8. února—21. února
8. února
Co žralo V+W Supraphon vydal na 2CD dosud nepublikovaný záznam z posledního setkání Jiřího Voskovce a Jana Wericha ve Vídni v polovině října 1974. Na albu nazvaném Poslední forbína je tak po 38 letech zveřejněn rozhovor, který – tak jako nedávno vydaná jejich korespondence – vypovídá o smutných chvílích a dobové ostrakizaci velkých českých klaunů. Čtyři večery věnovali u magnetofonu nahrávání vzpomínek a upřesňování důležitých životních okamžiků. Originální pásky s monofonním záznamem si Voskovec odvezl do Ameriky a na své LP desce Relativně vzato z poloviny 70. let použil 15 vybraných minut. Nyní vychází více než 150minutový záznam téměř kompletní. Rozhovor je o to cennější, že Voskovec s Werichem se tehdy setkali naposledy. Záznam byl digitálně remasterován a podařilo se z větší části vyčistit i to, co Voskovec v roce 1974 považoval za nemožné. Pásky, z nichž vzniklo toto album, dostal jejich současný majitel Karel Koliš krátce po úmrtí Jana Wericha od jeho dcery Jany. hul
Holub ve Smečkách V Galerii Smečky začala výstava Vladimíra Holuba (1912 – 1995). K vidění je téměř dvě stě káží, které pocházejí ze sbírek Památníku národního písemnictví. Soubor koláží doplňují objekty zapůjčené ze sbírek Muzea Jindřichohradecka. Vadimír Holub je označovaný jako „poslední surrealista“, „polozapomenutý český modernista“ nebo „zapomenutý autor avantgardy“. Věnoval se výtvarnému experimentu, kresbě, koláži a objektu. Ve své tvorbě využil podněty dadaismu, surrealismu i poválečného západoevropského umění. Jeho dílo je objevováno postupně, přispívají k tomu články v odborném tisku, diplomové práce studentů uměleckých škol, expozice v muzeích a výstavy. K nejvýznamnějším patřila retrospektivní výstava uspořádaná v roce 2002 v Muzeu Wilhelma Lehmbrucka v Duisburgu, která byla zaměřená v souladu s programem muzea hlavně na prezentaci jeho sochařského díla. V roce 2006 v rámci výstavního projektu 100 let – 100 hlav zařadil ředitel téhož muzea Christoph Brockhaus Vladimíra Holuba mezi sto předních světových umělců 20. století.
9. února
V červnu letošního roku vyprší Duncan Centru dvacetiletá smlouva na pronájem své hlavní budovy v Branické ulici a Praha 4 ji nehodlá prodloužit. Kolem druhé budovy, kterou konzervatoř využívá ve Školní ulici, jsou navíc pozemky koupené developerskou společností. Městská část se hájí, že jí současná legislativa neumožňuje automaticky prodloužit pronájem a do výběrového řízení se může přihlásit i současný nájemce. Ovšem v případě neúspěchu je na vážkách osud celé školy, protože druhá budova ve Školní ulici je ve špatném technickém stavu.
10. února
Srdce pro Havla Na piazzetě Národního divadla byl instalován výtvarný objekt Srdce pro Václava Havla. Jedná se o dílo vytvořené z vosku svíček přinesených na spontánně vzniklá pietní místa po smrti Václava Havla. Autory projektu jsou Lukáš Gavlovský a Roman Švejda. Jsme hrdí, že tato plastika ztělesňující samu podstatu Havlovy filosofie bude instalována právě u nás, symbolicky v samotném fyzickém středu Národního divadla, řekl ředitel ND Ondřej Černý. Objekt byl na místě sestavován z jednotlivých dílců, které vznikaly za pomoci mnoha dobrovolníků od 20. ledna v pražské Trafačce, alternativním uměleckém prostoru, kde se nachází galerie a kreativní ateliéry. V případě příznivých teplotních podmínek bude Srdce stát na piazzetě Národního divadla do 10. dubna. Slavnostní Otevření Srdce zahájila taneční skupina Nanohach a další umělci a hosté. pal
Ve stínu pracáku Ve foyer Divadla Komedie byla instalována fotografická výstava technika Divadla Komedie a jednoho z hráčů šachového Magor Oáza Teamu Jiřího Valenty nazvaná Ve stínu pracáku. Černobílé fotografie mapují nekonečný život kulisáků na divadelním jevišti i v zákulisí. hul
11. února
V budově činoherní scény Městského divadla Brno byla otevřena výstava scénografa Milana Zezuly. Právě s tímto brněnským souborem spojil Zezula většinu své umělecké dráhy, vytvořil scénické a kostýmní návrhy pro 270 zdejších inscenací. Letos v červenci uplyne od umělcovy smrti 20 let. Výstavu tvoří fotografie, scénografické návrhy a také Zezulovy plakáty k inscenacím.
Rozpačité vraždění
Na festivalu Žižkovská štace, který již čtvrtým rokem seznamuje pražské diváky s inscenacemi regionálních divadelních souborů, se tento týden představila profesionální scéna Vysočiny – Horácké divadlo Jihlava. Po svěží francouzské konverzačce Bůh masakru a inscenaci pro mládež podle předlohy finského prozaika a dramatika Mika Waltariho Čarodějka nabídli Jihlavští Kohoutův psychodramatický opus s detektivní zápletkou Ubohý vrah. Režisér se spolehl na přímočarý, prvoplánový výklad. (více na i-DN) mag
12. února
Není všechno rock’n’roll
V pražském Divadle Na Prádle hostovala pardubická komorní inscenace Benny Rock’n’roll Star, „populárně naučná přednáška“ rekonstruující životní osudy rokenrolového krále Bennyho a na jeho příkladě ilustrující vznik a vývoj rock’n’rollu a jeho podžánrů. Na jevišti diváky tímto světem zpěvem i akcí provádějí akademici Kristina Jelínková, Jiří Kalužný a Jiří Šlupka Svěrák, kteří v minulosti již zmapovali životní příběh Mississippi Blues Bena a zpěvného Zbojníka Janíka. K tomu je doplnili ještě herec Josef Vrána a kapela Na tahy! alias Můžete si za to sami! alias Benny rock’n’roll band v režii a za účasti režiséra a baskytaristy Jiřího Seydlera. hul
V německém tisku se psalo o novém nastudování Wagnerovy opery Zlato Rýna ve Státní bavorské opeře v Mnichově (prem. 4. února). Němečtí kritikové si náramně cenili i Štefana Margity, který v prestižním nastudování dirigenta Kenta Nagana zpíval roli Logeho, pochvalovali si jeho hrdinný znělý jasný hlas i sugestivní herecký výkon. her
Česká baletní „Nej“
Ve Stavovském divadle byly slavnostně vyhlášeny výsledky Soutěžní přehlídky současné taneční tvorby ČR 2011. Celoroční přehlídky se zúčastnily všechny stálé samostatné baletní soubory, které měly v uplynulých třech letech alespoň jednu premiéru.
Přehled oceněných najdete na i-DN.
hul
15. února
Národ sobě! Ministerstvo kultury vyhlásilo výběrové řízení na nového ředitele Národního divadla. Zájemci musí své přihlášky doručit do 12. dubna. Současnému řediteli ND Ondřeji Černému vyprší jeho šestiletý mandát v dubnu 2013. (více na i-DN)
Odstupuji! Režisér Zdenek Plachý rezignoval na post uměleckého šéfa činohry Národního divadla Brno. Kvůli zranění ruky podstoupil údajně operaci, ze které se bude několik měsíců zotavovat. Den před tím připravili členové činoherního souboru NDB Prohlášení, které týden poté (do té doby nebyl v divadle) předali řediteli NDB Danielu Dvořákovi. Píše se v něm: Činoherní soubor NDB vyslovuje nedůvěru vedení činohry z důvodu neschopnosti organizačně a umělecky vést činoherní soubor NDB. (více na i-DN) hul
16. února
Městská část Praha 11 plánuje nedaleko metra Háje přestavět bývalou kotelnu na divadlo. Na Jižním Městě akutně chybí celospolečenské kulturní zařízení. To je v podstatě problém, který řešíme už asi patnáct let. Nechali jsme si proto zpracovat studii, na základě které vzniká projekt Jihoměstského divadla Kotelna, řekl starosta Dalibor Mlejnský. Projekt Davida Vávry počítá s flexibilním víceúčelovým prostorem pro různé druhy živého umění.
17. února
Při repríze inscenace Leoš aneb Věrně Tvá nejvěrnější v Divadle Husa na provázku v Brně oslavili sedmdesátiny Miloše Štědroně a pokřtili knihu Přijdu za poledne, Miloš. Editorka Olga Jeřábková do knihy s podtitulem Můj život s hudbou a lidmi kolem ní shromáždila vzpomínky a zdravice mnoha lidí, kteří doprovodili a trochu komentovali vlastní Štědroňovy hutné vzpomínky na dětství, na setkání s Janáčkem, na počátky Divadla Husa na provázku, na Petera Scherhaufera a Evu Tálskou a vůbec brněnskou hudební, muzikologickou a divadelní scénu. Poutavé čtení s mnoha výmluvnými detaily doprovodila a doložila řada obrazových dokumentů, samozřejmě především fotografií jubilanta v nejrůznějším věku, pozicích a s nejrůznějšími lidmi. Nechybí CD s ukázkami žánrově široké Štědroňovy tvorby. her
18. února
Netradiční formou mapuje osobnost Emila Františka Buriana kniha, kterou napsal jeho syn, písničkář Jan Burian. V publikaci nakladatelství Galén kombinuje neznámé či zapomenuté dokumenty, úryvky z veřejných vystoupení, soukromé zápisky, Burianovy dopisy a básně i jeho první necenzurovaný životopis, citáty z recenzí, rozhovorů, článků a dalších archivních materiálů. Knihu nazvanou Nežádoucí návraty E. F. Buriana doplnil jeho syn dvaceti dopisy, které svému otci napsal při práci na této knize – když zemřel, bylo mu sedm let. Do publikace zařadil svědectví Otomara Krejči, Jana Grossmana, Františka Hrubína, Ludvíka Vaculíka, Pavla Tigrida, Františka Halase, Ivana Medka, Jana Wericha, Jiřího Suchého, Alfréda Radoka a mnoha dalších osobností.
TV Na vavřínech
Musí to být krásné dožít se osmdesátky a usínat na vavřínech. Kolem jubilea bylo Miloše Formana všude plno. V novinách, magazínech, v televizi; kde kdo vzpomínal, ukazoval fotky; na ČT se gratulovalo britským dokumentem Miloš Forman – americká léta, následoval film Lid versus Larry Flynt. Oslavenec se mohl usmívat a mlít palci. Nejspíš bude pravda, co psal Reflex, že Forman neposkytl k jubileu žádné interview. Proč také, vše už bylo řečeno. Nejlepší vzpomínku napsal do Reflexu Formanův autobiografista Jan Novák – o tom, jak se pro knihu Co já vím? dopátral existence režisérova biologického otce. Když ale píše, že k milostnému poměru došlo v hotelu u Máchova jezera, nutno upřesnit, že šlo o penzión v Hamru u jezera, což by jeden nevěděl, nebýt jiného dokumentu, v němž Forman se svou ženou svůj rodný dům kousek od Stráže pod Ralskem navštívil. der
19. února
V brněnském Divadle Reduta pokračoval cyklus scénického čtení Listování. Protagonista projektu Lukáš Hejlík tentokrát představil knihu pro ne úplně malé děti Pachatelé dobrých skutků od Miloše Kratochvíla a romantický román v e-mailech oceněný již několika cenami Dobrý proti severáku od současného rakouského autora Daniela Glattauera.
20. února
Té zaťaté posedlosti
Právě před 40 lety se uzavřela činnost pražského Bílého divadla, prvního českého souboru programově se zabývajícího antropologickým fyzickým divadlem inspirovaným tehdejšími výboji Jerzyho Grotowského, Petera Brooka, Josepha Chaikina a dalších. Komunitě tehdejších mladých nadšenců šlo o průzkum podprahových zdrojů kreativity prostřednictvím netradičních postupů, který se opíral o myšlenky Jungovy a Artaudovy. Vedoucími osobnostmi byli spisovatelé František Hrdlička a Zdena Bratršovská a režisér a dramaturg Miloš Horanský. V souboru působili mj. režisér Václav Martinec či herci Jáno Sedal nebo Zdena Hadrbolcová. A úzce s ním spolupracovala řada osobností z nejrůznějších oborů (literáti, choreografové, lékaři a psychologové). K přerušení intenzivní práce dohnala členy souboru především stále horší politická situace. Té zaťaté velkorysosti, té posedlosti, té vůle vydat se až na doraz a riskovat celým svým bytím, už nikdy v této míře nebylo, napsal o poslední předváděčce souboru ve Zprávě o Bílém divadle prof. Jan Císař. plk
21. února
V kavárně NONA v budově Nové scény pražského Národního divadla byl zahájen festival „nového divadla“ Malá inventura. Představení letošního ročníku, který potrvá do středy 29. února, bude též hostit Pražská tržnice v Holešovicích, Alfred ve dvoře, Studio Alta, MeetFactory, NoD nebo Ponec.
Budu správcem Tomáš Töpfer se definitivně stal od 1. září tohoto roku novým ředitelem Divadla na Vinohradech. Rozhodli o tom na svém zasedání pražští radní. Magistrát v zásadě jen potvrdil lednové rozhodnutí výběrové komise. Budu jen pouhým správcem, řekl po svém jmenování. Pokud se nám podaří oživit a doplnit soubor vinohradského divadla nebo nasadit nějaké tituly, které budou třeba jen o trochu lepší, než ty, co tam byly, moje mise bude splněna. Jeho prvním krokem byl návrh zastavit připravovanou inscenaci Shafferova Amadea v režii Vladimíra Morávka, jež má mít premiéru 25. května, což vzbudilo mezi divadelníky bouřlivou odezvu. hul
(více na i-DN)
Trnka světoobčanem Při příležitosti 100. výročí narození Jiřího Trnky, které bylo zařazeno do oficiálního seznamu výročí UNESCO pro rok 2012, připravila Česká centra ve spolupráci s českými partnery prezentační projekt s názvem Jiří Trnka: Ve službách imaginace. Kurátorky Lucie Vlčková z UMPRUM a Michaela Mertová z NFA vytvořily panelovou výstavu představující reprezentativní výběr z Trnkovy rozsáhlé tvorby. Výstava začala v Mnichově (bude tam do 9. března). hul
Komentáře k článku: 8. února—21. února
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)