Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Ubohý tatíček Vodník

    Ostravskou premiéru inscenace opery Antonína Dvořáka Rusalka nejvíc poškodilo hudební nastudování Jakuba Kleckera. Přehrál partituru bez detailně vystavěné zvukové a významové dynamiky, čímž genialitu díla ponížil do romantického mainstreamu. Od prvních taktů se ozývaly hrozivé nepřesnosti souhry i hráčské chyby, kterých naštěstí v dalších jednáních ubylo, nicméně nejednotné otrhané nástupy trápily provedení až do samého konce.

    Vodník (Martin Gurbaľ) se za Rusalkou (Veronika Holbová) vynořil do říše lidí z akvária FOTO MARTIN POPELÁŘ

    Režisér Radovan Lipus nahlédl příběh prostřednictvím Vodníka coby otce, jemuž odešla dcera do nepřátelského světa a on je vůči tomu bezbranný. Jistě, Kvapilův a Dvořákův symbolický příběh je otevřený různým výkladům, není to jen hezká pohádka pro rodinné publikum, ale vysvětlovat ho jaksi privátně rodinnými vazbami nepovažuji za nosné, stejně jako pokoušet se tato dvě hlediska spojit. V libretu a zejména v hudbě se podle mne odehrávají podstatnější věci v symbolické rovině. Lipuse to zavedlo do příliš popisných prostředků v aranžmá i v hereckém jednání, vystavěném z občas ozvláštněných operních postojů a gest. Dvojlomnost romantizujícího a současného je znát v konfrontaci pohádkových kostýmů s uniformami cateringové firmy i ve strohé prázdné scéně rytmizované symbolistickými kruhovými branami, fotografií měsíčního úplňku, hodinami, světly a projekcemi.

    Kalhotková role Kuchtíka se proměnila v Kuchtičku (Ivana Ambrúsová), text s ženskými koncovkami ovšem porušil hudební dikci a v jednom místě musela zůstat koncovka mužská. Vždyť taková drobnost bude vadit jen puntičkářskému kritikovi. Lesní žínky (Eva Marie Kořená, Nikola Novotná a Bohdana Šindlerová) nebyly hlasově sladěné a sezpívané. Veronika Holbová bude skvělou Rusalkou, až k dramatické poloze přiřadí i lyrickou. Nicméně ona spolu s Martinem Gurbaľem (Vodník) a Jakubem Kettnerem (Hajný) stvořili věrohodné postavy, jinak byla premiéra spíš slušně odzpívaná. Platí to i pro Richarda Samka, jenž má potíže s nejvyššími polohami partu Prince a postavu jen mechanicky demonstruje.

    Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava – Antonín Dvořák: Rusalka. Opera o třech dějstvích na libreto Jaroslava Kvapila. Hudební nastudování a dirigent Jakub Klecker, režie Radovan Lipus, scéna David Bazika, kostýmy Ha Thanh Špetlíková, sbormistr Jurij Galatenko. Premiéra 17. října 2019 v Divadle A. Dvořáka.


    Komentáře k článku: Ubohý tatíček Vodník

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,