Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 543)

    Pane, pane, je neděle, půjdeme do divadla, máte radost?, pravila ještě před koronavirovou krizí múza Mab. Šel jsem.

    Piráty spolkne velryba… Foto Tino Krachochvíl

    Trošičku mžilo, nefoukalo a chodníky byly opravené. Pozpěvoval jsem si.

    Mab hvízdala druhý hlas. Pane, pane, pohádku Kolíbá se velryba napsala Iva Peřinová v roce 1987. O rok později ji uvedlo Naivní divadlo Liberec. Byl to úspěch. Inscenace se hrála pětadvacet sezón. V Divadle Radost byla Velryba premiérována roku 1990. Po třiceti letech ji nyní nastudoval umělecký šéf Radosti Michal SopuchPane, pane, vraťte se, přešli jsme vchod do divadla…

    Aha. To já od radosti, že je neděle a trochu mrholí.

    Piráti Planda a Žvanda si hrají na kabaretiéry. Foto Tino Krachochvíl

    Jeviště je plničké poletujících bublinek. Mezi nimi se povaluje hejno líných rybek. Očka se jim lesknou. Ryba kladivoun a ryba piloun plují, velryba otevírá tlamu a mává ocasem, jako by to bylo kormidlo. Piráti Planda a Žvanda si hrají na kabaretiéry. Melou panty, zpívají, pusy nezavřou. Je s nimi legrace. Žvanda je vejtaha, co všude byl a všechno zná. Planda je naivní dobrák, hračička, co žádnou blbost nezkazí. Vyrobí si papírovou lodičku, takovou večerníčkovou, a plaví se moři. Vlny jsou modré, rudé, černé i žluté. Racek je na drátu, chechtá se a kálí jim na čepičky. Piráty spolkne velryba…

    Loutky v břiše velké ryby provádějí různá alotria. Foto Tino Krachochvíl

    Velryba koulí očima, máchá ploutví a břicho se jí otevírá, jako by v něm měla padací most. Piráti se rozpoltí na loutky, které v břiše velké ryby provádějí různá alotria. Duo živých klaunů dobrodružství těch polknutých komentuje.

    Z nebe klesá hvězda. Je ulovena a piráti mají lustr. V rozverné kratochvíli udělají z břicha pokojíček. Kladivem kladivouna a pilkou pilouna stvoří židličku.

    Podívaná je to náramná. Foto Tino Krachochvíl

    Podívaná je to náramná. Prolínání živých pirátů s loutkami je báječné, hlasové projevy milé, iluze je dokonalá. Nejvtipnější je scéna, ve které klauni udělají z chapadel chobotnice šicí stroj a ušijí z mořské pěny okrasné závěsy.

    Inscenace je lehoučká, hravá, barevnou pestrostí a hereckou spontaneitou aktérů upoutává pozornost nejen dětských diváků.

    Inscenace je lehoučká, hravá, barevnou pestrostí a hereckou spontaneitou aktérů upoutává pozornost nejen dětských diváků. Foto Tino Krachochvíl

    S úsměvem na rtech jdu Cejlem. Múza Mab povídá: Loutkoherecké výkony Jiřího Skovajsy, Františka Herze a Stanislavy Havelkové byly výborné. Zrovna tak i melodické písničky Matěje M. Štrunce, které zpívají. Znamenitá je výprava Sylvy Zimuly Hanákové. Pane, pane, režisér Michal Sopuch si může představení přiřadit ke svým úspěchům.

    Pane, pane, totiž múzo, řekl jsem, jsou dny, které se prostě vydaří…

    Brno – Komín, 25. 2. 2020

    Divadlo Radost, Brno – Iva Peřinová: Kolíbá se velryba. Režie Michal Sopuch, výprava Sylva Zimula Hanáková, hudba Matěj M. Štrunc, dramaturgická spolupráce Eva Janěková, asistent animace Stanislava Havelková, technická spolupráce Ing. arch. Miloš Zimula. Hrají: Jiří Skovajsa, František Hertz, Stanislava Havelková.  Premiéra 23. února 2020.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 543)

    1. Milana Suská

      Avatar

      Divadlo Radost
      mě dělalo radost desítky let. V mém dětství, potom když jsem tam vodila syna a posléze v dospělosti, kdy jsem se tam chodila dívat na mého kamaráda.
      Radost=radost.

      04.04.2020 (0.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,