Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Česko-slovenské mosty 2019 (No. 2)

    Rozkošné listování bizarním manuálem

    Svéráznou příručku Tomáše Baránka s přímočarým názvem Jak sbalit ženu uvedli poprvé na jeviště před deseti lety v Buranteatru, a pokud mě paměť neklame, jednalo se o herecky zručný, ovšem nikterak přelomový počin mladého souboru, který se tenkrát potýkal se stísněnými prostory nad brněnským knihkupectvím Dobrovský. Po letech se titulu chopil Tomáš Dianiška v Divadle pod Palmovkou, aby vytřel zrak všem (jak se o tom nyní mohli přesvědčit diváci zlínského divadelního festivalu Setkání Stretnutie), kteří se skepticky domnívají, že z takové látky se víc než pochybná řachanda vytlouci nedá.

    Nesmělý Kamil (Jakub Albrecht) se zas a znova vrhá do milostných dobrodružství, jež statisticky velmi pravděpodobně směřují k trapasu. Foto Roman Dobeš

    Jistěže nejde o zlomový kus současného českého divadla, jaký bychom snad na přehlídce, která si na dramaturgických novinkách zakládá, očekávali, ale do těchto vod ani Dianiškova poetika nemíří. Zdravým jádrem jeho přístupu je, že předlohu nebere příliš vážně. Z návodu na úspěch u žen vyzobává jednotlivé hlášky a útržky, jež dovedně sestavuje v příběh nesmělého Kamila (výborný Jakub Albrecht), kterého instruktor (v podání Tomáše Dianišky pojmenován jako Pán zla) vede minovým polem dvoření slečně Evě (Tereza Dočkalová); více vedlejších postav hraje Šárka Kubíková.

    Výsledkem je v podstatě milá, do nadsázky posunutá perzifláž pracující s množstvím dalších (filmových či hudebních) citací, popkulturních odkazů a poetikou romantického kýče, patrnou zdaleka nejen ve scénografii. Je rovněž pozoruhodné sledovat, jak děj, upletený takzvaně z ničeho, má tah, přesně vedené a pointované výstupy, jež překvapují hravou nápaditostí: ke slovu přijde i loutkové divadlo, symbolické nakládání s rekvizitou nebo stejně vynalézavé jako nečekané metaforické obrazy (Amor a jeho šíp).

    V tom mu pomáhá instruktor, zvaný Pán zla (Tomáš Dianiška). Foto Roman Dobeš

    Radost z tvorby, důvtip a ovšem zábava. Taková, která je mimochodem na hony vzdálená falešné genderové korektnosti, ale neurazí, protože z ní obě pohlaví vycházejí se srovnatelným vysvědčením bláznů ženoucích se zas a znova do dobrodružství, jež statisticky velmi pravděpodobně směřují k trapasu. A to je koneckonců sympatická aktivita – stejně jako tato inscenace. Je tedy dobře, když už se nepovedlo v minulosti do Zlína přivézt jinou Dianiškovu podstatnou inscenaci (Mlčení bobříků), že jsou tu letos na programu dvě: ostravské Transky, body, vteřiny a právě pražská Jak sbalit ženu 2.0.

    Divadlo pod Palmovkou – Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0. Režie: F. X. Kalba, výprava: Lenka Odvárková, hudba: Jakub Hlobil, dramaturgická spolupráce: Ladislav Stýblo. Hrají: Tereza Dočkalová, Šárka Kubíková, Jakub Albrecht a Tomáš Dianiška. Premiéra 10. 2. 2017 ve Studiu PALM OFF. Na festivalu Setkání Stretnutie 14. 5. 2019.

    ///

    Více o inscenaci na i-DN:

    Smějící se bestie Tomáš Dianiška

    Deset divadelně-industriálních let (No. 3)

    Více o festivalu na i-DN:

    Setkání Stretnutie


    Komentáře k článku: Česko-slovenské mosty 2019 (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,