Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kritika

    Kritické teze Josefa Hermana (No. 6/2019): Láska ke třem pomerančům – Opera ND

    České operní divadlo opomíjí Sergeje Prokofjeva, jeho Láska ke třem pomerančům přitom už patří k nejvýznamnější klasice XX. století. U nás se hrála jen jednou ve Smetanově divadle (dnes Státní opera) pod taktovkou Jaroslava Krombholce v režii Georgie Ansimova, od premiéry 31. května 1963 do derniéry 17. června 1964 jedenáct představení. Tedy je skvělé, že Opera ND nastudovala vrcholného Prokofjeva.

    Truffaldino (Jaroslav Březina) se snaží rozveselit Prince (Aleš Briscein) Foto Dasa Wharton

    Premiéra se hodně dobře poslouchala, dirigent Christopher Ward ji vedl v energických tempech, v charakteristicky hravé prokofjevovské poetice, ve zvukových kontrastech. Preciznost lomená spontánní muzikalitou. Nejvíc se blýskly žestě v mohutných tutti i v různých sólových “výkřicích”. Proslulý pochod za scénou a v orchestřišti byl zvukově dokonale vyladěný. K tomu dobře připravený sezpívaný sbor, vyrovnal se na úrovni s hodně obtížným zpíváním.

    Truffaldino jako Poslední kovboj? (Jaroslav Březina) s Princem v podobě Michaela Jacksona (Aleš Briscein)
    Foto Dasa Wharton

    Premiéra byla dobře obsazená od hlavních po řadu menších až nejmenších rolí, což je v takové produkci nezbytné. Měl jsem radost, že Andrea Tögel Kalivodová (Clarice, Linetka), Eva Urbanová (Fata Morgana) a Jana Sýkorová (Smeraldina, Nikoletka) zpívaly bez dřívějších občasných problémů, technicky i výrazově. Marie Fajtová byla křehkou líbeznou, hlasově trochu upozaděnou Ninetkou. Inscenaci dominovaly mužské hlasy: Aleš Briscein  s Jaroslavem Březinou v ústředních rolích Prince a Truffaldina, Zdeněk Plech ve dvou naprosto odlišných polohách (Král Trefa, Kuchařka). A František Zahradníček (Kouzelník Celio).

    Truffaldino (Jaroslav Březina) s Princem (Aleš Briscein) v akci s artisty Losers Cirque Company
    Foto Dasa Wharton

    Radim Vizváry zpěváky jen zakomponoval do mechanicky popisných výstupů, bez souhry, bez logiky jednání. Přiměl je také k nebývalým pohybovým aktivitám v rámci pěkných kreací i nápadů (tři pijáci v nadživotní velikosti!) svých do půl těla obnažených artistů z Losers Cirque Company, ale raději si měli jít zacvičit do tělocvičny. Legrace se tu vyrábí výtvarnem, hlavně kostýmy, jenže proč je třeba Princ za Michaela Jacksona mi uniklo. Žertuje se přehnanými “operácky” jalovými gesty, jimiž hodně poničil Truffaldina i jinak jako vždy přesný Jaroslav Březina – jistě to nebylo z jeho hlavy. Jedinou opravdu vtipnou, protože významově čitelnou kreaci předvedl Zdeněk Plech ve výstupu Kuchařky. A postavu Prince dovedl k čitelnému charakteru Aleš Briscein myslím díky svým bohatým zahraničním zkušenostem.

    Artisté Losers Cirque Company v jednom z efektních výstupů, vlevo za nimi Eva Urbanová (Fata Morgana)
    Foto Dasa Wharton

    Právě pojetí operního herectví odlišuje zdejší operní divadlo od toho dobrého za našimi hranicemi. Všechno začíná u chybějící dramaturgické a režisérské úvahy, proč, o čem a tudíž jak se bude inscenovat. V Opeře Národního divadla se stále začíná a končí u hodně vágní úvahy jak. Pak se inscenace rozpadá na zpívanou a tanečně-gymnastickou část, které se nespojují k jednomu účinku. Hlavně se neví, k jakému.

    Losers Cirque Company
    Foto Dasa Wharton

    Národní divadlo Praha, PrahaSergej Prokofjev: Láska ke třem pomerančům. Opera o čtyřech jednáních s prologem. Libreto napsal skladatel podle scénáře Carla Gozziho. Dirigent Christopher Ward, režie a choreografie Radim Vizváry, scéna Boris Kudlička, kostýmy Natalia Kitamikado, pohybová spolupráce Marek Zelinka, světelný design Karel Šimek, animace Kateřina Karhánková, sbormistr Martin Buchta, dramaturg Ondřej Hučín. Premiéra v historické budově Národního divadla 16. května 2019.


    Komentáře k článku: Kritické teze Josefa Hermana (No. 6/2019): Láska ke třem pomerančům – Opera ND

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,