Divadelní noviny > Burza Zprávy
Cena Marka Ravenhilla se předá v Ostravě
Cena Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci nové hry bude letos udělena již poosmé. Stane se tak tentokrát v rámci festivalu Dream Factory Ostrava, a to 31. května před představením Vitka brněnské Husy na provázku v prostorách Divadla Petra Bezruče.
Porota v roce 2017 vybírala z více než devadesáti premiér a nominovala čtyři inscenace. Cenou pro vítěze je již tradičně „kožich Marka Ravenhilla“, který pro letošní ročník zhotovil režisér a kostýmní výtvarník Marián Amsler.
Je nám ctí, že letos bude Cena udílena právě na jubilejním, desátém, ročníku našeho festivalu. Nejedna z vítězných inscenací loňských ročníků byla na Dream Factory v minulosti uvedena. A také na letošním festivalu budou mít diváci možnost jednu z nominovaných inscenací navštívit. Třeba to bude právě ta vítězná. říká ředitel festivalu Dream Factory Ostrava Tomáš Suchánek, který zasedal v letošní porotě Ceny Marka Ravenhilla a zároveň udílení v rámci ostravského festivalu inicioval. Slavnostní ceremoniál se v posledních několika letech stal „putovním“ a po Divadelní Floře Olomouc a loňském předávání na festivalu Divadlo evropských regionů přišla nyní řada na ostravskou Dream Factory.
Cenu Marka Ravenhilla předá mezinárodně úspěšná polská autorka Anna Wakulik, jejíž texty uvedlo například proslulé londýnské The Royal Court Theatre nebo barcelonská Sala Beckett. Divadlo Letí s Annou Wakulik spolupracuje v rámci evropského projektu Fabulamundi – Playwrighting Europe, jehož cílem je rozproudit výměnu současné dramatiky napříč Evropou, a tedy dokonale konvenuje s iniciativou Ceny Marka Ravenhilla.
Cena Marka Ravenhilla za inscenaci nového textu je ocenění za počin v oblasti inscenování současné dramatiky pro česká divadla. Novým textem se rozumí takový text, který vznikl v období 10 let před příslušným udělením ceny. Oceněná inscenace je volena na základě konsensu členů Rady Ceny Marka Ravenhilla, kteří zohledňují symbiózu kvalitního textu a kvalitu jeho inscenování. Rada sleduje i výsledky autorské či kolektivní tvorby, u nichž rozhoduje výsledný text a jeho přenositelnost mimo kontext konkrétní inscenace a poetiky divadla, pro něž vznikal. Projekt Centrum současné dramatiky, v rámci něhož je cena udílena, založilo pod záštitou Václava Havla v roce 2010 Divadlo Letí.
///
Inscenace nominované na Cenu Marka Ravenhilla za rok 2017
…
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Ivan Vyrypajev
Iluze
Režie: Adam Svozil a Kristýna Kosová
Režisérské duo Adam Svozil a Kristýna Kosová pojednalo Vyrypajevovy Iluze v duchu – i když paradoxně – anti-iluze. Podstatu příběhu partnerských dvojic, kdy vše je vždy jinak, než se jeví, posílili věkově různorodým obsazením, doplněným o figuríny z výlohy, které už samo popírá, že by divák měl brát vážně to, co vidí. A paradox na druhou spočívá v tom, že právě proto to člověk vážně bere, protože antiiluzivní režie upozorňuje na hloubku toho, co od vzájemných vztahů očekáváme, konvencím navzdory.(Alena Zemančíková)
…
Kočovné divadlo Ad Hoc
Jan Duchek
Nové TV
Režie: Kočovné divadlo Ad Hoc
Kočovnému divadlu Ad Hoc, které pod vedením textaře a režiséra Jana Duchka vytrvale rozvíjí odkaz české tradice divadla malých forem, se v Novém TV na zdánlivě nezávazné ploše kabaretu parodujícího televizní vysílání podařilo trefně a místy vysloveně mrazivě diagnostikovat podíl médií na rozdmýchávání hysterie národa. Z nicotné zprávy se uhněte krizové vysílání prostě proto, aby bylo co vysílat, nikdo nedělá nic vysloveně špatného, ale následky jsou devastující. Neodmyslitelnou součástí celku jsou autorské písně – ty ve výstižné parodické zkratce zachycují jednotlivé druhy českého hudebního mainstreamu, který má na lobotomizaci veřejného prostoru lví podíl. (Michal Zahálka)
…
Husa na Provázku
Stefano Massini
Dynastie (Lehman Brothers)
Režie: Michal Dočekal
Dynamická divadelní freska o počátcích a rozvoji kapitalismu, ilustrující tento vývoj na životních peripetiích finančnického rodu. Výsostně moderní jevištní tvar s invenční výtvarnou a hudební složkou, v kvalitních hereckých výkonech navíc potvrzující silný interpretační potenciál brněnského souboru. (Jan Kerbr)
…
VOSTO5
Jiří Havelka
Společenstvo vlastníků
Režie: Jiří Havelka
Nový text Jiřího Havelky prostřednictvím nahlédnutí na jedno z pravidelných setkání Společenstva vlastníků podává nenápadným a zábavným způsobem zprávu o stavu dnešní společnosti. Trpělivost rozumně smýšlejících je omezená a manipulovatelnost těch ostatních je neomezená. Inscenace se opírá o text, autentické herectví a imerzivní zážitek (je třeba zmínit i chytré využití technologie VR). I přestože tato inscenace VOSTO5dokazuje, že tento text víc nepotřebuje, snadno si jej představit i na repertoáru jednopohledových divadel. (David Košťák)
///
Rada Ceny Marka Ravenhilla zasedala v roce 2017 ve složení:
- David Košťák, dramaturg Divadla Letí
- Michal Zahálka, dramaturg mezinárodního festivalu Divadlo a Městských divadel pražských
- Jan Žůrek, dramaturg festivalu Divadelní Flora Olomouc
- Jan Kerbr, divadelní kritik
- Jana Slouková, umělecká šéfka Klicperova divadla a festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové
- Tomáš Suchánek, manažer Divadla Petra Bezruče a ředitel a dramaturg festivalu Dream Factory Ostrava
- Alena Zemančíková, dramaturgyně a divadelní kritička
- Jitka Šotkovská, divadelní kritička a teoretička
Komentáře k článku: Cena Marka Ravenhilla se předá v Ostravě
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)