Divadelní noviny > Festivaly Zprávy
82. Jiráskův Hronov připraven
Letošní 82. ročník Jiráskova Hronova – festivalu amatérského divadla (celostátní mezidruhové přehlídky amatérského divadla se zahraniční účastí) proběhne ve dnech 4. – 11. srpna 2012.
Jiráskovo divadlo v Hronově otevře v sobotu 4. srpna podvaaosmdesáté své brány festivalu Jiráskův Hronov. FTOT archiv
Festival amatérského divadla Jiráskův Hronov, celostátní mezidruhová přehlídka amatérského divadla se zahraniční účastí, není pouze příležitostí k seznámení se s tím nejzajímavějším, co vzniklo v českém amatérském divadle v poslední sezóně v nejrůznějších divadelních druzích a oblastech. Je tradičně také mohutnou vzdělávací akcí amatérského divadla.
Letos nabízí 16 tematických seminářů a dílen a další poznávací příležitosti pro začínající i pokročilé. Nebude chybět seminář Abeceda divadla vedený režisérem pražského Divadla Radar a dramaturgem dětské tvorby ČT Luďkem Horkým, určený pro ty, kdož se s divadlem právě začali zaobírat. V široké škále tematických seminářů mají na vybranou ale i ti nejzkušenější. Mezi lektory seminářů a dílen najdeme i renomované české divadelníky. Namátkou Od dokumentu k divadlu vedou režisér, vedoucí Boca Loca Lab Jiří Adámek a hudebník Jan Matásek, Divadelní práce s předmětem režisér Geisslers Hofcommoedianten Petr Hašek, Dramaturgicko-režijní seminář dramaturg, tč. ředitel MD Zlín Petr Michálek, Don Šajn ve scénografickém experimentování ostravský výtvarník Tomáš Volkmer a dramaturgyně Hana Galetková, Hudba v divadelní inscenaci hudební skladatel (mj. spolupracovník J. A. Pitínského) Matěj Kroupa či Hereckou tvorbu karlovarští lektoři z Divadla Dagmar Hana Franková a Jan Hnilička.
Chybět nebudouani tradiční semináře a dílny zaměřené na jevištní řeč, pohyb, tvůrčí psaní. Novinkou bude seminář Reflexe divadelní inscenace a divadelního představení s ostravským publicistou a kritikem Ladislavem Vrchovským. Poprvé budou mít rodiče, kteří se chtějí naplno zúčastnit vzdělávacího programu festivalu, možnost svěřit své děti do péče lektorů v Dětském semináři, kde se budou děti věnovat kreativní společné tvořbě.
Jiráskův Hronov je nejstarší divadelní přehlídkou v Evropě a pravděpodobně i na světě. Byl založen roku 1931 v Hronově, rodišti spisovatele Aloise Jiráska a do roku 1951 se na festivalu vždy uváděla alespoň jedna jeho hra. Zajímavé je, že se festivaly konaly i za 2. světové války, přestože nebyly německými okupačními úřady povoleny. Od roku 1991 program Jiráskova Hronova pravidelně obohacují špičková zahraniční neprofesionální divadla.
Simona Bezoušková, programová ředitelka JH
Program
Den | Divadlo / Představení | |
Sobota | JD | Divadlo „A“ a Divadlo SHANTI, o. z. Prievidza, Slovensko |
4.8. | 80 | Arto Paasilinna: Chlpatý sluha pána farára |
SJČ | Divadlo DNO Hradec Králové | |
50 | Jiří Jelínek: IDOLLS | |
SJČ | Poetický soubor Divadla Vydýcháno Liberec | |
25 | Klára Peřinová: Smolíček Pacholíček | |
Neděle | JD | Relikty HMYZu Praha |
5.8. | 70 | Faidra běží o život |
SJČ | Amateurtheaterverband NRW/ D, MDK im. A. Bursy Kraków/PL, RENTA o.s.. Chomutov/ CZ | |
70 | Kinder der Zeit / Pamięć / Ozvĕny minulosti | |
Sok | HOST JH Lucie Trmíková, Miloš Orson Štědroň:
LAMENTO / Z tance v prach a opět do tance |
|
75 | režie: Jan Nebeský | |
Pondělí | JD | Relikty HMYZu Praha |
6.8. | 70 | Faidra běží o život |
JD | Divadlo Kámen Praha | |
75 | Petr Macháček: Deus ex offo | |
SJČ | Céčko Svitavy | |
55 | K. J. Erben, K. Šefrna: Pták Ohnivák, liška Ryška a my | |
Úterý | JD | HOST JH Divadlo KUFR |
7.8. | 70 | Adéla Kratochvílová: Židovka aneb Žonglování nad životem |
SJČ | Studio Divadla Dagmar Karlovy Vary | |
55 | Zdeněk Šmíd, Hana Franková: Hledání – Suche | |
Sok | Divadlo Kámen Praha | |
75 | Petr Macháček: Ras al Chajma | |
Středa | JD | Geisslers Hofcomoedinaten Kuks |
8.8. | 60 | Geisslers Hofcomoedinaten Kuks: Don Juan aneb Strašlivé hodování |
SJČ | Bažantova loutkářská družina DS J. J. Kolár při TJ Sokol Poniklá | |
25 | Tomáš Hájek dle kočovných loutkářů: Faust | |
Sok | Gut & Edel Rheinfelden, Německo | |
65 | Michael Mackenzie: Die Baronin und die Sau (Baronka a služka) | |
Čtvrtek | JD | DS Kroměříž |
9.8. | 145 | Hadar Garlon: Mikve |
SJČ | Hana Voříšková a Matěj Pospíšil | |
25 | Hana Voříšková podle A. S. Puškina: O zlaté rybce | |
Sok | Kurátorky | |
45 | W. Allen: Drahý Theo (přednáška s ukázkami) | |
Pátek | JD | De Facto Mimo Jihlava |
10.8. | 75 | Pierre-Henri Cami: Kleštěnec z pralesa |
SJČ | Divadlo NABOSO Boskovice | |
55 | Jáchym Topol: Uvařeno | |
Sok | Mirkle ZUŠ F. A. Šporka Jaroměř | |
45 | Mikrle a Jarka Holasová: Hotel | |
Sobota | JD | DS Ty-já-tr/NAČERNO Praha |
11.8. | 75 | D. Hrbek, J. Janků podle A. Dumase: Tři mušketýři (nominace PŘ) |
SJČ | Divadlo NABOSO Boskovice | |
55 | Jáchym Topol: Uvařeno | |
Sok | Tanec, tanec… | |
25 | blok choreografií |
Pozn.: JD – Jiráskovo divadlo, SJČ – Sál Josefa Čapka, Sok – Sokolovna
///
Přehled letošních seminářů a dílen
A jako ABECEDA DIVADLA
LUDĚK HORKÝ
Seminář je určen především začínajícím divadelníkům. Seznámíte se v něm takříkajíc na vlastním těle a na konkrétním „materiálu“ divadelních představení, která skýtá program JH, se základy divadelní práce. Prostředkem k tomu budou různá cvičení, hry a povídání o jednotlivých inscenacích. Zvláštní pozornost bude věnována základním divadelním principům, „stavebním kamenům“ inscenace, a užití výrazových scénických a hereckých prostředků. Seminář bude pracovat jako uzavřená skupina.
Lektor: Luděk Horký, absolvent divadelní vědy na FF UK, lektor, režisér, dramaturg. Je zaměstnán jako dramaturg Centra tvorby pro děti a mládež v České televizi. Od roku 1992 působí v pražském divadle Radar, vedl zde postupně několik dramatických kroužků, byl zakládajícím členem Divadelního shluku Dovejvrtky. Od r. 1993 pracuje v souboru Ty-já-tr, dodnes je jeho dramaturgem. V současnosti stojí v čele souborů Hrobeso a Načerno.
///
DOC jako OD DOKUMENTU K DIVADLU
JIŘÍ ADÁMEK + JAN MATÁSEK
Internet jako inspirace pro autorské a dokumentární divadlo. Cesta od materiálu ke konceptu, od konceptu k scénickému tvaru.
Inscenační seminář, jehož obsahem by měl být náčrt cesty od výběru dokumentárního materiálu po realizaci scénické kompozice. Jako základ by nám měly posloužit veřejné projevy politiků či celebrit, jejichž text i video záznamy jsou k dohledání na internetu. Nejprve půjde o to všímat si, čím nás daný materiál může inspirovat. Poté budeme hledat způsob, jak jej uchopit – a ruku v ruce s tím budeme zkoušet praktické etudy. Cílem je pokusit se společně najít základní koncept, jak daný materiál interpretovat a využít pro scénický tvar.
Od účastníků se očekává, že budou pracovat týmově a že projdou všemi etapami, od surfování na internetu přes promýšlení koncepce po nástin realizace konceptu coby účinkující. Důležitá je otevřenost a chuť si všechny tyhle fáze vyzkoušet. Herecké ambice a zkušenosti nejsou pro tento seminář podstatné.
Na několik posledních dní se připojí hudebník, skladatel a herec Jan Matásek. Spolu s ním se pokusíme nahlédnout divadelní tvar jako kompozici svého typu. K tomu není zapotřebí mít specifické hudební dispozice, opět pouze otevřenost, zvědavost a schopnost spolupráce.
Lektor: Jiří Adámek (1977), divadelní režisér, vedoucí skupiny Boca Loca LAB a pedagog DAMU. Vystudoval režii na Katedře alternativního a loutkového divadla na Akademii múzických umění v Praze. Po řadě experimentálních projektů loutkových a projektů site-specific, vyvinul Adámek originální typ hudebního divadla, ve kterém mísí hudebně komponovanou strukturu, stylizované herectví a zvláštní přístup k jazyku (fragmentarizaci či rytmizaci slov, hru s poloabstraktními shluky slabik a hlásek). Svůj specifický přístup k divadlu rozvíjí s divadelní skupinou Bocla loca LAB, kterou založil v roce 2007. U svých hudebně-divadelních projektů působí Adámek nejen jako režisér, ale i autor libreta popřípadě hudby. Má za sebou několik stáží ve Francii, je výrazně ovlivněný francouzským postmoderním théâtre musical. Píše analytické články o současném divadle (časopis Svět a divadlo).
///
DPP jako DIVADELNÍ PRÁCE S PŘEDMĚTEM
PETR HAŠEK
Seminář se bude zabývat samotnými základy uchopení, přístupu a zacházení s neživým materiálem na divadle. Účastníci budou zkoumat inscenační možnosti různých materiálů a předmětů, jak tuto neživou hmotu „oživit“ a zdivadelnit. Na základě praktických cvičení a etud by zájemci měli dojít k poznání principů a obrazivosti loutkového divadla. Seminář je určen pro ty, kteří se chtějí potkat s loutkovým divadlem, ale neočekávají od něj pouze setkání s marionetami nebo maňásky a jejich animačními technikami.
Lektor: Petr Hašek, absolvent Katedry alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU (obor režie-dramaturgie), režisér, dramaturg a scenárista, umělecký vedoucí a režisér divadelního souboru Geisslers Hofcomoedianten. Ve své divadelní tvorbě je inspirován principy barokního a výsostně stylizovaného divadla. Režíroval na různých scénách (Palác Akropolis, Divadlo Minor, Lampión Kladno, Divadlo Letí) a působí jako lektor mezinárodní školy komedie dell´arte Masks on Stage.
///
DR jako DRAMATURGICKO-REŽIJNÍ SEMINÁŘ
PETR MICHÁLEK
Zběsilá jízda od NÁpadu, NÁmětu a NÁzoru k realizaci představení.
Důraz bude kladen na praktičnost, proto bude nutný váš aktivní přístup. Pracovat budeme i s konkrétním textem Viliama Klimáčka, který vám bude s předstihem rozeslán. Seminář bude pracovat jako uzavřená skupina. Ve svém štítu bude mít provokativní heslo: Dramaturgem snadno a rychle, režisérem za osm dní!
Lektor: Petr Michálek (1977), absolvent činoherní dramaturgie na JAMU, ateliér Studio D Prof. Bořivoje Srby, pracoval jako: dramaturg v Městském divadle Zlín, herec v Divadle Polárka, dramaturg v Městském divadle Karlovy Vary, ředitel v Městském divadle Děčín. Nyní pracuje doopravdy jako ředitel Městského divadla Zlín. Na soukromém gymnáziu Schola ludus v Ústí nad Labem byl zakládajícím členem amatérského souboru Rodinné divadlo Hlína, ale to už je dávno. Překládá, píše, učí, hraje, režíruje a baví ho to.
///
DŠ jako DON ŠAJN VE SCÉNOGRAFICKÉM EXPERIMENTOVÁNÍ
TOMÁŠ VOLKMER + HANA GALETKOVÁ
Seminární tým výzkumníků bude společně hledat výtvarné, prostorové, scénografické, materiálové, loutkové, objektové, obrazové, možné i nemožné uchopení Dona Šajna. Respektive scénografickému experimentování podrobí starý loutkářský text Don Šajn. Snad jen z čistě výzkumných důvodů nahlédne také na Dona Juana a Fausta, vše spolu souvisí.
Postup: Dona Šajna prostudujeme, prozkoumáme, rozpitváme a budeme hledat možnosti scénografického uchopení. Necháme se inspirovat vším kolem nás: prostorem, lidmi, předměty, náladami, atmosférou, myšlenkami, zkušenostmi a především magickým Donem Šajnem. Vše nasbírané následně budeme tavit do rozličných scénografických forem: loutkářských, nesnadno pojmenovatelných – alternativních, site-specific… Náš výzkumný tým by se neměl bát experimentovat. Když to bouchne, zapíšeme si, co způsobilo výbuch.
Lektor: Tomáš Volkmer, absolvent SUPŠ v Uh.Hradišti u prof. Františka Nikla. Záhy po studiích se věnuje grafice a následně scénografii především loutkových divadel. Vytvořil více jak 100 výprav pro loutková i činoherní divadla u nás i v zahraničí. Za scénografii k inscenacím získal řadu ocenění (např. Cenu Thálie společnosti Foibos za scénografii k inscenaci Máj realizované v KS Aréna v Ostravě, za výpravu k inscenaci O rybáři a rybce na mezinárodním festivalu Spectaculo interesse a za loutky v inscenaci Dívka s pomeranči na mezinárodním loutkářském festivalu v Toruni v Polsku). V současné době působí jako výtvarník a lektor umělecko-vzdělávacích programů v Divadle loutek Ostrava a je členem THeatra ludem o.s., kde vede lekce edukace (terapie) loutkou.
Asistent: Hana Galetková, absolventka JAMU DIFA oboru dramaturgie a současná studentka doktorského studijního programu téže školy v Ateliéru Divadlo a výchova u prof. Zoji Mikotové. S Tomášem Volkmerem spolupracuje od roku 2000. Vytvořili a vytváří společně inscenace především pro děti a mládež v divadlech u nás i na Slovensku a v Polsku. V současné době pracuje jako lektorka umělecko-vzdělávacích programů v Divadle loutek Ostrava, je předsedkyní občanského sdružení THeatr ludem a podrobuje výzkumu lekce s názvem edukace (terapie) loutkou.
///
H jako HUDBA V DIVADELNÍ INSCENACI
MATĚJ KROUPA
Hudební seminář není hudební škola pro pokročilé a méně pokročilé muzikanty. V tomto krátkém, ale intenzivním kurzu se mohou uplatnit jak profesionální hudebníci, tak hudbymilovní laici, režiséři, herci. Cílem je seznámit se s šíří pojmu hudební složka inscenace, budeme muzicírovat, zpívat, pokoušet se komponovat, budeme hovořit o hudbě a hledat její hranice. Přiblížíme si problematiku hudební dramaturgie, seznámíme se s hudebními prostředky využitelnými v divadelní inscenaci. Seminaristé se mohou seznámit se všemi dovednostmi, které jsou třeba při vytváření divadelní hudby. Seznámíme se s nahráváním hudby v programu ProTools. Pokud hrajete na jakýkoliv hudební nástroj, rozhodně si ho vezměte s sebou. Bude tento seminář zábavný? Pokud budete chtít, tak ano! Navštívit nás se může hodit…
Lektor: Matěj Kroupa (nar. 1976), absolvent HAMU (viola) a hudební skladatel, který má za sebou rozsáhlou spolupráci s divadly po celé České republice (od Chebu po Ostravu); spolupracoval s M. Krobotem, J. A. Pitínským, Z. Bartošem a mnoha dalšími. Kromě toho napsal hudbu k televizním i rozhlasovým pořadům (např. Příběhy 20. století) a nesčetně reklamám. Působil v rŮzných hudebních formacích, včetně orchestru Divadla Minor. Vede amatérský pěvecký sbor Grande Bande a založil Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce.
///
HT jako HERECKÁ TVORBA
HANA FRANKOVÁ + JAN HNILIČKA
Pomocí hereckých cvičení a improvizací zkusíme hledat svobodné tělo jako nástroj autentického sdělování a jeho cestu k dramatické postavě. Při práci s monologickými a dialogickými texty budeme využívat i změn prostorů a časů, změn rekvizit i náznaků kostýmů jako vnějších okolností herecké tvorby. Budete potřebovat pohodlné oblečení a lehkou uzavřenou obuv s pevnou podrážkou. Dámy, přibalte botky na mírném podpatku.
Lektor: Hana Franková, pedagog: DAMU Praha a SOŠPg Karlovy Vary a divadelník: Divadelní studio D3 1976 – 1983, Divadlo Vítězslava Nezvala /později Městské divadlo/ 1983 – 1993 /, Divadlo Dagmar 1993 – doposud.
///
I jako IMPROVIZAČNÍ DOVEDNOSTI
JANA MACHALÍKOVÁ + RENATA VORDOVÁ
Dílna bude zaměřena na dovednosti, které jsou základními stavebními kameny pro skupinovou improvizaci a jevištní spolupráci. Budeme doslova “trénovat” schopnost kooperace, komunikace, rychlé reakce, invence, vnímání více podnětů zároveň, soustředění a opouštění vlastních nápadů ve prospěch společné práce. Tento “trénink” povede postupně přes základní cvičení a hry s pravidly ke krátkým divadelním improvizacím inspirovaným formátem Whose Line Is it Anyway a jimiž se nechala ovlivnit i česká improvizační liga. Improvizátoři, divadelníci, vedoucí souborů, učitelé a ostatní nadšenci se v dílně zároveň dozví, jak řadit cvičení aby byl “trénink” dovedností efektivní a jaké mají použitá cvičení cíle a co rozvíjí.
Lektor: Jana Machalíková, absolventka katedry výchovné dramatiky DAMU, trenérka a spoluzakladatelka České improvizační ligy, improvizátorka, členka skupiny Improvize, recitátorka, herečka, klaunka sdružení Zdravotní klaun. Lektorka programů Národní galerie, organizátorka recitačních přehlídek. Pedagožka PF UK a KVD DAMU.
///
KPR jako KURZ PRAKTICKÉ REŽIE
MILAN SCHJEBAL + KATEŘINA FIXOVÁ
Osmé soustředění posluchačů dlouhodobého vzdělávacího projektu, který byl zahájen v říjnu 2008 v Městském divadle v Děčíně. Kurz je pro nové zájemce uzavřený.
Kurz pořádá DIVADLO (bez záruky) PRAHA za odborné spolupráce NIPOS-ARTAMA Praha.
Lektoři: Milan Schejbal, absolvent DAMU v Praze (obor režie a dramaturgie). V letech 1994–2006 působil jako režisér a umělecký šéf Divadla ABC v Praze. Od roku 2006 dosud je režisérem a uměleckým šéfem Divadla A. Dvořáka v Příbrami. Jako režisér spolupracoval s mnoha profesionálními divadly (Městské divadlo v Mostě, Činoherní studio v Ústí nad Labem, Horácké divadlo Jihlava, Theater der Altstadt Stuttgart, Klicperovo divadlo Hradec Králové, Divadlo F.X. Šaldy v Liberci a další). Od roku 1996 je pedagogem režie a vedoucím ročníku na pražské DAMU (katedra činoherního divadla). Do studia na DAMU byl režisérem a hercem pražského amatérského souboru ANEBDIVADLO. Pracuje jako lektor a porotce mnoha amatérských divadelních přehlídek a seminářů.
Kateřina Fixová, herečka a dramaturgyně Divadla A. Dvořáka v Příbrami.
///
N jako NEVERBÁLNO
MICHAL HECHT + ŠTĚPÁNKA ELGROVÁ
Na dílně se účastníci seznámí se základy klasické i moderní pantomimy, improvizace, akrobacie (technika pádů a soubojů, stojky a salta) a jevištního pohybu vůbec. Čeká je náročný fyzický trénink, ale i příjemná relaxace a masáže. Účastníci budou společně pracovat na realizaci neverbálního projektu. Za použití improvizace a etudování budou vytvářet krátké příběhy, které s pomocí humoru a nadsázky převedou do divadelní neverbální řeči. Závěrem se pokusí tyto fragmenty pospojovat a vytvořit představení, které zahrají ostatním účastníkům Jiráskova Hronova.
Lektor: Michal Hecht, mim, režisér a pedagog na volné noze. Studoval pantomimu u Zojky Mikotové a akrobacii u Evy Bosákové. Poté absolvoval nesčetné množství kurzů různých druhů neverbálního divadla v Česku i cizině. Od roku 1988 jezdí po světě se svými sólo programy a vyučuje pohyb. Sedm let strávil ve Finsku jako pedagog na NÄTY (finská obdoba DAMU) v Tampere. Od roku 1998 působí v ČR. Učil externě na DAMU. Nyní hraje v divadle Image v Praze, pořádá semináře, režíruje různé divadelní skupiny, pracuje pro AITA/IATA a spolupracuje na mnoha televizních projektech. Od poloviny 90. let vede semináře na Setkání v Šumperku a na Jiráskově Hronově.
///
P jako POKUSY O AUTORSKÉ DIVADLO 45+
VLADIMÍR FEKAR
Dílna je určena pro kategorii zralého věku, spodní hranice je limitována dosažením 45 let, horní hranice limitována věkem není. Fyzické potíže nejsou překážkou. Společné uvažování o možnostech vyjádření prostřednictvím divadla a pak nesmělé krůčky dál do neznáma. Autorské divadlo nemusí být doménou jenom mladých. Od hledání společného tématu k pokusům o jejich sestavení do určitého inscenačního tvaru, popř. k možnostem hereckého ztvárnění. Všechno to bude jenom pokus, ale proč nebýt na chvíli připraven o jistotu pevného textu na začátku zkoušení a zkoušet neznámé cesty. Věřím, že nás čeká nezávazné veselé dobrodružství, které skončí třeba ve slepé uličce, třeba na křižovatce, třeba na vrcholu hory. Možno konzultovat věkové výjimky.
Lektor: Vladimír Fekar, absolvent literární vědy (Slezská univerzita Opava) a divadelní dramaturgie (JAMU Brno), dramaturg (dříve Těšínské divadlo Český Těšín, nyní Městské divadlo ve Zlíně), příležitostný dramatik (Sestra, Dvojhlas, Tenkrát na zabíjačce, Jiné moře a další), pedagog (ZSVOŠU Zlín, příležitostně UP Olomouc)
///
PIŠ jako DÍLNA TVŮRČÍHO PSANÍ – NAPIŠ MI TO!
MARTIN KOLÁŘ
Dílna pro reportéry a spisovatele zaměřená na tvorbu textů všech žánrů a stylů. Jedinečná možnost, jak se propsat Jiráskovým Hronovem od expozice přes zajímavé postavy, přesné dialogy, dramatické popisy, srdceryvné emoce a dějové zvraty až po katarzní finále! A ještě občas napsat něco pro Zpravodaj. Zkusíte psát sami nebo ve skupině dle běžných i neobvyklých zadání a obratem uslyšíte kritiku či pochvalu ostatních. Výsledkem dílny může být scénické čtení nejpovedenějších textů nebo pokus o vytvoření literárního dramatu – krátké čtené divadelní inscenace. Určitě se vám bude hodit notebook, diktafon nebo MP3 přehrávač a flash disk.
Lektor: Martin Kolář je absolventem rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na divadelní fakultě JAMU. Píše povídky, divadelní a rozhlasové hry, scénáře plenérových akcí, básně a říkadla. Je autorem, hercem a režisérem jihlavského nezávislého divadelního studia De Facto Mimo.
///
R jako REFLEXE DIVADELNÍ INSCENACE A DIVADELNÍHO PŘEDSTAVENÍ
LADISLAV VRCHOVSKÝ
Tématem semináře je reflexe divadelní inscenace a divadelního představení – analýza jednotlivých komponentů. Podkladem pro práci v semináři budou představení zhlédnutá v průběhu JH. Seminář je určen všem, kteří chtějí rozvíjet své inscenační a interpretační schopnosti, těm, kteří se chtějí seznámit s psaním recenze a kritiky, ale také porotcům amatérských divadelních soutěží a budoucím novinářům-recenzentům.
Lektor: Ladislav Vrchovský, publicista, divadelní kritik. Působil jako vedoucí redakce kultury Deníků Bohemia, v současnosti spolupracuje s Českým rozhlasem 3 Vltava, s Divadelními novinami a dalšími kulturními médii. Pracuje v porotách celostátních i regionálních přehlídek činoherního a hudebního divadla. Ve své práci uplatňuje praktické zkušenosti dramaturga, herce i režiséra z dlouholetého působení v profesionálním i amatérském divadle.
///
SMS jako SLOVA, MYŠLENKY A SYMBOLY… FUNGUJÍ
EVA SPOUSTOVÁ-MÁLKOVÁ
Jak pracuje naše tělo: „Biolaboratoř“ = „Jací jsme bioroboti a jak jsme vlastně zkonstruovaní“. Jak způsob našeho myšlení ovlivňuje naši realitu, komunikaci, náš pocit jistoty na jevišti i v životě. Systémy přesvědčení a vzorce chování ve vztahu k držení těla a k dechu. Strach a tréma jako zbytečné osobní brzdy. Hardwarové klouby pohybového aparátu – energetické bloky a stresové uzly v tělovém systému. „Elastické“ tělové napětí. „Zvuková hlavologie“ = „Cesta za hlasem, který je slyšet“. Tvorba hlasu a artikulace. Normativní podoba hlásek. Samohlásky jako nosiče emocí, souhlásky jako nosná kostra mluvy. „Jazyk jako hudba a jazyk, kterým sdělujeme obsah“. Propojení pohybu těla a řeči. „Detektivní pátrání po myšlenkách a vztazích schovaných v textu“. Cesta k výrazu – být „ve spojení“ s hereckým partnerem. Myšlenka „před“ a „pod“ textem. Jak se textem tkají vztahy. „Hrát si s textem“, „hrát text“, „hrát“, nebo „hrát si“…? A všechno další, na co přijde řeč…
Lektor: Eva Spoustová-Málková vystudovala DAMU, hrála v divadle DRAK v Hradci Králové, podstatnou část života strávila před mikrofonem – převážně se věnovala dabingu (jako herečka i jako tvůrce dialogů a režisérka), 5 let na DAMU učí předmět Jevištní mluva. Hereckou práci vnímá především jako práci s energií. Zvládnutí optimální techniky řeči vnímá jako nutný základní řemeslný předpoklad herce. Za nejpodstatnější pro jeho tvůrčí cestu považuje citlivé poznávání vlastního osobního prostoru vnitřní svobody a harmonie. Cestu k nim vnímá jako jednu z nejzajímavějších a nejdobrodružnějších výzev, kterou nám život nabízí.
///
TP jako TĚLO V POHYBU
JIŘÍ LÖSSL
Seminář se zaměří na elementární práci s tělem, jeho pohybovými principy a vzorci. Základní anatomické poznání se nám stane cestou k otevření přirozeného pohybu vlastního těla do prostoru. K semináři není třeba předchozích zkušeností s pohybem.
Lekor: Jiří Lössl se věnuje analytické, koncepční, metodické, výzkumné a publikační činnosti v oblasti pohybu a tance. Je externím pedagogem na katedře výchovné dramatiky DAMU a katedře tance na HAMU.
///
Ž jako ŽONGLOVÁNÍ (žonglování jako projev temperamentu)
ADÉLA KRATOCHVÍLOVÁ + ROMAN VANČURA
Seminář je určen všem zájemcům o žonglování bez ohledu na dosavadní zkušenost s žonglérskými technikami (i když znalost žonglování se třemi míčky je výhodou). Důležité je odhodlání k systematickému žonglérskému tréninku a chuť pro experimentování s předměty a pohybem. Prvotním úkolem semináře je osvojení techniky žonglování se třemi míčky – samostatně, ve dvojicích i ve skupině. Budeme se věnovat i dalším pomůckám a technikám – šátky, kruhy, kužely, diabolo, talíř, květinová hůl (flower stick), kontaktní žonglování, vícepočetní žonglování atd. Cílem semináře je však uplatnění žonglérských dovedností jako performačního umění. Téma letošní dílny žonglování jako projev temperamentu obrátí naši pozornost k základním lidským temperamentům: sangvinik, cholerik, flegmatik a melancholik. Zkusíme se vžít do každého z nich v okamžiku, kdy uchopují předměty, žonglují s nimi a vstupují do vzájemných vztahů. Účastníci semináře si mohou přivézt svoje žonglérské pomůcky či předměty, se kterými chtějí žonglérsky experimentovat. Základní žonglérské náčiní bude v semináři k dispozici, počítá se s výrobou žonglérských míčků pro seminaristy.
Lektor: Adéla Kratochvílová, absolventka JAMU, postgraduální studium v oboru Divadlo a výchova u prof. Zoji Mikotové s tématem žonglování. Má svobodné povolání (Divadlo KUFR), pracuje jako zdravotní klaun. Zabývá se především autorským pohybovým, klaunským a pouličním divadlem, jehož součástí je využití žonglérské dovednosti. Jako lektorka se podílí na realizaci žonglérských dílen (Aleje).
Asistent: RNDr. Roman Vančura, Dr., absolvent MU v Brně, absolvent JČU v Českých Budějovicích – studijní program Psychologie, obor Arteterapie. Další vzdělání – kursy Českého sdružení pro waldorfskou pedagogiku, dlouhodobý psychoterapeutický výcvik Českého institutu pro výcvik v Gestalt psychoterapii – Dialog. Pedagog a arteterapeut Waldorfské ZŠ a MŠ Brno, lektorská činnost v oboru arteterapie a artefiletiky.
///
DĚTSKÝ SEMINÁŘ
Seminář je určen dětem ve věku od 4 do 12 let. Jeho smyslem je umožnit rodičům návštěvu dílen a seminářů Jiráskova Hronova 2012 a jejich dětem poskytnout jedinečný zážitek ze společné tvorby. Seminář začne vždy od 15 minut dříve a skončí o 15 minut později než dílny pro jejich rodiče. Jeho cena je 1.200 Kč (za seminář) / 1.950 Kč (za seminář, obědy a večeře) / 2.450 Kč (za seminář, obědy, večeře a vstupenky).
///
PC – PROBLÉMOVÝ CLUB
Problémový club (PC) je tradičním veřejným diskusním fórem. Bude realizován formou rozpravy – diskutace pětičlenného lektorského týmu složeného z divadelních odborníků a účastníků z pléna. Odrazovým můstkem pro PC jsou inscenace uvedené v hlavním, případně v doprovodném programu JH. Jeho hlavním smyslem a cílem je vytvořit prostor pro nahlédnutí inscenací z nejrůznějších úhlů pohledu, hledání smyslu amatérského divadla a jeho vyslovování se k současnosti.
Lektoři:
Alena Zemančíková, absolventka DAMU (obor dramaturgie), dramatička, spisovatelka, dramaturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských a celostátních přehlídek
Martina Schlegelová, absolventka DAMU (obor režie a dramaturgie), v letech 2003–2007 lektorka divadelního oddělení pro německy mluvící oblasti, Velkou Británii a USA (Dilia), kmenová režisérka a dramaturgyně Divadla Letí Praha a odborná asistentka katedry teorie a kritiky pražské DAMU
Aleš Bergman, divadelní vědec, režisér a pedagog – vedoucí ateliéru činoherního herectví na JAMU v Brně, režie a inscenační tvorba na katedře výchovné dramatiky DAMU v Praze, Psychologický ústav Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně
Petr Christov, překladatel, teatrolog, divadelní kritik; pedagog a vedoucí Katedry divadelní vědy FF UK v Praze
Jan Šotkovský, dramaturg BURANTEATRu a Městského divadla Brno, doktorand a pedagog muzikálového herectví na Divadelní fakultě JAMU, příležitostný dramatik a překladatel
Problémový club proběhne vždy v odpoledních hodinách (14.00–16.00) od neděle 5. 8. do soboty 11. 8. 2012 včetně.
///
Diskusní klub
Roman Černík
Diskusní klub je dalším volně přístupným fórem JH, příležitostí umožňující spontánní výměnu názorů na představení uvedená na JH všem, kdo o to projeví zájem. Diskuse nebude nikterak obsahově předurčována. Kromě moderátora se můžete těšit i na zajímavé hosty.
Diskusní klub proběhne vždy v nočních hodinách po skončení představení hlavního programu.
Lektor: Roman Černík, amatérský režisér, organizátor kulturního dění zejména v Plzni a Plzeňském kraji, pedagog dramatické výchovy
///
Pozn. red. Z festivalu chystáme – tak jako loni – denní zpravodajství. Pokud se vše zdaří dle domluv, očekávejte vždy dva nezávislé denní příspěvky – od Michala Zahálky, který je současně bude publikovat na stránkách Amatérské scény, a Jany Soprové, případně někoho dalšího z týmu letošního Zpravodaje.
Komentáře k článku: 82. Jiráskův Hronov připraven
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)