Kritické teze Josefa Hermana (No. 4/2019): Evita
České Budějovice poprvé zažily velkou muzikálovou produkci uvedením Evity Tima Riceho a Andrewa Lloyd Webbera. Jihočeské divadlo si poprvé vyzkoušelo, jak v prostředí stálého divadla produkovat světový megahit.
Operety a klasické muzikály tu hrají dlouhá desetiletí tak, jak to bylo u nás zvykem od padesátých let, a jak takový repertoár dnes hrají některé operní soubory ve světě. Rocková opera Evita nakonec patří k provozně a interpretačně dostupnému repertoáru, českobudějovické nastudování je u nás už šesté a až na první v roce 1998 v pražském Divadle Spirála všechna vznikla ve stálých repertoárových divadlech (Brno, Ostrava, Plzeň, Studio Dva). I s licencí to zřejmě bylo jednodušší, k dispozici bylo schválené přebásnění Michaela Prostějovského, kvalitní, leč letité, chtělo by to už jednou změnu. Budějovičtí vystačili s vlastním operním sborem a operním orchestrem, což se promítlo do poněkud operně usedlého stylu. Když orchestr po děkovačce spustil “na odchodnou”, odvázal se daleko stylověji, razantněji, s větší energií než v samotném představení, které řídil, a provedení hudebně i nastudoval Martin Peschík.
Pro hlavní role najali pražské muzikálové matadory. Michaela Gemrotová (alternuje Michaela Nosková) titulní roli precizně odzpívala, ale její soprán nemá pro Evitu potřebné spodní polohy a je pro tento part trochu úzký. Okouzlující ženu odehrála s převleky do několika okázalých šatů, precizně, ale jaksi vnějškově, jak je zřejmě zvyklá z Divadla Broadway a Janečkových produkcí v GoJa Music Hall. Peróna na úrovni zazpíval Oldřich Kříž, v Budějovicích dobře známý operní barytonista (alternuje další operní pěvec Josef Škarka). Gemrotová i Kříž lavírují mezi operou a muzikálem. Jen komentátora a glosátora Che obsadili neoperním zpěvákem se zkušeností z pražských muzikálových produkcí, českobudějovickým rodákem Lukášem Randákem (alternuje též neoperní Lukáš Adam) a jeho přirozený jevištní projev razantně kontrastuje se všemi ostatními.
Ani v režii přizvaný muzikálový specialista Lumír Olšovský nic objevného nevymýšlel, zaranžoval spíš statické situace dle původní režie Harolda Prince, ostatně jako všude, tady možná i s ohledem na operní základ inscenace a širokoúhlé jeviště sálu Metropolu. A dbal na herecké detaily, pokud to šlo.
Divadlu Metropol pro takovou produkci chybí propracovaná zvukařina, možná technologie, možná zkušení zvukaři, nejspíš obé. Spojením nenazvučeného orchestru s nedůsledně nazvučeným sborem a sólisty s mikroporty vede k nekompaktnímu jakoby zředěnému zvuku, jaký pamatuji z karlínských produkcí v osmdesátých letech. To je víc konstatování než kritika, tohle vycizelovat je práce na léta a velký balík peněz. Stejné platí pro jevištní a světelné technologie.
V rámci možného vznikla dobrá inscenace, která rozšířila divadelní nabídku Českých Budějovic. Nicméně zázrak se čekat nedal a také se nekonal. Kdyby mělo Jihočeské divadlo programově nabízet i světové velkomuzikály, jen se svépomocí a operními produkčními zkušenostmi nevystačí.
Jihočeské divadlo České Budějovice – Tim Rice, Andrew Lloyd Webber: Evita. České libreto Michael Prostějovský, režie Lumír Olšovský, hudební nastudování a dirigent Martin Peschík, choreografie Lukáš Vilt, scéna Ondřej Zicha, kostýmy Veronika Hindle, light design Petr Baštýř, Sound design Mikuláš Malhocký, sbormistr Martin Veselý. Dětský pěvecký sbor Jitřenka, balet, tanečně pěvecká company a sbor Jihočeského divadla. Premiéra 29. března 2019 v DK Metropol.
Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (No. 4/2019): Evita
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Tomáš Studený
Jen malá faktická poznámka –
i orchestr byl samozřejmě zvučen. Nepopírám, že jsme se potýkali s mnoha zejména technickými limity.
08.04.2019 (18.25), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
No taky mi to napadlo,
ale slyšet to pořádně fakt nebylo. Je mi líto. Víte, doufám, co mám na mysli, že holt k opravdu precizní muzikálové produkci potřebujete leccos domyslet a dodělat. Ale držím vám palce i v muzikálu, a nepomohu vám falešnou chválou všeho.
08.04.2019 (18.33), Trvalý odkaz komentáře,
,Tomáš Studený
Tomu rozumím
a ani bych nic takového neočekával. Chtěl jsem to jen maličko upřesnit, aby nedošlo k mylnému dojmu, že kapela hrála zcela bez nazvučení.
10.04.2019 (18.33), Trvalý odkaz komentáře,
,