že inscenace postrádá gradaci a temporytmus, utápí se v retardujících improvizacích a špatná akustika prostoru ubírá značně na srozumitelnosti sdělovaného (jako by si „hráli pro sebe“, napadalo mě při nesnadném sledování). Čestnou profesionální výjimkou byla ovšem v tomto ohledu již připomínaná Jana Oľhová.

    /Dokončení 17. 6./

    • Autor:
    • Publikováno: 14. června 2013

    Komentáře k článku: 6provokujicichdnu.sk (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,