Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    28. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 15)

    Up

    1/ Dušan Hřebíček jako moderátor smutné postavy v Mikuláškově Donu Quijotovi. Je to na první pohled nenápadná charismatická postava s bohatým vnitřním životem. Nemůžu zapomenout na jeho hrdinské odhodlání zůstat věcný a držet formu tváří v tvář těm největším banalitám.

    2/ Odvaha Jana Mikuláška vystoupit z komfortní zóny při tvorbě inscenace Stát jsem já, kdy se vzdal svých osvědčených inscenačních postupů a vytvořil záměrně umluvené dílo, o němž musel tušit, že se nebude líbit velké části kritiky. Říkat věci na jevišti takto napřímo a podtrhovat je tlustou čarou je v Čechách tabu. I když jsem víc než ráda, že z našich jevišť běžně neslýcháme nekonečné obecné úvahy, jako se to často děje například na těch francouzských, přítomnost onoho tabu považuji za zbytečně limitující, ne-li nebezpečnou a jsem vděčná tvůrcům, kteří se je pokoušejí prolomit.

    3/ Inscenace O hodině navíc aneb Potlach v hustníku, protože se dokáže s jemnou ironií podívat na úsměvný fenomén trampingu. Sugestivně tlumočí nejmladší generaci jeho lákadla a nostalgické pamětníky zas jemně popichuje, když nastavuje zrcadlo enormnímu sklonu k sebeidealizaci přívrženců tohoto stále ještě docela rozšířeného tradičního českého koníčku, ne-li životního stylu. Ze všeho nejvíc bych vyzdvihla napůl realistické a napůl stylizované loutky Ivana Nesvedy.

    Down

    Hlava mi nebere, proč byla na festival pozvána inscenace Triumf lásky Oliviera Py, ředitele prestižního Avignonského festivalu. Přední francouzský režisér, alespoň co se společenského postavení týče, vytvoří pohádkovou inscenaci o tom, jak svět zpustošila válka a následně nad ní zvítězila láska prince a princezny. Provede to s použitím těch nejkonzervativnějších výrazových prostředků a osvědčených stereotypů, které dojímají měšťanské diváky nostalgicky obrácené do minulosti. U tak exponovaného umělce z národa s enormně silnou koloniální minulostí i přítomností mi ta kombinace vůbec nedává smysl. Hrát v současnosti o válce, a přitom divákům na jevišti stavět kýčovitý skanzen Francie osmnáctého a devatenáctého století, to považuji za absurdní. Takovou míru ignorace společenského kontextu nedokážu omluvit ani tím, že se jedná o dílo určené primárně mládeži. Rozhodně ne v případě tvůrce, který jinak často klade na politický rozměr divadla velký důraz.


    Komentáře k článku: 28. MF Divadlo Plzeň: Up & Down (No. 15)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,