Divadla v karanténě (V)
Městské divadlo Mladá Boleslav
Petr Mikeska
Bez roušky
V tuto chvíli zkoušíme tři inscenace – Famílii (Joe DiPietro) v režii Zdeňka Bartoše na velké scéně, hru Na ústupu (W. Nicholson) v mé režii na Malou scénu. V červnu však proběhne premiéra a následující reprízy z důvodu bezpečnostních opatření na velké scéně. Souběžně zkoušíme inscenaci, která bude mít premiéru 11. září. Jde o Mistrovskou lekci (T. McNally), kde roli Marii Callas vytvoří Dagmar Pecková. Souběžně dobíhají projekty „nouzového stavu“ – naše talkshow na sociálních sítích Hovory bez roušek, nově pak spolupráce s Knihovnou města Mladá Boleslav Knížky bez roušky, kde děláme takový „katalog“ možných zajímavých knih, které doporučují odborníci z knihovny a naši herci vybrané knihy prezentují krátkými ukázkami. Jde o princip Noci literatury. A nadále uvádíme online záznamy našich představení a akcí vždy v sobotu v 19.00 hodin.
Alfred ve dvoře, Praha
Tomáš Procházka
Je čas číst knihy
Rozhodli jsme se již na začátku stavu nouze nepořádat žádný streaming a počkat, až budeme moci hrát divadlo opět v sále i s diváky, byť je možné, že se v divadle potkáme až na podzim. Získaný čas využíváme k údržbě divadla a mimo jiné také k uspořádávání našeho videoarchivu se záznamy představení od začátku působení spolku MOTUS v Alfredu v roce 2001. Některá z nově digitalizovaných představení zveřejňujeme na portále Vimeo bez nutnosti za ně platit a také bez časového omezení. Jsme rádi, že se můžeme s našimi diváky podělit o tuto exkurzi do historie nezávislé divadelní tvorby v Alfredu ve dvoře. Záznam není samozřejmě plnohodnotnou náhražkou za sdílený zážitek divadla – stejně jako jí podle nás není ani streaming. Divadlo bude zavřené dva, tři, možná čtyři měsíce. Díky podpoře MK a hlavního města Prahy se však nemusíme bát, že Alfred po prázdninách neotevře. Divadlo je důležitou součástí našich životů, momentálně však svou práci nemůžeme vykonávat, stejně jako mnoho dalších profesí. Nyní je čas číst knihy, podpořit malá vydavatelství a knihkupce, jelikož i oni jsou velmi ohroženi, podporovat malé lokální kluby a jednotlivce operující mimo grantový systém. To jsou ti, které krize zasáhla nejhůře. Neúčastníme se žádných benefičních akcí, které probíhají, jelikož nejsme v bezprostředním ohrožení a mnoho skupin a jednotlivců se ocitlo v horší situaci. Pokud nás chcete podpořit, budeme především rádi, když k nám do divadla budete chodit, až opět otevřeme. Můžete si zakoupit naši permanentku, která je k dostání prostřednictvím služby GoOut a jejíž platnost prodlužujeme až do konce roku 2021. V okamžiku opětovného zahájení provozu budou také opět v prodeji vstupenky kategorie Podporovatel divadla. Mnohá plánovaná představení byla zrušena a nevíme, zda se je podaří během podzimních měsíců nahradit. Předpokládáme, že podzimní program bude i tak velmi intenzivní, nejen u nás, ale i v ostatních divadlech. V Alfredu nás čeká několik premiér, především inscenace La Moneda souboru 8lidí, plánovaná původně na březen, novou práci u nás chystají Jan Mocek a Petr Gonda a rovněž můžete očekávat i premiéry rezidentních souborů Handa Gote a Wariot Ideal.
Divadlo Mír, Ostrava
albert čuba a spol.
Cesty
Za celé toto období zaznamenala online tvorba Divadla Mír z Ostravy jen na videoserveru YouTube více než 1‚2 milionu zhlédnutí. Divadlo Mír taktéž produkuje skečovou show Tři Tygři na samostatném YouTube kanálu se 7 miliony zhlédnutími. YouTube kanál Divadla Mír má aktuálně přes 15 tisíc odběratelů, což je ze všech českých divadel zdaleka nejvíce, je to vyšší hodnota, než třeba udává YouTube kanál Slovenského národného divadla (12‚5 tisíce odběratelů), o českém Národním divadle ani nemluvě. Přímý přenos improvizační divadelní show Tři Tygři pravidelně sleduje online v průměru přes 2 000 diváků živě, další desetitisíce potom uložený záznam. Další projekty jsou v přípravě. Je natočeno jedenáct dílů rozhovorů Distanc. Chystá se pokračování seriálu sKORO NA mizině, v předprodukční fázi je krátký film z prostředí talentových show, který taktéž bude vznikat na jevišti Divadla Mír, vyjednávají se práva k umístění záznamu inscenací Divadla Mír na internet, tedy těch, jež jsou po derniéře, a především se připravuje vznik něčeho zcela unikátního – něčeho, o čem Divadlo Mír prozatím nechce veřejně informovat, ale určitě to bude něco, co by opět mohlo ukázat, jakými možnými cestami se divadelní tvorba v dnešních časech může ubírat.
Viktor Černický
Performer a tanečník
Vídeň není
Když se zavřely fyzické hranice mezi Českou republikou a Slovenskem a já zůstal shodou okolností stát na jejich východní straně, nečekaně jsem procitl do osobní i společenské minulosti. Vládní opatření mě přinutila ukončit zkoušení nového představení v Bratislavě. Mezi účastníky projektu, kteří přijeli z Paříže, Bruselu, Prahy, Salcburku, Berlína a Záhřebu, kolovala nemoc, a i když jsme nevykazovali příznaky Covidu, stáhli jsme se po vynuceném ukončení zkoušení do karantény… Budu upřímný: prvních čtrnáct dnů u rodičů, v jejich domě blízko hranic, jsem v podstatě strávil negováním situace a plánovaním útěku. I když jsem byl doma, mohl jsem na procházky. Věděl jsem, že stačí dvě hodiny pěšky na západ a jsem zase zpátky v Česku. V hlavě jsem začal promýšlet, kdy vyjít z domu, kdy vypnout a zapnout telefon, s přáteli jsem mluvil v náznacích a kódovaně, byl jsem na průzkumu pohraniční situace. Promluvil jsem si s hraniční stráží. Mimochodem, když jsem jim řekl, že pracuji v kontextu současného tance, jeden z nich se mě zeptal, jestli tím mám na mysli latino. Ne, odvětil mu druhý, určitě ne, spíš disko. Nejdřív ty plány byly vážné, pak to byla hra a nakonec jsem připustil, že jsou to jen fantazie. Ale až teď mi došlo, jak důležité ty fantazie byly pro to, abych se vyrovnal se šokem z nečekané dvojí izolace: jak od práce, tak i od svého domova. I teď, když si uvědomím, jak moc bych si přál být ve svém vlastním bytě a dělat svoji vlastní práci, si občas zajdu do těchto útěkových příběhů. Máma mě doma přivítala slovy: Vídeň ani není. Občas to říká s narážkou na nemožnost cestovat na Západ v dobách minulého režimu, ale až teď tomu poprvé rozumím. Při čtení zpráv z New Yorku a Singapuru, zatímco já jsem pořád na Slovensku a toužím po otevření hranic, se mi zdá, jako bych žil v roce 1984 anebo si četl v Calvinových Neviditelných městech. Disociační efekt se dostavuje v intenzivních vlnách a zasahuje jádro mojí osobnosti. Zatímco moje česká identita zůstává nedostupná, Slovensko poskytuje reálie mých teenagerovských let. Probouzím se ve své staré posteli v roce 2006, v puse se mi převaluje staré mámino jídlo, a když jdu vyvenčit našeho starého psa, nazouvám si staré turistické boty. Praha? Na tu teď můžu jenom myslet, zatímco Vídeň snad ani neexistuje.
Divadlo Alfa, Plzeň
Petra Kosová
Pro domácí publikum
Odloženou premiérou inscenace Ťuk, ťuk, ťuk. Tučňák?! rozjíždí 2. června program plzeňské Divadlo Alfa (původní premiéra měla být 16. března). Jedná se o první titul Alfy pro věkovou adresu 2+, proto ho divadlo svěřilo ostravskému scénografovi a režisérovi Tomáši Volkmerovi, který má s tvorbou pro nejmenší velké zkušenosti. Hrajeme na jevišti pro omezený počet diváků, což je v současné době výhodné. Kapacitně jsou omezeny i další dva tituly, které se Alfa rozhodla v závěru sezony nasadit. Jenovéfa má první premiéru 9. června v klubu Divadla Alfa a upravil ji, vypravil a režíroval Tomáš Dvořák (celkem jsme nabídli divákům čtyři premiéry, takto řešíme kapacitní deficit). Třetím titulem, který se rovněž hraje na jevišti, a tudíž pro menší počet diváků, je prosincová novinka Pozor, Zorro!, opět v režii Tomáše Dvořáka. V červnu už měl být Zorro na cestě do Jižní Korey, zájezd byl ale ze zřejmých důvodů zrušen, takže si mstitele užije domácí publikum. Zatím má Alfa na programu 17 představení, uvidíme, jestli budou mít diváci po téměř tříměsíční pauze chuť a odvahu zajít do divadla.
Akademie múzických umění v Praze
Jan Hančil
Podle potřeb
Tak jako jiné vysoké školy se i AMU snaží co nejvíc výuky přesunout na distanční vzdělávání, což je možné celkem bez ztráty květinky realizovat v případě seminářů, jako je například dramaturgie, interpretační seminář nebo vyloženě teoretické předměty a přednášky, ale hůře se to realizuje v případě tvůrčích cvičení jako herecká tvorba nebo vyloženě týmových tvůrčích dílen, jako je scénická tvorba, kde společně pracují studenti několika oborů. V oblasti hudebních oborů je naplánována realizace koncertů ve zvláštním režimu, předpokládáme, že budeme v létě realizovat natáčení studentských absolventských filmů, v oblasti scénického umění je už naštěstí většina inscenací absolvujícího ročníku hotova. Problém je s bakalářskými inscenacemi, které bude třeba realizovat po rozvolnění omezení. Semestr je prodloužen do konce července s tím, že jednotlivé fakulty upraví délku semestru podle svých potřeb, a zkouškové období je prodlouženo do konce září. Nový akademický rok bychom měli začít standardně 1. října, pokud nám to zhoršené hygienické podmínky nepřekazí.
Divadlo pod Palmovkou, Praha
Tomáš Dianiška
Nasáváme
Zkoušíme hru ze zákulisí operace Anthropoid s názvem 294 statečných. Na Palmovce máme výhodu, že spousta událostí spjatých s touto akcí se stala právě kolem divadla. Zatím se tedy poflakujeme po Libni a nasáváme atmošku na čerstvém vzduchu. Těšte se na premiéru 18. září.
Divadlo X10, Praha
Lenka Havlíková
Nic neměníme
Naším prvním divadelním představením bude 9. června česká premiéra hry Otcovrah německého expresionistického dramatika Arnolta Bronnena. Inscenace této po sto letech znovuobjevené hry se ujal kmenový režisér Divadla X10 Ondřej Štefaňák. Na konci června uvedeme další premiéru, autorskou inscenaci Jeskyně slov v režii Štěpána Gajdoše, která využívá akustických dispozic prostoru X10 a promlouvá o schopnosti i nemožnosti komunikace v divadelním i univerzálně lidském prostředí. V této divadelní sezoně zkoumáme problematické rodinné vztahy, a to hned v několika rovinách. V Kryptogramu, který jsme ještě stihli uvést v únoru, jsme se věnovali tomu, jak může nefunkční manželství a rozchod rodičů zničit duši dítěte. Otcovrah vypráví tragikomický příběh rodiny Fesselů, která se ocitá ve společenské, ale i fyzické izolaci od okolního světa. Hra groteskní formou sleduje, do čeho tato izolace může vyústit. Jeskyně slov pak akcentuje dramaturgickou rovinu slova, jeho významu a smyslu sdělení, což je téma, které se objevilo v první inscenaci sezony Hilda i v prozatím poslední inscenaci Kryptogram. Na naší dramaturgii tedy nebylo třeba nic měnit, naše témata jen v této době získávají na aktuálnosti.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Zdeněk Janál
Z domácí karantény
Změny divadelního provozu kvůli koronaviru zastihly plzeňskou činohru jen krátce před březnovou premiérou inscenace Soumrak bohů v režii Natálie Deákové. Soubor se k jejímu zkoušení vrátil nakrátko na tři zkoušky v polovině května, pokračovat bude v první polovině srpna, kdy by již mělo k premiéře dojít. Další plánované jarní premiéry byly přesunuty na podzim – jedná se o inscenaci hry Dortel, kterou pro Malou scénu napsal Kryštof Pavel a režírovat ji bude Adam Skala (z května na 26. září), a o komedii Španělská muška v režii Natálie Deákové (z června na říjen). Z provozních důvodů musela být bez náhrady zrušena jedna z původně plánovaných premiér příští sezony – diváci tak bohužel neuvidí Shakespearova Kupce benátského v režii Michala Langa. Podobně jako ostatní divadla jsme nahlédli do našeho videoarchivu a vybrali několik pracovních záznamů starších inscenací, které bude možné průběžně zveřejňovat – prozatím jsme na internetu uvedli (vždy na jeden týden) inscenace Život je sen, Plzeň 1953 a Živá voda. Během koronakrize byl činoherní soubor velmi aktivní na sociálních sítích (Facebook, Instagram), jednotliví členové přidávali příspěvky z domácí karantény, vzniklo tak několik cyklů, které jsou zpětně k vidění na Facebooku Činohra DJKT, jehož aktivním editorem je herec Libor Stach. Větším projektem byly například audionahrávky povinné četby pro 2. stupeň základních škol, které realizovala většina členů souboru pod vedením herce Michala Štěrby. Herec Jaroslav Matějka se pustil do psaní telenovelového scénáře Severní vášeň, který četl na pokračování na Facebooku. Severní vášeň bude mít i svoji scénickou podobu, když Matějka spojil svoji telenovelu s konceptem, který by měl divákům komediálním způsobem přiblížit vznik divadelní inscenace od první čtené zkoušky po premiéru. Svoji autorskou inscenaci Severní vášeň aneb Jak se zkouší kvalitní činohra (koronotaškařice v podání herců činohry) začne zkoušet 26. května a diváci ji budou moci premiérově vidět 17. června od 18.00 hodin na jevišti Nové scény, které bude zároveň jevištěm i hledištěm, netradičně upraveným pro 100 diváků. Věříme, že tímto náhle vzniklým projektem potěšíme především naše věrné diváky, kteří se přijdou do divadla pobavit a pro které to bude ochutnávka připravovaného bohatého programu. Na ten se diváci mohou těšit nezvykle již od poloviny srpna, kdy se začne hrát na všech scénách DJKT. Sezona uměleckým souborům tentokrát začne již 5. srpna.
Divadlo Šumperk
Táňa Mládková
Srdcovky
Všechna divadla mají za sebou obtížné období bez diváků, a tak od konce dubna pilně zkoušíme, abychom mohli divákům představit všechny slíbené premiéry, probíhaly zkoušky na tři pohádkové inscenace současně a herci zkoušeli vícefázově. Bylo to, a stále ještě je, velmi náročné. Na Den dětí v pondělí 1. června 2020 zahájí divadlo provoz premiérou Dášeňka čili život štěněte. Napsal ji Šimon Peták na motivy známé pohádky Karla Čapka a režie se ujala Tereza Říhová. Další premiérou bude 6. června interaktivní pohádka pro batolata Méďa Špuntík. A třetí premiérou pro děti bude Krkonošská pohádka v režii Pavla Gejguše 12. června. Pro dospělé chystáme na 18. června scénické čtení Srdcovka, kde se mimo jiné představí noví členové souboru pod vedením ředitele divadla Matěje Kašíka.
Vratislav Brabenec
básník
Zas už
zas už kouřím dvě cigára
najednou
a přes roušku (proti – něco)
jsem se napil
piva
stromy aj keře kvetou
až běda
ale je to jen
erekce
voběšencova
Komentáře k článku: Divadla v karanténě (V)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)