Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    Potká se Němec, Korejec a Bergman…

    Od 15. do 26. května bude Olomouc po třiadvacáté hostit festival Divadelní Flora. Jedna z největších středoevropských přehlídek nabídne na desítce scén okolo devadesáti akcí – vedle oceňovaných divadelních inscenací také spoustu hudebních produkcí, filmů, besed, workshopů či seminářů. Pořadatelé Flory, jejíž motto letos zní Šepoty a výkřiky, očekávají, že ji v druhé polovině května navštíví přes deset tisíc diváků. Předprodej vstupenek odstartuje v pondělí 15. dubna.

    Motto bergmanovského ročníku zní Šepoty a výkřiky. Tato dramaturgická linka představí například inscenaci Soukromé rozhovory divadelního spolku Jedl s Lucií Trmíkovou. Foto archiv festivalu

    Festivalový program orámuje hostování renomovaných německých souborů – vůbec poprvé do Olomouce dorazí drážďanská činohra a legendární Berliner Ensemble. Expresivních 9 dní vzhůru (9 Tage wach) Staatsschauspiel Dresden na konci loňského roku několik týdnů dominovalo žebříčku prestižního serveru nachtkritik.de, adaptace Grassova Plechového bubínku (Die Blechtrommel) uměleckého šéfa jednoho z nejrespektovanějších evropských divadel, Olivera Reeseho, zase patří k nejpůsobivějším německým inscenacím posledních let. Exkluzivní menu připravují pro Floru mnichovští nezávislí tvůrci, kteří ve spolupráci s hereckými lídry tamního Residenztheateru uvedou na konci festivalu hned dvě světové premiéry – scénický komentář Trumpovy knihy The Art of the Deal a komorní autorský titul Šepoty a výkřiky (Schreie und Flüstern).

    České divadlo budou v Olomouci, společně s experimentující Kolonií(One night stand/up!), Divadelním spolkem Jedl (Pustina – Reynek – Soukromé rozhovory) či nastupující generací divadelníků pražské KALD DAMU (Prodaná nevěsta – Press paradox), reprezentovat přední tuzemské ansámbly – Divadlo pod Palmovkou (Faust), Dejvické divadlo (Vražda krále Gonzaga), Divadlo Na zábradlí (Persony – příp. uvedení jiného titulu DNz) nebo brněnské HaDivadlo (Maloměšťáci). Operní (Così fan tutte) i činoherní (Nebezpečné známosti) produkci představí na Floře olomoucké Moravské divadlo, svůj nejnovější repertoárový titul Opuštěná společnost pak poprvé uvede partnerské Divadlo na cucky.

    Věřím, že inspirativní ozvěna festivalového leitmotivu bude intenzivně rezonovat na všech festivalových jevištích a že křehké, intimní herecké zpovědi i naléhavé, často až apelativně laděné výpovědi budou publikum zneklidňovat i dojímat, vyburcují je z letargie, podnítí jeho obrazotvornost a zjitří jeho senzitivitu, komentuje dramaturgii festivalu jeho ředitel Petr Nerušil a dodává: Je skvělé, že osobní i společenská témata festivalových inscenací vedle kvalitních a sehraných souborů artikulují silné interpretační osobnosti. Kromě festivalem nejvíc vytížených českých hereček Lucie Trmíkové a Markéty Dvořákové se na Floře představí charismatické hvězdy mnichovské a berlínské činoherní scény – Franz Pätzold, Aurel Manthei a Nico Holonics. Vidět všechny tři – během tří dnů – na české divadelní přehlídce ve třech různých inscenacích, navíc dva z nich dokonce ve světové premiéře, považuji v kontextu tuzemského divadla za mimořádnou a stěží opakovatelnou událost.

    Performativní programová linie Divadelní Flory se letos zaměří na současný korejský tanec. Reprezentativní, exotická platforma Fokus: Korea představí na olomouckých scénách kvarteto inscenací (A Silver Knife – Tail Language – Green Eye – Complement) špičkových choreografů a tanečníků. Pohled do dění na korejské taneční scéně bude prvním výrazným krokem Flory mimo evropský kontinent. Festival navštíví výjimeční choreografové a tanečníci, kteří patří k reprezentantům progresivních proudů současného korejského tance s četnými mezinárodními ohlasy. Na jednotlivá představení budou navázány diskuze a připraveny budou také dva workshopy, říká dramaturg taneční programové sekce Jan Žůrek.

    V rámci festivalového ročníku, jehož motto se explicitně odkazuje k názvu slavného filmu, nabídne Divadelní Flora retrospektivu Ingmara Bergmana. Kolekci šesti klíčových snímků (Lesní jahody – Mlčení – Persona – Šepoty a výkřiky – Scény z manželského života – Podzimní sonáta) ikony světové kinematografie, jejichž projekce budou probíhat ve filmovém sále olomouckého Konviktu (Umělecké centrum Univerzity Palackého), doplní nejnovější dokument německé režisérky Margarethy von Trotta Hledání Ingmara Bergmana a přednáška filmové historičky a publicistky Stanislavy Přádné.

    Kromě stále populárnějších besed s tvůrci a interprety inscenací hlavního programu pozve Flora na řadu hudebních produkcí české i německé provenience, dětská představení a další doprovodné aktivity. Třetím rokem bude součástí festivalu edukativní česko-slovenský program FloraLab určený vysokoškolským studentům uměleckých a uměnovědných oborů z Prahy, Brna, Olomouce a Bratislavy.

    Program festivalu je k dispozici na www.divadelniflora.cz/program.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. dubna 2019

    Komentáře k článku: Potká se Němec, Korejec a Bergman…

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,