Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    7.—20. března

    7. března

    Bývalý tiskový mluvčí Václava Havla Ladislav Špaček vydal knihu vzpomínek na spolupráci s exprezidentem s názvem Deset let s Václavem Havlem. Publikace je plná humorných, dojemných i překvapivých vzpomínek, přináší svědectví o domácích i zahraničních cestách s bývalým prezidentem, o jeho nemocech, manželkách, poradcích nebo třeba jeho vztahu k novinářům či dětem.

    8. března

    Jsem racek…
    V pražské Incheba Areně se pojedenadvacáté udílely ceny Akademie populární hudby Anděl 2011. Andělský večer ovládl Václav Neckář – vstoupil do síně slávy, jeho Půlnoční získala ocenění za klip a skladbu. Zpěvačkou roku se stala Lenka Dusilová. Tři sošky získal hudebník, zpěvák a herec Tomáš Klus, nedávný absolvent DAMU, který účinkuje i v inscenaci Deadline ve Studiu Ypsilon. Jak je CD Racek chaoticky sestaveno z různých žánrů a nálad, tak takový je Tomáš Klus. Nikdy nebudu dělat striktně folk. Vždycky mě bude bavit i trochu rocku, trochu country. Jsem hudební houba. Třeba někdy ztvrdnu a už nebudu toužit nic nasávat. Teď jsem ale racek. Chci se pohybovat svobodně, řekl v rozhovoru, který nejdete na i-DN.
    Helena Herbrychová

    9. března

    Vůle k analýze Výbor z textů Evy Uhlířové (1933–1969) Vůle k tvorbě vychází v edici Eseje, kritiky, analýzy (České divadlo), kterou vydává Institut umění – Divadelní ústav. Publikaci připravila a doslovem opatřila Jana Patočková. Uhlířová patřila k předním českým teatrologům, byla také v šedesátých letech redaktorkou Divadelních novin. Vystudovala romanistiku a její zájem se soustředil především na kritickou analýzu inscenací francouzské a italské dramatiky, její pronikavé texty však reflektovaly také ranou tvorbu Václava Havla. Psala však například i o Krejčově inscenaci Čechovova Racka v Bruselu (1966). Výrazná erudice a jiskřivý styl mladé autorky (tragicky zemřela šestatřicetiletá) vzbuzují úctu, jsou však také inspirací pro dnešek, kdy postavení divadelní publicistiky ve společnosti je značně odlišné od doby, v níž kritické analýzy Evy Uhlířové vznikaly. br

    Konceptuální hudba Nakladatelství Guerilla Records vydalo album současné pražské skupiny Skrytý půvab buržoazie, jež navazuje na proud undergroundové tradice české rockové scény. Tentokrát jako kvarteto – doplněni hráčem na elektronické nástroje Janem Faixem – pokračují v sonické hlukové hudbě tentokrát s výrazně konceptuálním charakterem až proklamativně se zabývajícím smyslem hudby a umění vůbec. Zhudebňují například části z Poledňákova a Fukačova Úvodu do studia hudby, Oberbergerovy eseje Ze života mravenců, Darwinova Deníku či Cageovy úvahy Ticho. Křest CD se konal v pražském klubu Café v lese. hul

    10. března

    V novodobé premiéře zaznělo v pražském Českém muzeu hudby oratorium La passione di Gesu Cristo od Josepha Schustera. Barokní orchestr a vokální soubor Collegium 1704 řídil Václav Luks.

    11. března

    Romantickým baletem Korzár zahájila společnost Aerofilms projekt Balet v kině. První letošní přenos z moskevského Bolšovo těatru se promítal do jedenácti kinosálů.

    Lilka Ročáková-Rybářová nastudovala s plzeňskými dětmi ve spolupráci s operou Divadla J. K. Tyla v Plzni inscenaci O Rusalce. Zhruba pětačtyřicetiminutovou verzi Dvořákovy Rusalky s autorkou projektu připravil dirigent Ivan Pařík, kostýmy zapůjčilo divadlo z fundusu a děti ve foyeru plzeňského Velkého divadla doprovodila klavíristka Ivana Janečková. Projekt premiérovaný v rámci plzeňských Dnů B. Smetany vzbudil značný ohlas, kolem desítky repríz se odehrálo pro plzeňské školy. Po loňském uvedení Mozartovy opery Bastien a Bastienky (kolem 30 repríz!) jde o druhý projekt, jímž profesorka plzeňské konzervatoře Lilka Ročáková–Rybářová zřejmě utvořila základ dětského studia při plzeňské opeře. her

    Ruskými náboji Nedělní večery patří v pražském Činoherním klubu už několik let hostům. Vlajkovou lodí tohoto programu je dramaturgický projekt Radvana Pácla ČK uvádí, který zmlsaným pražským divákům představuje zásadní počiny amatérských divadelníků. Pravidla se mají porušovat, a tak tu a tam se během těchto večerů objeví host mimo-divadelní. Takovým byl i večer příznivců kdysi samizdatového, dnes jednoho z nejvýznamnějších kulturních periodik u nás, Revolver Revue. Tentokrát ohledávali jeho autoři kulturní trendy a podoby současného Ruska.
    (více na i-DN) Marcela Magdová

    12. března

    V pražském Divadle Hybernia vystoupil v rámci svého turné po českých a moravských městech proslulý japonský bubenický soubor Yamato. Japonští bubeníci předvedli divákům svou nejnovější strhující show Gamushara – The beat of Courage.

    Na koncertu Nadačního fondu Trebbia v pražském Obecním domě obdržel Evropskou cenu Trebbia 2012 brněnský operní pěvec Richard Novák. Významný basista, od roku 2011 také držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství, tím završil oslavy svého letošního jubilea. her

    Anglický učitel brněnského Biskupského gymnasia Albert Thomas Vickery (63) odešel s podmíněným trestem od odvolacího Krajského soudu v Brně. Byl obviněn z vandalismu, když na podporu brněnské opery popsal budovu brněnského magistrátu nápisy Save the Opera! Save the Ballet! Get Angry! (Zachraňte operu! Zachraňte balet! Vzbuřte se!). Obžalován byl také z útoku na veřejného činitele, neboť se vzpěčoval policii, která ho při činu přistihla a zasahující policisty podle obžaloby počastoval sprostými anglickými nadávkami a přirovnal je k Hitlerovi. Sám si naopak stěžoval na násilí ze strany policistů, kteří ho prý cestou do cely zbili. Před soudem se hájil sám s pomocí překladatelky a názorně herecky předvedl některé pasáže konfliktu. A také si stál za svým prohlášením na adresu jednoho policisty: Myslím, že se choval jako fašistické prase, což jsem mu také řekl. her

    Hospodářská komora České republiky ve spolupráci s komunikační agenturou New PIN s. r. o. a Českou televizí poprvé udílela Řád Vavřínu osobnostem, které významně přispívají k obecnému bohatství a úrovni nejen naší společnosti. V pražském Obecním domě byl mezi 26 laureáty vyznamenanán také režisér a ředitel Městského divadla v Brně Stanislav Moša. Kandidáty na ocenění navrhovaly složky Hospodářské komory, podnikatelé a občané. Nositelem řádu Vavřínu se může stát taková osobnost či instituce, která svým jednáním nebo činem vyvolává nebývalou úctu a respekt, naplňuje okolí dobrem a řada občanů s ní často propojuje svůj celoživotní postoj. Zároveň dodržuje společenskou a podnikatelskou etiku a pravidla fair play. her

    13. března

    V Brně začal třetí ročník festivalu Brněnský lunapark, do kterého se zapojilo třináct brněnských souborů a stejný počet kaváren. Přímo pro festival připravily premiéry tři soubory: Divadlo Feste uvedlo program Konečné řešení kulturní otázky… Výchozím textem se nám stal reálný zápis z porady magistrátu, který někdo vynesl ven a který dobře vystihuje vztah magistrátu a nepříspěvkové sféry; soubor DIVO4 s inscenací Divnototo / brní to, krní to, co je to. Bude to takový cirkus se slovy ve voicebandovém stylu…; Buranteatr s inscenací Nesmrtelní aneb Show o konci světa.

    15. března

    Dagmar Havlová chystá knihu, která bude zachycovat smuteční akce po skonu Václava Havla. Informuje o tom na svém webu. Kniha o poslední cestě prezidenta by měla obsahovat především prostřednictvím fotografií popis pietních akcí, které se konaly do 4. 1. 2012, kdy Havlová uložila urnu s popelem do rodinné hrobky.

    Ravenhill ocenil ústeckého Hamleta Centrum současné dramatiky ocenilo nejlepší divadelní inscenaci nového dramatického textu. Cena nesoucí jméno dramatika Marka Ravenhilla byla udělena již podruhé, tentokrát se slavnostní večer konal v Divadle Na Prádle. Tentokrát si ji odneslo Činoherní studio z Ústí nad Labem za inscenaci intelektuální frašky rakouského dramatika Ewalda Palmetshofera s názvem Hamlet je mrtev. Bez tíže. Režíroval ji David Šiktanc. Cena má netradiční podobu – jedná se o kožich. Letos ho navrhl výtvarník David Černý. Kabát je červený a zdobí ho plyšová zvířátka. (Recenzi vítězné inscenace naleznete na i-DN.) LDS

    11 × S+H Firma Supraphon vydala další díl ze svého bohatého archivu nahrávek Divadla Spejbla a Hurvínka. Výběr s názvem Spejblovy starosti a Hurvínův apríl zahrnuje jedenáct scének z let 1967–77, pod nimiž jsou podepsáni i osvědčení literáti František Nepil či Pavel Grym. Současný interpret Spejbla a Hurvínka Martin Klásek se v nich poprvé představuje vedle svého učitele Miloše Kirschnera (Spejbl v kravíně, 1977). hul

    16. března

    Národní divadlo Brno uvedlo do své síně slávy režiséra Zdeňka Kaloče. Poctu za celoživotní dílo si vysloužili také tanečník a choreograf Jiří Nermut, operní pěvkyně Věra Lesmanová-Nosková a bývalý dlouholetý operetní dramaturg Ivo Osolsobě.

    18. března

    Východočeské divadlo Pardubice se s předstihem připojilo k oslavám Světového dne divadla. Svátek všech divadelníků si připomnělo Dnem otevřených dveří.

    19. března

    Vítání jara se Shakespearem
    Nový cyklus večerů s divadelními tvůrci, autory či překladateli nese název Řeznická open (odehrává se na adrese tohoto divadla). Jako první v řadě se představil překladatel Jiří Josek. Herci Ilona SvobodováMiroslav Táborský četli dialogy z jím přeložených Shakespearových her, také přidali několik mistrových sonetů. Blížící se jaro předznamenalo téma večera – proměny lásky. Chronologie se netýkala datace her, ale vývoje milostného citu od jeho prvních projevů (Sen čarovné noci, Romeo a Julie) až po jeho projevy rasantní (Zkrocení zlé ženy), zničující (Othello) či směšné (Veselé paničky windsorské). Oba interpreti se přiměřeně „převtělovali“ a bodovali přesnou interpretací. Příjemný večer, navštívený hojně především překladatelovými kolegy, byl neokázalou poctou profesi, která nebývá osvětlena září reflektorů. br

    Institut umění – Divadelní ústav ve spolupráci s Francouzským institutem připravil v rámci Dnů frankofonie 2012 večer scénických čtení s názvem Rozumíme si? On se comprend? Setkání nad texty Romana Sikory Zpověď masochisty a Zmatek nad zmatek Samuela Galleta, Oživení a Komuniké č. 10 moderované překladatelkou a režisérkou Katie Halou se např. zúčastnila režisérka Lucie Málková nebo dramaturg pařížského Theatre du Rond-Point Jean-Daniel Magnin.

    V prostorách Akademie věd se uskutečnila tematická konference nazvaná Václav Havel v soudobých dějinách. Hlavní pozornost byla věnována Havlovi-filosofovi, jeho povaze či jeho vztahu ke komunistickému režimu. Okrajově ale byly např. debatovány i jeho možné vazby na západní tajné služby.

    Ostravská labuť V pražském komorním sále Café galerie se konala vernisáž výstavy Ostravská labuť Marta Roszkopfová věnovaná scénickým a kostýmním návrhům této scénografky. Ač se Marta Roszkopfová narodila v Žilině, vystudovala v Bratislavě a rok byla na stáži u Joszefa Szajny v Polsku, celý svůj dosavadní umělecký život prožila v Ostravě. Spolupracuje převážně s divadly v tomto regionu, příležitostně i s divadly v Brně, Praze a dalších městech. Dosud vytvořila téměř 290 výprav (scéna a kostým), spolupracuje i s dalšími výtvarníky, takže její letošní bilance je téměř 350 inscenací. Výstavu z návrhů, které jsou součástí Scénografické sbírky Divadelního ústavu, připravily Helena Albertová a Denisa Šťastná a potrvá do 19. dubna 2012. pap

    20. března

    Vezměte děti do divadla! Od roku 2001 je 20. březen slaven po celém světě jako Světový den divadla pro děti a mládež. České centrum mezinárodní organizace divadel pro děti a mládež ASSITEJ pořádá v tomto období Přehlídku českých divadel věnujících se tomuto směru divadelní práce. Od roku 2002 navíc jmenuje na jeden rok Krále či Královnu českého divadla pro děti a mládež. Letos jím byl v Divadle v Celetné slavnostně korunován divadelník a loutkář, zakladatel svitavského divadelního souboru C Karel Šefrna. Provolání k Světovému dni divadla pro děti napsala kanadská herečka a dramatička Suzanne Lebeau. Je velké pokušení věřit, že realita je pravda / a fikce lže. / Proč by mě ale potom políček do tváře, / jednoduchý políček na jevišti zneklidnil / až do dalšího dne / zatímco / jsem včera v televizi bez emocí sledovala živé přenosy z války / slyšela informace, že zítra by mohla přijít velká katastrofa / zprávy mnohem serióznější / závažnější, píše v něm. (více na i-DN) hul

    • Autor:
    • Publikováno: 3. dubna 2012

    Komentáře k článku: 7.—20. března

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,