Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Miloš Forman na Filmovém festivalu v Cannes

    Před rokem svět přišel o Miloše Formana, jednu z nejvýraznějších režisérských osobností. Snímek Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny Forman vs. Forman se k jeho životu vrací koláží často neviděných archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr. Prestižní festival uvede nový dokument v sekci Cannes Classics. Jedná se o první český snímek uvedený v hlavním programu od roku 1991. Film vznikl v česko-francouzské koprodukci České televize, ARTE a společností Negativ a Alegrie.

    Forman je zachycen jako tvůrce, jako člověk, filmař ověnčený Oscary a zároveň charizmatická osobnost, která se nebojí pochybovat sama o sobě. Foto archiv ČT

    Od začátku bylo jasné, že Forman vs. Forman bude ucelený životní portrét. Musí být srozumitelný pro Čechy i cizince. Musí ho pochopit ti, kteří neznají Formanovy filmy a také ti, kterým unikly historické souvislosti. Naší výhodou bylo, že jde o významného a důležitého člověka, který je zároveň neobyčejně charismatickým vypravěčem, říká Helena Třeštíková a Jakub Hejna ji doplňuje: Podařilo se nám dostat k archivům, které nejsou běžně k vidění. Máme záběry z festivalu v Cannes v roce 1968, kde stojí na pláži v plavkách a přemýšlí o roli svobody. Na poslední chvíli jsme se dostali i k záběrům z natáčení Hoří, má panenko! Už jsme byli skoro hotoví, když nám ze Švédska přišla půlhodinová nahrávka, jenom jako bonus k něčemu jinému. A my jsme zbořili celou scénu, a předělali ji tak, abychom mohli zakomponovat tyto nové, naprosto unikátní záběry.

    Forman je zachycen jako tvůrce, jako člověk, filmař ověnčený Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem. A zároveň charizmatická osobnost, která se nebojí pochybovat sama o sobě. Zkušenost s totalitním režimem dala Miloši Formanovi do vínku téma konfliktu jedince s institucí, který úspěšně rozvíjel i ve svých amerických dramatech. Zároveň sám neúnavně hledal místo, kde by pocítil svobodu. Když jsme s kolegyní z ČT Markétou Štinglovou a Madeleine Avramoussis z ARTE hledaly po Václavu Havlovi a Tomáši Baťovi dalšího českého rodáka, který by zaujal české, německé i francouzské diváky, říkaly jsme si, proč vlastně ještě nemáme společný snímek o Miloši Formanovi. Oslovily jsme ho a on měl jedinou podmínku, že film o něm bude režírovat Helena Třeštíková. To jsme rádi splnily a začaly chystat natáčení. Bohužel už v jeho průběhu Miloš Forman zemřel. Film jsme dokončily za podpory jeho nejbližších a věříme, že by se mu líbil, říká kreativní producentka ČT Alena Müllerová.

    Doprovodné slovo filmu namluvil režisérův syn, divadelník Petr FormanTen komentář na mě vybalili a trochu mě tím zaskočili. Ono to není jenom: Jasně, namluvím to. Jsou to věci, které táta říkal, jeho přímé řeči. Táta měl od přírody krásnej, zvučnej hlas. A navíc uměl vyprávět! Od kohokoli jiného by ty jeho historky zněly nudně, zatímco od něj to byla stejná zábava, jako dívat se na jeho filmy. Vědomí, že mluvím za něj, bylo pro mě k zamyšlení.

    Táta měl od přírody krásnej, zvučnej hlas. A navíc uměl vyprávět! Foto archiv ČT

    Filmový festival v Cannes patří mezi nejprestižnější filmové festivaly na světě, letos se koná jeho dvaasedmdesátý ročník. Miloš Forman soutěžil dvakrát – v roce 1968 přivezl snímek Hoří, má panenko, jenže ze solidarity s protestujícími studenty byl festival předčasně ukončen. V roce 1971 pak Forman získal Grand Prix, druhou nejvýznamnější cenu, se svým anglicky mluveným debutem Taking Off. Mimo soutěž se promítal i omnibus Viděno osmi (1973) a muzikál Vlasy (1979). V roce 2016 festival uvedl zrestaurovanou verzi Valmonta a loni se v kině na pláži k padesátému výročí promítalo Hoří, má panenko.

    Koprodukční snímek České televize Forman vs. Forman je novým počinem v rámci úspěšné mezinárodní spolupráce mezi Českou televizí a francouzsko-německým kulturním kanálem ARTE. Česká televize spolupracuje s ARTE již od roku 2013, a to především na projektech týkajících se společné historie. Vůbec prvním společným dílem byl ceněný dokument Život podle Václava Havla. Jen v loňském roce měla ve vývoji či ve výrobě s ARTE třináct společných projektů.

    • Autor:
    • Publikováno: 7. května 2019

    Komentáře k článku: Miloš Forman na Filmovém festivalu v Cannes

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,