Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Cena pro nejlepší baletní inscenaci míří do Plzně

    Devátý ročník soutěžní přehlídky současné taneční tvorby BALET 2019 ovládlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni s inscenací Zkrocení zlé ženy v choreografii Aleny Peškové.

    Vedle hlavní ceny putuje do Plzně čestné uznání Janu Kučerovi za původní baletní kompozici a cena za sólistický výkon Gaëtanu Piresovi. Uspěl také Pražský komorní balet s inscenací Kytice: cenu za nejlepší choreografii si odnese Petr Zuska, za výtvarné řešení Jan Dušek a za novou baletní skladbu Ondřej Brousek. Cena za nejlepší kolektivní výkon putuje do Ostravy.

    Slavnostní vyhlášení výsledků přehlídky BALET 2019 spojené s předáním diplomů a prémií se uskuteční při příležitosti uvedení vítězné inscenace Zkrocení zlé ženy 19. dubna 2019 v 19 hodin ve Stavovském divadle.

    Přehlídky BALET 2019 se zúčastnilo 11 baletních souborů z České republiky: Balet Národního divadla Praha, Laterna magika, Pražský komorní balet, Balet Praha Junior (soubor konzervatoře Taneční centrum Praha), Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Severočeské divadlo Ústí nad Labem, Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Jihočeské divadlo České Budějovice, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava a Moravské divadlo Olomouc s 28 inscenacemi.

    Pětičlenná porota pracovala ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényiová, Lucie Hayashi, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek. Shromáždila rekordních 116 odborných posudků, které mají nezastupitelný dokumentačně-kritický význam. Regionální soubory oceňovaly zájem o svou práci i to, že se zvýšil počet recenzí a kritik především v odborném tisku.

    Inscenační přehlídky se zúčastnily všechny stálé samostatné baletní soubory, které měly v uplynulých pěti letech alespoň jednu premiéru. Zájem divadel zúčastnit se tak potvrzuje opodstatnění přehlídky, potřebu alespoň takovéto konfrontace jednou za čas, když už nemůže dojít ke srovnání na jednom místě a v koncentrovaném čase, říká předseda poroty Zdeněk Prokeš a dodává: Na druhou stranu je tento model několikanásobně levnější a umožňuje neomezenou volbu repertoáru i širokou účast souborů. Je bezesporu objektivnější, protože představení se konají v domácím prostředí; výkony ani inscenační tvar nejsou ovlivněny zájezdovými podmínkami.

    Cílem přehlídky, která je pořádána od roku 1992, je podnítit taneční a baletní soubory, aby zvyšovaly pozornost současné původní domácí tvorbě a usilovaly o její pravidelné uvádění. Přehlídka nabízela inscenace, které považují soubory za své nejlepší a reprezentativní. Pořádala ji Asociace tanečních umělců ČR (dříve Taneční sdružení ČR) za finanční podpory Ministerstva kultury ČR. Ceny a prémie poskytly firma Grishko, Nadace Život umělce a Nadace Český literární fond.

    Zkrocení zlé ženy (Jarmila Hruškociová). Foto Martina Root.

    Porota rozhodla v souladu se Statutem hlasováním o udělení cen a prémií takto:

    Hlavní cenu soutěžní přehlídky BALET 2019 – diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 25 000 Kč a prémií 10 000 Kč

    Inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY

    (hudba Jan Kučera, choreografie a režie Alena Pešková)

     …

    Cenu Za nejlepší choreografii – diplom s prémií 10 000 Kč

    PETRU ZUSKOVI

    za dílo „Kytice“ Pražského komorního baletu

     …

    Cenu Za nejlepší sólistický výkon – diplom s prémií 10 000 Kč

    IVONĚ JELIČOVÉ za interpretaci role Kateřiny Kabanové v tanečním dramatu „Bouře“ Divadla F. X. Šaldy v Liberci (režie a choreografie Alena Pešková)

     …

    Cenu Za nejlepší sólistický výkon – diplom s prémií 10 000 Kč

    GAËTANU PIRESOVI za interpretaci role Petruccia v tanečním díle „Zkrocení zlé ženy“ Divadla J. K. Tyla v Plzni (choreografie a režie Alena Pešková)

     …

    Cenu Za nejlepší sólistický výkon – diplom s prémií 10 000 Kč

    BARBOŘE ŠULCOVÉ za interpretaci sóla v baletu „O Balcão de Amor“ Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (choreografie Itzik Galili)

     …

    Cenu Za nejlepší sólistický výkon – diplom s prémií 10 000 Kč

    ONDŘEJI VINKLÁTOVI za interpretaci role Josefa K. v tanečním dramatu „Proces“ Národního divadla Praha (choreografie a režie Mauro Bigonzetti)

    Cenu Za nejlepší kolektivní výkon – diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 10 000 Kč

    BALETU NÁRODNÍHO DIVADLA MORAVSKOSLEZSKÉHO V OSTRAVĚ

    za výkon v inscenaci „Rossiniho karty“ (choreografie Mauro Bigonzetti) s přihlédnutím k výkonům v dalších dílech současného ostravského repertoáru

     ///

    Dále se porota rozhodla udělit čestná uznání:

     …

    Za původní hudbu k baletu

    • ONDŘEJI BROUSKOVI (Kytice, Pražský komorní balet)
    • JANU KUČEROVI (Zkrocení zlé ženy, Divadlo J. K. Tyla v Plzni)

    Za výtvarné řešení

    • JANU DUŠKOVI

    za scénu k inscenaci Kytice (Pražský komorní balet) s přihlédnutím

    k návrhům scény k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice)

    • JANU HLADILOVI A FRANTIŠKU PECHÁČKOVI

              za projekce a videomapping v inscenaci „Cube“ v Laterně magice

    • PAVLU KNOLLOVI

             za kostýmy k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice) s přihlédnutím

    k návrhům kostýmů k inscenaci Inscenační porada (JD České Budějovice)

    30. 12. 2019

    Zdeněk Prokeš a Roman Vašek, členové poroty BALET 2019

    • Autor:
    • Publikováno: 11. ledna 2020

    Komentáře k článku: Cena pro nejlepší baletní inscenaci míří do Plzně

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,