Hravě zkrocená?
Ostravské Letní shakespearovské slavnosti 2019 otevřela premiéra Zkrocení zlé ženy v režii Vojtěcha Štěpánka, který si ke scénování vybral překlad Jiřího Joska. S dramaturgem Tomášem Vůjtkem se rozhodli inscenovat celý Shakespearův text i s předehrou, která se většinou vynechává. Tím se vyhnuli značnému ochuzení, neboť předehra samotná a s ní i závěr nejenže definují Zkrocení zlé ženy jako představení hry ve hře, ale umožňují i velmi zábavnou podívanou. Dokladem je herecký part fiktivní ženy vandráka a opilce Christophera Slye (Jiří Sedláček), kterou v průběhu celé první poloviny s vrcholným využitím svých mimořádných komediálních schopností i s pomocí „svůdných“ šatů a paruky hraje Robin Ferro.
Kostýmy Marty Roszkopfové vsazují děj do konce 16. století, autor hudby Nikos Engonidis se nechal inspirovat balkánskými motivy. Sám během představení hraje na violoncello a spolu s Michalem Matysem a dalšími muzikanty včetně některých herců vytváří živou a bohatou hudební kulisu. Jejím vrcholem je rapová píseň v provedení Vojtěcha Lipiny, představitele Petrucciova sluhy Grumia, a sboru všech účinkujících.
Hru ve hře tvoří dva kontrastní, vzájemně se reflektující a doplňující milostné příběhy. Dějová linie o dobývání Bianky, mladší dcery bohatého padovského měšťana Battisty Minoly (Vladislav Georgiev), je komedií převleků a záměn. Izabela Firlová hraje Bianku jako rozmazlenou a pokryteckou fiflenku. Její pojetí je méně romantické, než bývá zvykem, a mírně prvoplánové. Menší míra karikování by postavě prospěla. Představitelé Biančiných nápadníků René Šmotek, Vladimír Polák a Šimon Krupa vycházejí z komedie dell’arte, stejně jako Albert Čuba a Ondřej Malý v roli sluhů Trania a Biondella. Vynikající a fyzicky velmi náročný výkon v téměř akrobatických klauniádách zde odvádějí zejména Vladimír Polák a Albert Čuba.
Stěžejní je ovšem příběh Battistovy starší dcery Kateřiny a jejího nápadníka, posléze manžela Petruccia. Ústřední hrdinka je v podání Kristýny Leichtové skutečná femme fatale, osudová žena, na první pohled zlá, hubatá a panovačná, ale zároveň přitažlivá a svůdná natolik, že se nikdo nemůže divit Petrucciově snaze právě tuto ženu získat pro sebe. Josef Kaluža ho od samého začátku hraje jako sympaťáka, kterému může v pomyslném souboji s Kateřinou fandit jak mužská, tak ženská část hlediště. Vrcholnými scénami dvojice jsou úvodní seznamovací dialog a také moment z druhé části odehrávající se po svatbě na manželově sídle, kdy se v sobě Kateřina snaží najít schopnost vyřknout slovo děkuji.
Současným inscenátorům této Shakespearovy komedie činí potíže vyrovnat se se závěrečným Kateřininým monologem o podřízené roli ženy v partnerském vztahu. Vojtěch Štěpánek nachází klíč k této problematické části v mírně erotickém podtextu vyjádřeném nonverbálními prostředky. Kateřina sice poklekne před Petrucciem, zároveň se ale rozvlní jako kočka a svůdně se blíží ke svému manželovi. Za slovy se neskrývá podřízenost, ale hravost, která je výrazem láskyplného partnerství Kateřiny a Petruccia. A to je i hlavním sdělením Štěpánkovy velmi vydařené inscenace.
PaS de Theatre a Letní shakespearovské slavnosti Ostrava – William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy. Překlad Jiří Josek, režie Vojtěch Štěpánek, dramaturgie Tomáš Vůjtek, scénografie David Bazika, kostýmy Marta Roszkopfová, hudba Nikos Engonidis, pohybová spolupráce Martin Pacek. Premiéra 15. července 2019.
Komentáře k článku: Hravě zkrocená?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)